Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Učitelé v technologiích tápou, často končí u powerpointu, zjistila inspekce

  17:01aktualizováno  17:01
Učitelé často neumí efektivně využívat digitální technologie ve výuce. Ukázalo to šetření České školní inspekce, do kterého se zapojilo 430 škol. Učitelé mnohdy končí u powerpointových prezentací a do využívání technologií žáky nezapojují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Učitelům se často vyčítá, že neumí nebo nechtějí modernizovat svoji výuku, kdy klasický výklad před tabulí často okoření maximálně elektronickou prezentací učiva. Šetření ukázalo, že dvě třetiny pedagogů nevyužívají technologie tak, jak by měly.

„Většina učitelů vnímá využití informačních technologií především jako doplnění klasické výuky. Nejčastěji končí u toho, že místo psaní na tabuli promítají powerpointové prezentace. To je v pořádku, ale určitě to nestačí,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Jen málo učitelů si podle něj uvědomuje vliv informačních technologií na výuku.

„Přitom digitální technologie mají na výuku významný efekt. Je prokázané, že zvyšují atraktivitu výuky, aktivizují žáky k tomu, že jenom nesedí a neposlouchají, ale sami se věnují výukové činnosti atraktivním, zajímavým způsobem, který v nich probouzí zájem o řadu věcí, dostává je do jádra dění,“ sdělil iDNES.cz Andrys.

Fotogalerie

Upozorňuje, že je velice důležité, aby učitelé digitální technologie více zapojili do výuky, a to nejen v hodinách informatiky, ale především v jiných předmětech například prostřednictvím nástrojů, jako jsou vzdělávací kurzy, webináře, otevřené vzdělávací zdroje nebo výukové programy. 

Podle Andryse je potřeba, aby učitelům se zaváděním technologií do výuky pomáhali koordinátoři ICT, aby byla vytvořena systémová podpora této pozice a aby byli koordinátoři pro školy dostupnější.

„Školy mají ICT koordinátory, ale je otázka, jak je pro tu školu dostupný a jaké jsou jeho úkoly. Koordinátor by neměl být tím, kdo mu přijde obnovit internet, když spadne, nebo spravovat síť, ale měl by učitelům pomáhat s efektivním využívám technologií ve třídách. Je problém takového člověka najít a dovolit si ho zaplatit. To chce systémovou podporu,“ sdělil Andrys.

Ministerstvo školství si prý tuto situaci uvědomuje a hledá řešení. „V současné době probíhá revize rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne právě i digitálního vzdělávání. Jeho výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT,“ sdělila mluvčí resortu Jarmila Balážová.

Žáci nejsou dostatečně informačně gramotní

Šetření se zaměřovalo také na informační gramotnost, tedy schopnost získávat informace z různých typů sdělení, představivost žáků, logické uvažování či práce s algoritmy. Inspektoři předpokládali, že v dané oblasti na tom budou žáci o něco lépe. 

Domnívali se, že žáci dosáhnou průměrně 67 % úspěšnosti. Jenže středoškoláci byli o procento horší, žáci základních škol dokonce o čtyři procenta.

„Zpráva nám dává dvě smutná zjištění. Informatické myšlení či digitální gramotnost jsou potřebné na pracovním trhu již nyní. Ukazuje se, že školy nejenže nevzdělávají pro budoucnost, ale již ani pro současnost. Bohužel to budou české děti, které budou na pracovním trhu oproti svým vrstevníkům znevýhodněné, a je tristní, že to nechává všechny klidnými,“ řekla př

edsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Šetření podle ní také ukázalo na velké rozdíly mezi nižšími stupni osmiletých gymnázií a druhými stupni na základních školách. „Ukazují se tak rozšiřující nůžky mezi jednotlivými typy škol a bohužel je to hlavní vzdělávací proud, který nestíhá reagovat na současné změny,“ uvedla Mazancová.

„Úroveň výsledků žáků je průměrná, v případě základních škol dokonce podprůměrná. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v úlohách ověřujících dovednosti spojené se získáváním informací z různých typů sdělení. Naopak v úlohách zaměřených na uživatelské dovednosti a logické myšlení i užití algoritmů byli žáci méně úspěšní,“ dodal pro iDNES.cz Andrys.

„Nemyslím, že problematika klesající úrovně logického myšlení u studentů je způsobena pouze školou,“ míní učitelka informatiky Iveta Procházková z královéhradeckého Gymnázium J. K. Tyla.

Pokles je podle ní zapříčiněn touto dobou, kdy je dětem spousta věcí zjednodušována, čemuž se škola musí přizpůsobit. „Člověk, kterému je vše usnadňováno, nemá potřebu přemýšlet, natož logicky uvažovat. A samozřejmě platí, že nejlépe si osvojujeme dovednosti opakováním, takže když nejsme zvyklí přemýšlet při každodenních činnostech, nedovedeme pak logicky uvažovat ani při úkolech náročnějších, což nás demotivuje od dalšího rozvoje v této oblasti,“ dodává.

Kauza Čapí hnízdo

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman zrušil rozhodnutí o zastavení trestního stíhání Andreje Babiše a Jany Mayerové v kauze Čapí hnízdo. Prezident Miloš Zeman nevyužije abolici k zastavení trestního stíhání.

V reakci na to spolek Milion chvilek ohlásil další demonstraci, tentokrát v centru Prahy.


  • Nejčtenější

Výbuch plynu v Prešově má nejméně pět obětí, požár je uhašen

Na sídlišti ve slovenském Prešově v pátek těsně po poledni vybuchl plyn v jednom z paneláků. Zemřelo pět lidí, další...

Výbuch v Prešově: 8 obětí, 6 zadržených, na vině zřejmě špatná oprava plynu

Záchranáři prohledali všechna patra v prešovském paneláku zničeném výbuchem. Podle mluvčího města Prešov je celkem osm...

Šlachtův poslední úlovek. Narkobaron z gymnázia měl „e-shop“ s drogami

Celníci odhalili partu pěti mladíků z Brněnska, kteří měli „e-shop“ s drogami. Ty pětice posílala do celého světa....

Z ženy mužem a zase zpátky. Někteří transgenderisté litují své přeměny

Někteří transgenderisté jsou nespokojeni se svou přeměnou v jedince opačného pohlaví. Postupují proto operace, které z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Vypaluje se i v jiných parcích, říká Brabec o plánu. Šumava tone v obavách

Ministra životního prostředí Richard Brabec plán šumavského národního parku zakládat v chráněném území požáry...

Premium

Děda zakládal, vnuk kradl. Z českých muzeí mizí jejich poklady

Jen blednoucí černobílé fotografie či popisy v inventáři připomínají exponáty, které nenávratně zmizely z českých muzeí...

Jak to bude s pomníkem vlasovcům? V Rozstřelu odpoví Pavel Novotný

Doslova mediální bombou se stalo vystoupení starosty Řeporyjí Pavla Novotného v živém vysílání ruské státní televize....

Zemřela nejstarší Češka Magdalena Kytnerová. Bylo jí 108 let

Zemřela nejstarší obyvatelka České republiky Magdalena Kytnerová, letos v březnu jí bylo 108 let, žila v Kroměříži....

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz