RECENZE: Když se na lásku neumírá. Vlaštovka z New Yorku dolétla do kin
Vlaštovka patřívala k nejméně hraným dílům slavného komponisty, nicméně v poslední době se vrací, a právem, protože hudebně je skvostná. Diváci možná znovuobjevili i příběh, který je (na operní zvyklosti) spíš neobvyklý: pařížská kurtizána opustí bohatého bankéře kvůli mladíkovi, ale nakonec usoudí, že jejich vztah nemá budoucnost, opustí ho a vrací se ke svému partnerovi.
Geneze díla sahá do Vídně roku 1913, kam Puccini přijel dohlížet na přípravu rakouské premiéry své opery Děvče ze Západu. Dostal objednávku na operetu, a protože momentálně neměl vhodný námět pro další operu, chopil se příležitosti.
Nakonec ale nevznikla opereta s mluvenými dialogy, ale hořkosladká opera, více či méně vzdáleně připomínající příběhy Verdiho La traviaty či Pucciniho Bohémy, ale také Straussova Růžového kavalíra. Valčíkové i další taneční rytmy dodávají příběhu, jenž se odehrává v době vlády Napoleona III., jakousi nostalgii.
Inscenaci Nicolase Joëla Metropolitní opera poprvé odvysílala do kin v lednu 2009, tehdy s Angelou Gheorghiu a Robertem Alagnou v hlavním rolích. Režisér děj posunul do dvacátých let 20. století a umístil ho do impozantních kulis ve stylu art deco, které pro relativně intimní dílo jsou snad až příliš monumentální a chladné. Z hlediště divadla však určitě vyhlížely atraktivně.
RECENZE: Carmen na rodeu aneb skladatel o voze, režisérka o koze |
Postavení ženy se sice po první světové válce začínalo měnit, titulní postava Magda by snad už měla i jiné volby než mezi manželstvím, klášterem a prostitucí, nicméně příběh byl pořád uvěřitelný. Ostatně to, že jde o kurtizánu, není od počátku (na rozdíl od La traviaty) tolik jasné, divák prostě sleduje zralejší pár, jehož něžná polovička zatouží prožít dobrodružství jako kdysi v mládí...
Tomuto výkladu nahrává i obsazení. Sopranistka Angel Blue není moc dobrá herečka, na začátku působí spíš mateřsky usedle, rozhodně ne (v porovnání s Angelou Gheorghiu) jako lvice salónů. Ale o to uvěřitelnější je na konci, když zoufale naříkajícího mladíčka konejšivě přesvědčuje, že i on na jejich vztah bude jednou rád vzpomínat. Tady se Pucciniho hrdinka blíží moudré Maršálce z Růžového kavalíra. I bez umírání může být konec opery dojemný.
Indisponovaný tenor
Do se zpěvu týče, byl můj dojem, jakkoli zprostředkovaný, rozpačitý. Soprán paní Blue působí hutně, ale je to hutnost jakoby příliš nazální a ve výsledku zatěžkaná, postrádající elegantní legato a flexibilitu – znovu v porovnání s Angelou Gheorghiu z roku 2009.
Lze si též dohledat, jak zpívala (byť ne v této opeře) první představitelka Magdy, sopranistka Gilda dalla Rizza, která účinkovala ve světové premiéře Vlaštovky v Monaku roku 1917. A nezbývá než se ptát, co to bylo za techniku, díky níž hlasy zněly tak lehce a přirozeně, přitom průrazně a expresivně…
Giacomo Puccini: VlaštovkaPřímý přenos z Metropolitní opery, kino CineStar Anděl Praha, 20. dubna 2024 |
Tenorista Jonathan Tetelman, vycházející hvězda operního nebe, jenž se nedávno představil i na koncertě v Praze, zpíval Magdina milence Ruggera v indispozici, kterou před představením ohlásil generální ředitel Metropolitní opery Peter Gelb. Hodnocení tedy není fér, bylo slyšet i vidět, že Tetelman se trápí, že výšky téměř není schopen vyzpívat. Opticky ale připomínal milovníka ze starých filmů.
V opeře je ještě jedna, a to nikterak vedlejší tenorová role. Básníka Pruniera, jenž tak trochu tahá za nitky v pozadí příběhu (například předpovídá Magdě, že jako vlaštovka poletí vstříc slunci a lásce) zpíval uzbecký pěvec Bechzod Davronov. Jeho tenor v přenosu zněl velmi kultivovaně, vyrovnaně a lahodně. I on měl vizáž dávných idolů stříbrného plátna.
Davronov se navíc jevištně dobře doplňoval se svou láskou, Magdinou služebnou Lisette, respektive s americkou sopranistkou Emily Pogorelcovou. V jejím lyrickém sopránu byla energie a šťavnatost a svou postavu, která jakoby vypadla z Netopýra od Johanna Strausse, navíc obdařila patřičnou dávkou komediantství.
Představení řídila Italka Speranza Scappucci, která od příštího roku stane po boku Jakuba Hrůši v čele Královské opery Covent Garden jako hlavní hostující dirigentka. S Pucciniho sofistikovanou partiturou, střídající dramatičtější a odlehčenější polohy a využívající i některé moderní postupy si poradila dobře, jestli hra orchestru byla co do dynamiky citlivá i k pěvcům, z kina přirozeně nešlo posoudit.
Letošní sezona přímých přenosů skončí 11. května reprízou Pucciniho opery Madama Butterfly. Příští sezonu zahájí 5. října Offenbachovy Hoffmannovy povídky.
Tipy z televizního programu
Recenze: Aquaman 45 %, Mimoni 70 %, Creed 60 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %, Matrix Reloaded 60 %, Terminator Salvation 60 %, Hunger Games 60 %, Assassin’s Creed 45 %, G. I. Joe 30 %, Duna: Část druhá 90 %, Účastníci zájezdu 70 %, Temné stíny 50 %, Definice lásky 55 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Marie Rottrová, Eurovolby 2024
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku
Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým...
Zemřel divadelník a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid, bylo mu 87 let
Ve věku 87 let zemřel v pondělí 3. června divadelník, režisér a kulturní publicista Jan Schmid....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Vrátil ses k Nině. Se zesnulým Kačerem se loučili i Kunderová s Pucholtem
Veřejnost a kolegové se v historické budově Národního divadla rozloučili s Janem Kačerem....
Pro expremiéra Nečase jsem měl velké pochopení, říká Jiří Vyorálek
Premium Patolog Mráz v Poldovi, premiér Vichr v Sedmi schodech k moci i kriminalista Černý ve Stínech...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Žena žaluje Netflix kvůli seriálu o stalkerce. Poznala v ní samu sebe
Žena ze Skotska, která údajně inspirovala postavu Marthy v seriálu Sobík (Baby Reindeer), žaluje...
SÓLO PRO GOLDFLAMA: Zkoumat dva národy proti sobě? Vulgární a škodlivé
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
TELEVIZIONÁŘ: Když se do vlastní zákaznice zamiluje nájemný Vrah naoko
Vysoce výkonný, charizmatem poháněný motor; jiskření, které by dokázalo restartovat odstavenou...
RECENZE: Koně, králíci, Londýn. Krumlovská točna hraje s rozumem a citem
Lehkou, hravou a zábavnou premiérou zahájilo svou letošní produkci Otáčivé hlediště v Českém...
Měl hrůzu z toho, že filmový svět zaplaví brak. A stalo se, říká dcera Karla Zemana
Premium Vymyslela i legendu o tom, jak se javorový list dostal na kanadskou vlajku. Filmařka, animátorka...
Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!
Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...