Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Aktivisté nasypou na autosalonu ve Frankfurtu kamení do převodovky kapitalismu

Frankfurtský autosalon začíná už příští týden. Bude mnohem menší a skromnější, protože mnoho značek zrušilo svou účast, která stojí až stovky milionů korun. Zbrojí ovšem ekologičtí aktivisté, kteří chystají protesty proti kapitalistům prosazujícím zastaralý způsob dopravy poškozující klima.

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm. | foto: AP

Na poslední chvíli se z frankfurtského autosalonu odhlásila například korejská Kia, která má hned za rohem od hlavního vchodu na výstaviště svou evropskou centrálu. Domácí automobilky tak z veletrhu IAA 2019 udělají hlavně německý autosalon. Velké množství premiér má společné aktuální téma: elektromobilita. Ani to však nestačí environmentalistickým křiklounům. Situace dospěla tak daleko, že policie varuje před bezpečnostním rizikem.

Poslední sezony bývá na prvních dnech frankfurtského autosalonu veselo. Na představení inženýrského (a marketingového) umu se kvůli emisním skandálům a přístupu automobilek příliš nehrnou ani němečtí politici, bez jejichž účasti se kdysi frankfurtský autosalon nedal otevřít. Předloni, na posledním IAA, nebylo do poslední chvíle jisté, zda na tradiční návštěvu dorazí německá kancléřka Angela Merkelová. Německá politická reprezentace se zkrátka v rámci evropského tažení proti automobilové dopravě od autoprůmyslu odvrací.

Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se objevili aktivisté z Greenpeace

Aktivisté Greenpeace protestovali na autosalonu ve Frankfurtu už před dvěma roky.

Rychlost, s jakou zavedené automobilky zavelely k elektřině, je v tradicemi svázané branži přímo raketová. Ale podle kritiků to nestačí. A tak více než politici a stejně jako marketingová oddělené automobilek zbrojí na Frankfurt ekologičtí aktivisté.

Před dvěma roky před pavilonem, kde prezentovalo své novinky BMW, tehdy protestovali aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ hřímali. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“

Kameny do převodovky kapitalismu

Letos radikálové přitvrzují. Politici, manažeři a odborníci mířící na první dny autosalonu by měli zvážit, zda si k obleku a kravatě nevzít helmu, možná totiž budou lítat dlažební kostky.

Německá policie od tohoto týdne vyšetřuje radikální skupinu, která si říká „Kamení v převodovce“ (“Rocks in Gearbox“) a která o sobě dala vědět minulý týden, kdy prodejci automobilů v Kronbergu na okraji Frankfurtu zdemolovala více než čtyřicet luxusních vozidel. Policie ve Wiesbadenu uvádí, že vyšetřuje „Kamení v převodovce“ poté, co se skupina přihlásila k odpovědnost za poničení vozidel značek Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Vandalové podle policejního mluvčího rozbili okna aut, poškodili kapoty a také skleněné dveře autosalonu. „Používali kladiva a páčidla, skupinu vyšetřujeme,“ uvedl mluvčí.

IAA

Autosalon ve Frankfurtu

Počátky akce s celým názvem Mezinárodní automobilová výstava (IAA) se datují k roku 1897. Pravidelně se koná každé dva roky a vystavené kousky si v nejlepších ročnících prohlédl téměř milion návštěvníků, letos se čeká návštěvnost kolem 900 tisíc. Cena jednodenní vstupenky činí 13 eur.

Zpravodajství z autosalonu sledujte na iDNES.cz

Další ekologičtí aktivisté, včetně jiné skupiny nazvané poněkud jemněji „Písek v převodovce“, vyzvaly veřejnost, aby se připojila k protestům ve Frankfurtu 14. září. Organizátoři autosalonu tedy přistoupili k varování návštěvníků. „Jsme v úzkém kontaktu s bezpečnostními úřady, stejně jako při každém IAA. Vstupní kontroly budou zpřísněny, vzhledem k tomu, že na výstavě mohou být spontánní nepokoje,“ řekl agentuře Reuters mluvčí pořádajícího německého svazu autoprůmyslu VDA Eckehart Rotter.

Rocks in Gearbox uveřejnili prohlášení, že „za dva týdny Frankfurt opět zahájí propagandistickou show, kde bude medializován zastaralý dopravní systém poškozující klima a životní prostředí. Chceme ukázat, jaká tato show vlastně je: vytváří zisky na úkor nejchudších a budoucích generací... Myslíme si, že je čas hodit kameny do převodovky ziskuchtivé kapitalistické logiky.“

Prohlášení požaduje větší kontrolu pracovních podmínek v souvisejících průmyslových odvětvích, včetně přepravy nebo výroby bavlny a gumy; a pro lidi těžící drahé kovy pro výrobu akumulátorů pro elektromobily.

Začátkem srpna obsadili klimatičtí aktivisté železniční tratě zásobující továrnu Volkswagenu, připomíná policie a dodává, že zahájila vyšetřování potenciálně nebezpečného narušení železniční a lodní dopravy.

Greenpeace a německá aktivistická organizace Deutsche Umwelthilfe svolali na 5. září do Berlína panelovou diskuzi se zástupci automobilek Daimler a BMW a svazem VDA, aby diskutovali o klimatické krizi a mobilitě budoucnosti.

Osmašedesátý ročník autosalonu IAA 2019 startuje 10. září a končí v neděli 22. září. Jednou z hlavních premiér má být představení bateriového Volkswagenu ID.3, který má podle plánu automobilky odstartovat éru masové elektromobility.

Podívejte se na záběry z autosalonu ve Frankfurtu z roku 2017:

11. září 2017


  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Nejdůležitější SUV vyrábí Hyundai v Nošovicích. Startuje nová generace

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu nové generace stěžejního modelu...

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Zloději jdou po katalyzátorech, gang ukradl částicové filtry za 1,6 milionu

Policie v minulých dnech zatkla tři cizince podezřelé z krádeží filtrů pevných částic ze zaparkovaných dodávek v Hradci...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Lady Dee: K pornu mě dohnal vztah s matkou, kvůli těhotenství s ním končím

Drahomíra Jůzová (23) alias Lady Dee strávila posledních pět let natáčením filmů pro dospělé. Jedna z nejznámějších...