Procházíme největší změnou v historii, říká šéf Škody Auto

Exkluzivně   11:00aktualizováno  11:00
„Jezdím superbem a karoqem. Ale toho má teď půjčeného dcera a mám dojem, že mi ho hned tak nevrátí,“ směje se Bernhard Maier. Šéf automobilky Škoda v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz říká, jak se Škoda připravuje na elektroauta, jak se potýká s limity emisí a požadavky odborů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto | foto:  Petr Topič, MAFRA

V čele Škody stojíte dva roky, takže už můžete bilancovat. Co považujete za úspěch a co se nepovedlo?
Zažíváme největší změny v našem odvětví od vynalezení automobilu. I když nás ještě dnes zaměstnává krize kolem naftových motorů, máme za sebou nejúspěšnější dva roky v historii podniku. A to nás motivuje k tomu, abychom se v roce 2018 ještě zlepšili. Co mě ve společnosti Škoda Auto od samého začátku nesmírně nadchlo, byl přístup zdejších zaměstnanců, jejich láska k detailu, technice, neustálé hledání něčeho lepšího.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Jak se vám dařilo plnit plány, s nimiž jste před dvěma lety do společnosti Škoda Auto přišel? Nacházíte se ve fázi, v níž jste chtěl po dvou letech být?
Záleželo a záleží mi na tom, aby měla společnost Škoda Auto zajištěnou budoucnost. Když jsem sem v roce 2015 přišel, řídil se podnik Růstovou strategií 2018. Byla to dobrá strategie, ale dva důležité prvky v ní ještě nehrály tak velkou roli – digitalizace a elektrifikace. Proto jsme vyvinuli Strategii 2025, abychom automobilce dali správný směr vycházející z trendů, které v příštích letech celou naši společnost dramaticky změní – demografické změny, urbanizace, dlouhodobá udržitelnost a digitalizace. Tyto trendy představují velké výzvy nejen pro celou společnost, ale samozřejmě i pro náš podnik.

Jak zvládáte harmonogram u nové strategie?
Při vývoji nových technologií a služeb musíme pracovat s výrazným předstihem. Pracujeme na nových oblastech podnikání, s nimiž budeme moci dosahovat stejných výnosů jako s naším dosavadním podnikáním. Realizace Strategie 2025 nebude sprint, ale maraton.

Kam jste zatím doběhli?
Aktuálně máme za sebou necelých 20 procent trati. Samozřejmě velice bedlivě sledujeme a prověřujeme, jak se nám daří naplňovat naši strategii, a mohu říci, že jsme celkově dál, než jsme si naplánovali. Zkrátka Škoda je na dobré cestě. Vše nasvědčuje tomu, že zaznamenáme další rekordní rok.

Které z témat, jimž se dlouhodobě věnujete, je pro vás naprosto stěžejní?
To není otázka buď – anebo. Jako podnik s celosvětovou působností si nemůžeme dovolit ignorovat žádnou oblast. Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná. Ještě dlouho budeme jezdit i s konvenčními spalovacími motory, nicméně v roce 2025 budou automobily s elektrickým motorem hrát například ve velkých městech velmi významnou roli. A na to se připravujeme.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Budete elektroauta vyrábět v Česku?
Naše čistě elektricky poháněné modely budeme od roku 2020 vyrábět v Mladé Boleslavi. Na tom mi velice záleželo a je to milník v historii automobilky. Toto rozhodnutí, určující další rozvoj jak společnosti Škoda Auto, tak celého českého automobilového průmyslu, bylo přijato ještě v listopadu na úrovni koncernu.

Které škodovácké podniky se budou na elektrovozech podílet?
Již od příštího roku budeme v našem hlavním výrobním závodě vyrábět elektrické komponenty pro celý koncern a v kvasinském závodě pak model Superb s plug-in (nabíjecím - pozn. red.) hybridním pohonem. Oba závody tak mají zajištěnou budoucnost.

Těsně před koncem svého funkčního období uzavřela česká vláda memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu. Odpovídá toto prohlášení vašim plánům?
Spolupráce s vládou je pro nás základním předpokladem úspěšné realizace naší strategie. Spolu s politickou a ekonomickou sférou a oborovými sdruženími budeme moci v úspěšném kurzu českého automobilového průmyslu pokračovat. Základem je podpora digitalizace, elektromobilů, dobíjecí infrastruktury a testů autonomně řízených vozidel za reálných podmínek.

A kromě dobíječek a testů?
Jde také o infrastrukturu v okolí výrobních závodů, školství a vzdělávání, koncepty chytrých měst, inteligentní systémy řízení provozu, ekologickou výrobu energie a mnohá další témata. V těchto oblastech tkví velký potenciál českého automobilového průmyslu. Abychom toho mohli plně využít, bylo dohodnuto 25 konkrétních opatření, o kterých jsme naprosto přesvědčeni. Tyto pracovní balíčky teď zpracují jednotlivé projektové týmy.

Sám jste zmínil, že Škoda Auto je racionální značka, která trendy nevytváří, ale jde s nimi v souladu. Chystáte se na elektromobilitu i autonomní řízení. Jsou podle vás zákazníci i trh na takové změny připraveni. Budou klienti kupovat elektroškodovky?
Vždycky jsme říkali, že nemusíme do našich vozů hned montovat všechno, co je technicky možné. Při všem, co je pro naši značku charakteristické, chceme samozřejmě být o onu pověstnou délku kapoty před konkurencí. Až když bude některá technologie dostatečně zralá, zařadíme ji i do naší produkce. Elektromobilitě ještě chybí potřebná dobíjecí infrastruktura.

Kdy se to podle vás zlomí?
Počítáme s tím, že až v roce 2019 uvedeme na trh náš první plug-in-hybrid a krátce poté i první vůz s čistě elektrickým pohonem, situace se už výrazně zlepší a k dispozici už bude širší infrastruktura. Naše elektromobily pak budou nejen technicky na výši, ale budou disponovat i přednostmi typickými pro vozy značky Škoda. Jsem naprosto přesvědčen o tom, že sériová verze vozu Škoda Vision E, kterou na trh uvedeme v roce 2020, bude tím správným produktem ve správnou dobu.

Jak odhadujete zájem mladé generace o vlastní automobil? Lze tu vysledovat změnu přístupu k individuální mobilitě? Co to znamená pro značku Škoda a jak bude na tento vývoj reagovat?
Skutečně pozorujeme trend směřující k posilování sdílené ekonomiky. V této oblasti vyvíjíme řadu nových nápadů, jak bychom mohli nabídku související s automobily rozšířit. Tři projekty uvedeme na trh už v příštích měsících. Motorem moderní průmyslové společnosti však je a bude možnost sám rozhodnout, kdy a jak se z bodu A dostanu do bodu B. To platí i pro přepravní služby. A v budoucnu oslovíme i cílové skupiny, které jsme dříve oslovit nemohli. Mluvím teď o lidech, kteří ještě nebo už nemohou řídit. Koláč tedy bude větší. Proto si o budoucnost individuální mobility nedělám starosti.

Fotogalerie

Na jedné straně by vlády mohly automobilky podpořit při rozvoji elektromobility, na druhé straně třeba v případě dieselových motorů, komplikují automobilkám život zpřísňováním emisních norem. Jak se s tím vyrovnáváte?
Politika a průmysl v této oblasti těsně spolupracují, neboť všichni nakonec sledujeme stejný cíl, tedy výrazné snížení emisí způsobených individuální dopravou. Legislativní rámec pro příští léta je tedy dán. Proto investujeme mnoho peněz do zefektivnění celého hnacího řetězce a s naším produktovým plánem budeme plnit zadání pro jednotlivé trhy. A to před nás staví velké výzvy.

Kolik jste dosud investovali do realizace všech opatření na splnění emisních limitů a jakou sumu budete ještě muset investovat? O kolik byste investovali méně, pokud byste pokračovali konvenční cestou?
Takové srovnání pro nás nemá smysl, protože zadání jsou jasná a my je nemůžeme ovlivnit. V budoucnu složitost celé systémové architektury ve voze dále vzroste. Vyvíjíme různé druhy pohonu současně, investujeme značné částky do síťového propojení a kromě toho také budujeme rozsáhlý ekosystém týkající se individuální mobility. Vedle benzinových a naftových motorů a motorů na zemní plyn budeme v budoucnu nabízet i středně a plně hybridní systémy a samozřejmě i vozy poháněné čistě akumulátory. Vezměte si jen téma různých druhů pohonu. Už to enormně zvyšuje náklady v oblasti technického vývoje. Ale jsem si jist, že se tyto investice vyplatí.

Tématem posledních týdnů jsou vyjednávání s odbory. V jaké fázi jednání se dnes nacházíte? Na čem jste se dosud dohodli?
V letošním roce jsme se s odbory Kovo MB dohodli na směnovém režimu pro rok 2018. Spolu s odbory Kovo jsme se navíc rozhodli, že zaměstnancům za vynikající výkony v letošním roce ještě v prosinci vyplatíme mimořádnou prémii ve výši 10 tisíc korun. Jsem optimistou a očekávám, že i při tarifním vyjednáván v prvním čtvrtletí roku 2018 společně dospějeme k dobrému řešení.

Mezi zaměstnanci se hodně řeší důraz na pružnou pracovní dobu. Co tím sledujete?
To je velice důležitá věc. Pokud budeme chtít i v budoucnu v Česku růst, potřebujeme v našich závodech maximální flexibilitu. Aktuálně pracujeme na hranici kapacity. Jedním z diskusních bodů je vypracování flexibilních směnových systémů, takových, jaké už máme v závodě v Kvasinách. Kromě toho bych se velice přimlouval za uzavření Dekádního paktu budoucnosti. Jde o jistotu dlouhodobého plánování pro všechny zúčastněné. S dekádním
paktem můžeme spojit všechno: zajištění našich českých závodů, potřebnou flexibilitu a další rozvoj značky Škoda na světových trzích.

Jak hodnotíte rok 2017?
V roce 2017 jsme na cestě k historickému rekordu. Už v říjnu jsme dosáhli hranice jednoho milionu vyrobených vozů – dříve než kdykoli předtím. Rosteme ve všech dimenzích a téměř na všech trzích. Důvodem k tomu je naše atraktivní modelová paleta a úspěšný start naší SUV ofenzivy s uvedením modelu Kodiaq na počátku roku. Také Karoq měl na podzim ukázkový nástup na těch trzích, kde jsme jej dosud uvedli.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda letos představila koncept elektromobilu jménem Vision E na autosalon v Šanghaji.

Jaký podle vás bude ve Škodovce příští rok?
Vstoupíme do něj z pozice síly. Škoda má v současnosti nejvyšší počet objednávek v historii podniku, naše závody jsou plně vytížené. Aktuálně nejsme schopni plně pokrýt poptávku na všech trzích. Proto sázíme na flexibilně směnové systémy a hledáme další výrobní kapacity. Další rozšiřování výrobních kapacit tedy bude nejdůležitějším bodem v programu na rok 2018.

Myslíte, že stávající boom ekonomiky bude pokračovat i nadále? Jak dlouho podle vašeho názoru může konjunktura ještě trvat?
Naše křišťálová koule bohužel také není větší než křišťálová koule kohokoli jiného. Faktem je, že aktuálně zažíváme nejdelší fázi vzestupu světové ekonomiky za posledních 70 let. Úroky a nezaměstnanost jsou velice nízké a tomu odpovídá i dobré investiční klima. I přes několik nepříjemných konfliktů v krizových oblastech našeho světa žijeme ve velice stabilním geopolitickém prostředí. Podíváme-li se tedy na všechny ukazatele – s výjimkou povětrnostních a klimatických vlivů – nemohou být předpoklady už o mnoho lepší. Když to shrnu, do budoucnosti hledím s optimismem.

Bernhard Maier

Sedmapadesátiletý manažer vystřídal na podzim 2015 v pozici šéfa mladoboleslavské Škodovky Winfrieda Vahlanda. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche. Se Škodovkou tak prakticky nepřišel do styku, což nebylo v rámci koncernu VW zvykem. Ze svého působení v Porsche si do Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“. Ta nyní probíhá především na frontě SUV vozů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kardiostimulátor se s elektromobilem snese, ujišťují lékaři z Olomouce

Audi e-tron

VIDEO Moderní auta jsou napěchovaná nejmodernějšími technologiemi. O to víc to platí o elektromobilech,...

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Ilustrační snímek

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň...

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

Calgary je rájem řidičů, Bombaj peklem. Praha patří do průměru

Nejpříjemnějšími městy pro řidiče je kanadské Calgary a Ottawa, ale také Dubaj ve Spojených arabských emirátech či...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price
SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price

Milé maminky, letos jsme si pro vás opět připravili velkou fotosoutěž se značkou Fisher-Price! Vyfoťte své děťátko s jeho oblíbenou hračkou, nahrajte ji do soutěže a získejte hodnotné ceny.

Najdete na iDNES.cz