„Kdybychom to dobře uchopili, mohlo by z těch dvou resortů vzniknout jedno velké superministerstvo hospodářství,“ řekl Havlíček v pořadu. Podle něj spojení resortům prospělo, protože společně by mohly získat velké množství zdrojů.
První ministerské křeslo Havlíček získal v dubnu roku 2019, když převzal ministerstvo průmyslu a obchodu po Martě Novákové. Několik měsíců na to usedl do dalšího křesla, v lednu 2020 totiž na resortu dopravy vystřídal Vladimíra Kremlíka.
Železniční zákon musíme schválit, nehoda u Domažlic je varování, říká Havlíček |
Premiér Andrej Babiš se k obsazení dvou ministerstev jedním člověkem tehdy vyjádřil, že nejde o dočasné řízení, nýbrž trvalé. Havlíčkovi tedy svěřil dvě ministerstva až do konce funkčního období.
Od té doby byl několikrát kritizován opozicí i veřejností především proto, že obě ministerstva najednou nemůže časově zvládat. Během loňského července, kdy došlo k sedmi vlakovým nehodám po celé České republice, opoziční politici vinili právě Havlíčka, že prý před dopravou upřednostňuje ministerstvo průmyslu a obchodu.
I letošní léto provázejí železniční nehody. Například čtvrtého srpna u obce Milavče na Domažlicku se čelně střetly osobní vlak se Západním expresem mířícím z Německa. Strojvůdci obou vlaků v zdemolovaných kabinách zemřeli. Poté policie potvrdila, že zemřela i jedna cestující.
Chybí lepší kontrola řízení a odpočinků, říká prezident Federace strojvůdců |
„Jsme nešťastní z každé podobné tragédie, která nastane. Na druhou stranu, i v ostatních zemích vlivem podobných neštěstí umírají dva až čtyři lidé ročně,“ přiblížil statistiku Havlíček, který připomněl, že tolik lidí zemře na silnicích za jeden den. Podle ministra je nutné řešit přejezdy, na kterých zemře řádově 30 až 50 lidí ročně, stejně tak i investovat do zabezpečení drah.
Vlaky jsou stále nejbezpečnější dopravním prostředkem, obhajuje Havlíček
Za společnou příčinu všech vlakových nehod označil především selhání lidského faktoru. Častá je například jízda na červenou. Podle Davida Votroubka z Federace strojvůdců je projetí na červenou běžná situace. „Ročně dojde ke 140 až 150 přejezdům na červenou. Nyní budou přejezdy monitorovány a strojvedoucím za to budou hrozit sankce,“ řekl Havlíček, podle kterého má jasná pravidla například i délka směny strojvedoucího.
Havlíček také zmínil, že kvůli velkému počtu neštěstí na železnicích vznikla bezpečnostní komise. „Po desetiletích máme konečně na stole první koncepci zabezpečení českých železnic. Pokud bude tento dokument přijat vládou, tak máme shodu všech expertů železničního života,“ uvedl.
České železnice obecně nejsou špatně zabezpečené, myslí si Havlíček. Česko má jednu z nejvíce pokrytých železnic v Evropě, která ročně vypraví až 2,7 milionů vlaků. „Tato data ukazují, že železnice je stále nejbezpečnější dopravní prostředek,“ uzavírá Havlíček.