Od tesilu po vycpávky. Socialistické trendy, které bychom raději zapomněli

  • 76
Do časů hluboké normalizace se můžeme přenést díky minisérii Volha, která od 2. dubna poběží na České televizi. Nejen auta a životní styl, ale i oblečení sedmdesátých a osmdesátých let v nás možná vzbudí sentiment, na druhou stranu i vzpomínky na módní trendy, které bychom raději nechali vězet v propadlišti dějin.

Z 60. let se do následující dekády přelil trend pokroku vyjádřeného umělými materiály: krimplenem, chemlonovým úpletem, dederonem, silonem a tesilem.

Tesil a jiné umělé materiály

Šedesátá léta se ve světě – včetně toho za železnou oponou – nesla ve znamení pokroku a futuristická módní vlna na sebe nenechala dlouho čekat. Jejím symbolem se staly především umělé materiály v čele s tesilem, chemlonem, krimplenem, dederonem či silonem, velké popularity se dočkala i šusťákovina. Když do obchodu s látkami přivezli jednu či dvě role těchto materiálů, obyčejně se na ně stála fronta.

VIDEO: Sedmdesátky nebyly šedivé, Volha to ukazuje, říká režisér Pachl

Všechny zmíněné látky měly jednu nespornou výhodu – vůbec se nemačkaly, takže bez úhony přežily i dlouhé hodiny sezení či pobyt v kufru. Na druhou stranu nebyly vůbec prodyšné a člověk se v nich rychle zapotil a „zasmrádl“.

Pravda, nadšení pro syntetiku na chvíli ovládlo i Západ, tamější materiály však byly kvalitnější a velmi záhy je nahradily na nošení příjemnější a pohodlnější směsi.

Československý pár užívající si výdobytků imperialistické kultury: džínů i bruslí.

Falešné džíny

Po džínách prahl v sedmdesátých letech snad každý, jen pár nejšťastnějších však dosáhlo na ty opravdové, západní. Možnosti byly opět dvě: vystát dlouhou frontu v Tuzexu nebo je propašovat ze zahraničí. V každém případě však před tím dlouho šetřit.

Euforie z nových džínů poněkud ochladla, když se nositel setkal s nevyhnutelnými následky jejich nošení. Džínovina byla ve východním bloku považována za výdobytek imperialismu, ba co hůř, za symbol neposlušnosti.

Netrvalo však dlouho a režim pochopil, že zákazy neobstojí proti lidové vášni pro tyto odolné modré kalhoty. Trend se proto snažil obrátit ve svůj prospěch. V cestě ale stály rovnou dvě velké překážky: chyběl dostatečně kvalitní materiál i znalost výrobního procesu. Domácí produkt se tak stal pouhou náhražkou, které chyběl kýžený sepraný vzhled i výrazné prošití. Nevyráběl se z denimu ani nebyl barvený indigem.

Fronty, veksláci a domácí úpravy. Jak jsme nosili džíny za totáče

Džíny Vinnetou, Bell, Morenda, Yukon a Prekon se tak setkaly spíš jen s vlažnou odezvou. Většina národa (řečeno jen s trochou nadsázky) raději zamířila za obstojnější maďarskou napodobeninou Trapper do Budapešti. Úpravy tuzemských džín pak daly vzniknout „plísňákům“, které byly hitem hlavně v osmdesátých letech.

Obří střihy a vycpávky v ramenou symbolizují 80. léta.

Předimenzované střihy

V sedmdesátých letech ovládly módu extrémy. Široké nohavice, ohromné límce sak, vysoký pas sukní a kalhot i příliš dlouhé rukávy byly naším denním chlebem. Pánové se navíc strojili do nezvykle širokých kravat a velkých motýlků.

KVÍZ: Tak jsme tady žili. Otestujte své znalosti života za komunismu

Některé aspekty sedmdesátkové módy se přenesly až do následující dekády, která je ještě „vylepšila“. Na mysli máme hlavně přebujelé ramenní vycpávky. Když k nim připočítáme zálibu v neonových barvách, plastových doplňcích, zvířecích vzorech a trvalé, dostaneme nevkus jako vyšitý.

Papírové šaty Papitex, národní podnik Vigona Svitavy, ČSSR, 1969

Papírové výstřelky

Odrazem futurismu, o kterém už byla řeč výše, se staly i papírové šaty Papitex národního podniku Vigona Svitavy. Začaly se vyrábět v roce 1969 z „textilních vláken chemicky propojených“. Nějakou dobu se šaty hřály na módním výsluní, nositelka si je totiž mohla zastřihnout podle vlastního vkusu a pak jednoduše podlepit, dobře se na nich vyjímaly velké vzory, které byly v sedmdesátých letech v módě, a navíc byly levné. Daly se také ručně prát a žehlit.

RETRO: Šedá oficiální móda i výstřelky šité doma. Co se nosilo v 70. letech

Zápory však záhy předčily v očích zákazníků všechna pozitiva. Šaty kvůli své neforemnosti nelichotily postavě a navíc byly nepohodlné, také barvy se rychle setřely. Přestaly se proto vyrábět už na počátku sedmdesátých let.

O něco déle se nosila legendární „papírovka“, lehká a skladná bunda, často s „frajerskými“ nápisy a obrázky. Dala se sehnat v Tuzexu, často jsme ji však i pašovali ze zahraničí. Navzdory názvu byla vyrobena z polyethylenu, díky čemuž byla nepromokavá a neprofoukla.

Modré košile a především červený šátek. Tyto kousky se člověku vybaví, když se řekne slovo „pionýr“.

Pionýrský stejnokroj

Náš výčet by nebyl kompletní, pokud bychom nezmínili pionýrský stejnokroj. Nejedná se sice o módní výstřelek v pravém slova smyslu, spousta pamětníků by ho však také raději odsunula do tmavých koutů šedé kůry mozkové.

Pionýrská organizace Československého svazu mládeže vznikla podle sovětského vzoru už v roce 1949. S postupem času doznal její slavnostní stejnokroj několika obměn, nejvíce nám však v paměti uvízla jeho poslední verze z roku 1970, která se nosila až do zániku organizace o dvacet let později.

RETRO: Tesil, krimplen, dederon a mini pod zadek. Co se nosilo v 60. letech

Malí „budovatelé socialismu“ povinně oblékali pastelově modré košile, k nim šedomodré sukně či kalhoty a pásek s kovovou sponou, jíž vévodil pionýrský znak.

Poznávacím znamením se však stal především zářivě červený šátek, který se musel vázat jednotně do ambulantního uzlu. Pracovní varianta se pak skládala pouze z khaki košile a šátku.

Pionýrské uniformy se inspirovaly skautským krojem, který má kořeny ve Velké Británii, respektive v uniformách britských vojáků nasazených v Africe.

Který socialistický trend byste nejraději zapomněli?

celkem hlasů: 704
, pro iDNES.cz