Diskuse k článku

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

Náledí, břečka, sníh. Autonomní auta se sice převážně testují ve slunné Kalifornii a horké Nevadě, vývojáři je ale musí připravit i na tvrdé podmínky tuhé zimy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33a73n 51K70o51n14v63a68l72i34n57k39a 5280901741925

Já ale do ha.zlu NECHCI autonomní auta! Co je to za debilní nápad?

+3/−1
3.1.2018 7:40

G73e20o35r65g 63K44o58m11b78e62r19e58c 9444761366301

pokud budou auotonomni auta a v takovem mnozstvi jako dnes bude to na silnicich jedna dlouha a nekonecna kolona.

0/0
2.1.2018 19:08

J92a73n 93M98a27c20h91á75č 3227656163242

Prvním předpokladem pro takové auto,jsou bezvadné silnice bez děr,výmolů a pastí.To znamená,že já,můj syn,jeho syn,a ještě syn jeho syna ,tuto věc u nás na sto procent nezakusí....

+4/0
2.1.2018 17:15

P53e97t55r 38Š69i89m36e83k 2969687496888

A co když na cestě bude stát něco co na mapě není?

0/0
2.1.2018 16:52

O24n49d91ř87e94j 14K34r94y96š37t45o54f 6953741

Až se takové auto bude schopno v rozumné době zařadit na kruhový objezd třeba u Kolosea - pak uvěřím že je schopno ,,bezpečně" někoho dovézt z hospody domů.

+1/0
2.1.2018 15:11

Z74d63e28n59ě53k 97S38t44r56n79a17d 1795880546499

Autonomní auta budou hlavně skvělým byznysem pro všemožné právníky. V reálném provozu bude nepochybně docházet k nehodám, a i když většina z nich nebude způsobena vinou autonomního auta, právníci se budou předhánět v teoriích, že živý řidič by problém dokázal vyřešit bez újmy.

+1/0
2.1.2018 13:24

P52e32t33r 33B15á84č77a 8275136805175

Koukam, ze s tim opravdu otravovat neprestanete. Neumi to jezdit ani normalne a uz to ucte na snih, se clovek musi temhle vykrikum jenom smat.

+7/−3
2.1.2018 11:59

M41a20r27t26i62n 10B41a93r25t72e65k 5477251511603

Hlavní výhoda stroje oproti člověku je v tom, že když se zjistí nějaký problém, se kterým si neporadí, tak vývojáři prostě vydají novou verzi a aktualizují všechny stroje na světě. Když se s něčím takovým setká člověk, tak se poučí jenom on sám.

+1/−3
2.1.2018 11:55

R79o92b21e80r24t 25M79a54t53u15l21a 8317909896965

jenže člověk si s tím problémem poradí, ikdyž ho vidí poprvé, stroj je v té situaci v háji a musí čekat než mu někdo pošle tu aktualizaci;-D

+3/−1
2.1.2018 12:47

M45a24r77t46i66n 27B26a40r27t16e47k 5937381761863

Proč by měl být v háji? I stroj se dokáže přizpůsobit snížením rychlosti či zastavením nebo vyhnutí se překážce. Dokonce mnohem rychleji a efektivněji než člověk.

0/−2
2.1.2018 12:58

P83e18t80r 54M14i83c16h32a65l 2900614641722

Vzpomínám si na nehodu Airbusu 319 nebo 320. Při nízkém průletu nad dráhou piloti zjistili, že na konci dráhy je les. Byli níž než měli, ale výška byla pořád bezpečná. Piloti dali plný tah, ale letadlo nereagovalo. Autopilot se totiž "rozhodl", že letadlo vzhledem ke konfiguraci a výšce přistává a tah motorů ihned snížil. Pilotům pár vteřin trvalo, než zareagovali, dali znovu plný tah a tím zrušili příkaz autopilota. Bohužel těch pár vteřin znamenalo, že milé éro zaparkovalo v lese.

+6/0
2.1.2018 9:38

M21a51r78t50i14n 27B36a51r69t77e84k 5427621611933

Ale taky to znamená, že autopilot mnohokrát letadlo zachránil, když pilot udělal chybu.

0/0
2.1.2018 11:42

P73e76t31r 50M77i66c30h12a49l 2450854221392

Možná. Jenže případů, kdy AP měl poruchu a situaci zachraňovali piloti, je násobně více.

0/0
3.1.2018 8:23

M90a21r55t14i61n 53B29a75r37t95e88k 5217491451243

Tak proč tam teda ty AP vůbec montují? ;-D Jestli to nebude spíše váš dojem.

0/0
3.1.2018 12:38

P40e95t22r 50M31i22c58h88a68l 2210864151892

No když se ptáš tak blbě, je marný něco vysvětlovat.

0/0
6.1.2018 17:30

J48a38k15u28b 14S96e59k57e32r79a 6796190426275

Jj to video je i na youtube: Airbus A320 Crash during auto landing

+1/0
2.1.2018 23:05

P45e79t42r 38M37i31c15h71a53l 2330444901272

Vím. Jen to nebylo přistání, ale nízký průlet.

+1/0
3.1.2018 8:24

T41o32m85á92š 74K47u38c36h98a90ř 3707171528841

Největší problém vidím v interakci s živými řidiči. Je to podobné, jako rozhovor s virtuální asistentkou. Už po pár větách máte pocit, že mluvíte s někým, kdo je totálně na palici. Nucený delší rozhovor pak může vést ke zkratovému jednání. A na silnici to bude nejspíš podobné.

Někteří se možná již těší, jak takováto autonomní auta budou jezdit stejně předpisově a bezpečně, jako oni sami, a že takový autonomní automobil musí být přece 1000x lepší jak piráti silnic, co se jim lepí na kufr, myškují a překračují povolenou sychlost. Připomíná mi to ale jeden s dílů Spongeboba, kde se Sépiák nadšeně odstěhuje do vzorné vesnice plné ještě slušňáčtějších Sépiáků, než je on sám. Po čase ale sám zjsití, že takovýto život je nesnesitelný.

+7/0
2.1.2018 9:09

P66e18t25r 41D40v88o93r23a18k 3361810587839

No tak dalo by se říct, že člověk taky část cesty jede popaměti, nebo citově po slepu - třeba když míjí v noci protijedoucí auto, když jede v mlze. Kolikrát si říkám, že mezi námi jsou cyborgové s laserem místo očí, když to pálí stovkou do mlhy.

Myslím ale, že by autonomní auta měla "mít rozum" a v případě oslepení nějakého ze senzorů buď zpomalit, nebo zastavit a nebo mít způsob, jak kamery a čidla udržovat v provozuschopném stavu!!!

0/0
2.1.2018 7:35

T84o76m83á80š 82K23u78c28h34a45ř 3867151718141

Zastavit.. To je často dost dobrý způsob jak způsobit vážnou hromadnou nehodu. Formálně samozřejmě ale budou viníky ti, co nedobrzdili.

+2/0
2.1.2018 8:37

M90a46r88t71i31n 84T46e48s63a38ř 2919133113333

Samozřejmě. Stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu. Nechápu, jak může někdo "nedobrzdit cizí vinou", když má mít "Abstand mindestens halb Tacho". Ano, taky toto pravidlo někdy nedodržuju. Ale nevymlouvám se, že za to může ten přede mnou - s výjimkou vybržďovačů a myškařů, tam nepomůže odstup ani svěcená.

0/−1
2.1.2018 9:00

T27o23m59á21š 25K63u53c59h24a19ř 3867921728651

Typicky na rovné rychlostní silnici nevidíte před auto (dodávku, kamion) jedoucí před vámi a mít od něj takový odstup, na jaký jste schopen zastavit je mimo realitu (bylo by to mnohem víc, než uvěděné pravidlo dvou sekund, musel byste např při 130 km/h udržovatvzdálenost cca 160 m :-)). Pokud toto vozidlo před vámi se stojící překážce myškou do levého pruhu vyhne a vy stejný manévr nemůžete udělat, protože vedle vás něco jede, nemáte šanci srážce zabránit.

0/0
2.1.2018 9:15

J41i71ř38í 35S68c83h13w76a29c64h 8598734468456

....stačí trochu přibrzdit a myškou se vyhnout taky ;-)

0/0
2.1.2018 9:51

P23e55t88r 79M21i55c10h21a85l 2740894171602

Ne vždy to jde a ne každý to umí.

0/0
2.1.2018 11:44

P40e31t78r 84M37i21c79h16a90l 2100654431272

Chtěl bych to vidět u nás v serpentinách na suchu. Na ujetém sněhu raději ne.

0/0
2.1.2018 7:17

P29e50t92r 94N60o50v26o17t45n67ý 9301169810265

To bych chtěl vidět, jak by se nějaký automat vyhrabal z toho bahna, co dneska já. Jinak jestli to poběží všechno na windows, tak to nechci vidět. Třeba bude potřeba zabrzdit a brzdy nebudou odpovídat... A mozek auta bude vyhledávat řešení problému na internetu.

+4/−2
2.1.2018 0:35

P65e29t85r 62S45u61c32h71ý 1548509794326

Předpokládal bych, že na windows rozhodně ne - spíš na nějakém specializovaném SW určeném přímo pro auta ..... ale i v tom mohou být samozřejmě chyby. Ale teda hláška "systém brzd neodpovídá" může bát zajímavá ;-D;-D Nebo "nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace" ;-D

+2/0
2.1.2018 1:03

P61a66v38e31l 55J32e45ř93á36b59e27k 7901242484907

"Systém brzd neodpovídá - doporučujeme napsat závěť."

"Nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace. V pravé schránce máte uvařenou kávu, v levé schránce mléko, třtinový cukr v prostřední schránce pod střechou, zamíchejte si prstem."

+2/0
2.1.2018 1:19

R53o94b62e58r77t 55M94a24t86u15l47a 8307819936575

Hm takže, když se zanesou senzory tak budeme doufat, že je přesná mapa i navigace? Protože všechno další z toho udělá složitost Airbusu a zadarmo to nikdo asi pak rozdávat nebude a za prachy si to koupí akorát pár boháčů. Robotaxi, kde musí někdo sedět je taky nesmysl, protože zadarmo tam nikdo kromě cestujícího sedět nebude a samo to k němu přijet nemůže;-D takže bud to bude prodělečné a nebo dražší než normální taxi(Pražské do toho netahejte to je jiný druh:-P)

+4/0
2.1.2018 0:23

P94e52t25r 38P88o59s77p23í22š96i70l 4878894156126

Když se zanesou senzory tak to pojede jen podle mapy? A co když bude na tý silnici cyklista nebo chodec a nebo jiné auto s taky zanesenými senzory? To si ještě užijeme legrace.

0/0
2.1.2018 12:59

P93e47t95r 69S78u75c90h91ý 1118759664516

Asi jsem staromódní, ale tohle není nic pro mě. Nesvěřil bych svůj život v takovém počasí něčemu takovému. Člověk má podvědomě zafixované základní principy fyziky a dokáže předvídat - počítač co nenaučíte to neumí a neví. Rozhodně zase netvrdím, že podobné systémy řízení jsou k ničemu - naopak například na dálnici, si myslím, že by to bylo dost užitečné (řidič se stejně jen drží v pruhu což dokáže i počítač nebo cvičená opice), ale v podmínkách jaké jsou popsány v článku u mě nikdy.

+6/0
2.1.2018 0:19

P51a26v17e12l 63J98e77ř63á74b75e85k 7591412744807

Zafixované můžete mít cokoliv, ale zpravidla tu fyziku podceňujeme

0/0
2.1.2018 0:24

P50e60t17r 67S14u18c83h20ý 1988339214246

Já jsem vyloženě technický typ (čistě technická VŠ i práce), takže to beru možná trochu jinak, ale i když člověk dělá chyby, tak riziko, že se nějaká elektronika pokazí (zvláště při teplotách pod nulou) mi prostě přijde vyšší. Navíc prostě nikdy nemůžete počítač připravit na všechny situace jaké mohou nastat a vždy se může stát něco, na co nebude umět reagovat. Mě se například stalo před vánoci, že asi 150m předemnou spadl na silnici strom těch 150m by asi počítač zvládl, ale co kdyby to bylo blíž? Přecijen člověk pozná, když se strom začne naklánět a padat, ale pozná to počítač? ( to znamená další kamery , které budou snímat i prostor nad autem. Člověk navíc slyší to prasknutí stromu a je mu jasné, že ten strom asi padá, ale počítač bude muset čekat, aby vyhodnotil, jestli s tím stromem jen hýbe vítr, nebo jestli strom padá (to základní vodítko = hlasité praskání počítač nepozná ani náhodou)

+2/0
2.1.2018 0:33

J80a13n 60N23o61v32á17k 9365968144935

Když se to stano poprvé, asi to nepozná, ale po prvním problému tu ta znalost už bude a není problém ji online rozšířit mezi ostatní počítače.

I člověk se s nějakým typem problému potřebuje setkat, aby ho pak později rozpoznal.

0/0
2.1.2018 0:37

P16e87t21r 51S36u28c61h46ý 1388149944506

Jenže nevěřím, že počítač dokáže poznat, jestli to praská strom, nebo někdo něco láme vedle silnice. A jak jsem psal - to je hlavní vodítko jak rozeznat padající strom od toho, že s ním jen pohupuje silnější vítr. Navíc když pojedu za jiným autem autem, které pojede 40 km/h , jak počítač pozná kdy může předjíždět a kdy ne?

0/0
2.1.2018 0:42

P40a93v18e61l 42J66e15ř18á78b51e83k 7961592244627

PC v prvním autě vyhodnotí dopravní situaci na 40 km/hod. Protože PC budu prakticky na stejném základu, tak i váš PC vyhodnotí, že 40 km/hod je akorát.

Ale umím si představit, že jako letadla o sobě mají teoreticky vědět, tak auta v určitém okruhu si taky mohou dávat signál, kde jsou a jak se pohybují.

Moc to neřešte - budete sedět v autě, tam budete mít ledničku, knihy, počítače, karty, lůžka a jestli před vámi bude či nebude nějaké auto vám vadit nebude, protože budete se zajímat něčím jiným, než co se děje v provozu.

0/0
2.1.2018 0:50

P34e37t33r 48S83u45c66h10ý 1788919664576

Jenže to se bavíte o situaci, kdy budou všechna auta řízena počítačem. Mezi tím, než na silnicích budou reálně taková auta a tím, že taková budou všechna uběhne minimálně 10 - 20 let. Takže dojde i na to, že před tím autem pojede auto, které bude řízeno člověkem.

0/0
2.1.2018 0:55

P90e47t85r 82S20u85c62h29ý 1288529694736

P.S. myslím to tak, že se neobmění ze dne na den klasická auta za ty samoříditelné, takže nějakou dobu budou existovat vedle sebe.

0/0
2.1.2018 0:56

P68a91v95e24l 64J13e24ř90á21b65e36k 7191142644217

Brod je ještě daleko, je zbytečné vyhrnovat kalhoty.

0/0
2.1.2018 0:57

P15a72v93e39l 68J75e18ř23á69b92e68k 7731202964937

Ano - příklad stromu je zajímavý.

Ale jen na těch 150 m.

Pokud byste byl blíž, tak nepostřehnete, že strom začíná padat, protože přes čelní sklo uvidíte spodní část kmene stromu a ne jeho korunu, kde ten pohyb je viditelnější.

A navíc, jako člověk byste měl sledovat i prostor za sebou, a okolo vozu, takže máte větší šanci, než elektronika, že v danou chvíli zrovna nekouknete do zpětného zrcátka. Elektronika by vše měla sledovat najednou a možná bude i rychlejší než reakce člověka.

No a pokud jedete v autě, tak než běžnému řidiči docvakne, že to co slyší je praskající strom, tak je pozdě.

Nicméně - ty pokusy s auty jsou zajímavé, ale výsledek bude za mnoho let a jen pro určité oblasti provozu (město, dálnice apod.). Člověka zcela nenahradí.

+2/0
2.1.2018 0:43

P43e81t66r 59S79u90c48h51ý 1458749764746

K tomu stromu mám silné výhrady, ale jinak s vámi souhlasím v tom, že například na dálnici by to užitečné bylo.

0/0
2.1.2018 0:46

P46e35t20r 75S77u54c74h57ý 1568339234116

P.S. ale beru, že každémuvyhovuje něco jiného, někdo takové auto chtít třeba bude. Já osobně jsem kupoval nové auto cca před půlrokem, a i v dnešní době jsem měl požadavek na manuální převodovku (a to jezdím i autem rodičů, kteří mají automat, tak to opravdu není tím, že bych auto a automatem neřídil).

0/0
2.1.2018 0:53

M97a59r77t36i31n 94P38l14z93á26k 2317549528534

Na dálnici sledování pruhů a ACC funguje v podstatě už dnes... teda asi jen do té doby, než nasněží a přestanou být vidět čáry mezi pruhy

0/0
2.1.2018 12:53

J84i29n65d30ř58i63c90h 10Š71k87o58p26e89k 4295451490475

já to beru čistě z laického pohledu.

Neumíme udělat ani OS, který neustále nebude potřebovat se aktualizovat a záplatovat (WIN). Představa, že něco na podobný způsob bude v autě, milion nedodělků a děr, proto bude nutné neustále aktualizovat,přičemž aktualizace třeba způsobí nefunkčnost čehokoli (jakko nyní win - proběhne aktualizace, zmizí do resetu tiskárna atd).

Ne děkuji.

0/0
2.1.2018 7:29

J20a67n 64N61o29v23á22k 9305498454725

Samoučící se systémy se můžou jako vedlejší efekt naučit i ty potřebné základní principy fyziky - a ani nemusí tušit, že jsou to nějaké základní principy fyziky :-)

0/0
2.1.2018 0:34

J79i29r13i 65D32o33b68r54ý 9908359743

Predat rizeni ridici neni z dlouhodobeho pohledu reseni. Mizerne podminky vyzaduji vyjezdeneho ridice. A pokud by rozsirilo pouzivani autonomniho rizeni, vyjezdeni ridici postupne budou ubyvat.

+3/−1
2.1.2018 0:15

P58e20t96r 86S89u76c14h14ý 1198679544786

Zajímala by mě jak by to reagovalo, když se auto dostane do smyku. Jako řidič bych otočil kola směrem, kterým chci auto vyrovnat a mírně přidal plyn, ale nevím, jak by reagoval počítač.

0/0
2.1.2018 0:21

P21a85v87e91l 64J16e53ř10á18b27e27k 7291522834927

Předně pojede tak, aby nedostalo smyk.

A když ho dostane, tak natočí kola proti směru smyku a odpojí motor od kol a přibrzdí některé to správné kolo.

Vždyť základní podchycení smyku už na autech je, tak se to jen trochu zdokonalí.

No a nevím kolik dnešních řidičů skutečně dokáže smyk včas podchytit. Většina, pokud ho dostane a včas ho zachytí, si na silnici udělá několik obloučků, než auto zas srovná do příslušného směru.

+4/0
2.1.2018 0:29

P92e65t59r 90S58u21c44h19ý 1548639424326

Předpokládat, že pojede tak, aby nedostalo smyk je utopie. Může být silnice pokryta tenkou vrstvou sněhu, a pak někde pod tím sněhem může být v nějakém místě zamrzlá kaluž - to počítač prostě nemá šanci poznat a tedy se do smyku dostane stejně jak člověk.

0/0
2.1.2018 0:35

P45a26v44e36l 15J35e49ř91á78b44e41k 7131482464357

Já nevím jak vy, ale mám na podlaze v autě díru a když jedu, tak občas "hodím" zadek dírou na silnici a podle tření zjistím, jaký je stav vozovky.

+1/0
2.1.2018 0:54

Najdete na iDNES.cz