Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. ledna 2022 Zora

Procházíme největší změnou v historii, říká šéf Škody Auto

Exkluzivně   11:00
„Jezdím superbem a karoqem. Ale toho má teď půjčeného dcera a mám dojem, že mi ho hned tak nevrátí,“ směje se Bernhard Maier. Šéf automobilky Škoda v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz říká, jak se Škoda připravuje na elektroauta, jak se potýká s limity emisí a požadavky odborů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto | foto:  Petr Topič, MAFRA

V čele Škody stojíte dva roky, takže už můžete bilancovat. Co považujete za úspěch a co se nepovedlo?
Zažíváme největší změny v našem odvětví od vynalezení automobilu. I když nás ještě dnes zaměstnává krize kolem naftových motorů, máme za sebou nejúspěšnější dva roky v historii podniku. A to nás motivuje k tomu, abychom se v roce 2018 ještě zlepšili. Co mě ve společnosti Škoda Auto od samého začátku nesmírně nadchlo, byl přístup zdejších zaměstnanců, jejich láska k detailu, technice, neustálé hledání něčeho lepšího.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Jak se vám dařilo plnit plány, s nimiž jste před dvěma lety do společnosti Škoda Auto přišel? Nacházíte se ve fázi, v níž jste chtěl po dvou letech být?
Záleželo a záleží mi na tom, aby měla společnost Škoda Auto zajištěnou budoucnost. Když jsem sem v roce 2015 přišel, řídil se podnik Růstovou strategií 2018. Byla to dobrá strategie, ale dva důležité prvky v ní ještě nehrály tak velkou roli – digitalizace a elektrifikace. Proto jsme vyvinuli Strategii 2025, abychom automobilce dali správný směr vycházející z trendů, které v příštích letech celou naši společnost dramaticky změní – demografické změny, urbanizace, dlouhodobá udržitelnost a digitalizace. Tyto trendy představují velké výzvy nejen pro celou společnost, ale samozřejmě i pro náš podnik.

Jak zvládáte harmonogram u nové strategie?
Při vývoji nových technologií a služeb musíme pracovat s výrazným předstihem. Pracujeme na nových oblastech podnikání, s nimiž budeme moci dosahovat stejných výnosů jako s naším dosavadním podnikáním. Realizace Strategie 2025 nebude sprint, ale maraton.

Kam jste zatím doběhli?
Aktuálně máme za sebou necelých 20 procent trati. Samozřejmě velice bedlivě sledujeme a prověřujeme, jak se nám daří naplňovat naši strategii, a mohu říci, že jsme celkově dál, než jsme si naplánovali. Zkrátka Škoda je na dobré cestě. Vše nasvědčuje tomu, že zaznamenáme další rekordní rok.

Které z témat, jimž se dlouhodobě věnujete, je pro vás naprosto stěžejní?
To není otázka buď – anebo. Jako podnik s celosvětovou působností si nemůžeme dovolit ignorovat žádnou oblast. Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná. Ještě dlouho budeme jezdit i s konvenčními spalovacími motory, nicméně v roce 2025 budou automobily s elektrickým motorem hrát například ve velkých městech velmi významnou roli. A na to se připravujeme.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Budete elektroauta vyrábět v Česku?
Naše čistě elektricky poháněné modely budeme od roku 2020 vyrábět v Mladé Boleslavi. Na tom mi velice záleželo a je to milník v historii automobilky. Toto rozhodnutí, určující další rozvoj jak společnosti Škoda Auto, tak celého českého automobilového průmyslu, bylo přijato ještě v listopadu na úrovni koncernu.

Které škodovácké podniky se budou na elektrovozech podílet?
Již od příštího roku budeme v našem hlavním výrobním závodě vyrábět elektrické komponenty pro celý koncern a v kvasinském závodě pak model Superb s plug-in (nabíjecím - pozn. red.) hybridním pohonem. Oba závody tak mají zajištěnou budoucnost.

Těsně před koncem svého funkčního období uzavřela česká vláda memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu. Odpovídá toto prohlášení vašim plánům?
Spolupráce s vládou je pro nás základním předpokladem úspěšné realizace naší strategie. Spolu s politickou a ekonomickou sférou a oborovými sdruženími budeme moci v úspěšném kurzu českého automobilového průmyslu pokračovat. Základem je podpora digitalizace, elektromobilů, dobíjecí infrastruktury a testů autonomně řízených vozidel za reálných podmínek.

A kromě dobíječek a testů?
Jde také o infrastrukturu v okolí výrobních závodů, školství a vzdělávání, koncepty chytrých měst, inteligentní systémy řízení provozu, ekologickou výrobu energie a mnohá další témata. V těchto oblastech tkví velký potenciál českého automobilového průmyslu. Abychom toho mohli plně využít, bylo dohodnuto 25 konkrétních opatření, o kterých jsme naprosto přesvědčeni. Tyto pracovní balíčky teď zpracují jednotlivé projektové týmy.

Sám jste zmínil, že Škoda Auto je racionální značka, která trendy nevytváří, ale jde s nimi v souladu. Chystáte se na elektromobilitu i autonomní řízení. Jsou podle vás zákazníci i trh na takové změny připraveni. Budou klienti kupovat elektroškodovky?
Vždycky jsme říkali, že nemusíme do našich vozů hned montovat všechno, co je technicky možné. Při všem, co je pro naši značku charakteristické, chceme samozřejmě být o onu pověstnou délku kapoty před konkurencí. Až když bude některá technologie dostatečně zralá, zařadíme ji i do naší produkce. Elektromobilitě ještě chybí potřebná dobíjecí infrastruktura.

Kdy se to podle vás zlomí?
Počítáme s tím, že až v roce 2019 uvedeme na trh náš první plug-in-hybrid a krátce poté i první vůz s čistě elektrickým pohonem, situace se už výrazně zlepší a k dispozici už bude širší infrastruktura. Naše elektromobily pak budou nejen technicky na výši, ale budou disponovat i přednostmi typickými pro vozy značky Škoda. Jsem naprosto přesvědčen o tom, že sériová verze vozu Škoda Vision E, kterou na trh uvedeme v roce 2020, bude tím správným produktem ve správnou dobu.

Jak odhadujete zájem mladé generace o vlastní automobil? Lze tu vysledovat změnu přístupu k individuální mobilitě? Co to znamená pro značku Škoda a jak bude na tento vývoj reagovat?
Skutečně pozorujeme trend směřující k posilování sdílené ekonomiky. V této oblasti vyvíjíme řadu nových nápadů, jak bychom mohli nabídku související s automobily rozšířit. Tři projekty uvedeme na trh už v příštích měsících. Motorem moderní průmyslové společnosti však je a bude možnost sám rozhodnout, kdy a jak se z bodu A dostanu do bodu B. To platí i pro přepravní služby. A v budoucnu oslovíme i cílové skupiny, které jsme dříve oslovit nemohli. Mluvím teď o lidech, kteří ještě nebo už nemohou řídit. Koláč tedy bude větší. Proto si o budoucnost individuální mobility nedělám starosti.

Fotogalerie

Na jedné straně by vlády mohly automobilky podpořit při rozvoji elektromobility, na druhé straně třeba v případě dieselových motorů, komplikují automobilkám život zpřísňováním emisních norem. Jak se s tím vyrovnáváte?
Politika a průmysl v této oblasti těsně spolupracují, neboť všichni nakonec sledujeme stejný cíl, tedy výrazné snížení emisí způsobených individuální dopravou. Legislativní rámec pro příští léta je tedy dán. Proto investujeme mnoho peněz do zefektivnění celého hnacího řetězce a s naším produktovým plánem budeme plnit zadání pro jednotlivé trhy. A to před nás staví velké výzvy.

Kolik jste dosud investovali do realizace všech opatření na splnění emisních limitů a jakou sumu budete ještě muset investovat? O kolik byste investovali méně, pokud byste pokračovali konvenční cestou?
Takové srovnání pro nás nemá smysl, protože zadání jsou jasná a my je nemůžeme ovlivnit. V budoucnu složitost celé systémové architektury ve voze dále vzroste. Vyvíjíme různé druhy pohonu současně, investujeme značné částky do síťového propojení a kromě toho také budujeme rozsáhlý ekosystém týkající se individuální mobility. Vedle benzinových a naftových motorů a motorů na zemní plyn budeme v budoucnu nabízet i středně a plně hybridní systémy a samozřejmě i vozy poháněné čistě akumulátory. Vezměte si jen téma různých druhů pohonu. Už to enormně zvyšuje náklady v oblasti technického vývoje. Ale jsem si jist, že se tyto investice vyplatí.

Tématem posledních týdnů jsou vyjednávání s odbory. V jaké fázi jednání se dnes nacházíte? Na čem jste se dosud dohodli?
V letošním roce jsme se s odbory Kovo MB dohodli na směnovém režimu pro rok 2018. Spolu s odbory Kovo jsme se navíc rozhodli, že zaměstnancům za vynikající výkony v letošním roce ještě v prosinci vyplatíme mimořádnou prémii ve výši 10 tisíc korun. Jsem optimistou a očekávám, že i při tarifním vyjednáván v prvním čtvrtletí roku 2018 společně dospějeme k dobrému řešení.

Mezi zaměstnanci se hodně řeší důraz na pružnou pracovní dobu. Co tím sledujete?
To je velice důležitá věc. Pokud budeme chtít i v budoucnu v Česku růst, potřebujeme v našich závodech maximální flexibilitu. Aktuálně pracujeme na hranici kapacity. Jedním z diskusních bodů je vypracování flexibilních směnových systémů, takových, jaké už máme v závodě v Kvasinách. Kromě toho bych se velice přimlouval za uzavření Dekádního paktu budoucnosti. Jde o jistotu dlouhodobého plánování pro všechny zúčastněné. S dekádním
paktem můžeme spojit všechno: zajištění našich českých závodů, potřebnou flexibilitu a další rozvoj značky Škoda na světových trzích.

Jak hodnotíte rok 2017?
V roce 2017 jsme na cestě k historickému rekordu. Už v říjnu jsme dosáhli hranice jednoho milionu vyrobených vozů – dříve než kdykoli předtím. Rosteme ve všech dimenzích a téměř na všech trzích. Důvodem k tomu je naše atraktivní modelová paleta a úspěšný start naší SUV ofenzivy s uvedením modelu Kodiaq na počátku roku. Také Karoq měl na podzim ukázkový nástup na těch trzích, kde jsme jej dosud uvedli.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda letos představila koncept elektromobilu jménem Vision E na autosalon v Šanghaji.

Jaký podle vás bude ve Škodovce příští rok?
Vstoupíme do něj z pozice síly. Škoda má v současnosti nejvyšší počet objednávek v historii podniku, naše závody jsou plně vytížené. Aktuálně nejsme schopni plně pokrýt poptávku na všech trzích. Proto sázíme na flexibilně směnové systémy a hledáme další výrobní kapacity. Další rozšiřování výrobních kapacit tedy bude nejdůležitějším bodem v programu na rok 2018.

Myslíte, že stávající boom ekonomiky bude pokračovat i nadále? Jak dlouho podle vašeho názoru může konjunktura ještě trvat?
Naše křišťálová koule bohužel také není větší než křišťálová koule kohokoli jiného. Faktem je, že aktuálně zažíváme nejdelší fázi vzestupu světové ekonomiky za posledních 70 let. Úroky a nezaměstnanost jsou velice nízké a tomu odpovídá i dobré investiční klima. I přes několik nepříjemných konfliktů v krizových oblastech našeho světa žijeme ve velice stabilním geopolitickém prostředí. Podíváme-li se tedy na všechny ukazatele – s výjimkou povětrnostních a klimatických vlivů – nemohou být předpoklady už o mnoho lepší. Když to shrnu, do budoucnosti hledím s optimismem.

Bernhard Maier

Sedmapadesátiletý manažer vystřídal na podzim 2015 v pozici šéfa mladoboleslavské Škodovky Winfrieda Vahlanda. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche. Se Škodovkou tak prakticky nepřišel do styku, což nebylo v rámci koncernu VW zvykem. Ze svého působení v Porsche si do Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“. Ta nyní probíhá především na frontě SUV vozů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

Elektrická parkovací brzda pro kompaktní vozy s bubnovými brzdami od firmy...

Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci...

Autoprůmysl chce dát do roku 2030 do elektromobility jedenáct bilionů

Koncem srpna byla výroba boltu dočasně zastavena.

Výrobci automobilů po celém světě plánují do roku 2030 investovat do výroby elektromobilů a baterií...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Koh-i-noor rozvíjí v Rožnově pod Radhoštěm výrobu pro elektroauta Tesla

Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla....

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Brazilský boreček se bude líbit. VW Taigo vymyslela dvojčata ze Sao Paula

Každý, kdo viděl film Kulový blesk, ví, že dobrá je brazilská káva. Nejlepší samba se údajně tančí v Brazílii. A...

Kobra 11 v ojetině. Semir tváří českého bazarového startupu v Německu

Driverama, technologická online platforma skupiny Aures Holdings pro obchod s ojetými vozy v západní Evropě, uzavřela...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...