Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Černá díra ve Frankfurtu. Nové BMW X6 obléklo nevídanou barvu

  15:19
Frankfurt (Od zpravodajů iDNES.cz) - „Černá barva neexistuje, je nejtemnějším odstínem bílé. A bílá také neexistuje, protože je nejsvětlejším odstínem černé,“ filozofují dva písaři v prastarém československém černobílém seriálu. Z BMW X6 Vantablack by měli pořádně zamotanou hlavu. Je pokryté nejčernější barvou na světě.

Možná nejfotografovanější, protože nevyfotitelné auto ve Frankfurtu je schované ve speciální tmavé komoře v útrobách expozice BMW.  Kdo neviděl novou X6, neví, jak vypadá černé auto.

Nová, už třetí generace SUV-kupé totiž na autosalon vyrazila v jedinečném lakování. BMW X6 Vantablack je nejčernější auto světa, vzniklo v jediném exempláři, aby přilákalo pozornost. Za speciální barvu, která pohlcuje 99,97 procenta světelného záření, nepůjde ani připlatit. Auto se jeví jako pojízdná černá díra, nejen na fotkách, ale i naživo vypadá jak natištěný dvourozměrný obraz. Máte sklony na něj sáhnut, matný povrch vypadá sametově. Z dálky se slije v černou díru.

BMW X6 Vantablack

O to víc září obrovská podsvícená maska chladiče, která je novým hitem pohoršených internetových a hospodských diskuzí. Pro někoho vrchol nevkusu, pro jiné věc, kterou vždycky chtěli, jen o tom nevěděli. Příplatek ve výši okolo 15 tisíc korun bude nejzřetelněji investovanými penězi do vylepšení X6, a tak bude na silnicích k vidění asi poměrně často.

Černočerná stojí za hlubší studium. Na fotkách si všimněte, jak zplošťuje. Otylé SUV-kupé na nich vypadá jak dvourozměrně namalované, polité tuší. BMW se na realizaci jedinečného provedení Xp spojili s firmou Surrey NanoSystems, která vyvinula ten nejčernější lak na světě. Barva na bázi uhlíkových vláken vznikla původně pro použití ve stavebnictví a pro vědecké účely, designéry BMW však velmi zaujala. Odráží totiž méně než jedno procento světelných paprsků, a tak zcela mění dojem z auta. Všechny odlesky jsou pryč a trojrozměrná masa vypadá zcela jednolitě.

Pojmy černá barva a matný lak dostávají se speciálním lakováním, které se jmenuje Vantablack, zcela nový obsah. Ben Jensen ze Surrey NanoSystems potvrzuje, že nejde o jednorázový experiment, ale o reálnou možnost, jak nalakovat auto. Na otázku, zda se něco podobného může dostat do výroby, odpovídá designér BMW Hussein Al Attar kladně: „Je to rozhodně možné, pokud budeme takový lak někdy nabízet, bude to určitě pro X6.“

Třetí vydání

BMW X6 je automobilovým ztělesněním marnivosti. Po deseti letech na trhu zdánlivě nemá čím šokovat, Němci však dokázali šokovat hned dvakrát. K oblíbeným překvapivým faktům petrolheadů, tedy fanatických nadšenců do aut, patří vysvětlování, že BMW X6 nebylo prvním SUV-kupé na světě. Tím přece byl korejský SsangYong Actyon, který se představil už v roce 2006! První BMW X6 následovalo až o dva roky později. Jenže být první a být úspěšný jsou dvě naprosto rozdílné věci.

X6 šokovala svou opulentností a zbytečností. Na základu prakticky pojaté X5 vznikl o pět centimetrů nižší vůz s přikrčenou siluetou střechy, který okázale plýtval prostorem. Menší kufr, jen dvě, navíc těžko využitelná sedadla vzadu a vyšší cena – těžko si představit lepší příklad marnivosti. A přesto se X6 prosadila a stal se z ní pojem.

BMW X6 Vantablack

Stopa, kterou X6 ve vývoji automobilového trhu zanechala, je hluboká. Nejen že se sama uchytila a vedla BMW k postupnému uvedení menších podobných modelů X4 a X2, inspirovala také vznik mnoha modelů konkurenčních značek.

Letos přichází X6 v nové generaci, která zkusí potřetí vstoupit do téže řeky. Bere si na pomoc několik nevšedních prostředků. Například zezadu vůbec nevypadá jako typické BMW. Celkový tvar je nezvykle zaoblený a křižuje ho hned dvanáct vodorovných zlomů.

Fotogalerie

Jinak se BMW X6 proměnilo jen tak moc, aby udrželo krok s dobou a dotáhlo se na úroveň nejnovějších modelů značky. Například u vnějších rozměrů hlásí BMW nepatrně prodloužení, rozšíření a snížení karoserie – takže má zase o chlup dynamičtější proporce.

Interiér je odvozen od toho v nové X5, standardem je kožené čalounění. Za příplatek se budou dodávat například masážní sedadla nebo vyhřívané držáky na pití. A tou nejdůležitější zprávou je, že využitelnost zadních sedadel se v porovnání s první X6 podstatně zlepšila. Však také dnes musí BMW bojovat s konkurencí, která před deseti lety neexistovala.

Techniku lze specifikovat podle vkusu zákazníka. Standardem jsou adaptivní tlumiče, na přání se bude dodávat sportovní podvozek s aktivními stabilizátory a natáčením zadních kol nebo naopak všestrannější vzduchové odpružení. Po vzoru X5 bude k dispozici nově také off-roadový paket.

Nabídka motorů nepřekvapí, sahá od naftového šestiválce 30d (194 kW), přes benzinový třílitrový šestiválec 40i (250 kW) až po čtyřikrát přeplňovaný naftový třílitr M50d (294 kW) a benzinový osmiválec M50i (390 kW).

Prodej nové X6 bude zahájen v listopadu, základní cena by měla startovat s cenami pod dvěma miliony korun. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...