ZANIKLÉ TRATĚ: Nákladové nádraží Žižkov zásobovalo hladovou Prahu

Seriál
V 67. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na někdejší celostátní dráhu, která vedla do rozsáhlého areálu v širším centru Prahy. Po kolejích ze 30. let 20. století kdysi jezdily desítky nákladních vlaků týdně, aby zásobovaly hladovou metropoli. Zamíříme na trať z Malešic do nákladového nádraží Žižkov.

Trasa trati Malešice–Žižkov zakreslená do mapy z roku 1938

Zásobování Prahy potravinami se v první polovině 20. století odehrávalo výhradně vlakovou dopravou. Byla tehdy nejkapacitnější, automobily ještě nepobraly tolik nákladu a koňská spřežení se na velké vzdálenosti nedala použít.

A byla tu ještě jedna potíž. Nákladní vlaky totiž omezovaly osobní dopravu na nádražích v centru města a neustálý proud nákladních automobilů a povozů zase obtěžoval lidi, kteří bydleli poblíž. Pražští radní se proto po první světové válce a vzniku Československa začali rozhlížet, kde by se dalo postavit centrální nákladové nádraží.

Nakonec vyhrál Žižkov, respektive území o necelých 40 hektarech v těsné blízkosti Olšanských hřbitovů. V té době to vlastně byla ještě periférie, nicméně centrum bylo nedaleko. A byla tu také další velká výhoda. Žižkov stál na kopci, takže vozy, které následně rozvážely zboží po Praze, vždy sjížděly od nádraží do města dolů, tím se podstatně ušetřilo.

Souprava Klubu železničních cestovatelů v čele s motorovým vozem M 262 opouští trať z Nákladového nádraží Žižkov (21. září 2009). GPS: 50.0855831N, 14.4817917E

Už v roce 1927 začaly přípravné práce v oblasti velkostatku Červený dvůr a usedlostí Direktorka a Vápenka. O rok později se už budovala 3 300 metrů dlouhá trať od malešického nádraží.

V roce 1931 se začaly stavět vlastní budovy nákladového nádraží. Do pěti let tak vznikla perla průmyslového konstruktivismu – tři budovy ve tvaru U. Administrativní část byla postavena podél dnešní ulice Jana Želivského a dvě nestejně dlouhá dvoupatrová skladiště kolmo na ni.

Stavba jižního křídla nákladového nádraží Žižkov GPS: 50.0841056N, 14.4726589E

Obdiv, nezájem a opovržení

Osud Nákladového nádraží Žižkov ČSD byl a dosud je jako na houpačce. Zprvu bylo vychvalované, pak opomíjené a nakonec zatracované. V roce 1936 o něm všichni mluvili v superlativech, za dob socialismu se z něj stal klasický otloukánek, o němž se moc nemluvilo, no a s poklesem železniční nákladní dopravy se dokonce začalo uvažovat o jeho likvidaci. Tedy hlavně na popud lačných developerů.

Po roce 2015 přišel definitivní konec pravidelné dopravy. Kontejnerové překladiště v severní části zmizelo a s ním i nákladní vlaky. Poslední hřebíček do rakve žižkovského nákladového nádraží zatloukla Správa železnic v roce 2019, kdy jej odstřihla od železniční sítě.

Lokomotiva 742.404 a labutí píseň Nákladového nádraží Žižkov. Snímek byl...
Pohled na areál Nákladového nádraží Žižkov z malešického zhlaví. Ještě v roce...

Kolejiště Nákladového nádraží Žižkov v roce 2014 (vlevo) a 2022 (vpravo)

Budovy jsou v současné době památkové chráněné a o trať má zájem pražský Dopravní podnik. Ve stopě původní dráhy chce vybudovat tramvajovou trať. V první etapě by mělo by vzniknout šest zastávek s dočasnou úvraťovou konečnou u sídliště Jarov. Trať bude unikátní jednokolejovým koncovým úsekem s jednou mezilehlou zastávkou.

Vizualizace zastávky Habrová na budoucí tramvajové trati. Od zastávky Nad kapličkou na dočasnou konečnou Sídliště Jarov má být dráha pouze jednokolejná. GPS: 50.0874622N, 14.4926678E

Záběry, které už nenatočíme

V reportáži samozřejmě uvidíte, co dnes z tratě k Nákladovému nádraží Žižkov zbylo. A rozhodně toho není málo, na většině hlavní trasy třeba stále leží koleje. Výtažná kolej, která končila až po více než 600 metrech, už je ovšem kompletně snesená.

Vlaky se na Žižkov už nikdy nedostanou, brání tomu jednak chybějící výhybka v Malešicích, jednak absence kolejí přímo ve vjezdu do areálu. Vlastní kolejiště žižkovského nádraží je na tom taky dost bídně.

Nám se naštěstí podařilo získat záběry, na kterých můžete vidět běžný provoz těsně před jeho zánikem. Podíváme se například na lokomotivu Bangle v areálu i na výtažné koleji, a projedeme se také po příjezdové trati. Našli jsme také velké množství historických snímků.

Lokomotiva 742.288 v čele nákladního vlaku Nex 42501 na malešickém viaduktu (25. dubna 2002) GPS: 50.0879167N, 14.5149211E

Vysvětlíme, jak vlastně Nákladové nádraží fungovalo, kam zajížděly nákladní vlaky, které vezly zboží do Prahy, a odkud naopak odjížděly ty, které zboží z Prahy odvážely. A víte, k čemu sloužily ocelové lávky a výtahy ve dvoraně nákladového nádraží? Všechno se dozvíte v 67. díle Zaniklých tratí.

Přestože se Nákladové nádraží Žižkov ke své původní funkci už nevrátí, doufejme, že se památkově chráněné budovy podaří znovu smysluplně využít. A bývalé železniční trati přejme, aby po ní vyjely tramvaje co nejdříve.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Krnov–Głubczyce
  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Náchod – Kudowa Zdrój
  • Bohumín–Karviná
  • Čáslav–Močovice
  • Brno-Královo Pole – Česká
  • Svídnická údolní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Mariánské Hory – Brušperk
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice – Zábřeh, pískové doly

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...