Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

  20:00
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si František Dvořák, redaktor iDNES.cz, který byl letos na autosalonu v hesenské metropoli evropského obchodu po deváté. Jaký je letošní ročník vylíčí v pátek od jedenácti hodin v diskuzním pořadu Rozstřel.

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před otevřením kvůli zostřeným bezpečnostním opatřením kontrolovali výstaviště psi speciálně vycvičení na hledání výbušnin. | foto: ČTK

Psali jsme to už před dvěma lety, jenže to ještě bylo výstaviště jakžtakž zaplněné a chybělo jen pár automobilek. Tentokrát jen pár automobilek dorazilo. Vlastně jen ty německé nebo patřící německému koncernu VW, dvě britské, pak jedna francouzská, jedna korejská a jedna japonská. Zbytek raději zůstal doma – ušetří stamiliony za účast, které raději vrazí do efektivnější propagace. Čínské firmy zase dorazily osondovat terén, aby zjistily, že v Evropě to na extra výdělek z prodeje aut rozhodně nevypadá.

Německá kancléřka Angela Merkelová při obhlídce modelu Mercedes EQS.

Německá kancléřka Angela Merkelová při návštěvě autosalonu ve Frankfurtu.

Doby, kdy bylo frankfurtské výstaviště do posledního místa zaplněné, skončily před nějakými dvanácti lety. Za posledních devět ročníků autosalonu, které jsem ve Frankfurtu zažil, se výstava stále zmenšuje. Svým významem sice pořád patří k nejdůležitějším evropským automobilovým událostem podzimu, ale je to spíš ze setrvačnosti. Letošní ročník, který ve čtvrtek 12. září pro veřejnost otevřela německá kancléřka Angela Merkelová, to jednoznačně ukazuje.

Dnes jsou v jednoznačné převaze expozice dodavatelů pro autoprůmysl a dalších přidružených odvětví.

A tak chodí návštěvníci po obřím výstavišti v centru Frankfurtu mezi obřími pavilony (právě se dokončuje další gigantický) a hledají ty otevřené, kde je aspoň něco k vidění.

Aspoň mohli organizátoři sestěhovat všechny expozice do jedné půlky výstaviště a tu druhou zavřít, aby to, že je z většiny prázdné, nebylo tak okaté. Takhle bloumají návštěvníci obrovitým výstavištěm a zkouší, kde „mají otevřeno“.

Autosalon ve Frankfurtu má jedno silné hlavní téma: elektromobilita.

Autosalon ve Frankfurtu má jedno silné hlavní téma: elektromobilita.

Automobilky si teď ordinují zdrženlivost: už dávno nestaví paláce za půl miliardy jako před čtyřmi roky Audi, které jen na ty dva týdny konání autosalonu vybudovalo samostatný patrový pavilon. Eskalátory jste vyjeli do ledové jeskyně a prošli tunelem do expozice, kde se vznášela auta a na zdech byly přimontované limuzíny. Takové rozmařilosti v dnešní době, kdy se Evropa nemůže rozhodnout, zda auta zatratit, nebo je jen plošně naučit jezdit na baterky (to je skoro to samé), spíš publikum popudí. Firmy navíc každý eurocent vráží právě do nejistého projektu elektromobility a šetření na pokuty za emise CO2.

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu....

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Koncept elektrické limuzíny budoucnosti slibuje dojezd až 700 km a zrychlení na stovku za 4,5 sekundy.

Otázky pro hosta Rozstřelu Františka Dvořáka pište sem

Letos se asi nejvíc „rozšoupl“ Mercedes, který tradičně okupuje historizující pavilon hned u vchodu. Sice zas obsadil celé přízemí, ale opulenci v podobě patrové expozice v hlavním sále si odpustil. Pravda, šestimetrovou limuzínu Mercedes-Maybach zaparkoval hned u vchodu, aby bylo každému jasné, kdo je na výstavišti pánem, ale je to v podání jedné z nejslavnějších značek světa taková hra na schovávanou: ukázat, že se mám dobře, ale ne tolik, abych na sebe upozornil.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

BMW je v moderním pavilonu na opačném konci, který okupovalo poslední sezony pro sebe, tentokrát si nařídilo asketismus i ono. Oč obyčejnější je však expozice, o to víc novinek (a zajímavých) je k vidění.

Výstaviště je i první den autosalonu nezvykle prázdné, toto obrovské „hluché“...

Výstaviště je i první den autosalonu nezvykle prázdné, toto obrovské „hluché“ místo pokryté zmuchlaným kobercem je uprostřed pavilonu, který si pro sebe zabraly značky koncernu Volkswagen. Těžko říct, zda proto, že se některé značky z veletrhu odhlásily, nebo ty co zde vystavují své expozice na poslední chvíli zmenšily.

Koncern Volkswagen si opět pronajal (a tentokrát i zatemnil) přízemí největšího pavilonu, kam sestěhoval všechny svoje značky. Nějak špatně se ale domluvil s organizátory. Mezi zmenšenými stánky tak vznikly podivně působící širokánské proluky pokryté zmuchlaným kobercem.

Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako...

Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako první se Opel chlubí elektrickou verzí. Razí myšlenku, že si do showroomu příjdete pro corsu a teprve pak si vyberete pohon.

Z francouzských značek se na převážně německý autosalon odvážil jen Renault. Pojal to komorně: v patře jednoho z pavilonů vytvořil jednoduchou expozici. U návštěvníků prvních dvou novinářských dní hlodalo podezření, že tam expozice byla jen na zahájení autosalonu. Na dny pro veřejnost už asi nevydrží, už proto, že pokud chcete expozici najít, je třeba mít znalost orientace v mapě a skrytých zákoutí výstaviště.

Na zahájení 68. frankfurtského autosalonu dorazili také ekologičtí aktivisté.

Na zahájení 68. frankfurtského autosalonu dorazili také ekologičtí aktivisté.

Někdo rozbil svůj stan jen na venkovních plochách výstaviště (Polestar, McLaren), jiný autosalonový šrumec sice využil, aby se zviditelnil, na samotné výstaviště ale nakonec nedorazil.

I tentokrát při zahájení demonstrovali ekologové a kvůli hrozbám enviromentalistických spolků, co chtějí „nasypat kamení do převodovky kapitalismu“ (čtěte zde), návštěvníkům u vchodu šacují kapsy.

Po výhrůžkách ekologických aktivistů organizátoři zpřísnili bezpečnostní...

Po výhrůžkách ekologických aktivistů organizátoři zpřísnili bezpečnostní opatření. Všechna zavazadla při vstupu kontrolují.

I tentokrát je ve Frankfurtu na co koukat, milovník aut si favorita určitě najde (třeba bizarní černé monstrum od firmy nabízející elektronické vodní dýmky), ale vážit do Frankfurtu cestu jen kvůli autosalonu tentokrát fakt nestojí za to. Z autosalonu je na dřeň ohlodaná kost.

Zpravodajství z frankfurtského autosalonu IAA 2019 sledujte na iDNES.cz - speciální příloha ZDE

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné
Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné

Vyzkoušejte sadu dětské kosmetiky JOHNSON’S® Bedtime™, která je určena pro všechna miminka od 6 měsíců. Složení se speciální esencí NaturalCalm™...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...