Zpravodajství z frankfurtského autosalonu IAA 2019 sledujte na iDNES.cz - speciální příloha ZDE
Doby, kdy bylo frankfurtské výstaviště do posledního místa zaplněné, skončily, myslí si František Dvořák, který nevynechal žádný z důležitých evropských autosalonů od roku 2002. Ve Frankfurtu byl letos po deváté.
Aspoň mohli organizátoři sestěhovat všechny expozice do jedné půlky výstaviště a tu druhou zavřít, aby to, že je z většiny prázdné, nebylo tak okaté, myslí si.
Ve Frankfurtu se představily futuristické koncepty (například ty od Mercedesu nebo Audi), které jsou zajímavé i pro lidi, jež se běžně o auta nezajímají. Je to vlastně pohledově velmi atraktivní hříčka designérů, ale ne zbytečnost, myslí si Dvořák. Ukazují podle něj například trendy v technologiích a vývoj výbavy aut.
„Druhou cestou jsou auta, která třeba do roka vzniknou, to je například Škoda, která představí koncept a do roka nový vůz. U Škodovky je koncept ze sedmdesáti procent podobný budoucímu reálnému modelu,“ míní Dvořák.
Cena Škody Citigo překvapila
Česká automobilka Škoda Auto letos potvrdila svou cestu směrem k elektromobilitě. Divákům ukázala elektrické Citigo a plug-in hybridní Škoda Superb.
„Oba modely na autosalonu dostaly i svou cenu. Velkým překvapením je cena Škody Citigo, kde se očekávala částka kolem půl milionu korun. Škoda uvedla částku 430 tisíc korun,“ uvedl Dvořák.
„Pokud bude v budoucnu možnost využít deklarovaných zvýhodnění a podpor elektromobility, klesne cena například pro nákup vozů firmami ještě níž,“ dodal.
Západní státy tlačí na elektromobilitu, na vlně jízdy na elektřinu se veze naprostá většina automobilek. „Největší pokrok směrem k elektromobilitě udělal zcela jistě Volkswagen, který zvládl vystavět kompletní elektrickou architekturu,“ míní František Dvořák.
K většině automobilek už se přidal i italský Fiat, který se k vývoji elektrických aut stavěl dlouho spíše skepticky. Vývoj směrem elektromobility ignorují dnes v podstatě už jen malovýrobci supersportů.
Na autosalon letos dorazilo jen pár automobilek. Zbytek raději investuje ušetřené peníze jinak. Někteří si dokonce dělají z frankfurtského veletrhu legraci.
Jako v posledních letech se přijely do Frankfurtu pochlubit svými výtvory čínské automobilky.
Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení publika. Nesmírně učenlivé automobilky přetahují zavedeným značkám experty a designéry, zakládají vývojová centra po světě a každým rokem zbytek světa dohánějí.
Podle všeho se ale značky v Evropě konkurence z Číny bát nemusí. Číňané na výstavišti sice vágně říkají cosi o vstupu do tří let, homologační předpisy, emisní limity, malý trh (na čínské poměry) s rozmazlenými zákazníky a chybějící dealerská a servisní síť jim ale zas - jako dosud vždycky - zkříží plány.
KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost - čtěte zde.