Ženy řídí čím dál víc aut. Třetina z nich pro zábavu

  0:01aktualizováno  0:01
I když stále panují nějaké předsudky o ženách za volantem, ženy od řízení neodradí. Řidiček je na silnicích stále víc a jejich požadavkům se pomalu začíná přizpůsobovat i automobilový průmysl.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vtípky na řidičky ještě zcela nevymizely, ale většina mužů už si zvykla vídat ženy za volantem skoro stejně často jako muže. České ženy jsou většinou aktivními řidičkami, které používají auto alespoň jednou týdně, ukázal exkluzivní průzkum společnosti Kia. Podle něj denně řídí 40 % žen, jednou týdně pak 21 %. Čtrnáct procent účastnic průzkumu využívá auto méně často a čtvrtina neřídí podle svých slov skoro vůbec.

Tomuto rozdělení odpovídá také hodnocení vlastních řidičských dovedností. Za výbornou nebo rychlou řidičku se považuje necelých 13 % českých žen a dalších 31 % zdůrazňuje především to, že řídí opatrně. Třetina žen se potom považuje za průměrné řidičky a přibližně šestina za věčné začátečnice. Průzkumu se zúčastnilo 1 017 českých žen.

„K zadání průzkumu nás motivovala snaha o skutečně detailní poznání požadavků, chování a zvyků českých žen v oblasti automobilismu. Výsledky jsou pro nás velmi cenné. Nepřímo například ukazují, že ženy zajímá především bezpečnost, která se v jejich odpovědích objevuje na předních příčkách. To koreluje také s tím, že ženy preferují vozy SUV,“ říká k výsledkům průzkumu Kateřina Jouglíčková, PR manažerka společnosti Kia Motors Czech. A dodává, že nejoblíbenější barvou žen je podle získaných dat červená. Celkově upřednostňují spíš výraznější, na silnici dobře viditelné barvy.

Víc bezpečnosti i barev

Vrať se za plotnu, vyslechla si řidička kamionu i autobusu

Marie Horneková, řidička kamionu

Marie Horneková, řidička kamionu

Právě zájem automobilek o své ženské zákaznice je trendem poslední doby. Automobilky myslí na ženy již při vývoji nových modelů, třeba v detailech designu nebo přidaných bezpečnostních prvcích. Mezi oblíbené patří asistent pro rozjezd do kopce nebo asistent jízdy ve městě, který zabraňuje drobným ťuknutím z nepozornosti.

„Ženy řidičky se při výběru vozu soustředí hodně na jeho kompaktnost (ale zároveň vnitřní komfort a prostor) a vyšší posazení za volantem. Je pro ně důležité s autem snadno manévrovat např. v parkingu nákupního centra a mít z něj dobrý výhled na vozovku. Dále samozřejmě kladou důraz na design, bezpečnost a bezproblémovost vozu a jeho provozu,“ popisuje pak Jitka Kořánová z automobilky Toyota.

U moderních modelů vozů ženy ocení také praktické drobnosti, jako že nemusíme nekonečně štrachat klíče v hlubinách kabelky (klíče stačí mít v blízkosti vozu, aby se odemkl), že je v zrcátkách ve clonách zabudováno led osvětlení pro lepší aplikaci make-upu (nikoliv za jízdy) a spoustu dalších vychytávek. Firmy myslí i na rozšířené možnosti barevnosti karoserie nebo metalízy a perleti.

Ve světě benzínu a motorů se toho poslední dobou mění opravdu hodně. Kromě nezadržitelného technického pokroku je znát i změna v přístupu. Automobilky už nekomunikují se svými zákazníky pouze pomocí čísel udávajících objem motorů, počet koní nebo rychlost akcelerace. Stále více dá i na pocity, jaké automobily v zákaznících vyvolávají. Uvědomují si, že prožitek z jízdy je vysoce emocionální záležitost pro ženy i pro muže. Značka Mercedes představil na frankfurtském autosalonu třeba konfigurátor, který dokáže na základě životního stylu (např. oblíbená hudba, styl architektury aj.) navrhnout vhodné modely vozů. Značka Lexus zase speciálně vylaďuje vůni uvnitř interiéru vozu, protože pro mnoho žen, ale i mužů, je čichový dojem z nového auta velmi důležitý.

Ačkoliv podle výše zmíněného průzkumu více než tři čtvrtiny žen (77 %) soudí, že řidičské kvality nezávisí na pohlaví, ale na osobnostních vlastnostech řidiče, většina z nich si myslí, že ženy řídí bezpečněji než muži. Mužům naopak přiznávají lepší schopnost řešit drobné opravy a výměny pneumatik (58 %). Pětina žen si myslí, že muži jsou lepší při parkování, zatímco podle necelých 12 % jsou muži lepší především při řešení krizových situací.

Na tyto řidičky cílí i stále širší nabídka autoškol s osvěžovacími lekcemi, ale třeba i školy parkování, které slibují naučit snadnému parkování podél chodníku i třeba v parkovacím domě. Podobné služby pomáhají ženám s větším řidičským sebevědomím, jehož nedostatek je podle některých dopravních expertů na silnicích jejich největší slabinou.

Ženy stále častěji sedí i za volantem služebních vozů. A zvětšují se i počty profesionálních řidiček městských autobusů a trolejbusů, jak potvrzují dopravní podniky z českých měst. Podle statistik Ministerstva dopravy každým rokem stoupá počet žen žádajících o řidičské oprávnění na autobus.

Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

řidička v Renaultu

V prospěch řidiček přitom mluví statistika ministerstva celkem jasně: vlastní 44 % řidičských oprávnění a zavinily (v letech 1993 až 2012) 17 % všech dopravních nehod. Je však třeba brát v potaz to, že muži v průměru najezdí více kilometrů, a to i za zhoršených podmínek v noci nebo nepříznivém počasí.

Největší skupinou s trestnými body na svém kontě jsou podle materiálů BESIPu muži i ženy ve věku 39 let. Podle dopravních psychologů se ženy chovají za volantem obecně bezpečněji než muži, někdy ale mají problém s rychlým vyhodnocením situace. Vždy ale záleží na konkrétní osobnosti řidiče nebo řidičky, i mezi ženami se najdou pirátky silnic, které neblikají, telefonují za jízdy a chovají se za volantem agresivně.

Ženské slovo při koupi vozu

„Myslím, že obecně se světy mužů a žen hodně přibližují. Auta už nejsou jen pánskou záležitostí. Dámy řídí rády a čím dál častěji si také rády rozhodují o výběru vozu samy. A nezajímá je pochopitelně jen technická stránka věci, chtějí mít svého mazlíčka pěkně vyladěného. Berou auto zkrátka i jako módní doplněk. Vždyť také podtrhuje vaši osobnost,“ domnívá se Andrea Ungerová z firmy Mercedes Benz. Podle odhadů této společnosti se ženy spolupodílí až na 80 % rozhodnutí o nákupech vozu.

Podobné odhady má i společnost Kia, podle které je rozhodnutí o koupi automobilu učiněno v 61 % oběma partnery, v 15 % pouze ženou a u každého desátého auta rozhoduje výhradně muž. Ženy nejčastěji touží po bezpečném voze, každé třetí by se líbilo SUV, ale jezdí v něm každá dvacátá. Třetina žen si přeje praktický kombík, přibližně stejný podíl žen jej také řídí. Třetí v oblíbenosti je u žen malý městský vůz, po kterém touží každá čtvrtá a řídí jej každá pátá dotazovaná žena. Nejvíce žen používá vůz na větší rodinné nákupy (45 %), 32 % žen rozváží sebe nebo členy rodiny, třetina žen pak využívá automobil k dojíždění do zaměstnání. A skoro třetina (29 %) řídí automobil pro zábavu.

V průzkumu se také většina žen vymezila proti obecně zažitým stereotypům, které existují v povědomí mužů. Celé polovině žen nejvíce vadí šovinistické mužské poznámky zpochybňující řidičské umění žen a také pochybnosti mužů o tom, „zda vůbec žena patří za volant“. Téměř třetina žen nesouhlasí s tím, že ženy obecně neumějí zaparkovat auto, nebo s tím, že si za volantem upravují make-up. Mezi další zakořeněné mýty, které řidičky rozporují, patří mínění mnoha mužů, že ženy za volantem způsobují většinu dopravních nehod a chovají se za volantem často hystericky a zmatečně. Zastánce stereotypů o ženách za volantem může překvapit i to, že 52 % dotázaných žen preferuje manuální převodovku a jen 27 % automatickou, přibližně pětina žen neupřednostňuje ani jeden ze způsobů řazení.

Právě určitá přezíravost mužů vůči řidičkám v autoservisech a pneuservisech, ale i autosalonech jsou jedním z problémů, se kterými se ženy za volantem občas setkávají. Mnohé servisy se proto nyní otevřeně hlásí k ženské klientele a slibuje otevřený a férový přístup bez ohledu na pohlaví a technické znalosti o automobilech. Prodejci vozů se pak snaží být k zákaznicím přátelštější a vytvořit jim příjemnější prostředí. Některé značky jdou v tomto úsilí ještě dál a snaží se cíleně budovat komunitu svých řidiček.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Zemřel legendární německý návrhář Karl Lagerfeld

Karl Lagerfeld (21. ledna 2014)

Kreativní ředitel módního domu Chanel Karl Lagerfeld zemřel v noci na 19. února po těžké nemoci ve svých 85 letech,...

Čtyři největší chyby, které ženy dělají, když dojde na sex

Ilustrační snímek

Možná si myslíte, že stěžejními ničiteli dokonalého milostného života jsou nedostatek soukromí a pracovní stres. Jenže...

Sympatický kamioňák Zdeněk z Výměny manželek přišel o nohy při nehodě

Rodina z Přelovice nesnáší nudu a neustále něco podniká. Zdeněk ve volném čase...

Život si s osudem akční rodiny z Přelovic krutě zahrál. Tatínkovi Zdeňkovi museli po těžké autonehodě amputovat obě...

Jsem těhotná, oznámila v průběhu Výměny manželek jedna z nich

Výměna manželek

Vztah Aleny a Tondy, kteří mají tříletou dceru, trpí nejen nedostatkem peněz, ale především konflikty s tchyní a...

Závislost na jídle mě málem zabila, říká morbidně obézní žena

Morbidně obézní žena měla před operací žaludku téměř tři sta kilogramů.

S obezitou bojovala Američanka Lacey Hodderová už jako dítě a v devětadvaceti letech měla téměř tři sta kilogramů. Když...

Další z rubriky

Na JAMU mě nevzali a Cardu Retardu vymyslela manželka, vzpomíná herec

Josef Carda

Díky této přezdívce zná Josefa Cardu celý národ. V rozhovoru pro páteční magazín MF DNES Rodina herec Josef Carda,...

Nejsme rádi, když se nás lidé ptají, co máme v kalhotách, říká trans muž

Spoluzakladatel organizace Trans*parent Viktor Heumann v diskusním pořadu...

Seriál Most! oživil ve společnosti hned několik choulostivějších témat, jedním z nich je i vztah Čechů k transgender...

OBRAZEM: Krásky z osmdesátek nepodlehly plastikám, vrásek se nebojí

Je jim přes padesát a nemají plastiky

Všem je jim přes padesát, v mládí byly velmi úspěšnými modelkami a z přehlídkových mol nezmizely ani nyní. Ani jedna z...

ROZHODNUTO: Obědy zdarma budou jen pro některé děti
ROZHODNUTO: Obědy zdarma budou jen pro některé děti

Několikaměsíční dohady jsou u konce. Vláda rozhodla, že obědy ve školách zdarma se nebudou týkat každého. Kdo na ně dosáhne a kolik to bude stát?

Najdete na iDNES.cz