Tajemství přehrad
Sledovat další díly na iDNES.tvPrvní úvahy o vzniku přehrady u Šanců, jak lokalitě místní říkají, se datují do začátku 20. století, kdy kraj postihly katastrofální povodně. V roce 1903 se už na řece Ostravici prováděly průzkumné práce, aby se zjistilo, jestli se pro stavbu hráze údolí pod Starými Hamry vůbec hodí.
Všechny plány přerušila první světová válka a než se za Československa začalo plánovat, tak i druhá. Teprve v roce 1957 bylo rozhodnuto vodní dílo postavit, k povodňové ochraně se přidalo i zásobování severní Moravy pitnou vodou. Odborníci se rozhodovali mezi několika typy hráze, nakonec vyhrála sypaná se zemním těsnícím jádrem a rockfillovým, tedy kamenitým zásypem.
Konstrukční výška hráze je 63,5 a délka 342 metrů. V patě je hráz široká skoro čtvrt kilometru (232 metrů) a v koruně se zužuje na pouhých šest metrů. Zkrátka projektanti navrhli něco, co v obdobné velikosti u nás dosud nikdo nepostavil.
Po zahájení stavby v roce 1964 ovšem geologové odhalili závažné poruchy v podloží i na okolních svazích, stavbaři proto museli postupovat obzvlášť obezřetně. Hráz byla dokončena v roce 1969, v dubnu začalo pozvolné napouštění. Už následujícího července všechno urychlila povodeň, kdy během 32 hodin stoupla hladina o 12 metrů.
Původně byla hráz navržena tak, aby přepustila stoletou vodu a vydržela tisíciletou. Po povodních v roce 2010 úřady rozhodly o její rekonstrukci, aby bezpečně převedla tisíciletou a vydržela desetitisíciletou vodu. Začala proto náročná tříletá rekonstrukce.
Stavbaři museli řešit řadu zadání. Musel se například rozšířit skluz a zvětšit hrana bezpečnostního přelivu. Kvůli tomu byla zdemolována a znovu postavena správní budova, prodlužovala se visutá přístupová lávka k odběrnému objektu, který se také rekonstruoval. V levém zavázání vznikla nová drenážní štola a vzdušní líc byl do dvou třetin přisypán rockfillem, aby hráz neujela do údolí.
Obětovaná lokálkaZ Ostravice se podél stejnojmenné řeky vinula přes Staré Hamry až do Bílé železniční trať. V zimě šlo vlastně o jediné spojení tohoto odlehlého kraje se světem. Když úřady rozhodly o stavbě přehrady Šance, rozhodly tak vlastně o zániku této turisty vyhledávané dráhy. Pod vodou se ocitly celkem čtyři stanice a zastávky. O železnici z Ostravice do Bílé jsme natočili jeden díl seriálu Zaniklé tratě. Díky rekonstrukci vodního díla jsem se dostali i do míst, která jsou běžně zatopená. Vydejte se s námi na výlet, který se už nebude nikdy opakovat. |
Přehrada pod drobnohledem
Samozřejmě jsme mohutnou hráz vodního díla Šance s kamerou pečlivě prozkoumali. Ukážeme vám třeba strojovnu odběrného objektu a sestoupíme i k vodní hladině v jedné ze dvou zatopených věží.
Slepá mapa: Hledejte největší přehrady v Česku |
Dostali jsme se také do nejnižšího přístupného bodu celého vodního díla, k odtokové štole. Ta odvádí průsaky z tělesa hráze. Z průchozího profilu se zužuje a do řeky Ostravice vede už jen jako potrubí o průměru 800 milimetrů.
Podíváme se také k nové 27 metrů hluboké drenážní šachtě a k navazující drenážní štole. Vodní dílo Šance totiž historicky neohrožovaly průsaky z nádrže, ale paradoxně voda, která stéká po úbočí hory Smrk na levém břehu. Vybudováním nového odvodňovacího systému v letech 2015 až 2018 se podařilo hráz ochránit.
Dvacet sedm metrů hluboká drenážní šachta a drenážní štola odvádějí od tělesa hráze průsaky z masivu Smrku
Nahlédli jsme i do pancéřových komor k mohutným rozstřikovacím ventilům spodních výpustí. Jestli chcete vidět, jak vypadá ta ohromná masa vody, když se otevřou, rozhodně si pusťte naši reportáž.
Povodí Odry, pod které přehrada u Šanců spadá, pořádá jednou za čas dny otevřených dveří. Doufejme, že bezpečnostní rizika spojená s covidem ustoupila, a nitro tohoto beskydského obra se zase otevře všem zájemcům. Pokud ne, od jara do podzimu, tedy v turistické sezoně, je ve správní budově na hrázi otevřeno alespoň infocentrum.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz