Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

Seriál
Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí stupeň Vltavské kaskády vznikl po druhé světové válce, k velké radosti rekreantů. V hlubině přehradního jezera ovšem zmizel zbytek legendárních Svatojánských proudů.

První, kdo chtěl podle pověsti Vltavu u Slap přehradit, byl ďábel. Jenže ho prý zastihlo svítání, a tak v řece nechal rozházené balvany. Takto údajně vznikly Svatojánské proudy.

Třetí stupeň Vltavské kaskády se začal plánovat během druhé světové války a po ní se přípravné práce rozběhly naplno. Účelem hráze byla výroba elektrické energie, ochrana dolního toku před povodněmi, ale také nadlepšování průtoků v období sucha.

Vzdušní líc VD Slapy

Pro stavbu byl nakonec vybrán profil u Třebenic, geologicky nejvhodnější, zato poměrně úzký. Nastal proto problém, kam umístit elektrárnu. Mohl tak vzniknout slapský unikát, strojovna umístěná v přístavbě přímo pod přelivnými poli. Betonové skluzy tvoří střechu elektrárny, po které se za povodní valí masy vody.

Jejich zániku litoval celý národ. Svatojánské proudy dnes leží na dně přehrady

Práce na stavbě začaly v roce 1949 ražbou obtokového tunelu, do kterého byl sveden tok Vltavy. Aby bylo staveniště v bezpečí, byla nad ním postavena dvacet metrů vysoká sypaná hráz s betonovým jádrem. Možná vás to překvapí, ale tato hráz stojí dodnes, jen je zatopená vodami slapské přehrady

Staveniště přehrady chránila dvacet metrů vysoká sypaná hráz s betonovým jádrem. Ta na svém místě stojí dodnes, byla zatopena vodami přehradního jezera.

Hlavní hráz se začala betonovat o tři roky později, v roce 1952. Na stavbě pracovaly stovky dělníků, materiál jim dovážely tři nákladní lanovky. Dopravovaly kámen z teletínského lomu, štěrk ze Štěchovic a cement z nádraží v Lukách pod Medníkem.

Do roku 1955 vznikla betonová tížná hráz o šířce 270 metrů a výšce 65 metrů, která se skládá z 22 bloků. V době svého vzniku to bylo největší vodní dílo u nás.

VD Slapy během zkoušky funkčnosti segmentů bezpečnostních přelivů.

Přehrada byla dokončena v roce 1955, ale naplněna byla už o rok dříve. Poloprázdná nádrž v červenci 1954 čelila velké vodě. Přestože ještě nebyly osazené všechny technologie, podařilo se přívalovou vlnu zmírnit. Od té doby se tato situace opakovala hned několikrát a pokaždé přehrada obstála na jedničku.

Chytře umístěná vodní elektrárna byla během katastrofálních povodní v roce 2002 jedna z mála, která zůstala nezatopená a stále vyráběla elektřinu. Její strojovna ukrývá tři turbosoustrojí s turbínami typu Kaplan. Celkový výkon elektrárny je 48 megawattů. Jen pro představu, turbíny vyrobily od prvního připojení k rozvodné síti tolik energie, že by pokryla spotřebu celého Česka na zhruba 120 dní.

Strojovna vodní elektrárny Slapy se dvěma portálovými jeřáby. Spřažené unesou břemeno o váze 250 tun.

Průzkum betonového obra

Jak jste zvyklí, v naší reportáži díky Povodí Vltavy a ČEZ propátráme celou hráz vodního díla Slapy. Začneme v koruně hráze, kde se podíváme na torzo nedokončené plavební komory a ukážeme si, jak by měl vypadat zbrusu nový lodní výtah, který by se mohl na Slapech začít během pár let budovat.

Zamíříme také k segmentovým uzávěrům bezpečnostních přelivů, ukážeme si jejich ovládací technologie a vysvětlíme si, jak fungují rychlozávěrné tabule na návodním líci. Sestoupíme také do nitra slapské přehrady. Chvíli se budeme proplétat revizními chodbami, které jsou na Slapech ve čtyřech etážích.

Řez hrází vodního díla Slapy v místě přivaděčů k turbínám

V reportáži vám také ukážeme, že hráz a elektrárna jsou dvě nezávislé stavby, které dělí zhruba metr široká dilatační spára. Zvenčí to není vidět, že?

A samozřejmě zavítáme také do elektrárny. Prohlédneme si tři turbosoustrojí, z nichž dvě (TG1 a TG2) jsou zbrusu nová. Zjistíme, který mechanismus je pro turbínu nejdůležitější a podíváme se také do nejnižšího místa celé hráze, ke studni průsaků. Nakonec co nejopatrněji projdeme obě rozvodny (22 kV a 110 kV). K drátům pod napětím není radno se přibližovat na méně než metr a půl. A rovnou vám prozradíme, co je druhý slapský unikát.

Vodní dílo Slapy za bezmála 70 let svojí existence nikdy nezpochybnilo svůj význam na střední Vltavě. Několikrát ochránilo hlavní město před povodní a v době sucha řece naopak vodu přidává. A rozhodně nesmíme zapomenout na rekreaci, vždyť úsloví „Jedu na Slapy“ se stalo pojmem.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

Na co zírá mašinfíra: Deset kilometrů těžké romantiky na mladějovské dráze

26. května 2024

Vůbec poprvé během jedné jízdy vyměníme lokomotivy, včetně mašinfíry. Vyrazíme na úzkokolejku v...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...