BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

  11:00aktualizováno  11:00
V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s odvoláním na anonymní zdroje. Investice do polygonu by mohla dosáhnout až čtyř miliard korun a míří s největší pravděpodobností do oblasti někdejší Velké podkrušnohorské výsypky na sever od Sokolova.

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás, jde také o akustiku, emise atd. | foto: BMW

Polygon, kde se mají autonomní vozy bez řidiče zkoušet, by měl vytvořit asi 400 pracovních míst, hlavně pro počítačové experty a dopravní odborníky. Na místě by mělo vzniknout víc než sto kilometrů silnic pro testy vozů bez řidiče. 

Zástupci BMW informaci nepotvrdili. „Nemohu k tomu nic sdělovat,“ reagoval komunikační manažer BMW David Haidinger a odkázal na mimořádnou tiskovou konferenci konanou v pátek 15. prosince, na které má být „učiněno oznámení s celonárodním významem za účasti předních českých politických představitelů“.

BMW prý o projektu vyjednává i s vládou, informace ale odmítl komentovat i končící ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD). Vyjádřit se nechtěl ani starosta Sokolova Jan Picka.

Už v červenci ministr financí Ivan Pilný (ANO) řekl pro MF DNES, že BMW chce v Česku vybudovat testovací centrum na nová auta. Samořiditelné vozy by se měly podle tehdejší zprávy deníku zkoušet na testovacím okruhu v Ústeckém nebo Karlovarském kraji.

Ministerstvo dopravy připravuje podmínky pro přeshraniční česko-slovenský projekt testování vozidel s automatizovaným řízením na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Do konce prvního pololetí roku 2018 domluví testování vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem, případně i na jiných dálničních úsecích.

Česko je rájem autonomních aut

„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.

Pravděpodobně v první polovině roku 2018 bude také zadána studie proveditelnosti státního polygonu na testování autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy také hodlá podpořit zájem o testování autonomních vozidel v reálném městském provozu, o což usiluje Ústí nad Labem a Mladá Boleslav. Míst, kde by se pohybovala v rámci testování auta bez řidiče, by tedy v Česku mělo vzniknout víc. Už dnes například testuje prototypy s prvky autonomního řízení na svém polygonu v Milovicích společnost Valeo, která je velkým světovým dodavatelem pro autoprůmysl a v Praze má velké vývojové centrum.

Automobily s autonomním řízením, které dokážou částečně nebo zcela převzít řízení za řidiče, dnes intenzivně chystají všechny velké světové automobilky.

Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují například vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, brněnský projekt Roboauto učí jezdit běžný osobní automobil bez řidiče, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV). Více o autonomních autech v Česku čtěte zde

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Nissan zatím uspí spolupráci s Renaultem. Zaměří se na vlastní restart

Nissan Qashqai

Japonská automobilka Nissan odloží jednání o prohloubení aliance se svým francouzským partnerem Renaultem. Místo toho...

Škoda představila Scalu na zemní plyn, chystá se další škodovka na CNG

Škoda Scala G-TEC

Škoda představuje nový model Scala v provedení na zemní plyn. Ten je pro uživatele zajímavou alternativou k...

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Najdete na iDNES.cz