GLOSA: Jonas Kaufmann ukázal, jak se krotí tenor
Jonas Kaufmann | foto: Jan Zátorský, MAFRA
Jonas Kaufmann zvládá všechno. Něco mu sice sedí víc, něco míň, ale Verdiho umí stejně jako Wagnera, operu stejně jako komorní písně. V těch si jako Němec může vybírat z bohatého repertoáru. Něco z něj natočil i na CD, včetně Schubertovy Zimní cesty, kterou nyní provádí i na turné.
Jonas Kaufmann |
Tento cyklus – ponecháme-li stranou nedávný scénický experiment v barrandovském filmovém ateliéru – zná pražské publikum asi hlavně z emocionálního, zpěvného podání německého barytonisty Matthiase Goerneho. Kaufmann je jiný, zdrženlivější, snaží se co nejvíc zdůraznit intimitu kusu vyprávějícího o samotě, depresi a tušení konce života.
Úvodní píseň Dobrou noc zazpíval tak tiše, že se skoro ztratil za zvukem klavíru, na nějž Helmut Deutsch hrál s kouzelnou měkkostí a doslova dýchal s partnerem, jinak též svým bývalým žákem. V dalších písních se Kaufmann více rozezpíval, ale pořád šetřil dynamikou, pouze občas hlas rozvinul do efektní síly.
Dal si důkladnou práci s každou frází, s každým slovem. Jeho gesta podobně jako dynamika byla sporá, zpěv doprovázel spíše očima a mimikou. Paradoxně byla v tomto přístupu i svého druhu okázalost – jako by se divákům sdělovalo, tady stojí operní tenor, který se umí krotit a přeladit na jiný, tišší kanál.
Se stažením operního hlasu do komorního volumenu jakoby se poněkud stáhly i emoce, zatímco třeba zrovna u Goerneho, jenž rovněž dělá operu, je obojí více v přirozené rovnováze, bez onoho přeladění. Stejně jako u některých tenoristů, kteří Zimní cestu mají na repertoáru, ale zase by těžko zpívali třeba Wagnerova Siegmunda, jako například i pražskému publiku známí Ian Bostridge a Mark Padmore.
K poněkud odtažitému dojmu ale přispělo i prostředí Smetanovy síně, která pro komorní hudbu není vhodná. Takový recitál by se hodil do menšího sálu, kde by byl kontakt s umělcem bezprostřednější.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Životní útrapy dávají šansonu váhu, ví Naďa Válová. A děkuje Horáčkovi s Hapkou
Premium Šansoniérka Naďa Válová musela v životě čelit dramatickým událostem a právě prožité útrapy se...
GLOSA: Bystrovovy variace na bluesové klasiky mají smutek, osudovost i humor
Publicista, překladatel, básník a muzikant Michal Bystrov v knize Pekelnej pes má na mě vztek...
TRENDY V KLIPECH: Coming out Billie Eilish a darkpop Adama Mišíka
Adam Mišík a rapper Rohony přibližují ve své novince atmosféru berlínské klubové scény. V hitparádě...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...