Na co zírá mašinfíra: Když máš v Hevlíně Orchestrion, nevadí, že venku mrzne

Seriál
Dnes se svezeme po dráze, která dřív začínala až ve Vídni. Situace po druhé světové válce ji ovšem nepřála, a tak se z mezinárodní trati stal trpěný apendix. Orchestrionem, tedy motorovým vozem M152.0 společnosti Railway Capital projedeme trať z Hevlína do stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 245 ze stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov do Hevlína

Trať, která spojovala Rakousko a Moravu z Vídně přes obce Laa an der Thaya (česky Láva na Dyjí), Hevlín a Hrušovany, vznikla po velké právní bitvě dvou železničních společností. Severní dráha císaře Ferdinanda měla totiž privilegium ke stavbě tratí na sever od Vídně, Rakouské společnosti státní dráhy (StEG) se to ovšem logicky nelíbilo.

StEG nakonec vyhrála, a tak se mohly na podzim 1870 po nové trati mezi Vídní a Brnem rozjet první vlaky. Podle jízdního řádu z roku 1871 po dráze jezdil jeden pár rychlíků, dva páry osobních vlaků a jeden pár vlaků smíšených.

Zastávce v Hevlíně dlouho nepřáli místní formani, železnice by je připravila o práci. Nakonec museli ustoupit. Hevlín byl na stanici povýšen v roce 1910, kdy byla také postavena současná výstavní přijímací budova.

Motorový vůz M152.0611 společnosti Railway Capital ve stanici Hevlín

To stanice Hrušovany nad Jevišovkou byla naplánovaná už v prvních projektech. StEG odtud postavila odbočnou trať do Znojma a v roce 1872 sem dovedla železnici z Břeclavi společnost Dráha Břeclav–Mikulov–Hrušovany (k. k. privilegierte Lundenburg–Nikolsburg–Grußbacher Eisenbahn). Z Hrušovan se tehdy stal poměrně frekventovaný uzel.

Po roce 1945 nabyl na významu směr Břeclav–Znojmo. Trať z Laa an der Thaya byla na konci druhé světové války přerušena, mosty přes Dyji vyhozeny do povětří. Přestože byla trať v létě 1946 provizorně opravena, vlaky do Rakouska se z Moravy už nikdy nerozjely, o pár let později násep přetnula železná opona. Ostatně o dráze Hevlín – Laa an der Thaya pojednává 51. díl seriálu Zaniklé tratě.

Ocelový most přes nové koryto Dyje za Hevlínem. Most odstřelila německá armáda na jaře 1945, druhý pilíř se do dnešních dnů nedochoval. GPS: 48.7462983N, 16.3925111E

Po roce 1989 se sice mluvilo o výstavbě nových mostů a propojení Československa/Česka s Rakouskem, ale z plánů ale nakonec sešlo. Česká strana dokonce v roce 2010 zrušila osobní dopravu do Hevlína. Naštěstí trať na poslední chvíli koupila obec, změnila její status na místní dráhu a v roce 2021 na ni vyrazily první sezonní turistické vlaky. Dopravu organizuje Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě se stroji společnosti Railway Capital.

Kromě toho v Hevlíně zahájili provoz šlapacích drezín pro turisty. Ve stanici je už několik měsíců vybudované zázemí pro tři stroje a koleje včetně ruční točny. Drezíny fungují ve zkušebním provozu od konce června, letní sezona 2024 by už měla být s plnou parádou.

Trať z Hevlína do Hrušovany nad Jevišovkou si můžete projet i za 2 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Tudy jezdily mezinárodní rychlíky

Naši cestu po zachráněné Hevlínce začneme v dnes koncové stanici, v Hevlíně. Koleje končí jen pár desítek metrů od hranice s Rakouskem. Musíme si uvědomit, že trať vznikla v době, kdy koleje překračovaly jen zemské hranice a vlaky se pohybovaly v jednom státě – v Rakousku-Uhersku.

Nejlepším prostředkem, jak poznat okolí tratě, je jízdní kolo. Rovina kolem řeky Dyje k cyklovýletům přímo vybízí. Turistickým cílem jsou v Hevlíně zbytky zaniklého železničního přeshraničního úseku. Jen kousek od nádraží jsou vidět pozůstatky dvou signálních stěn železné opony a na břehu Dyje pak zbytky kamenných opěr ocelového mostu. Na československé straně most . bránily dva betonové řopíky z roku 1937.

Turistické cíle podl tratě 245

Protože si na hranice už pár let nehrajeme, doporučíme vám turistické zajímavosti i v Rakousku. Rozhodně navštivte rakouské město Láva nad Dyjí, respektive Laa an der Thaya. Kromě vyhlášených termálních lázní tam najdete také řadu památek, třeba hrad ze 13. století nebo farní kostel svatého Víta, který byl postaven už kolem roku 1230.

Samozřejmostí jsou také muzea. V Laa najdete například muzeum piva nebo muzeum jižní Moravy, kde se dozvíte řadu zajímavostí o regionu.

Laa můžete využít také jako východisko pro návštěvu Vídně. Z tamního nádraží odjíždějí vlaky do rakouské metropole v pravidelném taktu. Auto můžete nechat pohodlně na obřím parkovišti těsně u perónů.

Z Laa se můžete vydat také po stopách zaniklé trati do Novosedel. Ta nefunguje už od roku 1930. I o ní jsme mluvili v seriálu Zaniklé tratě.

Podél Dyje napravo i nalevo od železnice najdete hned několik linií československého opevnění. Nejblíže Hevlínu najdete pěchotní srub MJ-S 16 "Výběžek“, jen pár set metrů od něj pak pěchotní srub MJ-S 15 "Závora“. Oba byly součástí obrany Československa nejen před druhou světovou válkou, ale také během války studené. Pěchotní srub Závora si můžete po telefonické domluvě i prohlédnout.

Z Hevlína vyrážíme motorovým vozem řady 810 Railway Capital, kterému se mimo jiné přezdívá také Orchestrion. Trať do Hrušovan nad Jevišovkou je dlouhá jen sedm kilometrů, proto ani dnešní jízda nebude příliš dlouhá. Využili jsme pozvání Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, abychom natočili jednu z jejich silvestrovských jízd.

Motorový vůz M152.0611 společnosti Railway Capital ve stanici Hevlín

Hned za stanicí přejíždíme most nad cestou do místní cihelny. Za pravým obloukem pak míjíme vjezdové návěstidlo, které ještě pamatuje provoz do Vídně.

Na křížení se silnicí II/415 je vidět, že na vlaky tady nejsou už moc zvyklí, auto od Hevlína brzdí na poslední chvíli. Hned za přejezdem je po pravé straně předválečný řopík 3/77/1. Ten je zástupcem první generace opevnění, betonoval se už v roce 1936.

Na úrovni Dvora Anšov trať začíná klesat. Po pár kilometrech jízdy zastavujeme na zastávce Hrabětice. Ta vznikla teprve v roce 1962.

Začátek klesání do stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov

Pokračujeme dál. Před vjezdovým návěstidlem stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov musíme čekat, abychom se ohlásili dispečerovi ve stanici. Vjíždíme přece z místní dráhy na trať Správy železnic.

Při vjezdu do Hrušovan je vidět, jak moc byla tato stanice kdysi důležitá, jsou tu dvě velké drážní budovy, ocelová lávka přes rozsáhlé kolejiště a výtopna. Dnes můžete železniční linky, které odsud vedou, použít k dalším toulkám po jižní Moravě. Máte celkem tři možnosti, kam se vydat.

Stanice Hrušovany-Šanov (okolo roku 1924)
Stanice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov se stále chlubí mechanickými návěstidly.

Stanice Hrušovany nad Jevišovkou kdysi a dnes

Trať do Brna se bohužel nedá příliš použít, přímé vlaky jedou ve všední jen velmi brzy ráno. Spojení do Znojma a do Břeclavi přes Mikulov je výrazně lepší. Všechny tyto tratě si projedeme v některých z příštích dílů.

V Hrušovanech nad Jevišovkou naše cesta Orchestrionem RCAS končí. Je vidět, jak se na další jízdu do Hevlína těší desítky nadšených cestujících. Vždyť osobních vlaků na hevlínské trati jezdí během roku poskrovnu. Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě patří dík i za ně.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

Divoký sever je plný krásy. Šluknovský výběžek vás naloží do klidu

23. května 2024

Šluknovský výběžek byl dlouhou dobu spíše na periferii návštěvnického zájmu. Místo, kde se Česká...

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...