Tři nové trasy pro D8. Ministr dopravy upřednostňuje tu zavalenou

  0:31aktualizováno  0:31
Ministr dopravy Antonín Prachař nechce připustit jinou variantu trasy dálnice D8, než tu, na které staveniště loni v červnu zavalila po vydatných deštích zemina z kopce Kubačka. MF DNES přináší možnosti, jak se nebezpečnému místu vyhnout a silnici do Německa dokončit.

Stavba posledního úseku dálnice D8 u Litochovic kvůli sesuvu stojí. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Experti na životní prostředí probírají plány, jak by dálnice D8, jež má spojit Prahu s Ústím nad Labem a Německem, překonala rizikový bod na labském úbočí v Českém středohoří.

Už někdejší ministr dopravy Zdeněk Žák nařídil svým úředníkům, aby kromě plánu na obnovu loňským mohutným sesuvem zničené dálnice hledali náhradní trasu. Přesto jeho nástupce Antonín Prachař mluví jinak. "Neumím si představit, že bychom teď řešili změnu trasy," řekl ve čtvrtek po návštěvě zavaleného místa.

Podívejte se, jak to na zavaleném místě vypadá:

Svůj postoj zdůvodnil tím, že územní řízení v koridoru nové trasy by zabralo až dvanáct let. "A nemůžeme se chovat tak, že na všechny peníze zapomeneme a budeme hledat jinou variantu," dodal ministr k dálnici, která má být dokončena do roku 2015.

Fotogalerie

Tyto úmysly jsou však do velké míry závislé na tom, co o situaci v terénu nad dálnicí řeknou geologové. Plán totiž může vyjít pouze v tom případě, když vozovku udrží na suťovém svahu hluboko zapuštěné piloty. A to je nejisté. V případě, že geologové Prachařovu variantu odmítnou, bude mít ministr podle informací MF DNES k dispozici tři možnosti.

Trasy, které navrhují experti na životní prostředí, se příliš neliší od těch, které obcházejí masiv vrchů Kubačka a Kletečná po suťovém svahu nad řekou Labe. Dálnice by však nevedla po úbočí Kubačky, ale skryla by se do 1,2 kilometru dlouhého tunelu.

Na stole je také deset let starý návrhu, který využily Děti Země ke kritice nynější trasy. Dálnice D8 by se narovnala a tunel o délce 3,4 kilometru by vedl dále na západ od současné trasy, přímo pod vrcholem Kubačky.

Nejlépe připravená je pak varianta, kterou plánovala ještě v roce 1995 projekční firma VPÚ. Doporučovala trasu známou pod názvem "koridor A", která by využila už dokončenou část dálnice přes Středohoří z Lovosic do Bílinky, pak by nezabočila směrem k rizikovému svahu u Labe, ale vedla by dále okolo Velemína a pokračovala tunelem pod horou Kletečná o délce 2,2 kilometru.

  • Nejčtenější
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Slavia - Teplice 3:0, mistr vedl po penaltě, výhru jistil góly v závěru

Suverénní slávistická jízda nejvyšší fotbalovou soutěží pokračuje - mistr porazil na startu druhé poloviny základní...

KOMENTÁŘ: Skandální víkend sudích. Proč jsou tak trapní a dělají kiksy?

Vypadá to, že čím víc kol se odehraje, tím větší chaos bude. Pak se totiž nevyznáte, komu vlastně rozhodčí ve fotbalové...

Balutovi mohou přitížit gesta. A zasáhl vůbec Kodeš slávistu Olayinku?

Rumunský fotbalista Alexandru Mihail Baluta z Liberce po červené kartě odcházel ze hřiště, palcem pravé ruky si třel o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Korkiakoskiho se stal v Česku profík: Vše předčilo moje očekávání

Když poprvé uslyšel o nabídce z Litoměřic, sedl Markus Korkiakoski k internetu a zjišťoval cokoliv o městě a...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Ústecká zoo má konečně veterináře, sehnala ho až na třetí pokus

Teprve na třetí pokus se městu Ústí nad Labem podařilo ve výběrovém řízení sehnat stálého veterináře pro místní...

Nad referendem o litoměřické nemocnici visí otazníky, možná se zopakuje

Více než polovina oprávněných voličů se v pátek zúčastnila historicky prvního referenda v Litoměřicích. Téměř 96...

Dlužníkovi z Chomutova nepomohlo ani skrývání za mořem, dopadli ho v USA

Kriminalistům se podařilo ve spolupráci s americkými orgány vyhledat 55letého muže původem z Chomutova ve Spojených...

Kamery pomohly chytit lupiče, Teplice jich mají 44 a přibudou další

Kamerový systém si kdysi Teplice pořídily jako jedno z prvních českých měst. Původní analogové zařízení, které už bylo...

Advantage Consulting, s.r.o.
PRACOVNÍK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 23 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz