RECENZE: Mnoho povyku pro generaci singles. Špinar bude na scéně chybět
Snad „všechny své fetiše“ slibovala ve své (pro nějaký čas) poslední režii na první scéně režisérka Daniela Špinar. Shakespearova komedie Mnoho povyku pro nic, kterou nachystala do Stavovského divadla, skutečně obsahuje několik pro Špinar signifikantních ornamentů, jako celek ale rozhodně nevypadá tak divoce, jak by se dalo očekávat.
V kritických alejích bude dost „nablito“. Režisérka Špinar uzavírá éru v Národním |
Řeč je především o blyštivé diskokouli (zde ve tvaru srdce), baloncích či upnutých zlatavých andělských kostýmech. Ve srovnání se šest let starou režií Snu čarovné noci, kterou Špinar taktéž v překladu Jiřího Joska připravila pro historickou budovu, ale aktuální premiéra vyznívá přece jen krotčeji.
Režisérka Špinar a dramaturgyně Ilona Smejkalová avizovaly, že ve škorpících se postavách Beatricie (Lucie Polišenská) a Benedika (Robert Mikluš) spatřují předchůdce dnešního fenoménu singles. Současný svět, kde je i přes zjevnou svobodu v jednání a fenomén volného času paradoxně mnohem těžší seznámit se, reprezentují i očíslované stolečky.
Tvůrci tak upomínají na takzvaný speed-dating, tedy rande, kdy má dvojice jen omezený čas na to, aby se poznala a případně se vzájemně zalíbila. S motivem singles se ale po režijní či výtvarné stránce už nijak více nepracuje. Na druhou stranu lze vlastně celou Shakespearovu komedii považovat za studii seznamovacích nezdarů, takže takový výklad rozhodně nejde proti textu.
Ve Stavovském divadle se nicméně rozhodli Mnoho povyku pro nic pojmout jako komedii. Herci své vtipy důsledně dohrávají, někdy až natahují. Což se týká zejména Benedikova skrývání za stolečky či parodie na Zemana v podání Dagoberta Filipa Rajmonta. Celkově hravou atmosféru dále pomáhají budovat kostýmy Lindy Boráros (maškarní s nafukovacími postavami) a podařená, nevtíravá scéna Lucie Škandíkové.
Výrazným momentem je zásadní, pro někoho možná zneklidňující, účast transgender herečky Lucie Brychtové, která odkazuje až kamsi za hranice samotného představení. Její Francisca zde působí jako průvodce dějem, nestranný pozorovatel i pomocník diváků. Jednotlivé scény odděluje slušnými pěveckými výstupy, svůj výkon pak doslova korunuje obřadním podáním kýžené rady, která má ústředním milencům pomoci ze šlamastyky.
Mnoho povyku pro nicNárodní divadlo (Stavovské divadlo) premiéra 12. května 2022 režie: Daniela Špinar hrají: Lucie Polišenská, Robert Mikluš, Matyáš Řezníček, Saša Rašilov, Jindřiška Dudziaková, David Matásek, Igor Orozovič, Filip Rajmont, Alena Štréblová, Jan Bidlas, Radúz Mácha, Lucie Brychtová |
To už jsme ale ve druhé polovině představení, která má mnohem větší spád než ta první.
Zatímco úvodní scény působí i přes snahu herců a všech tvůrčích složek mdle, teprve druhá polovina dokáže náležitě vtáhnout. Špinar zde totiž mimo jiné skvěle režíruje moment svatby. Náhle se tolik netlačí komediálnost látky a ta z představení tak nějak vyznívá spontánně sama od sebe.
Režisérka opět skvěle zvládá i práci s prostorem velkého jeviště, jednotlivé postavy a scény zde rozestavuje sebevědomě a s citem. Nejen proto bude jako tvůrce na velkých scénách Národního divadla v příštích letech citelně chybět.
Tipy z televizního programu
Recenze: Jurský svět: Zánik říše 55 %, Yeti: Ledové dobrodružství 55 %, Počátek 60 %, Účastníci zájezdu 70 %, Mission: Impossible - Národ grázlů 65 %, Hunger Games: Vražedná pomsta 60 %, G. I. Joe 2: Odveta 50 %, Šifra mistra Leonarda 60 %, Nabarvené ptáče 65 %, Jak básníci čekají na zázrak 50 %, Troja 40 %, Interstellar 65 %, Terminator Genisys 60 %, Víly z Inisherinu 80 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Miri fajta 70 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Jiří Suchý, Smetanova Litomyšl, EURO 2024
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku
Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým...
Strach posílá muzikál Anděl Páně k soudu. Karlín jej uvede v upravené verzi
Hudební divadlo Karlín vypustí pasáže muzikálu Anděl Páně, o kterých režisér Jiří Strach tvrdí, že...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Žena žaluje Netflix kvůli seriálu o stalkerce. Poznala v ní samu sebe
Žena ze Skotska, která údajně inspirovala postavu Marthy v seriálu Sobík (Baby Reindeer), žaluje...
Byla jsem na sebe přísná. Trvalo najít pochopení pro své „chyby“, říká Langerová
Rozstřel Aneta Langerová letos slaví dvacet let na scéně. Výběrovým albem Zázračné písně krajina 20 LET,...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
RECENZE: I rodinný seriál může mít mozek, dokazuje premiérová Mozaika
Premium Z pojmu český rodinný seriál se stal skoro divácký postrach, ale třináctidílná novinka platformy...
A z oblohy trčí vzducholoď. Měli jsme se vyválet ve verších, hlásí Prachař
Jako na střet dvou imaginativních světů láká novinka Národního divadla Wernisch. Dílo slavného...
Polyamorie mě neláká, ale zajímá. Nikoho nesoudím, říká filmařka Počtová
Premium Lidé, vztahy, jinakost, respekt, ale i dobrodružství a cestování. To jsou zájmy Jany Počtové, jimiž...
TRENDY V KLIPECH: Godla hraje Bendigova otce, Mizerové jsou zpět
Jan Bendig svou novinku natočil na farmě herce Zdeňka Godly a jeho i s manželkou obsadil do klipu....
To on z nás dělal osobnosti. Se Schmidem se loučili Eben, Dejdar i Lábus
Poslední rozloučení se zesnulým legendárním divadelníkem Janem Schmidem se za účasti všech předních...
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...