RECENZE: Let the Sunshine In. Modernizaci muzikál Vlasy nepotřebuje
Dlouho dopředu lákalo pražské Divadlo Kalich na zpracování klasického muzikálu Vlasy, který získal svůj legendární status i díky Formanově filmové adaptaci. Režisér Šimon Caban sliboval, že se na látku podívá se zdravým nadhledem a ať diváci nečekají zoo plnou chlupatců a vlasáčů.
Od páteční premiéry tak lze vyrazit na KvětiNOVÉ děti, jak zní oficiální podtitul novinky Kalichu. Caban to skutečně vzal z gruntu, hrdiny muzikálu posadil do maturitního ročníku současnosti, kde si všichni společně hipísáckou látku nacvičují.
Na původní děj muzikálu přesto navázal – mezi dnešní studenty nechává přijet Bergera na vozíčku, aby jim jako válečný veterán předal své poselství. Dále se však už hranice mezi realitou postav a divadlem na divadle smazává; hrdinové zažívají stejný příběh od prvních výbuchů revolty až po finální omyl ve vojenském cvičišti a Bergerovu cestu do války.
Režisér se nebál formou krátkých promluv prošpikovat děj narážkami na dnešní dobu: všudypřítomné mobily, genderovou problematiku, počítačové hry a především hyperkorektnost. Tedy zjevně vše, co ho na dnešním světě pálí. Současnou dějovou linku tak osvěžují více či méně vtipné glosy („Bordel jsme udělali my, úklid je na vás.“ Nebo: „Řekni mi, co otevřeš jako první v prohlížeči, a já ti řeknu, jaký jsi.“). Obecně však naroubovaný děj s maturanty muzikál spíše brzdí, například scény s nerudným ředitelem a nedůslednou, ale chápající učitelkou se opakují až kolovrátkově.
21. ledna 2019 |
Vynikne to zvláště v druhé půli, kdy školní linka vymizí do ztracena a zpracovává se už čistě jen původní děj. Také není moc co vymýšlet. Nadčasové téma střetu lehkovážného mládí se sešněrovanou společností platí nyní jako včera a je jedno, zda je zasazeno do Států za časů války ve Vietnamu či dnešního propojeného světa.
Vlasy (KvětiNOVÉ děti)Divadlo Kalich premiéra 18. ledna 2019 režie: Šimon Caban hrají: Přemysl Pálek / Roman Tomeš, Richard Pekárek / Milan Peroutka, Charlotte Doubravová / Petra Vraspírová, Lukáš Adam / Jan Tenkrát, Jan Fanta / Štěpán Komárek, Nina Horáková / Tereza Machová, Michaela Doubravová-Tomešová / Simona Tlustá, Filip Hořejš / Viktor Novák, Kateřina Steinerová / Marie Křížová / Kateřina Šildová-Bohatová, Michal Pleskot / Petr Novotný, Kristina Boniface / Martina Ctiborová / Katrin Cvinerová / Martina Fantová / Kateřina Górnioková / Kateřina Steinerová / Ivona Szantová / Veronika Šlapanská, Tomáš Drobil / Radek Fišer / Filip Jankovič / Ondřej Martiš / Jiří Minařík / Lukáš Prokop / Jakub Sedláček. |
K celkovému vyznění nového muzikálu je to však jen drobná výtka, na kterou divák s potleskem snadno zapomene. Nepodařené inovace totiž hravě přehluší finální, skvěle vygradované a procítěně odzpívané číslo Let the Sunshine In. Inscenaci samozřejmě původní hudba Galta MacDermota cestu k publiku usnadňuje, ale najdou se tu i další plusy: dobře vybraní účinkující, kteří pro dílo doslova dýchají (září především Roman Tomeš v úloze Bergera, mezi dalšími příjemně překvapil třeba Lukáš Adam jako Hud), fungující company, nekomplikovaná, ale účelná choreografie Petry Parvoničové, svižná Cabanova režie a skvělé texty Jiřího Joska.
Zcela výjimečnou položku pak představuje promyšlená scéna opět od Šimona Cabana. Na jeviště v různé hloubce postavil sedm projekčních pásů promítajících po celou dobu působivé videosekvence, fotografie či různé grafické motivy. Cabanovská značka je zde dotažena do dokonalosti – až na dvě tři výjimky projekce dění na pódiu nepřebíjejí, zcela slouží dílu a dodávají mu další barevné tóny.
Už třeba jen pro tento prvek se KvětiNOVÉ děti vyplatí vidět.
Podívejte se na záběry ze zkoušek muzikálu z loňského září:
4. září 2018 |
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...
Tvůrci seriálu Nadace u nás utratí až miliardu korun. Točí tu třetí řadu
Třetí řada amerického seriálu Foundation (Nadace), za kterým stojí Apple TV+, se natáčí i v českých...
RECENZE: Sportovec, šílenec, nebo šoumen? Maroši slaví každý den
Dokument Ten, co slaví každý den se hraje spíš v menších místních sálech, ale mívá plno a byť trvá...
A motocyklová stěna smrti je zpět. Blíží se festival bratří Formanů
Už v pátek se znovu rozhrne plachta pomyslného šapitó festivalu Arena. Přehlídka akrobacie a nového...