Na co zírá mašinfíra: Projeďte se tajemnými Brdy i kolem uranových dolů

Seriál
S dnešním Mašinfírou se projedeme středními Čechami po historické trati z roku 1875. Vydáme se na jih přes tajemné a znovuobjevené Brdy a také přímo skrz haldy příbramských uranových dolů. Motorovým rychlíkem Arrivy projedeme část tratě 200 z Berouna do Březnice.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati z Berouna do Březnice

Železnice ze Zdic přes Březnici do Protivína byla hlavní částí historické Rakovnicko-protivínské dráhy. Původní plán počítal s tím, že bude součástí velkolepé spojnice Saska s Bavorskem, která měla začínat v severních Čechách na hranicích u Žitavy a končit až na Šumavě u Strážného.

Z ambiciózního projektu ale nakonec sešlo, realizována byla jenom dráha mezi Protivínem a Rakovníkem. Císař František Josef I. podepsal zákon o stavbě této železnice v květnu 1874. Stát se tehdy zavázal, že celou stavbu uhradí z vlastních prostředků. 

Práce pod vedením rodáka z Březnice, Jana Muziky, probíhaly velmi rychle. Úsek Zdice–Protivín byl uveden do provozu už v prosinci 1875, celý rok před plánovaným termínem. Trať z Berouna do Rakovníka o půl roku později (projeli jsme ji zde). Mezi Zdicemi a Berounem podnik sdílel koleje s Českou západní dráhou a stejně tak i nádražní budovy.

Motorová jednotka řady 845 společnosti Arriva čeká na pražském hlavním nádraží na odjezd směr Beroun, Březnice a České Budějovice.

Z Berouna podél Litavky

Naše jízda vlakem společnosti Arriva začíná v Berouně. Tam si můžeme prohlédnout řadu turistických zajímavostí. Například centrum města s Plzeňskou a Pražskou bránou, Muzeum Českého krasu nebo Městskou horu s rozhlednou a medvědáriem. Z berounského nádraží se také můžeme vydat k nedalekým Koněpruským jeskyním (po zelené a žluté turistické značce je to 8,5 km).

Turistické cíle podél tratě 200

Na plzeňském zhlaví stanice Beroun projíždíme kolem tamního ranžíru, tedy seřaďovacího nádraží. Za ním se trať vine údolím Litavky, cestující ve vagonu ale v tomto úseku velký požitek z cesty nemají, koleje tam totiž vedou mezi dlouhými protihlukovými stěnami. 

Mineme vlečku do vápenky Čertovy schody, která v roce 1957 vystřídala někdejší úzkorozchodnou dráhu z Koněprus do Berouna. V Králově Dvoře vedou koleje západní dráhy v těsné blízkosti bývalých slavných železáren.

Ze zastávek Králův Dvůr a Králův Dvůr-Popovice můžete taktéž vyrazit do Českého krasu, Koněpruské jeskyně jsou odtamtud ještě blíže (6,4 km, resp. 5,7 km). Ve stanici Zdice rozhodně nesmíte vynechat tamní dvě muzea, železniční Výtopnu Zdice a Army muzeum. 

Za Zdicemi opouštíme koleje někdejší České západní dráhy, které pokračují do Plzně (tento úsek jsme už také projeli), a odbočujeme vlevo vstříc Brdům.

Liduprázdné hory uprostřed Čech

Brdy jsou v lidnatém Středočeském kraji zvláštní lokalitou, tajemnou a nádhernou. Mnozí tyto hory přirovnávají k Šumavě, možná i proto, že velká jejich část byla desítky let veřejnosti nepřístupná. Svoje cvičiště si tam armáda vybudovala v roce 1926.

Na hřebenu hory Praha to vypadá jako v Krkonoších. Na snímku cesta Horní Planýrka poblíž vrcholu Malého Toku

Od roku 1950 byl do Brd vstup civilistům přísně zakázán. Teprve v roce 2007 byly zpřístupněny okrajové část vojenského prostoru a o devět let později byla jeho převážná část převedena pod civilní úřady a otevřena veřejnosti. V lednu 2016 na území Brd vznikla chráněná krajinná oblast. Některé lokality ale i nadále využívá armáda. Přečtěte si: To nejlepší z hor Česka: Podívejte se, jak a kde nejlépe poznáte Brdy.

Ve stínu Brd

Před stanicí Lochovice se k naší trati zprava přidává další kolej. Je to lokálka ze Zadní Třebáně a Litně. Z Lochovic můžete vyrazit třeba do Neumětel, kam podle pověsti pádil Horymír se Šemíkem po svém skoku z hradeb Vyšehradu. Najdete tam Šemíkův pomník.

Z Berouna do Březnice se můžete projet zrychleně, za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Vypravit se můžete i do nedalekých Hořovic. Ve městě si můžete prohlédnout hned dva zámky. Ve Starém sídlí Muzeum Hořovicka, galerie nebo informační centrum, v Novém si můžete vybrat dokonce ze tří návštěvnických okruhů.

Turistické cíle podél tratě 200

Pokud vystoupíte v zastávce Rejkovice, můžete vystoupat na vrch Plešivec s pozůstatky pravěkého hradiště nebo s vyhlídkou Čertova kazatelna, odkud budete mít Brdy jako na dlani. Od kolejí je to jen dva a půl kilometru po zelené značce.

V Jincích bývá za normálních okolností otevřeno Muzeum trezorů. Necelých devět kilometrů od nádraží pak leží zřícenina hradu Valdek. Gotický hrad pochází z poloviny třináctého století a patří k nejromantičtějším zříceninám u nás. 

Ze stanice Bratkovice dojdete po dvou kilometrech k zámku Hluboš. Ten byl prvním rekreačním sídlem prezidenta T. G. Masaryka po vzniku Československa. Barokní stavba je obklopena nádherným anglickým parkem. 

Těsně před stanicí Příbram projíždíme kolem vlečky do kovohutí. V historické Příbrami máme nespočet turistických cílů. Doporučujeme především Hornické muzeum s několika přístupnými doly. Můžete se svézt důlním vláčkem, uvidíte unikátní vodní kolo, které čerpalo z podzemí vodu, a můžete využít také jedinečnou „úpadnici“, což je 51 metrů dlouhá skluzavka, po které se horníci dostávali pod zem.

Po prohlídce vlastního města můžete vystoupat na Svatou horu s barokním poutním areálem. Pro výstup využijte třeba 450 metrů dlouhé kryté Svatohorské schody. 

Opouštíme stanici Příbram a pokračujeme dál. Hornickou tradici příbramského revíru připomíná také Muzeum Bohutínska, vyhlídková věž Řimbaba na bývalé těžní věži a též rozhledna Rudolfka na těžní věži někdejšího dolu Rudolf. K nim se nejlépe dostanete ze zbrusu nové zastávky Příbram sídliště

Lokomotiva 414.090 ve stanice Jince v roce 1956
Lokomotiva 464.028 v čele osobního vlaku do Březnice za stanicí Zdice, 12. 8....

Po trati mezi Zdicemi a Březnicí jezdily různé druhy parních lokomotiv

Historie psaná krví a nenávistí

Rudné hornictví na Příbramsku má ale také odvrácenou tvář. V roce 1947 našli odborníci v okolí města velké zásoby uranu. Po převratu v roce 1948 začal komunistický režim tuto strategickou surovinu vyvážet do Sovětského svazu. Jako zdroj levné pracovní síly byli používáni političtí vězni, kterých bylo v padesátých letech víc než dost.

Vlak Arrivy se proplétá přímo mezi haldami bývalých uranových dolů. Mineme šachtu číslo 15 a šachtu číslo 4. Na dohled od trati je také šachta číslo 2 s bývalým lágrem Vojna. Nejblíž k němu je ze stanice Milín. 

Turistické cíle podél tratě 200

Z Milína se můžete podívat i k památníku posledních výstřelů druhé světové války v Evropě u Slivice. 12. května 1945 se tam střetly spojenecké jednotky s ustupujícími vojáky wehrmachtu.

K velmi zajímavému výletu vybízí stanice Tochovice. Právě odtud vycházela vlečka k přehradě Orlík. Mnohé její pozůstatky se dají na místě najít dodnes. Pojednával o ní i jeden díl seriálu Zaniklé tratě. 

A už se pomalu blížíme ke konci dnešní cesty. Před stanicí Březnice  Rakovnicko-protivínská dráha potkává koleje místní dráhy do Rožmitálu pod Třemšínem, která vznikla v roce 1899.

V Březnici pro dnešek jízdu ukončíme, možná i proto, abyste stihli návštěvu tamního zámku s rozlehlým parkem nebo také městské muzeum s expozicemi loutkářství nebo duchovního života ve městě. Obhlédnout si můžete také místní pivovar. 

Rychlík společnosti Arriva z Březnice pokračuje dál až do Českých Budějovic. Tuto neméně zajímavou trať si ale projedeme v některém z příštích dílů našeho seriálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...