Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly... tak proč tedy auta do zásuvky vypadají pořád stejně jako ta s výfukem? Má to spoustu racionálních důvodů, vysvětlil je Parys Cybulski, designér Audi při náhledu do budoucnosti aut do zásuvky ingolstadtské automobilky.

Sympatický Polák, který má za sebou roky praxe u Renaultu, dnes maluje elektromobily Audi. Německá značka jich chystá hned několik. Dnešní mohutné SUV e-tron velmi brzy doplní sportovněji tvarovaná odvozenina, premiéra verze Sportback bude na autosalonu v Los Angeles letos v listopadu. Příští rok se představí pecka v podobě sportovního čtyřdveřového kupé e-tron GT, které bude dvojčetem Porsche Taycan.

A následně Q4 e-tron, což je další SUV, menší a rafinovaněji tvarované než normální e-tron, postavené na nové platformě MEB koncernu Volkswagen určené pro elektromobily.

O platformách si povíme za chvíli, teď Parys názorně vysvětlí, proč auto, i když netankuje u čerpací pistole ale ze zásuvky, stále vypadá jako auto: mohou za to předpisy, aerodynamika a peníze. „Přední část je vlastně jasně daná předpisy, je přesně dané, v jaké výšce a kde mají být světla. U nízkých aut musí být zaoblené rohy kvůli crashtestům s chodci,“ vysvětluje. Legislativa se totiž za desítky let tvořila společně s vývojem aut. 

Elektrické koncepty Audi

A tak se definovalo třeba to, že přední světla nemohou být moc nízko, musí být viditelná z boků a podobně. Proto mají designéři jen velmi málo prostoru jak s nimi hýbat. „Rohy musí být zaoblené, je přesně dané, kam musí v crashtestech dopadnout tělo při střetu s chodcem. Musíte zabránit tomu, aby hlava dopadla na hranu kapoty, takže se tvaruje nárazník tak, aby tělo dopadalo doprostřed, na volnou plochu,“ vysvětluje Cybulski. A při střetu na roh má naopak auto chodce „odhodit“ do strany.

Na bocích chystaného nízkého kupé e-tron GT zas ilustruje aerodynamiku a práci s proporcemi. Aerodynamika tvoří velkou část jízdních odporů, právě u elektroaut extrémně závislých na práci s energií je tedy třeba proplouvání vzduchem vycizelovat. A ozkoušené postupy mají vývojáři zas osahané na „normálních“ spalovacích autech.

„Linie střechy je daná také aerodynamikou, ale také konstrukcí. Také musí být zajištěn komfortní přístup k zadním sedadlům, aby se nastupující nebouchal do hlavy. Střecha je tedy převzatá z modelu A7, přeci jen je třeba také hledět na náklady,“ uzavírá Parys. Auta, i zásuvková, tedy ještě dlouho (možná navždycky) budou vypadat jako auta.

Elektrické koncepty Audi

V útrobách toho ale bude hodně jinak. Audi teď prožívá éru přerodu, elektromobily se mají stát integrální součástí nabídky.

Dnes to symbolizuje e-tron, mohutné SUV, které je postavené na technice vycházející z klasických modelů. To je uzpůsobená platforma MLB, kterou používají audiny s motorem vpředu podélně a pohonem předních nebo všech kol. To je ovšem přechodná fáze, technika spalovacího auta má jiné požadavky a pro stavbu e-tronu to znamenalo určité ústupky. U Audi této architektuře říkají MLB evo. Nové elektroaudiny už budou mít ale přímo pro bateriová auta vyvinuté platformy. Hned tři. U všech je filozofie stejná: baterky co nejníž mezi nápravy – tedy do podlahy – a elektromotory taky nízko, přímo na nápravy, základní pohon je zadních kol.

Každá z novinek Audi, chystaných na příštích asi dvacet měsíců, představí jednu platformu.

Q4 e-tron dorazí až naposledy. To bude u Audi vstupenka do světa elektromobilů. Stejně to bude velké SUV s oblým čumákem a sportovní zádí. Stát bude na platformě MEB vyvinuté koncernem Volkswagen pro všechny masové značky. Na stejné architektuře dorazí tedy také elektrické volkswageny, škodovky a seaty. Společně s VW a Seatem se také toto Audi bude vyrábět v německém Cvikově.

Q4 má hodně mohutný ponton karoserie, proporce auta balancuje velká plochá kapota. Pod výrazně skloněné čelní sklo umístili designéři mohutnou přístrojovou desku, která má ukrývat mechaniku velkého head-up displeje. Zajímavé jsou prolisy na bocích s „okapničkovým“ průřezem, jako by je neohýbali, ale lisovali podélně kolem válce. Otázka je, jestli se toto extrémně výrobně náročné řešení dostane do sériové podoby.

Elektrické koncepty Audi

Elektropohon pracující se 400 Volty nabídne 225 kW výkonu na zadní nápravě, elektromotor na přední bude za příplatek. Auto bude stát na variantě platformy MEB s delším 277centimetrovým rozvorem, to znamená dva bateriové sety v podlaze.

U Audi tajemně naznačují, že z Q4 e-tron půjde odvodit i další karosářské verze, třeba kupé-SUV, nebo třeba bachratý sedan.

Technika Porsche

Další dvě platformy jsou pro výkonnější modely, první pojmenovanou J1 vyvinulo Porsche, druhou nazvanou PPE zas Audi.

Architekturu J1 teď představilo Porsche Taycan. Jeho dvojče e-tron GT ovšem nebude Audi vyrábět u Porsche v Züffenhausenu, ale doma v Neckarsulmu společně se supersportovním Audi R8. Na rozdíl od ostatních má architektura J1 pevně daný rozvor, ovšem pracuje s dvojnásobným napětím oproti e-tronu. 800voltová architektura zajistí špičkové výkony. Základní provedení čtyřdveřového kupé Audi bude zadokolka s výkonem 434 kW, elektromotor na přední nápravu bude za příplatek. Stejně tak samosvorný diferenciál a systém natáčení kol zadní nápravy.

Auto zepředu ctí designová pravidla Audi, základní tvary jsou podobné jako třeba u A7. Oblá silueta zádi hodně připomíná Porsche 911. Střecha je jen 138 centimetrů vysoko, to je o čtyři centimetry níž než u A7. Výrazným prvkem je prolis tvořící sval na zadním blatníku. Zajímavou specialitou platformy J1 je „garáž na nohy“ zadních cestujících. Tak tomu u Audi fakt říkají. Je to prohlubeň v podlaze pro chodidla. To znamená že v boxu podvozku, ve kterém jsou balíky baterií, je jedna řada vynechaná. To taky umožnilo usadit zadní cestující níž, aby měli dost místa na hlavu.

Elektrické koncepty Audi

GT má nabídnout 830 Nm točivého momentu a 434 kW výkonu. Permanentně buzené synchronní elektromotory budou brát šťávu z 90kWh baterií.

Postaví cokoliv na baterky

Premium Performance Electric, zkráceně PPE, je architektura vlastně stejná jako MEB, ovšem pracující s dvojnásobným napětím, tedy 800 Volty stejně jako J1. Ta je určená pro velká, výkonná auta, a má nabídnout dojezd přes 500 kilometrů. Tato architektura má podle představitelů Audi hrát v nabídce značky hlavní roli. 

Také u PPE Audi vyzdvihuje variabilitu rozvoru a rozchodu a možnost postavit auto se zvýšeným podvozkem a různými karosářskými variantami. Dimenzace dílů na výkonnější, větší a těžší auta bude samozřejmě jiná než u MEB. Audi kromě volitelného pohonu všech kol navíc slibuje v případě PPE také třeba vzduchové odpružení nebo natáčení kol zadní nápravy. Na PPE stejně jako MEB mohou postavit auto různých kategorií, od sedanu po kupé-SUV.

Parys Cybulski připomíná základní výhodu elektrické architektury napříč všemi kategoriemi. „Srdcem pohonu jsou baterie a jsou v podlaze, ne pod kapotou. To znamená místo pro posádku,“ popisuje. „Svět elektromobilů nám umožňuje používat vnitřní prostor efektivněji,“ parafrázuje. Chystaná elektrická Q4 e-tron tak má vnější rozměry spalovací Q3, ale kabinu velkou jako Q5.

Plug-in

Než ovšem čisté elektromobily zaplní nabídku Audi, bude to ještě chvíli trvat. Kvůli tlaku na snižování emisí však potřebují automobilky začít prodávat bateriová auta s papírově nulovou produkcí CO2 urychleně teď (analýzu čtěte zde).

Do roku 2025 chce Audi představit třicet elektrifikovaných aut, z toho dvacet plně elektrických. Aktuálně vidí cestu hlavně v plug-in hybridech. Autech se spalovacím motorem spřaženým s elektromotorem živeným bateriemi nabíjenými ze zásuvky. 

Elektromobilita v podání Audi
Elektromobilita v podání Audi

V podání Audi to jsou provedení aktuálních modelů s raketovým zrychlením a dietní spotřebou. Q5 se dvoulitrovým turbobenzinovým čtyřválcem tak má kromě 267 kilowattů také ohromujících 500 newtonmetrů (stejnou techniku má i A7 PHEV), na dálnici zrychluje jako stíhačka. Elektrická trakce vymazává otravnou prodlevu po sešlápnutí plynu, která je dnes vlastní moderním audi (více čtěte zde). Podle tabulek má ujet přes kilometrů jen na elektřinu. Vyzkoušeli jsme to v praxi: výpočetní středisko navigace dávkuje elektrony tak, aby pohonný systém energii co nejefektivněji využil, pracuje s mapami, bere v potaz zatáčky, klesání, stoupání, křižovatky, sleduje před ním jedoucí auta. Pokud to autu nezhatíte omamnou forsáží na německé dálnici a pojedete podle předpisů s lehkou nohou, prý se dá jezdit za dva a půl litru (ovšem za předpokladu, že ze sta kilometrů vždy těch nějakých čtyřicet jedete na elektřinu), my na první pokus jeli za 4,3 litru. A k tomu 14,2 kWh energie z baterek. To už jsou náklady na kilometr jako u dieselu.

Fotogalerie

Ve větší A8, které má plug-in hybridní pohon společný s Q7, je to ještě kouzelnější, jedete za pět litrů benzinu a nějaké elektrony k tomu. Po německé dálnici upalujete na benzin klidně 250 a když se pak plahočíte městem v koloně, zmáčknete tlačítko a jedete jen na elektřinu. Pod kapotou je benzinový přeplňovaný třílitrový šestiválec, ovšem s parametry osmiválce: 330 kW a 700 Nm.

Ve všech případech ještě není dokončená homologace, Audi se ale u plug-in hybridů potřebuje dostat pod 50 gramů CO2 na kilometr (to odpovídá benzinové tabulkové spotřebě do tří litrů), aby majitelé dosáhli na daňovou úlevu. Akumulátory uložené pod podlahou kufru nabije 400 voltů za 2,5 hodiny.

Rekuperační brzdění silou až 0,3 g vrací energii do baterek. Samozřejmostí je naplánovat odložený start nabíjení nebo nastavit temperování kabiny přes smartphone. Tepelné čerpadlo má výkon 3 kW.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Tříkolka Sarit

VIDEO Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Výroba Škody Scala probíhá v továrně v Mladé Boleslavi, která patří mezi vůbec...

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje...

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Zákazníci jako pokusní králíci: Baterie chevroletu snad už hořet nebudou

V okrese Cherokee nedaleko Atlanty v Georgii museli hasiči hořící dva roky...

Baterie jsou v případě elektromobilů horkým tématem. Nejvíce sledovanou kauzou posledních měsíců...

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Mladé ojetiny v Británii cenami překonávají nové vozy, trend míří i do Česka

Těm, kteří si koupí ojetý vůz v Británii, se může stát, že za něj zaplatí více než za nové auto. Prodejci mají takový...

Nedostatek čipů netrápí všechny automobilky stejně

Propad v dodávkách polovodičů, který zasáhl automobilky v celé Evropě, bude vrcholit na konci letošního roku, v příštím...

VW New Beetle z druhé ruky: na tohoto Brouka pozor, už bývá hodně unavený

Premium Volkswagen byl vlastně první, kdo tu retrománii nastartoval. Ikonického Brouka oživil už v roce 1997, Mini se přidalo v...

Kapka předběhla dobu. První československý aerodynamický vůz se neuchytil

Sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík vznikla v roce 1918 společnost Wikov, která kromě...

TEST s Pampers: Přihlaste se o dětské vlhčené ubrousky New Baby
TEST s Pampers: Přihlaste se o dětské vlhčené ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku. Protože neobsahují alkohol, nejsou parfemovány a mají neutrální pH, jsou...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...