Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aktivisté nasypou na autosalonu ve Frankfurtu kamení do převodovky kapitalismu

Frankfurtský autosalon začíná už příští týden. Bude mnohem menší a skromnější, protože mnoho značek zrušilo svou účast, která stojí až stovky milionů korun. Zbrojí ovšem ekologičtí aktivisté, kteří chystají protesty proti kapitalistům prosazujícím zastaralý způsob dopravy poškozující klima.

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm. | foto: AP

Na poslední chvíli se z frankfurtského autosalonu odhlásila například korejská Kia, která má hned za rohem od hlavního vchodu na výstaviště svou evropskou centrálu. Domácí automobilky tak z veletrhu IAA 2019 udělají hlavně německý autosalon. Velké množství premiér má společné aktuální téma: elektromobilita. Ani to však nestačí environmentalistickým křiklounům. Situace dospěla tak daleko, že policie varuje před bezpečnostním rizikem.

Poslední sezony bývá na prvních dnech frankfurtského autosalonu veselo. Na představení inženýrského (a marketingového) umu se kvůli emisním skandálům a přístupu automobilek příliš nehrnou ani němečtí politici, bez jejichž účasti se kdysi frankfurtský autosalon nedal otevřít. Předloni, na posledním IAA, nebylo do poslední chvíle jisté, zda na tradiční návštěvu dorazí německá kancléřka Angela Merkelová. Německá politická reprezentace se zkrátka v rámci evropského tažení proti automobilové dopravě od autoprůmyslu odvrací.

Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se objevili aktivisté z Greenpeace.

Aktivisté Greenpeace protestovali na autosalonu ve Frankfurtu už před dvěma roky.

Rychlost, s jakou zavedené automobilky zavelely k elektřině, je v tradicemi svázané branži přímo raketová. Ale podle kritiků to nestačí. A tak více než politici a stejně jako marketingová oddělené automobilek zbrojí na Frankfurt ekologičtí aktivisté.

Před dvěma roky před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, tehdy protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ hřímali. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“

Kameny do převodovky kapitalismu

Letos radikálové přitvrzují. Politici, manažeři a odborníci mířící na první dny autosalonu by měli zvážit, zda si k obleku a kravatě nevzít helmu, možná totiž budou lítat dlažební kostky.

Německá policie od tohoto týdne vyšetřuje radikální skupinu, která si říká „Kamení v převodovce“ (“Rocks in Gearbox“) a která o sobě dala vědět minulý týden, kdy prodejci automobilů v Kronbergu na okraji Frankfurtu zdemolovala více než čtyřicet luxusních vozidel. Policie ve Wiesbadenu uvádí, že vyšetřuje „Kamení v převodovce“ poté, co se skupina přihlásila k odpovědnost za poničení vozidel značek Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Vandalové podle policejního mluvčího rozbili okna aut, poškodili kapoty a také skleněné dveře autosalonu. „Používali kladiva a páčidla, skupinu vyšetřujeme,“ uvedl mluvčí.

IAA

Autosalon ve Frankfurtu

Počátky akce s celým názvem Mezinárodní automobilová výstava (IAA) se datují k roku 1897. Pravidelně se koná každé dva roky a vystavené kousky si v nejlepších ročnících prohlédl téměř milion návštěvníků, letos se čeká návštěvnost kolem 900 tisíc. Cena jednodenní vstupenky činí 13 eur.

Zpravodajství z autosalonu sledujte na iDNES.cz

Další ekologičtí aktivisté, včetně jiné skupiny nazvané poněkud jemněji „Písek v převodovce“, vyzvaly veřejnost, aby se připojila k protestům ve Frankfurtu 14. září. Organizátoři autosalonu tedy přistoupili k varování návštěvníků. „Jsme v úzkém kontaktu s bezpečnostními úřady, stejně jako při každém IAA. Vstupní kontroly budou zpřísněny, vzhledem k tomu, že na výstavě mohou být spontánní nepokoje,“ řekl agentuře Reuters mluvčí pořádajícího německého svazu autoprůmyslu VDA Eckehart Rotter.

Rocks in Gearbox uveřejnili prohlášení, že „za dva týdny Frankfurt opět zahájí propagandistickou show, kde bude medializován zastaralý dopravní systém poškozující klima a životní prostředí. Chceme ukázat, jaká tato show vlastně je: vytváří zisky na úkor nejchudších a budoucích generací... Myslíme si, že je čas hodit kameny do převodovky ziskuchtivé kapitalistické logiky.“

Prohlášení požaduje větší kontrolu pracovních podmínek v souvisejících průmyslových odvětvích, včetně přepravy nebo výroby bavlny a gumy; a pro lidi těžící drahé kovy pro výrobu akumulátorů pro elektromobily.

Začátkem srpna obsadili klimatičtí aktivisté železniční tratě zásobující továrnu Volkswagenu, připomíná policie a dodává, že zahájila vyšetřování potenciálně nebezpečného narušení železniční a lodní dopravy.

Greenpeace a německá aktivistická organizace Deutsche Umwelthilfe svolali na 5. září do Berlína panelovou diskuzi se zástupci automobilek Daimler a BMW a svazem VDA, aby diskutovali o klimatické krizi a mobilitě budoucnosti.

Osmašedesátý ročník autosalonu IAA 2019 startuje 10. září a končí v neděli 22. září. Jednou z hlavních premiér má být představení bateriového Volkswagenu ID.3, který má podle plánu automobilky odstartovat éru masové elektromobility.

Podívejte se na záběry z autosalonu ve Frankfurtu z roku 2017:

11. září 2017

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrifikace Škody vázne. Kombík odložen, sedmimístný obr má zpoždění

Premium

Škoda představila prvního října svůj nový elektromobil. Model Elroq je k objednání, ceny startují na 799 tisících korun. Elektromobilizace ovšem v Evropě vázne, automobilky přehodnocují plány,...

14. října 2024

Nissan chce Qashqai vrátit do hry. Má tlustší skla a Google na palubě

Nissan Qashqai, jeden z otců zakladatelů segmentu crossoverů a SUV, se dočkal faceliftu už třetí generace. Má sice stejné motory, ale upravený design, pár změn v interiéru, a především nové...

15. října 2024

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

První den Paříže: pyžamová party, Cybertruck a velký šéf na obhlídce u Číňanů

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon se probudil do prvního dne. Chvíli před premiérou jsou automobilové novinky schované v pyžamech, speciálních na míru šitých potazích, které z nich pak za potlesku publika strhnou....

14. října 2024

Emisní cíle EU pro autoprůmysl nejsou splnitelné, varuje Jahn

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se europoslanec Filip Turek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto...

14. října 2024

BYT 2+kk V ČESKÉ KAMENICI
BYT 2+kk V ČESKÉ KAMENICI

Česká Kamenice - Dolní Kamenice, okres Děčín
3 863 000 Kč

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...