Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly... tak proč tedy auta do zásuvky vypadají pořád stejně jako ta s výfukem? Má to spoustu racionálních důvodů, vysvětlil je Parys Cybulski, designér Audi při náhledu do budoucnosti aut do zásuvky ingolstadtské automobilky.

Sympatický Polák, který má za sebou roky praxe u Renaultu, dnes maluje elektromobily Audi. Německá značka jich chystá hned několik. Dnešní mohutné SUV e-tron velmi brzy doplní sportovněji tvarovaná odvozenina, premiéra verze Sportback bude na autosalonu v Los Angeles letos v listopadu. Příští rok se představí pecka v podobě sportovního čtyřdveřového kupé e-tron GT, které bude dvojčetem Porsche Taycan.

A následně Q4 e-tron, což je další SUV, menší a rafinovaněji tvarované než normální e-tron, postavené na nové platformě MEB koncernu Volkswagen určené pro elektromobily.

O platformách si povíme za chvíli, teď Parys názorně vysvětlí, proč auto, i když netankuje u čerpací pistole ale ze zásuvky, stále vypadá jako auto: mohou za to předpisy, aerodynamika a peníze. „Přední část je vlastně jasně daná předpisy, je přesně dané, v jaké výšce a kde mají být světla. U nízkých aut musí být zaoblené rohy kvůli crashtestům s chodci,“ vysvětluje. Legislativa se totiž za desítky let tvořila společně s vývojem aut. 

Elektrické koncepty Audi

A tak se definovalo třeba to, že přední světla nemohou být moc nízko, musí být viditelná z boků a podobně. Proto mají designéři jen velmi málo prostoru jak s nimi hýbat. „Rohy musí být zaoblené, je přesně dané, kam musí v crashtestech dopadnout tělo při střetu s chodcem. Musíte zabránit tomu, aby hlava dopadla na hranu kapoty, takže se tvaruje nárazník tak, aby tělo dopadalo doprostřed, na volnou plochu,“ vysvětluje Cybulski. A při střetu na roh má naopak auto chodce „odhodit“ do strany.

Na bocích chystaného nízkého kupé e-tron GT zas ilustruje aerodynamiku a práci s proporcemi. Aerodynamika tvoří velkou část jízdních odporů, právě u elektroaut extrémně závislých na práci s energií je tedy třeba proplouvání vzduchem vycizelovat. A ozkoušené postupy mají vývojáři zas osahané na „normálních“ spalovacích autech.

„Linie střechy je daná také aerodynamikou, ale také konstrukcí. Také musí být zajištěn komfortní přístup k zadním sedadlům, aby se nastupující nebouchal do hlavy. Střecha je tedy převzatá z modelu A7, přeci jen je třeba také hledět na náklady,“ uzavírá Parys. Auta, i zásuvková, tedy ještě dlouho (možná navždycky) budou vypadat jako auta.

Elektrické koncepty Audi

V útrobách toho ale bude hodně jinak. Audi teď prožívá éru přerodu, elektromobily se mají stát integrální součástí nabídky.

Dnes to symbolizuje e-tron, mohutné SUV, které je postavené na technice vycházející z klasických modelů. To je uzpůsobená platforma MLB, kterou používají audiny s motorem vpředu podélně a pohonem předních nebo všech kol. To je ovšem přechodná fáze, technika spalovacího auta má jiné požadavky a pro stavbu e-tronu to znamenalo určité ústupky. U Audi této architektuře říkají MLB evo. Nové elektroaudiny už budou mít ale přímo pro bateriová auta vyvinuté platformy. Hned tři. U všech je filozofie stejná: baterky co nejníž mezi nápravy – tedy do podlahy – a elektromotory taky nízko, přímo na nápravy, základní pohon je zadních kol.

Každá z novinek Audi, chystaných na příštích asi dvacet měsíců, představí jednu platformu.

Q4 e-tron dorazí až naposledy. To bude u Audi vstupenka do světa elektromobilů. Stejně to bude velké SUV s oblým čumákem a sportovní zádí. Stát bude na platformě MEB vyvinuté koncernem Volkswagen pro všechny masové značky. Na stejné architektuře dorazí tedy také elektrické volkswageny, škodovky a seaty. Společně s VW a Seatem se také toto Audi bude vyrábět v německém Cvikově.

Q4 má hodně mohutný ponton karoserie, proporce auta balancuje velká plochá kapota. Pod výrazně skloněné čelní sklo umístili designéři mohutnou přístrojovou desku, která má ukrývat mechaniku velkého head-up displeje. Zajímavé jsou prolisy na bocích s „okapničkovým“ průřezem, jako by je neohýbali, ale lisovali podélně kolem válce. Otázka je, jestli se toto extrémně výrobně náročné řešení dostane do sériové podoby.

Elektrické koncepty Audi

Elektropohon pracující se 400 Volty nabídne 225 kW výkonu na zadní nápravě, elektromotor na přední bude za příplatek. Auto bude stát na variantě platformy MEB s delším 277centimetrovým rozvorem, to znamená dva bateriové sety v podlaze.

U Audi tajemně naznačují, že z Q4 e-tron půjde odvodit i další karosářské verze, třeba kupé-SUV, nebo třeba bachratý sedan.

Technika Porsche

Další dvě platformy jsou pro výkonnější modely, první pojmenovanou J1 vyvinulo Porsche, druhou nazvanou PPE zas Audi.

Architekturu J1 teď představilo Porsche Taycan. Jeho dvojče e-tron GT ovšem nebude Audi vyrábět u Porsche v Züffenhausenu, ale doma v Neckarsulmu společně se supersportovním Audi R8. Na rozdíl od ostatních má architektura J1 pevně daný rozvor, ovšem pracuje s dvojnásobným napětím oproti e-tronu. 800voltová architektura zajistí špičkové výkony. Základní provedení čtyřdveřového kupé Audi bude zadokolka s výkonem 434 kW, elektromotor na přední nápravu bude za příplatek. Stejně tak samosvorný diferenciál a systém natáčení kol zadní nápravy.

Auto zepředu ctí designová pravidla Audi, základní tvary jsou podobné jako třeba u A7. Oblá silueta zádi hodně připomíná Porsche 911. Střecha je jen 138 centimetrů vysoko, to je o čtyři centimetry níž než u A7. Výrazným prvkem je prolis tvořící sval na zadním blatníku. Zajímavou specialitou platformy J1 je „garáž na nohy“ zadních cestujících. Tak tomu u Audi fakt říkají. Je to prohlubeň v podlaze pro chodidla. To znamená že v boxu podvozku, ve kterém jsou balíky baterií, je jedna řada vynechaná. To taky umožnilo usadit zadní cestující níž, aby měli dost místa na hlavu.

Elektrické koncepty Audi

GT má nabídnout 830 Nm točivého momentu a 434 kW výkonu. Permanentně buzené synchronní elektromotory budou brát šťávu z 90kWh baterií.

Postaví cokoliv na baterky

Premium Performance Electric, zkráceně PPE, je architektura vlastně stejná jako MEB, ovšem pracující s dvojnásobným napětím, tedy 800 Volty stejně jako J1. Ta je určená pro velká, výkonná auta, a má nabídnout dojezd přes 500 kilometrů. Tato architektura má podle představitelů Audi hrát v nabídce značky hlavní roli. 

Také u PPE Audi vyzdvihuje variabilitu rozvoru a rozchodu a možnost postavit auto se zvýšeným podvozkem a různými karosářskými variantami. Dimenzace dílů na výkonnější, větší a těžší auta bude samozřejmě jiná než u MEB. Audi kromě volitelného pohonu všech kol navíc slibuje v případě PPE také třeba vzduchové odpružení nebo natáčení kol zadní nápravy. Na PPE stejně jako MEB mohou postavit auto různých kategorií, od sedanu po kupé-SUV.

Parys Cybulski připomíná základní výhodu elektrické architektury napříč všemi kategoriemi. „Srdcem pohonu jsou baterie a jsou v podlaze, ne pod kapotou. To znamená místo pro posádku,“ popisuje. „Svět elektromobilů nám umožňuje používat vnitřní prostor efektivněji,“ parafrázuje. Chystaná elektrická Q4 e-tron tak má vnější rozměry spalovací Q3, ale kabinu velkou jako Q5.

Plug-in

Než ovšem čisté elektromobily zaplní nabídku Audi, bude to ještě chvíli trvat. Kvůli tlaku na snižování emisí však potřebují automobilky začít prodávat bateriová auta s papírově nulovou produkcí CO2 urychleně teď (analýzu čtěte zde).

Do roku 2025 chce Audi představit třicet elektrifikovaných aut, z toho dvacet plně elektrických. Aktuálně vidí cestu hlavně v plug-in hybridech. Autech se spalovacím motorem spřaženým s elektromotorem živeným bateriemi nabíjenými ze zásuvky. 

Elektromobilita v podání Audi
Elektromobilita v podání Audi

V podání Audi to jsou provedení aktuálních modelů s raketovým zrychlením a dietní spotřebou. Q5 se dvoulitrovým turbobenzinovým čtyřválcem tak má kromě 267 kilowattů také ohromujících 500 newtonmetrů (stejnou techniku má i A7 PHEV), na dálnici zrychluje jako stíhačka. Elektrická trakce vymazává otravnou prodlevu po sešlápnutí plynu, která je dnes vlastní moderním audi (více čtěte zde). Podle tabulek má ujet přes kilometrů jen na elektřinu. Vyzkoušeli jsme to v praxi: výpočetní středisko navigace dávkuje elektrony tak, aby pohonný systém energii co nejefektivněji využil, pracuje s mapami, bere v potaz zatáčky, klesání, stoupání, křižovatky, sleduje před ním jedoucí auta. Pokud to autu nezhatíte omamnou forsáží na německé dálnici a pojedete podle předpisů s lehkou nohou, prý se dá jezdit za dva a půl litru (ovšem za předpokladu, že ze sta kilometrů vždy těch nějakých čtyřicet jedete na elektřinu), my na první pokus jeli za 4,3 litru. A k tomu 14,2 kWh energie z baterek. To už jsou náklady na kilometr jako u dieselu.

Ve větší A8, které má plug-in hybridní pohon společný s Q7, je to ještě kouzelnější, jedete za pět litrů benzinu a nějaké elektrony k tomu. Po německé dálnici upalujete na benzin klidně 250 a když se pak plahočíte městem v koloně, zmáčknete tlačítko a jedete jen na elektřinu. Pod kapotou je benzinový přeplňovaný třílitrový šestiválec, ovšem s parametry osmiválce: 330 kW a 700 Nm.

Ve všech případech ještě není dokončená homologace, Audi se ale u plug-in hybridů potřebuje dostat pod 50 gramů CO2 na kilometr (to odpovídá benzinové tabulkové spotřebě do tří litrů), aby majitelé dosáhli na daňovou úlevu. Akumulátory uložené pod podlahou kufru nabije 400 voltů za 2,5 hodiny.

Rekuperační brzdění silou až 0,3 g vrací energii do baterek. Samozřejmostí je naplánovat odložený start nabíjení nebo nastavit temperování kabiny přes smartphone. Tepelné čerpadlo má výkon 3 kW.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrická auta nehoří častěji, hašení je však extrémně náročné a nebezpečné

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Od odpůrců elektromobility často slýcháme, že elektromobily, respektive elektrifikovaná auta jsou...

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Společný podnik čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis zahájil výrobu elektromobilů...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

Elektrický Citroën Ë-C3

VIDEO Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky

Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....