Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

Náledí, břečka, sníh. Autonomní auta se sice převážně testují ve slunné Kalifornii a horké Nevadě, vývojáři je ale musí připravit i na tvrdé podmínky tuhé zimy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ford

„Přemýšleli jsme nad tím od samotného začátku vývoje,“ říká Jim McBride, šéf vývoje autonomních vozidel ve Fordu. Americký výrobce minulou zimu již autonomní vozy testoval v Michiganu ve sněhu a zimních podmínkách: na třináctihektarovém uzavřeném polygonu v Ann Arbor. V případě zanesení senzorů břečkou nebo jejich zamrznutí vozům pomohla 3D mapa jejich okolí.

VIDEO: Autonomní vozy samy zastaví na pokyn od silničářů

Mezi Rudnou a Mirošovicemi se testuje internetová komunikace o provozu

To je základní příklad, jak se inženýři snaží o to, aby jednotlivé systémy, kterými vozidlo „vidí“ byly redundantní, tedy aby nespoléhalo jen na jeden z nich, když se například kamera pokryje sněhem a ledem. Samořiditelné auto se dokonce dokáže připravit: jakmile detekuje náledí pomocí svých senzorů, či díky komunikaci s dalšími vozidly nebo infrastrukturou, elektronická výstroj vozu se tomu přizpůsobí.

Samotná reakce na zhoršené jízdní podmínky už je tou snadnější částí celého problému. Klíčové je zajistit autu dostatečnou schopnost vidět. „Musíme se naučit postavit nevlídnému počasí,“ popisuje svůj úkol Amine Taleb, vývojový ředitel společnosti Valeo. Jeho tým se snaží zlepšit „zrak“ jednotlivých senzorů, aby si poradily s oslněním, břečkou nebo mlhou. Některé senzory se dají vyhřívat, jiné omývat nebo otřít jako čelní sklo stěračem (ostatně takovou couvací kameru s ostřikovačem můžete pořídit i do Škody Fabia).

I Amine mluví o nutnosti znásobování systémů. „Ve vozidle s vysokou mírou automatizace se neobejdete bez několikanásobné zastupitelnosti jednotlivých systémů. Jakmile získáváme větší poznatky a dokážeme lépe optimalizovat proces autonomního řízení, začínáme se pouštět i do jízdy v obtížném počasí,“ vysvětluje, proč testování samořiditelných aut začalo v oblastech, kde sníh běžně nepotkáte.

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

První autonomní vozy, které se podle optimistických odhadů na trhu objeví po roce 2020, ale budou mít výrazně ohraničenu svoji „provozní oblast“. Budou se moci pohybovat jen v dobře zmapovaných oblastech a budou sloužit hlavně jako jakési robotické taxíky. Výrobci tak budou mít větší kontrolu nad provozem těchto vozidel.

„Do určité míry budou vhodné pro slušné počasí, což ale neznamená jen jasné a slunečné dny,“ tvrdí o nich Sam Abuelsmid, analytik z Navigant Research, což je firma, jež se zabývá technologiemi, jako je právě autonomní řízení. „Flotily podobných aut se budou každý den vracet do servisu a mechanici v nich budou neustále doplňovat kapalinu do ostřikovačů a čistit je.“

První vozy pravděpodobně budou vyžadovat, aby řidič převzal za zhoršených povětrnostních podmínek řízení. Ostatně hlášku k převzetí řízení dostanete například i v současných autech s adaptivním tempomatem, když se jejich radarový senzor zanese ledem. „Jednoho dne možná zvládnou špatné počasí lépe než lidský řidič, ale rozhodně to bude chvilku trvat, než se dostaneme na podobnou úroveň,“ říká Sam Abuelsamid.

Cílem pro většinu automobilek ovšem je, aby autonomní auta dokázala jezdit v každém počasí, v jakém si na to troufne i řidič. V USA se proto testovací polygony pro samořiditelné vozy začínají otevírat v severnějších státech. V Ypsilanti u michiganského Ann Arbor se dokonce letos otevřelo nové zařízení s rozlohou přes 20 hektarů. V jeho rámci se plánuje dokonce dlouhý tunel, v němž půjde simulovat mlha, sníh, déšť nebo jiné špatné povětrnostní podmínky.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Z banky mezi top piloty. Tom Kristensen o závodění v Japonsku, Le Mans i prohrách

Premium Dánský závodník Tom Kristensen je devítinásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, nikdo jiný na tomto okruhu...

Autozápisník: Mimoň Biden, Chinbertruck předjel Teslu. A máte kde nabíjet?

Premium Otevírání nové továrny GM bylo jako pokračování komedie Bláznivá střela, německé Auto roku je (téměř) bez německých...

VIDEO: Leoš Mareš vysvětluje elektromobilitu na Škodě Enyaq

Tlak na rozšíření elektromobilů se stále stupňuje. Bateriové SUV Enyaq má u Škody absolutní prioritu úplně ve všem....

Autonovinky: Kalašnikov nabíjí, Vietnam útočí v USA a vítr zaražený čipy

Automobilový Ježíšek naděluje v předstihu. Vietnamský nudlový král servíruje Američanům elektrická SUV, Američané pro...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...