Pátek 3. února 2023, svátek má Blažej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. února 2023 Blažej

Dnešní navigace přestanou autům stačit, satelity doplní průzkumníci

Příchod autonomních vozidel klade zcela jiné nároky na mapové podklady než dosavadní navigace. Při určení polohy tak přijdou na řadu i radary a kamery.
Autonomní vozidla budou potřebovat přesnější navigaci, než se kterou se spokojí dnešní řidiči. (ilustrační snímek)

Autonomní vozidla budou potřebovat přesnější navigaci, než se kterou se spokojí dnešní řidiči. (ilustrační snímek) | foto: Bosch

Vestavěná nebo přenosná navigace se svými povely, kde byste měli odbočit (a dnes i aktuálními daty o dopravě) stala šikovným pomocníkem každého řidiče. Pro autonomní vozy jsou ale její schopnosti nedostatečné. Vždyť samořídicí se auto potřebuje vědět polohu s přesností na centimetr, což je věc, kterou současné navigace nechávají na řidiči (i proto se například přístroje využívající GPS dodnes nepropracovaly ve větší míře do železniční dopravy).

První věcí, která musí projít výraznou proměnou, je samotný mapový podklad. Autonomní vozy v něm potřebují informace, které leží mimo dosah senzorů, jež využívají dnešní asistenční systémy. Na rozdíl od současných map se podklady pro ně budou skládat z několika nezávislých vrstev.

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

Dodge Dart

První z nich je tzv. lokalizační vrstva. Na základě jejího porovnání s informacemi získanými z různých senzorů bude vozidlo schopné určit svoji polohu na silnici (tedy i v jakém se nachází jízdním pruhu). Právě toto je místo, kde přestávají stačit dnešní navigační satelity (kromě notoricky známého amerického GPS je to i ruský GLONASS nebo evropské Galileo). Vozidlo bude potřebovat přesně vědět, v jakém je jízdním pruhu (a to dnes zastane šofér).

V současné době existují dva systémy, které dokážou lokalizaci podobným způsobem zpřesnit; obě využívají jakési průzkumníky, kteří mapují situaci v provozu. Prvním je řešení izraelské společnosti Mobileye (na jaře loňského roku ji koupil technologický gigant Intel, spolupracuje mj. s BMW, VW, FCA, Continentalem a dalšími), jež k určení přesné polohy vozidla využívá kamery.

V praxi se jedná komplexní systém zahrnující vozidla, která svými kamerami zaznamenávají data o silnici a posílají je do cloudového úložiště. Druhá skupina automobilů pak tato data konzumuje a využívá je ke zjištění své přesné polohy na silnici. Ve chvíli, kdy se systém naplno rozjede, se budou obě skupiny navzájem překrývat a společně vytvářet neustále aktuální mapu pozemních komunikací. Obrazová data překvapivě nejsou příliš velká: na jeden kilometr silnice stačí odeslat do cloudu asi 10 kB.

Alternativou k řešení izraelského Mobileye je systém, jehož autory jsou Bosch a TomTom. Základní princip skupiny vozidel „sběračů“ a „konzumentů“ je stejný. Místo kamer se ale budou využívat radarové senzory a speciální radarový otisk silnice. Systém sází na miliardy tzv. radarových reflexních bodů, které se nacházejí v okolí vozidla. Jedná se například o dopravní značky, sloupky nebo svodidla. Díky odrazu radarového signálu od nich dokáže vůz sám určit svoji polohu s přesností na několik centimetrů. V porovnání s jinými systémy, které v tomto případě sází na kamery, má toto řešení výhodu v tom, že spolehlivě pracuje i v noci nebo za zhoršené viditelnosti, a s ještě nižším datovým tokem (pro popis jednoho kilometru silnice stačí cca 5 kB dat).

Zcela bez přítomnosti kamer ale plně automatizované vozidlo fungovat nemůže. Radary totiž nedokážou například přečíst ze značky informaci o nejvyšší povolené rychlosti.

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Vraťme se ale k jednotlivým mapovým vrstvám. Druhá z nich je plánovací. Na jejím základě bude vozidlo určovat svůj další krok. Tato vrstva tedy bude obsahovat informace o průběhu vozovky, dopravních značkách (včetně rychlostních omezení), poloměru zatáček a odboček nebo různých nebezpečích. Díky plánovací vrstvě tedy bude autonomní vůz vědět, kdy a jak má změnit jízdní pruh, jakou zvolit rychlost pro průjezd zatáčkou a další.

První vlaštovkou je systém v současných vozech značky Audi, který radí, kdy byste měli (třeba před začátkem obce) sundat nohu z plynu, případně různé typy převodovek, které podle profilu trasy mění svoji strategii řazení.

Třetí vrstva je dynamická a obsahuje data o rychle se měnících dopravních situacích: zácpách, pracích na silnici, dalších pohyblivých nebezpečích a volných parkovacích místech. Informace o volných stáních na ulici již dnes dokáže ve vybraných evropských metropolích nabídnout třeba nové BMW řady 5. To díky službě společnosti Inrix, která na základě porovnání historických a aktuálních dat dokáže předpovídat pravděpodobnost obsazení jednotlivých míst. Nová „pětka“ také podobně jako třeba vozy značky Škoda dokáže získat i informace o obsazenosti parkovacích domů s detekcí aut v jednotlivých stáních.

Jednotlivé vrstvy musí být pochopitelně neustále aktuální, u dynamické vrstvy musí docházet k updatům dokonce v reálném čase. Bosch a TomTom počítá pro zajištění neustálé aktuálnosti mapových podkladů s flotilou asi milionu vozidel, které se budou pohybovat na severoamerických a evropských silnicích. Mobileye ve spolupráci s BMW slibovalo poslat do konce uplynulého roku na silnice 40 prvních testovacích „sběračů“.

Aktuální problém: tunely a centra měst

I dnes navigace naráží na omezení satelitních systémů. Vysoké budovy tvoří v centrech moderních velkoměst jakési uliční kaňony, které znemožňují přímý „oční“ kontakt mezi satelitem a vlastním navigačním zařízením. Obří domy pak mohou navigační signál rovněž odrážet. Výsledkem je nepřesné určení polohy, auto si může snadno myslet, že jste o ulici vedle než skutečně. V tunelech je situace ještě horší – přes beton a tlustou vrstvu zeminy signál k autu prostě nedoputuje. Již nyní existují různá řešení, která můžou situaci výrazně zlepšit.

Automotive Dead Reckoning (ADR)

Systém ADR byl původně určen pro vozidla vyšších tříd. Kombinuje data z navigačních satelitů se senzory v automobilu. Vstupem je jednak poslední známá poloha z navigačního systému (GNSS), která je následně upravována podle informací z řídicí jednotky vozu, která zná jeho zrychlení a úhlovou rychlost (ví tedy, jak rychle auto jede a jak zatáčí). Pro ADR je nezbytná integrace do palubní elektroniky, je tedy ideální pro vestavěné navigace.

Untethered Dead Reckoning (UDR)

UDR je další ze systémů, který při určení polohy umí obejít omezení daná signálem polohových satelitů. V podstatě je srovnatelný s ADR, ale není u něj nezbytné využití dat z palubních senzorů vozidla. I on potřebuje kromě dat o poloze z navigačních satelitů údaje o zrychlení a úhlové rychlosti auta. Výhodou ale je to, že se jednotka, která tyto veličiny měří, nachází přímo v navigaci, není tedy nutné ji nějakým způsobem propojovat s řídicí jednotkou vozu. 

V porovnání s klasickou GPS navigací, která využívá k určení polohy jen satelitní data, je jednotka s UDR třikrát přesnější. I UDR ale potřebuje k uspokojivému určení polohy alespoň signál z jednoho nebo dvou satelitů.

UDR zvyšuje rovněž frekvenci, s jakou navigaci dokáže určit svoji polohu. Zatímco konvenční systémy spoléhající na údaje z družic zvládnou maximálně 10 lokalizací za sekundu (pracují tedy s frekvencí 10 Hz), UDR zvládá dvojnásobek: 20 Hz.

Nedostatek jednoduššího řešení je dán výraznou latencí družicových navigačních systémů. Rychlost a aktuálnost polohy do budoucna bude klíčová zejména pro systémy automatizované jízdy a vozidla využívající komunikaci V2X (tedy vozidlo-vozidlo, vozidlo-infrastruktura a další). UDR tedy najde využití v autonomních vozech.

Autoři:
  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Konec roku a počátek nového je obdobím bilancování a přehodnocování. A bohužel v tom momentálně není příliš optimismu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Udělal Toyotu sexy, boj s elektrickou zaslepeností už nechá na čahounovi

Premium „Lidé v autoprůmyslu jsou mlčící většinou. A kladou si otázku, zda jsou elektromobily skutečně jedinou možností. Myslí...

Pozor na parkování na plochách pro hasiče a u hydrantů. Pokuty jsou vysoké

Řidiči parkující na velkých sídlištích jistě vědí, jak náročné odpoledne bývá najít volné parkovací místo. Často pak...

Auta zlevňovat nebudou, myslí si šéf české Škody. Chystají se nové modely

Škoda Auto letos v České republice očekává růst prodejů o více než pět procent z loňských 62 905 vozů. Celkový trh...

Čínská anexe ruského autoprůmyslu běží. Výroba odstartovala v Kaliningradu

Ruská automobilka Avtotor v Kaliningradu zahájila výrobu vozů čínské značky Kaiyi. Čínské značky se staly důležitými...

Stop klasickým těstovinám. Vyzkoušejte zdravější špagety Melissa
Stop klasickým těstovinám. Vyzkoušejte zdravější špagety Melissa

Chcete si během pár minut připravit zdravý a chutný oběd nebo večeři? Máme pro vás řešení. Zapojte se do testování a připravte si špagety Melissa,...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...