Einstürzende Neubauten zahrnují Prahu podle pořádající Agentury 10:15 do svých koncertních plánů nepravidelně od roku 1991, kdy hráli na Výstavišti.
Už v září 1987 měli vystoupit v plzeňském amfiteátru Lochotín, koncert byl však rozehnán policií a kapela ze Západního Berlína komunistickým režimem vyhoštěna.
Skupina patří k zakladatelům industriální odnože rockové hudby a také k představitelům směru "geniálního diletantismu", který umožnil tvorbu i lidem, kteří podle zavedených tradičních měřítek neuměli hrát na hudební nástroje.
"Spolu s některými dalšími odnožemi alternativní hudby, punku, undergroundu a v devadesátých letech i s elektronickou technicistní muzikou přispěli k naprosté demokratizaci hudební scény, jež se zbavila veškerých svazujících pravidel," uvedl Jaroslav Hainzel z pořádající agentury.
Pro "Neubautny", anarchistické rebely, je typický syrový až brutální sound - klasické rockové nástroje nejčastěji v kombinaci s kovovými zvuky. Za "nástroje" jim sloužila rozbitá auta a v podstatě všechno, co bylo kolem - brusky, plechy, trubky, prázdné kanystry, ocelové pružiny či kompresory.
První úspěch zaznamenala formace v roce 1981 s debutovým albem Kollaps, jež se dnes považuje za "klasiku" žánru. Na jeho vydání navazovalo první turné po západním Německu, které se však nesetkalo s pochopením posluchačů.
Einstürzende Neubauten se přesunuli do Londýna, kde natočili album Zeichnungen des Patienten O.T. O rok později zasáhli i do alternativních žebříčků, a to s kompilací 80 - 83 Strategien gegen Architektur, vydanou na prestižním nezávislém labelu Mute.
Postupně jejich hudba začala být přístupnější, kapela také získala práci pro divadlo a film. Od 90. let je přijímána širokým spektrem posluchačů.
Industriální rocková formace Einstürzende Neubauten |