Na co zírá mašinfíra: Plnou parou vpřed po nádherné úzkokolejce z Osoblahy

Seriál
Se seriálem Na co zírá mašinfíra zamíříme na slezsko-polské pomezí, do osoblažského výběžku. Parním vlakem Slezských zemských drah v čele s Malým Štokrem, lokomotivou U57.001, projedeme trať sta oblouků, úzkokolejku z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Pro mašinku to byla jedna z posledních jízd před opravou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Úzkokolejka z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy vznikla v době lokálkového boomu ve druhé polovině 19. století. Osoblažskému cukrovaru chybělo kvalitní spojení s okolním světem, a tak se snažil prosadit napojení na stávající železniční síť. Ohlížel se jak do nedalekého Pruska, tak k domovskému Rakousku-Uhersku.

Vídeň však pruskou variantu zamítla kvůli přejezdu hranice. V roce 1883 se proto začalo s přípravnými pracemi na stavbu tratě z Albrechtic přes Rudoltice do Osoblahy. Jenže cukrovar a okolní obce neměly dost peněz, proto ze stavby opět nebylo nic.

Mapa trati 298 z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy

Teprve o deset let později vláda schválila subvenci 278 tisíc zlatých na stavbu tratě, jenomže pouze o úzkém rozchodu 760 mm. Dalších 237 tisíc zlatých přidal i Moravský zemský sněm. Nakonec byla změněna trasa, k normálněrozchodné železnici se měla úzká přimykat v Třemešné. Vznikla tak 20 kilometrů dlouhá trať, která má celkem 102 oblouků.

První vlak do Osoblahy vyrazil 14. prosince 1898. Úzkokolejka celkem v poklidu přežila obě světové války i několik pokusů o zrušení. Parní trakci postupně nahradila motorová. Teprve na přelomu tisíciletí se sem dým a pískání vrátily. Nejdříve jen pohostinsky, postupem času natrvalo.

Zatímco České dráhy jezdí v pravidelném provozu s lokomotivami T47 (řadou 705.9), spolek Slezské zemské dráhy, který na trati provozuje prázdninové výletní vlaky, má k dispozici jednak rumunskou Rešicu, lokomotivu U46.002, jednak vypůjčeného Malého Štokra (U57.001). Právě na tuto největší parní lokomotivu, která zde kdy jezdila, jsme nainstalovali naši kameru.

Byla to navíc jedna z posledních jízd Malého Štokra před velkou opravou. Jeho kotel se nyní renovuje v Kolíně, rozbíhají se práce na pojezdu. Podle plánů Slezských zemských drah by se měl opět rozjet začátkem léta.

Lokomotiva T47 v depu v Osoblaze
Osobní vlak ČSD v čele s lokomotivou T47 017 ve stanici Liptaň

Provoz na osoblažce v sedmdesátých letech 20. století

Na nostalgickou jízdu naštěstí nemusíte čekat tak dlouho. V sobotu 30. listopadu vyrazí ve 13:15 z Třemešné speciální Mikulášský parní vlak do Slezských Rudoltic.

Pod parou po dráze sta oblouků

S kamerou iDNES.tv jsme se svezli pravidelným prázdninovým vlakem. Vyrážíme z Osoblahy a míříme do 20 km vzdálené Třemešné. Stará Osoblaha byla na konci druhé světové války v podstatě srovnána se zemí. Přesto si můžeme prohlédnout židovský hřbitov, jehož kořeny sahají do 15. století, nebo zbytek městských hradeb ze 16. století.

Nedaleko hřbitova je otevřeno soukromé muzeum Československa, které připomíná „radosti i strasti“ v životě občanů republiky v rozmezí let 1918 – 1992. V létě je k dispozici venkovní koupaliště.

Trať číslo 298 vede z Osoblahy jen pár metrů od česko-polské hranice. V Bohušově v létě ke koupání vybízí cela řada rybníků a říčka Osoblaha.

Necelé dva kilometry od nádraží je zřícenina hradu Fulštejn, na druhé straně řeky leží křížová cesta. V obci můžete navštívit také místní muzeum.

Pokud se ze stanice Bohušov vydáte podél říčky Hrozová, minete několik bývalých mlýnů a dojdete až k pseudokrasové Matějovické jeskyni. Přístupná délka chodeb je okolo 30 metrů, maximální výška jeskyně je čtyři metry. Pozor, vstup je pouze na vlastní nebezpečí.

Ve Slezských Rudolticích se vlak Slezských zemských drah křižuje s pravidelným spojem ČD. Stanice se v roce 2019 umístila na prestižním třetím místě soutěže Nejkrásnější nádraží. Kilometr chůze nás dělí od zámku, kterému se přezdívá Slezské Versailles a je přístupný veřejnosti. Projít si můžete i zámecký park ve francouzském a anglickém stylu. Barokní stavba sice prochází velkou rekonstrukcí, sezonní provoz však není zásadně omezen.

Cestu z Osoblahy do Třemešné můžete absolvovat za necelé čtyři minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Další zámek, Dívčí Hrad, si zatím můžete prohlédnout jen zvenčí. Ze stejnojmenné zastávky jsou to necelé dva kilometry. Z následující stanice, z Liptaně, lze vystoupat po modré turistické značce k nedaleké rozhledně Strážnice, odkud je výhled přes celé Osoblažsko.

Turistické cíle podél trati 298

Pokud se z Liptaně vydáte po modré na druhou stranu, dojdete k největšímu bludnému balvanu v Česku. Vedle trati ho přinesl ledovec před 170 až 230 tisíci lety, má téměř pět tun.

V Třemešné náš vlak přejede největší umělou stavbu na trati, most přes potok Mušlov, a hned zase supí do vrchu, kde je už vidět normálněrozchodná trať. Jak bylo v době vzniku dráhy obvyklé, místní úzkokolejné nádraží je situováno zezadu společné staniční budovy. Po hodině jízdy je cesta Malého Štokru Slezských zemských drah u konce. Ze stanice můžeme ještě vyrazit na další rozhlednu, na Hraniční vrch (6,5 km), nebo ještě o pět kilometrů dál podél hranic až k zámku Linhartovy.

Osoblažsko je zvláštní kus Česka. Kraj vklíněný do polského území je turisty prakticky neobjevený, a to i přesto, že skýtá možnosti jak pro pěší turistiku, tak pro cyklisty. Pokud chcete zažít pár dní bez davů a tlačenic, pak je to to pravé místo.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...