V částce jsou zahrnuty autorské odměny také pro další kolektivní správce DILIA, OOA-S, Intergram a OAZA. Svaz to uvedl v tiskové zprávě.
Podle svazu pokračoval mimo jiné růst trhu předplatitelských streamovacích služeb, které na autorských odměnách uhradily o 70 milionů korun meziročně více.
Příjmy z koncertů se navýšily o 209 procent, tedy o 109 milionů korun a postupně se daří překonávat dopady covidu-19, uvedl OSA. Jedním z nových trendů, které v následujícím období mohou podle OSA promluvit do hudební tvorby, bude umělá inteligence.
Návrat do období před pandemií potvrdily podle svazu zejména příjmy z veřejného provozování, které vzrostly o 74 procent.
Boom online platforem
Trend boomu hudebních online platforem, jako jsou třeba Spotify nebo YouTube, a filmových platforem jako třeba Netflix nebo Voyo potvrdil i loňský rok, kdy se navýšily příjmy téměř o 70 milionů korun, což představuje oproti předchozímu roku nárůst o 63 procent. Dařilo se i exportu domácí hudby do zahraničí. Příjmy meziročně vzrostly o více než 12 procent, konkrétně o šest milionů korun, sdělil OSA.
Nejúspěšnějšími trhy pro domácí autorskou scénu byly podle něj Německo, Slovensko a Rakousko. Naopak nejvíce honorářů tradičně putovalo do USA, Británie a Německa.
Celkově v loňském roce OSA rozdělil autorské honoráře více než 204 000 autorů a nakladatelů z celého světa, z toho domácích autorů bylo bezmála 8 500. Celkem OSA autorům vyplatil 848 415 000 korun. Průměrná roční autorská odměna pro jednoho autora byla v porovnání s rokem 2021 o 251 korun vyšší, činila 4 156 korun za rok 2022.
K 31. prosinci 2022 OSA smluvně zastupoval 11 005 nositelů práv, z toho 7 864 žijících autorů, 2 974 dědiců a 167 nakladatelů. OSA je sdružením skladatelů, textařů, hudebních nakladatelů a jiných nositelů práv všech hudebních žánrů.
Vykonává kolektivní správu autorských majetkových práv k hudebním dílům. Na základě recipročních smluv reprezentuje i zahraniční autory při uvádění jejich děl v Česku.