Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související „elektromobilizace“ byly stěžejními tématy voleb do europarlamentu. Na rezervovaný vztah k elektromobilům poukazuje i nejnovější průzkum STEM/MARK.

Elektrický Citroën Ë-C3 | foto: Citroën

Náklonnost k elektroautům vyjádřila v průzkumu necelá pětina respondentů, naopak dvěma pětinám jsou nesympatická a zbývající dvě pětiny na ně nemají vyhraněný názor. Jako řidič či spolujezdec si jízdu v autě s elektrickým pohonem vyzkoušelo 22 procent dotázaných.

„Myslím si, že to je skutečně v nemalé míře o Green Dealu, zákazech spalovacích motorů. Lidé nebudou na elektromobily mít, a přitom pro mnohé je dennodenní užívání automobilu nutností,“ komentoval výsledky českých eurovoleb pro iDNES.cz politolog Josef Mlejnek. Tvář Motoristů a nejvýraznější úspěšný kandidát uplynulých eurovoleb Filip Turek podle něj vytěžil maximum zastáváním se majitelů spalovacích aut. „Technologie je to skvělá, je starší než auto se spalovacím motorem. Nikdy ale tyto vozy nebyly konkurenceschopné,“ komentoval Turek v rozhovoru pro iDNES.cz před volbami. „Díky moderním bateriím mohou konkurovat běžným autům ve městech. Pokud bychom je nedotovali a neničili kvůli nim automobilový průmysl, tak bych proti nim nic neměl. ...Když tedy odhlédneme od environmentální zátěže, protože ekologičnost těchto vozů je opravdu jen v místě, kde jezdí. Vše, co je skryto za výrobou baterie až po její recyklaci, je tristní.“

EP by po volbách mohl zrušit zákaz spalovacích motorů, věří Vondra a Dostálová

Korigování směru potvrzuje také Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna: „Stále více se ukazuje, že přechod k elektromobilitě nemusí být ani příliš rychlý a ani stoprocentní a vozy se spalovacími motory si určitý podíl na trhu udrží, zvláště pokud vzhledem ke změně složení Evropského parlamentu dojde k určitým korekcím Green Dealu,“ komentuje pro iDNES.cz.

Rezervovaný přístup k bateriovým autům potvrzují prodeje. Česko podle statistik zůstává na trhu elektrických osobních aut dlouhodobě na chvostu. Loni se v ČR prodalo necelých 7 000 elektroaut, to jsou zhruba tři procenta ze všech prodejů. „Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii. Zatímco v EU dosáhl podíl bateriových aut na registracích za čtyři měsíce letošního roku 12 procent, v Česku 2,5 procenta. Za Českem je pouze Chorvatsko, před Českem je Slovensko s podílem 2,7 procenta,“ vyplývá z dat, která zpracoval Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. V zemích Evropské unie letos uživatelé registrovali od ledna do konce dubna 442 000 nových osobních elektrických bateriových aut, což je meziroční nárůst o 6,4 procenta. V Česku byl růst obdobný, a to 5,5 procenta. V Česku začalo v první třetině roku jezdit 1 893 nových bateriových aut. Celkově se přitom velikost českého trhu s novými osobními auty řadí v EU na desáté místo.

Česko zůstává na trhu elektrických osobních aut dlouhodobě na chvostu. „Dlouhodobě nejpopulárnějším modelem v Česku je Škoda Octavia. Letos si její naftová motorizace připsala 4 498 registrací, což z ní dělá v Česku nejregistrovanější model a motorizaci vůbec. Na jednu registrovanou elektrickou Škodu Enyaq tak letos připadá téměř 15 naftových Octavií,“ cituje ze statistik Kadula.

„V současné době máme zcela modernizované kompletní portfolio vozů se spalovacími motory s atraktivním designem, ekologickou technologií pohonu, vyspělými asistenčními systémy a vysokou úrovní pasivní bezpečnosti. K našemu úspěšnému modelu Enyaq budeme v následujících letech postupně uvádět na trh nové elektrické vozy. Zákaznici si tak budou moci vybrat dle svých aktuálních preferencí,“ reaguje Martin Jahn z představenstva Škody Auto.

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Dvěma pětinám Čechů jsou nesympatická

Z nového průzkumu agentury STEM/MARK vyplynulo, že většina Čechů v takovém vozidle ještě nikdy nejela a jejich cena se musí významně snížit, aby je lidé byli ochotni kupovat. On-line dotazování na Českém národním panelu se koncem dubna zúčastnilo přes 500 lidí od 15 do 64 let.

Jako negativum elektroaut vnímá 87 procent lidí ekologické dopady likvidace autobaterií, 72 procent respondentů se obává nedostatku kovů pro jejich výrobu a 70 procent účastníků průzkumu vyjádřilo obavy z vyššího rizika požáru. Víc než 60 procent oslovených má obavy z destrukce automobilového průmyslu v Evropě i v Česku, z provozních omezení v mrazech či z nedostatku elektrické energie pro provoz elektrických vozů.

Lidé naopak pozitivně vnímají tichý provoz elektroautomobilů v okolí silnic stejně jako plynulou a tichou jízdu pro posádku, obojí zmínilo 84 procent lidí. Technologicky vyspělou výbavu ocenilo 77 procent respondentů a bezemisní provoz 76 procent Čechů. Dotázaní kladně vnímají i dynamické vlastnosti elektrických vozů, nezávislost na producentech fosilních paliv nebo bezpečnost srovnatelnou s klasickými auty.

„Z našeho pohledu je průzkum zásadně ovlivněn emocemi, možná strachem z něčeho neznámého – 4/5 lidí nemá žádnou zkušenost, přesto většina z nich neváhá vyjádřit názor a současně 2/5 lidí nevidí nic pozitivního, přestože vše má vždy objektivně pozitiva i negativa,“ reaguje zostra Jakub Šebesta, vedoucího značky Volkswagen pro český trh. „Volkswagen právě proto, aby seznámil lidi s elektromobilitou a odboural často nesmyslné předsudky, provozuje v České republice půjčovnu elektromobilů ID. for all. Tam si mohou všichni zájemci zapůjčit některý z rodiny elektromobilů Volkswagen na dva až třicet dnů, a posoudit tak nezprostředkovaně život s elektromobilem na vlastní kůži.“

Bariérou přechodu na elektroauta je podle průzkumu jejich vysoká cena. Polovina lidí by podle zjištění STEM/MARK akceptovala cenu 300 000 korun za nový vůz střední třídy. „Lidé by tedy o elektroautu uvažovali za přibližně třetinové ceny proti současnosti,“ uvedli autoři průzkumu. Druhým důležitým parametrem je dojezd, polovina lidí by akceptovala 500 kilometrů na jedno nabití. Na jedno nabití nyní většina aut ujede okolo 300 kilometrů, ale mnoho typů už tuto hranici překonává. Nutno dodat, že to platí za předpokladu extrémně defenzivní jízdy s minimálním podílem dálničních přesunů standardními rychlostmi.

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

„Průzkum vypovídá o nereálné představě či přání o ceně nového elektromobilu střední třídy za 300 000 Kč. Je třeba konstatovat, že automobil střední třídy – i se spalovacím motorem – dnes stojí napříč značkami zhruba dvoj až čtyřnásobek uvedené částky, podle kvality a výbavy,“ komentuje Jakub Šebesta.

Českou společnost lze podle výsledků průzkumu rozdělit na čtyři skupiny. První tvoří „skalní odmítači“, kterých je 21 procent - elektroauta jim jsou nesympatická, nevidí na nich nic pozitivního. Druhou skupinu tvoří „skeptici“, těch je 25 procent - elektrické automobily jsou jim převážně nesympatické, spatřují u nich mnoho negativ, ale uznávají některá pozitiva. Třetí skupinou jsou „vyčkávající, kterých je 34 procent - k elektroautům necítí ani sympatie ani antipatie a vidí u nich jak pozitiva, tak negativa. Poslední skupinou s 19 procenty jsou „nadšenci“ - elektrická auta jsou jim skoro výhradně sympatická, vidí u nich pozitiva, ale i oni mají obavy z některých negativ.

„Hlavní, na co zákazník vždy hledí, je cena. Jestliže je vysoká, je elektroauto pro většinu lidí nad jejich možnosti. Následně zákazníka zajímá, jak se auta za pár let zbaví. Když slyší, že je auto za pár let prakticky bezcenné, protože potřebuje novou baterii, která je ovšem velmi drahá, utíká pryč. Musíme si uvědomit, že podle posledních dat bere 90 % lidí pod 70 tisíc korun hrubého měsíčně, takže pro tyto lidi jsou elektroauta drahá. Logicky proto většina lidí elektroautem nikdy nejela, protože o něm z finančních důvodů ani neuvažuje,“ komentuje pro iDNES.cz Vladimír Pikora hlavní ekonom investiční společnosti CFG. „Podle mě je elektroauto zajímavé pro lidi, kteří mají více aut a mohou si auto nabíjet doma. Mají pak jedno elektrické auto jen do města a druhé na cestu do Alp. To si ale většina lidí nemůže dovolit. Pro lidi, kteří bydlí v činžáku bez garáže, je elektroauto nepraktické. Zkuste tady najít rychlé, veřejné nabíječky. To je podle mě větší argument než to, že je v elektroautu ticho a podobně.“

„Z našich prodejních čísel vidíme, že zájem o elektromobily se každoročně zvyšuje, letos už jsme prodali dvakrát tolik elektroaut jako za celý loňský rok. Pořád je to ovšem zanedbatelný zlomek našich prodejů – 202 kusů z asi celkově prodaných 45 tisíc za letošních prvních pět měsíců. Předpokládáme však, že zájem i nadále poroste,“ dodává Karolína Topolová. „Věříme, že by hodně pomohlo, kdyby stát nákup elektrovozů podpořil. Podle našeho názoru by měly ovšem dotace jít kromě nákupu nových i na pořízení těch ojetých, což je pro stát mnohem efektivnější – přibylo by jich násobně více – a pro běžné motoristy jsou elektromobily ze sekundárního trhu mnohem dostupnější.“

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

„Je pravdou, že dojezd elektoromobilů může být pro část veřejnosti v současnosti limitující, zejména v situaci, kdy nemají možnost dobíjet „za levno“ doma či v práci. Na bateriích, jejich výkonu a životnosti i na dojezdech elektromobilů se intezivně pracuje a jejich parametry jsou čím dále lepší a zároveň roste i dobíjecí infrastruktura, tj. tyto obavy budou čím dál méně relevantní,“ komentuje Lukáš Folbrecht, tajemník

Elektromobilní Platformy. „Dopady na český a evropský autoprůmysl je třeba brát vážně a je potřeba o těchto tématech nadále vést i na úrovni EU diskusi a hledat správnou rovnováhu mezi zájmy klimatu, životního prostředí a ekonomiky.“

„Mezi oblíbené mýty například patří také „vyšší riziko požáru“, což statistiky nepotvrzují a nikdy nepotvrzovaly nebo také „ekologické dopady likvidace baterií“, uváděné v průzkumu na prvním místě. Proces recyklace je již dávno technologicky zvládnutý a pilotní linku na recyklaci baterií mají např. Kovohutě Příbram, problémem jsou spíše nedostatečné objemy takových baterií a různorodost konstrukcí a chemií. Nedávná regulace EU navíc zavádí přísné limity na využití vzácných surovin z baterií, které by měly do budoucna vést až k téměř uzavřenému cyklu, kdy se použité baterie budou téměř zcela využívat na výrobu nových.“

Podle Folbrechta naštěstí existuje i v ČR rychle rostoucí počet firem a dalších subjektů, které vidí v e-mobilitě obchodní a společenské příležitosti.

Obrana cly

Jako jedno z mála schůdných a aktuálních řešení rychlé „elektromobilizace“ evropského autoparku se zdála být levnější produkce z Číny. Tamní automobilky umí na rozdíl od těch evropských vyrobit a nabídnout vlastně okamžitě dostupnější elektromobily. Výroba aut v Číně je levnější, což přivedlo západní značky, jako je Tesla a Renault, k rozhodnutí vyrábět elektromobily v Číně a pak je dovážet do Evropy. Analytici banky UBS loni odhadli, že čínská firma BYD má proti zavedeným tradičním automobilkám náklady nižší o 25 procent.

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

Evropská komise ovšem aktuálně oznámila, že je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů. Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. Ty automobilky, které jsou ochotny s unijní exekutivou spolupracovat, by platily clo dvacet jedna procent. Agentura Reuters s odkazem na úředníka z EU napsala, že zvláštní clo může unie zavést po skončení dotačního vyšetřování i pro americkou automobilku Tesla.

V Evropské unii se na elektromobily vyrobené v Číně v současnosti uplatňuje clo deset procent. Plán EK se setkává s odporem německého automobilového průmyslu. Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců. Představitelé automobilek BMW, Mercedes nebo Volkswagen chystané opatření kritizují, protože se obávají odvetných opatření ze strany Číny.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Komfort a peníze z dotací. Města si stále častěji pořizují elektromobily

Nové elektromobily využívají Kroměřížské technické služby.

VIDEO Aut na elektrický pohon, která využívají radnice, hejtmanství a jejich organizace, přibývá. Z velké...

Německá vláda plánuje daňové úlevy, jež mají podpořit prodej elektromobilů

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Německá vládní koalice se shodla na návrhu daňových úlev, které mají podpořit poptávku po...

Čínský BYD kupuje německého distributora aut, radit mu bude bývalý šéf Fiatu

BYD Qin L na autosalonu v Pekingu

VIDEO Výrobce elektromobilů BYD koupí německého distributora svých vozů Hedin Electric Mobility. Čínská...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Číňané houfně kupují elektroauta. Nejde o ekologii, je to hlavně výhodné

Čekají na export. Čínské elektromobily čekají v přístavu v Lien-jün-kangu na...

Čína tak trochu klame tělem. Je druhou největší ekonomikou na planetě, zároveň ale i největším...

Život s počítačem na kolech: Musk vychytává teslám mouchy na dálku online

Další testy Tesly Y – velká středová dotyková obrazovka

VIDEO Málokdo si asi ještě před několika lety uměl představit, že se na trhu objeví nová automobilka,...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...