Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

  20:00
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si František Dvořák, redaktor iDNES.cz, který byl letos na autosalonu v hesenské metropoli evropského obchodu po deváté. Jaký je letošní ročník vylíčí v pátek od jedenácti hodin v diskuzním pořadu Rozstřel.

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před otevřením kvůli zostřeným bezpečnostním opatřením kontrolovali výstaviště psi speciálně vycvičení na hledání výbušnin. | foto: ČTK

Psali jsme to už před dvěma lety, jenže to ještě bylo výstaviště jakžtakž zaplněné a chybělo jen pár automobilek. Tentokrát jen pár automobilek dorazilo. Vlastně jen ty německé nebo patřící německému koncernu VW, dvě britské, pak jedna francouzská, jedna korejská a jedna japonská. Zbytek raději zůstal doma – ušetří stamiliony za účast, které raději vrazí do efektivnější propagace. Čínské firmy zase dorazily osondovat terén, aby zjistily, že v Evropě to na extra výdělek z prodeje aut rozhodně nevypadá.

Německá kancléřka Angela Merkelová při návštěvě autosalonu ve Frankfurtu.

Doby, kdy bylo frankfurtské výstaviště do posledního místa zaplněné, skončily před nějakými dvanácti lety. Za posledních devět ročníků autosalonu, které jsem ve Frankfurtu zažil, se výstava stále zmenšuje. Svým významem sice pořád patří k nejdůležitějším evropským automobilovým událostem podzimu, ale je to spíš ze setrvačnosti. Letošní ročník, který ve čtvrtek 12. září pro veřejnost otevřela německá kancléřka Angela Merkelová, to jednoznačně ukazuje.

Dnes jsou v jednoznačné převaze expozice dodavatelů pro autoprůmysl a dalších přidružených odvětví.

A tak chodí návštěvníci po obřím výstavišti v centru Frankfurtu mezi obřími pavilony (právě se dokončuje další gigantický) a hledají ty otevřené, kde je aspoň něco k vidění.

Aspoň mohli organizátoři sestěhovat všechny expozice do jedné půlky výstaviště a tu druhou zavřít, aby to, že je z většiny prázdné, nebylo tak okaté. Takhle bloumají návštěvníci obrovitým výstavištěm a zkouší, kde „mají otevřeno“.

Autosalon ve Frankfurtu má jedno silné hlavní téma: elektromobilita.

Automobilky si teď ordinují zdrženlivost: už dávno nestaví paláce za půl miliardy jako před čtyřmi roky Audi, které jen na ty dva týdny konání autosalonu vybudovalo samostatný patrový pavilon. Eskalátory jste vyjeli do ledové jeskyně a prošli tunelem do expozice, kde se vznášela auta a na zdech byly přimontované limuzíny. Takové rozmařilosti v dnešní době, kdy se Evropa nemůže rozhodnout, zda auta zatratit, nebo je jen plošně naučit jezdit na baterky (to je skoro to samé), spíš publikum popudí. Firmy navíc každý eurocent vráží právě do nejistého projektu elektromobility a šetření na pokuty za emise CO2.

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Koncept elektrické limuzíny budoucnosti slibuje dojezd až 700 km a zrychlení na stovku za 4,5 sekundy.

Otázky pro hosta Rozstřelu Františka Dvořáka pište sem

Letos se asi nejvíc „rozšoupl“ Mercedes, který tradičně okupuje historizující pavilon hned u vchodu. Sice zas obsadil celé přízemí, ale opulenci v podobě patrové expozice v hlavním sále si odpustil. Pravda, šestimetrovou limuzínu Mercedes-Maybach zaparkoval hned u vchodu, aby bylo každému jasné, kdo je na výstavišti pánem, ale je to v podání jedné z nejslavnějších značek světa taková hra na schovávanou: ukázat, že se mám dobře, ale ne tolik, abych na sebe upozornil.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

BMW je v moderním pavilonu na opačném konci, který okupovalo poslední sezony pro sebe, tentokrát si nařídilo asketismus i ono. Oč obyčejnější je však expozice, o to víc novinek (a zajímavých) je k vidění.

Výstaviště je i první den autosalonu nezvykle prázdné, toto obrovské „hluché“ místo pokryté zmuchlaným kobercem je uprostřed pavilonu, který si pro sebe zabraly značky koncernu Volkswagen. Těžko říct, zda proto, že se některé značky z veletrhu odhlásily, nebo ty co zde vystavují své expozice na poslední chvíli zmenšily.

Koncern Volkswagen si opět pronajal (a tentokrát i zatemnil) přízemí největšího pavilonu, kam sestěhoval všechny svoje značky. Nějak špatně se ale domluvil s organizátory. Mezi zmenšenými stánky tak vznikly podivně působící širokánské proluky pokryté zmuchlaným kobercem.

Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako první se Opel chlubí elektrickou verzí. Razí myšlenku, že si do showroomu příjdete pro corsu a teprve pak si vyberete pohon.

Z francouzských značek se na převážně německý autosalon odvážil jen Renault. Pojal to komorně: v patře jednoho z pavilonů vytvořil jednoduchou expozici. U návštěvníků prvních dvou novinářských dní hlodalo podezření, že tam expozice byla jen na zahájení autosalonu. Na dny pro veřejnost už asi nevydrží, už proto, že pokud chcete expozici najít, je třeba mít znalost orientace v mapě a skrytých zákoutí výstaviště.

Na zahájení 68. frankfurtského autosalonu dorazili také ekologičtí aktivisté.

Někdo rozbil svůj stan jen na venkovních plochách výstaviště (Polestar, McLaren), jiný autosalonový šrumec sice využil, aby se zviditelnil, na samotné výstaviště ale nakonec nedorazil.

I tentokrát při zahájení demonstrovali ekologové a kvůli hrozbám enviromentalistických spolků, co chtějí „nasypat kamení do převodovky kapitalismu“ (čtěte zde), návštěvníkům u vchodu šacují kapsy.

Po výhrůžkách ekologických aktivistů organizátoři zpřísnili bezpečnostní opatření. Všechna zavazadla při vstupu kontrolují.

I tentokrát je ve Frankfurtu na co koukat, milovník aut si favorita určitě najde (třeba bizarní černé monstrum od firmy nabízející elektronické vodní dýmky), ale vážit do Frankfurtu cestu jen kvůli autosalonu tentokrát fakt nestojí za to. Z autosalonu je na dřeň ohlodaná kost.

Zpravodajství z frankfurtského autosalonu IAA 2019 sledujte na iDNES.cz - speciální příloha ZDE

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peugeot 508 nerezaví a s dieselem bude jezdit, dokud na světě nedojde nafta

Premium První generace Peugeotu 508 mířila do segmentu, kde kraluje Mondeo, Passat a Superb a rozhodně neměla moc lehký život....

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Dodávky pro rodinu jen na baterky. Berlingo a spol. náhle končí se spalováky

Rodinné auto už bude jen SUV nebo elektrické. Takový vzkaz vyslal do světa koncern Stellantis. Překvapivě totiž...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...