Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Procházíme největší změnou v historii, říká šéf Škody Auto

Exkluzivně   11:00
„Jezdím superbem a karoqem. Ale toho má teď půjčeného dcera a mám dojem, že mi ho hned tak nevrátí,“ směje se Bernhard Maier. Šéf automobilky Škoda v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz říká, jak se Škoda připravuje na elektroauta, jak se potýká s limity emisí a požadavky odborů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto | foto:  Petr Topič, MAFRA

V čele Škody stojíte dva roky, takže už můžete bilancovat. Co považujete za úspěch a co se nepovedlo?
Zažíváme největší změny v našem odvětví od vynalezení automobilu. I když nás ještě dnes zaměstnává krize kolem naftových motorů, máme za sebou nejúspěšnější dva roky v historii podniku. A to nás motivuje k tomu, abychom se v roce 2018 ještě zlepšili. Co mě ve společnosti Škoda Auto od samého začátku nesmírně nadchlo, byl přístup zdejších zaměstnanců, jejich láska k detailu, technice, neustálé hledání něčeho lepšího.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Jak se vám dařilo plnit plány, s nimiž jste před dvěma lety do společnosti Škoda Auto přišel? Nacházíte se ve fázi, v níž jste chtěl po dvou letech být?
Záleželo a záleží mi na tom, aby měla společnost Škoda Auto zajištěnou budoucnost. Když jsem sem v roce 2015 přišel, řídil se podnik Růstovou strategií 2018. Byla to dobrá strategie, ale dva důležité prvky v ní ještě nehrály tak velkou roli – digitalizace a elektrifikace. Proto jsme vyvinuli Strategii 2025, abychom automobilce dali správný směr vycházející z trendů, které v příštích letech celou naši společnost dramaticky změní – demografické změny, urbanizace, dlouhodobá udržitelnost a digitalizace. Tyto trendy představují velké výzvy nejen pro celou společnost, ale samozřejmě i pro náš podnik.

Jak zvládáte harmonogram u nové strategie?
Při vývoji nových technologií a služeb musíme pracovat s výrazným předstihem. Pracujeme na nových oblastech podnikání, s nimiž budeme moci dosahovat stejných výnosů jako s naším dosavadním podnikáním. Realizace Strategie 2025 nebude sprint, ale maraton.

Kam jste zatím doběhli?
Aktuálně máme za sebou necelých 20 procent trati. Samozřejmě velice bedlivě sledujeme a prověřujeme, jak se nám daří naplňovat naši strategii, a mohu říci, že jsme celkově dál, než jsme si naplánovali. Zkrátka Škoda je na dobré cestě. Vše nasvědčuje tomu, že zaznamenáme další rekordní rok.

Které z témat, jimž se dlouhodobě věnujete, je pro vás naprosto stěžejní?
To není otázka buď – anebo. Jako podnik s celosvětovou působností si nemůžeme dovolit ignorovat žádnou oblast. Elektromobilita momentálně zažívá velmi razantní nástup a je naprosto nevyhnutelná. Ještě dlouho budeme jezdit i s konvenčními spalovacími motory, nicméně v roce 2025 budou automobily s elektrickým motorem hrát například ve velkých městech velmi významnou roli. A na to se připravujeme.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Budete elektroauta vyrábět v Česku?
Naše čistě elektricky poháněné modely budeme od roku 2020 vyrábět v Mladé Boleslavi. Na tom mi velice záleželo a je to milník v historii automobilky. Toto rozhodnutí, určující další rozvoj jak společnosti Škoda Auto, tak celého českého automobilového průmyslu, bylo přijato ještě v listopadu na úrovni koncernu.

Které škodovácké podniky se budou na elektrovozech podílet?
Již od příštího roku budeme v našem hlavním výrobním závodě vyrábět elektrické komponenty pro celý koncern a v kvasinském závodě pak model Superb s plug-in (nabíjecím - pozn. red.) hybridním pohonem. Oba závody tak mají zajištěnou budoucnost.

Těsně před koncem svého funkčního období uzavřela česká vláda memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu. Odpovídá toto prohlášení vašim plánům?
Spolupráce s vládou je pro nás základním předpokladem úspěšné realizace naší strategie. Spolu s politickou a ekonomickou sférou a oborovými sdruženími budeme moci v úspěšném kurzu českého automobilového průmyslu pokračovat. Základem je podpora digitalizace, elektromobilů, dobíjecí infrastruktury a testů autonomně řízených vozidel za reálných podmínek.

A kromě dobíječek a testů?
Jde také o infrastrukturu v okolí výrobních závodů, školství a vzdělávání, koncepty chytrých měst, inteligentní systémy řízení provozu, ekologickou výrobu energie a mnohá další témata. V těchto oblastech tkví velký potenciál českého automobilového průmyslu. Abychom toho mohli plně využít, bylo dohodnuto 25 konkrétních opatření, o kterých jsme naprosto přesvědčeni. Tyto pracovní balíčky teď zpracují jednotlivé projektové týmy.

Sám jste zmínil, že Škoda Auto je racionální značka, která trendy nevytváří, ale jde s nimi v souladu. Chystáte se na elektromobilitu i autonomní řízení. Jsou podle vás zákazníci i trh na takové změny připraveni. Budou klienti kupovat elektroškodovky?
Vždycky jsme říkali, že nemusíme do našich vozů hned montovat všechno, co je technicky možné. Při všem, co je pro naši značku charakteristické, chceme samozřejmě být o onu pověstnou délku kapoty před konkurencí. Až když bude některá technologie dostatečně zralá, zařadíme ji i do naší produkce. Elektromobilitě ještě chybí potřebná dobíjecí infrastruktura.

Kdy se to podle vás zlomí?
Počítáme s tím, že až v roce 2019 uvedeme na trh náš první plug-in-hybrid a krátce poté i první vůz s čistě elektrickým pohonem, situace se už výrazně zlepší a k dispozici už bude širší infrastruktura. Naše elektromobily pak budou nejen technicky na výši, ale budou disponovat i přednostmi typickými pro vozy značky Škoda. Jsem naprosto přesvědčen o tom, že sériová verze vozu Škoda Vision E, kterou na trh uvedeme v roce 2020, bude tím správným produktem ve správnou dobu.

Jak odhadujete zájem mladé generace o vlastní automobil? Lze tu vysledovat změnu přístupu k individuální mobilitě? Co to znamená pro značku Škoda a jak bude na tento vývoj reagovat?
Skutečně pozorujeme trend směřující k posilování sdílené ekonomiky. V této oblasti vyvíjíme řadu nových nápadů, jak bychom mohli nabídku související s automobily rozšířit. Tři projekty uvedeme na trh už v příštích měsících. Motorem moderní průmyslové společnosti však je a bude možnost sám rozhodnout, kdy a jak se z bodu A dostanu do bodu B. To platí i pro přepravní služby. A v budoucnu oslovíme i cílové skupiny, které jsme dříve oslovit nemohli. Mluvím teď o lidech, kteří ještě nebo už nemohou řídit. Koláč tedy bude větší. Proto si o budoucnost individuální mobility nedělám starosti.

Fotogalerie

Na jedné straně by vlády mohly automobilky podpořit při rozvoji elektromobility, na druhé straně třeba v případě dieselových motorů, komplikují automobilkám život zpřísňováním emisních norem. Jak se s tím vyrovnáváte?
Politika a průmysl v této oblasti těsně spolupracují, neboť všichni nakonec sledujeme stejný cíl, tedy výrazné snížení emisí způsobených individuální dopravou. Legislativní rámec pro příští léta je tedy dán. Proto investujeme mnoho peněz do zefektivnění celého hnacího řetězce a s naším produktovým plánem budeme plnit zadání pro jednotlivé trhy. A to před nás staví velké výzvy.

Kolik jste dosud investovali do realizace všech opatření na splnění emisních limitů a jakou sumu budete ještě muset investovat? O kolik byste investovali méně, pokud byste pokračovali konvenční cestou?
Takové srovnání pro nás nemá smysl, protože zadání jsou jasná a my je nemůžeme ovlivnit. V budoucnu složitost celé systémové architektury ve voze dále vzroste. Vyvíjíme různé druhy pohonu současně, investujeme značné částky do síťového propojení a kromě toho také budujeme rozsáhlý ekosystém týkající se individuální mobility. Vedle benzinových a naftových motorů a motorů na zemní plyn budeme v budoucnu nabízet i středně a plně hybridní systémy a samozřejmě i vozy poháněné čistě akumulátory. Vezměte si jen téma různých druhů pohonu. Už to enormně zvyšuje náklady v oblasti technického vývoje. Ale jsem si jist, že se tyto investice vyplatí.

Tématem posledních týdnů jsou vyjednávání s odbory. V jaké fázi jednání se dnes nacházíte? Na čem jste se dosud dohodli?
V letošním roce jsme se s odbory Kovo MB dohodli na směnovém režimu pro rok 2018. Spolu s odbory Kovo jsme se navíc rozhodli, že zaměstnancům za vynikající výkony v letošním roce ještě v prosinci vyplatíme mimořádnou prémii ve výši 10 tisíc korun. Jsem optimistou a očekávám, že i při tarifním vyjednáván v prvním čtvrtletí roku 2018 společně dospějeme k dobrému řešení.

Mezi zaměstnanci se hodně řeší důraz na pružnou pracovní dobu. Co tím sledujete?
To je velice důležitá věc. Pokud budeme chtít i v budoucnu v Česku růst, potřebujeme v našich závodech maximální flexibilitu. Aktuálně pracujeme na hranici kapacity. Jedním z diskusních bodů je vypracování flexibilních směnových systémů, takových, jaké už máme v závodě v Kvasinách. Kromě toho bych se velice přimlouval za uzavření Dekádního paktu budoucnosti. Jde o jistotu dlouhodobého plánování pro všechny zúčastněné. S dekádním
paktem můžeme spojit všechno: zajištění našich českých závodů, potřebnou flexibilitu a další rozvoj značky Škoda na světových trzích.

Jak hodnotíte rok 2017?
V roce 2017 jsme na cestě k historickému rekordu. Už v říjnu jsme dosáhli hranice jednoho milionu vyrobených vozů – dříve než kdykoli předtím. Rosteme ve všech dimenzích a téměř na všech trzích. Důvodem k tomu je naše atraktivní modelová paleta a úspěšný start naší SUV ofenzivy s uvedením modelu Kodiaq na počátku roku. Také Karoq měl na podzim ukázkový nástup na těch trzích, kde jsme jej dosud uvedli.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda letos představila koncept elektromobilu jménem Vision E na autosalon v Šanghaji.

Jaký podle vás bude ve Škodovce příští rok?
Vstoupíme do něj z pozice síly. Škoda má v současnosti nejvyšší počet objednávek v historii podniku, naše závody jsou plně vytížené. Aktuálně nejsme schopni plně pokrýt poptávku na všech trzích. Proto sázíme na flexibilně směnové systémy a hledáme další výrobní kapacity. Další rozšiřování výrobních kapacit tedy bude nejdůležitějším bodem v programu na rok 2018.

Myslíte, že stávající boom ekonomiky bude pokračovat i nadále? Jak dlouho podle vašeho názoru může konjunktura ještě trvat?
Naše křišťálová koule bohužel také není větší než křišťálová koule kohokoli jiného. Faktem je, že aktuálně zažíváme nejdelší fázi vzestupu světové ekonomiky za posledních 70 let. Úroky a nezaměstnanost jsou velice nízké a tomu odpovídá i dobré investiční klima. I přes několik nepříjemných konfliktů v krizových oblastech našeho světa žijeme ve velice stabilním geopolitickém prostředí. Podíváme-li se tedy na všechny ukazatele – s výjimkou povětrnostních a klimatických vlivů – nemohou být předpoklady už o mnoho lepší. Když to shrnu, do budoucnosti hledím s optimismem.

Bernhard Maier

Sedmapadesátiletý manažer vystřídal na podzim 2015 v pozici šéfa mladoboleslavské Škodovky Winfrieda Vahlanda. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche. Se Škodovkou tak prakticky nepřišel do styku, což nebylo v rámci koncernu VW zvykem. Ze svého působení v Porsche si do Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“. Ta nyní probíhá především na frontě SUV vozů.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Austrálie má plán na výpadek spotřební daně. Speciální taxu pro elektrovozy

BMW iX

Zatímco se v médiích i na úrovni Evropské unie a jednotlivých států vede diskuse, jak víc dotovat...

  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Škoda vyrobila kvůli covidu skoro o pětinu aut méně. Nejvíc propadla Fabia

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto loni dodala kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně....

Sto padesát sedm propadnutí. Brit se přesto nevzdal a dostal řidičák

Urputnost se mu rozhodně nedá upřít, ovšem tohoto Brita byste za volantem asi nepotkali rádi. Drží rekord v počtu...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...