ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vyvážela přes Moldavu uhlí do Saska

Seriál
Šedesátý první díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Krušných hor. Budeme pátrat po horské železnici, která od roku 1885 spojovala Čechy a Sasko. Po druhé světové válce tu provoz ustal a koleje byly na německém území postupně vytrhány. Prozkoumáme trať z Moldavy do Holzhau.

Mapa zaniklé části Freiberské dráhy mezi Holzhau a Moldavou

Stavbu dráhy přes Moldavu v Krušných horách vyvolala ve druhé polovině devatenáctého století potřeba dovážet do Saska české hnědé uhlí. Že je možné vést železnici náročným horským terénem, dokázala už Buštěhradská dráha svými tratěmi přes Vejprty a později i Reitzenhein (o ní byl 9. díl Zaniklých tratí). Když se nově vzniklá Pražsko-duchcovská dráha dozvěděla, že se o stavbu nové tratě snaží i v Německu, pustila se do plánování.

Kvůli finančním těžkostem stavba z české strany postupovala pomalu. V roce 1877 dojely vlaky z Mostu do Hrobu, teprve o sedm let později dosáhla krušnohorského hřebene v Moldavě (projet se po současné trati 135 můžete zde). Oficiální provoz byl na přeshraniční dráze zahájen 18. května.

Společná výtopna saských a rakouských resp. československých drah ve stanici Moldava. Ze strany od kolejí vypadá celkem zachovale, zdání ale klame. GPS: 50.7160892N, 13.6955964E

Přechodovou stanicí se stala rakouská (česká) Moldava. Vznikla tam velká nádražní budova, společná výtopna pro české a saské lokomotivy, několik skladišť a drážní vodárna. Cestující museli na hranicích přestupovat, osobní vlaky do sousedních zemí zajížděly jen výjimečně.

Nákladní doprava dosáhla vrcholu před první světovou válkou. Stanice Moldava odbavila denně až deset párů nákladních vlaků o pětačtyřiceti vagonech, každý s hmotností deset tun. Po vzniku Československa tato frekvence opadla na polovinu.

Druhou světovou válku dráha přečkala pod správou Říšských drah, poprvé byly zavedeny přímé vlaky Freiberg–Most. Konec války přinesl také konec mezistátní dopravy. Wehrmacht vyhodil 7. května do povětří dva mosty a provoz do Krušných hor ustal.

Přechodová stanice Moldava na snímku z roku 1912. Skladiště v popředí patřilo...
Freiberské zhlaví stanice Moldava GPS: 50°43'9.267"N, 13°41'18.926"E

Freiberské zhlaví stanice Moldava roce 1912 a 2022

Zatímco vlaky z české strany se na Moldavu rozjely v roce 1946, z německé strany je od té doby trať nesjízdná. Těsně za hranicemi zmizely po roce 1945 koleje. Pověsti mluví o válečných reparacích Sovětskému svazu, žádné dokumenty ale neexistují. V každém případě Němci nakonec vytrhali celý úsek mezi Moldavou a stanicí Hermsdorf-Rehefeld.

Ani zbytek dráhy nebyl v bezpečí, a to i přesto, že si trať z Freibergu oblíbili výletníci. Ještě v roce 1963 východoněmecké dráhy vybudovaly zastávku Teichhaus, už o devět let později ale zrušily úsek z Hermsdorf-Rehefeldu do Holzhau.

Tento stav vydržel dosud. O obnově tratě se mluví od roku 1989. Obyvatelé i politici z obou stran hranice jsou pro, ale k realizaci zatím nedošlo, byť se na ní zvolna pracuje.

Stanice Moldava v Krušných horách GPS: 50.7176311N, 13.6913103E

Unikátní fotky jen ve videu

S kamerou jsme se vydali po stopách zaniklé tratě. Začneme na Moldavě, kde si prohlédneme jak budovu výtopny, tak zbytky čtrnáctimetrové točny. Pořádně se podíváme i na hraniční most, pod kterým vlaky z Čech do Německa musely projet.

Z pozůstatků po historické železnici objevujeme několik kilometrovníků, zbytky drátovodu a na německé straně také pražce s letopočtem 1938. Podíváme se také do míst, kde z tratě odbočovala vlečka do uhelných skladů.

Těleso dráhy slouží na německém území jako lesní cesta, v zimě na ní je lyžařská stopa. Před stanicí Hermsdorf-Rehefeld, kam jezdila saská královská rodina, objevujeme krásný kamenný most.

Kamenný mostek mezi Moldavou a stanicí Hermsdorf-Rehefeld GPS: 50°43'53.834"N, 13°40'5.724"E

V reportáži jsme použili unikátní snímky, které ve fotogalerii u článku nenajdete. Uvidíte tam běžný provoz ve stanici Hermsdorf-Rehefeld a také poslední vlak, který z ní v roce 1972 odjel.

Dál se dozvíte, co se stalo s ocelovým mostem před zastávkou Teichhaus, a ukážeme vám i autentické záběry z jeho zničení. Dozvíte se též, proč je dobré se při objevování zaniklých tratí dívat pod nohy.

Při pátrání po zbytcích Freiberské dráhy dávejte pozor kam šlapete.

Cestou do Holzau objevíme několik mostků a propustků. Těleso dráhy už od Moldavy lemují kolejnice zapíchnuté do země, které určovaly niveletu trati. Ostatně známe je už z dráhy z Nového Údolí do Waldkirchenu (Zaniklé tratě, díl 57).

Samozřejmě dojdeme až do Holzhau, kde potkáme německý motorák, který by mohl v případě obnovy tratě jezdit až na Moldavu, možná do Mostu. Přestože některé úseky Freiberské dráhy jsou bez provozu skoro osmdesát let, nevypadá to, že by obnova trati byla neřešitelná. Pokud tedy místní z obou stran hranice dotlačí všechny zodpovědné k tomu, aby po letech začali konat.

Pokračování Freiberské dráhy z Holzhau na Moldavu. Za obloukem trať končí. GPS: 50.7344997N, 13.5942197E

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...