Na poslední chvíli se z frankfurtského autosalonu odhlásila například korejská Kia, která má hned za rohem od hlavního vchodu na výstaviště svou evropskou centrálu. Domácí automobilky tak z veletrhu IAA 2019 udělají hlavně německý autosalon. Velké množství premiér má společné aktuální téma: elektromobilita. Ani to však nestačí environmentalistickým křiklounům. Situace dospěla tak daleko, že policie varuje před bezpečnostním rizikem.
Poslední sezony bývá na prvních dnech frankfurtského autosalonu veselo. Na představení inženýrského (a marketingového) umu se kvůli emisním skandálům a přístupu automobilek příliš nehrnou ani němečtí politici, bez jejichž účasti se kdysi frankfurtský autosalon nedal otevřít. Předloni, na posledním IAA, nebylo do poslední chvíle jisté, zda na tradiční návštěvu dorazí německá kancléřka Angela Merkelová. Německá politická reprezentace se zkrátka v rámci evropského tažení proti automobilové dopravě od autoprůmyslu odvrací.
Aktivisté Greenpeace protestovali na autosalonu ve Frankfurtu už před dvěma roky.
Rychlost, s jakou zavedené automobilky zavelely k elektřině, je v tradicemi svázané branži přímo raketová. Ale podle kritiků to nestačí. A tak více než politici a stejně jako marketingová oddělené automobilek zbrojí na Frankfurt ekologičtí aktivisté.
Před dvěma roky před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, tehdy protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ hřímali. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“
Kameny do převodovky kapitalismu
Letos radikálové přitvrzují. Politici, manažeři a odborníci mířící na první dny autosalonu by měli zvážit, zda si k obleku a kravatě nevzít helmu, možná totiž budou lítat dlažební kostky.
Německá policie od tohoto týdne vyšetřuje radikální skupinu, která si říká „Kamení v převodovce“ (“Rocks in Gearbox“) a která o sobě dala vědět minulý týden, kdy prodejci automobilů v Kronbergu na okraji Frankfurtu zdemolovala více než čtyřicet luxusních vozidel. Policie ve Wiesbadenu uvádí, že vyšetřuje „Kamení v převodovce“ poté, co se skupina přihlásila k odpovědnost za poničení vozidel značek Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Vandalové podle policejního mluvčího rozbili okna aut, poškodili kapoty a také skleněné dveře autosalonu. „Používali kladiva a páčidla, skupinu vyšetřujeme,“ uvedl mluvčí.
IAAAutosalon ve Frankfurtu Počátky akce s celým názvem Mezinárodní automobilová výstava (IAA) se datují k roku 1897. Pravidelně se koná každé dva roky a vystavené kousky si v nejlepších ročnících prohlédl téměř milion návštěvníků, letos se čeká návštěvnost kolem 900 tisíc. Cena jednodenní vstupenky činí 13 eur. Zpravodajství z autosalonu sledujte na iDNES.cz |
Další ekologičtí aktivisté, včetně jiné skupiny nazvané poněkud jemněji „Písek v převodovce“, vyzvaly veřejnost, aby se připojila k protestům ve Frankfurtu 14. září. Organizátoři autosalonu tedy přistoupili k varování návštěvníků. „Jsme v úzkém kontaktu s bezpečnostními úřady, stejně jako při každém IAA. Vstupní kontroly budou zpřísněny, vzhledem k tomu, že na výstavě mohou být spontánní nepokoje,“ řekl agentuře Reuters mluvčí pořádajícího německého svazu autoprůmyslu VDA Eckehart Rotter.
Rocks in Gearbox uveřejnili prohlášení, že „za dva týdny Frankfurt opět zahájí propagandistickou show, kde bude medializován zastaralý dopravní systém poškozující klima a životní prostředí. Chceme ukázat, jaká tato show vlastně je: vytváří zisky na úkor nejchudších a budoucích generací... Myslíme si, že je čas hodit kameny do převodovky ziskuchtivé kapitalistické logiky.“
Prohlášení požaduje větší kontrolu pracovních podmínek v souvisejících průmyslových odvětvích, včetně přepravy nebo výroby bavlny a gumy; a pro lidi těžící drahé kovy pro výrobu akumulátorů pro elektromobily.
Začátkem srpna obsadili klimatičtí aktivisté železniční tratě zásobující továrnu Volkswagenu, připomíná policie a dodává, že zahájila vyšetřování potenciálně nebezpečného narušení železniční a lodní dopravy.
Greenpeace a německá aktivistická organizace Deutsche Umwelthilfe svolali na 5. září do Berlína panelovou diskuzi se zástupci automobilek Daimler a BMW a svazem VDA, aby diskutovali o klimatické krizi a mobilitě budoucnosti.
Osmašedesátý ročník autosalonu IAA 2019 startuje 10. září a končí v neděli 22. září. Jednou z hlavních premiér má být představení bateriového Volkswagenu ID.3, který má podle plánu automobilky odstartovat éru masové elektromobility.
Podívejte se na záběry z autosalonu ve Frankfurtu z roku 2017:
11. září 2017 |