Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

RETRO: Turbo Speedway byla první českou komerčně prodávanou závodní hrou

aktualizováno 
Příběh vzniku hry Turbo Speedway dokonale ukazuje, jak nepředvídatelná byla devadesátá léta na české počítačové scéně. První komerčně prodávanou závodní hru u nás mají na svědomí dva školáci, kteří za ni dostali jen pár korun.

Grafický koncept, který se stal předlohou obalu hry Turbo Speedway. | foto: Jan Strachota

Napsat, že v polovině devadesátých letech byla naše herní scéna o několik kroků za tou světovou, je asi podobně přesné jako tvrdit, že nás Anthem trošičku zklamal. Zatímco jinde se experimentovalo s 3D enginy a filmovými scénami, u nás vycházely většinou jen ošklivé 2D adventury, které bezostyšně vykrádaly slavnější západní vzory.

Fotogalerie

Hra Turbo Speedway byla v tomto ohledu výjimkou a nejspíš jde o vůbec první komerčně prodávanou závodní hru vyrobenou v Česku. Bohužel to je asi tak jediné ocenění, které si její autoři mohou nechat zarámovat na zeď, jinak totiž zcela propadla. Komerčně i kriticky. I když tehdy čeští novináři měli ve zvyku domácí produkci hodně nadhodnocovat, Turbo Speedway si ve Score vysloužila vyloženě sundavací recenzi s hodnocením 1/10.

„Hra je kromě divné prezentace charakteristická svou unylostí a nezáživností,“ napsal v ní tehdy jistý Petr Slunéčko. Na kolik je toto hodnocení fér, není možné z dnešního pohledu posoudit, ale většina recenzentem vytýkaných vlastností je dána především tím, že šlo o přiznanou poctu klasické arkádě Rally Speedway z počítačů Atari a Commodore 64, kterou její autoři bezmezně milovali.

Pravidla byla jednoduchá: dva hráči závodili proti sobě, kdo zpomalil tak, že se dostal mimo obrazovku, prohrál. Jádro zábavy spočívalo v kompetitivním multiplayeru dvou lidí tísnících se u jedné obrazovky, kteří si navzájem mohli škodit a dělat naschvály. S dobrým kamarádem po boku a lahví piva v ruce mohlo jít o skvělou zábavu. 

Úmyslné chyby a skromný vývoj

Z dnešního pohledu je hra zajímavá spíše jen kvůli příběhu jejího vzniku, který dokonale ukazuje, v jakých spartánských podmínkách u nás tehdy vývoj her probíhal. 

„Tuto hru jsme začali původně dělat jen pro sebe, když nám bylo asi šestnáct, protože Rally Speedway byla naše nejoblíbenější hra na C64 a chtěli jsme mít možnost hrát i na PC,“ vzpomíná na okolnosti vzniku jeden ze dvou autorů Jan Strachota. „Naše firma World Spy Software nikdy nikde nebyla registrována a s programátorem Radkem Tetíkem jsme ji založili, když nám bylo sedm nebo osm let, načež jsme dělali hry a programy na C64, povětšinou v Basicu.“ O komerčním vydání hry původně vůbec neuvažovali, nakonec se distributor objevil sám od sebe. 

Vývojáři hry Turbo Speedway a Terry Prattchett.

Dobová fotka autorů hry. Radek Tetík je ten stojící, poznat Jana Strachotu od slavného spisovatele Terryho Prattcheta snad zvládnete i bez dalšího popisku.

„My jsme jim dali kopii, já udělal vodovkový obrázek na krabici, protože rozlišení Deluxe Paintu nestačilo a žádnou lepší technologii jsem tehdy neměl k dispozici. Měl jsem na to málo času a podle toho to vypadá,“ uznává Honza sebekriticky s tím, že je obrázek z obalu oproti originálu ze stran smrsknutý a barvy výrazně méně syté. Původně to totiž byla ležatá A4, která se musela pro tyto účely trochu oříznout.

Není to přitom jediná chyba, které si byli mladí autoři vědomi, když hra šla do obchodů. „V prodávané verzi zůstalo, že varianta autíčka kabriolet v jedné z fází animace směřuje trochu jiným směrem, než jede,“ prozradil Honza další bug.Při tvorbě grafiky jen netrefil správný úhel a všiml si toho, až když bylo pozdě. 

Některé zdánlivé chyby však byly úmyslné: „Občas se stane, že po kolizi s druhým autem auto vystřelí nějakým nečekaným směrem, v rozporu s fyzikálními zákony. To je však záměr, protože jsme se snažili co nejvěrněji okopírovat jízdní vlastnosti v původní hře, kterou jsme považovali za dokonalou. A řekl bych, že to Radek trefil skoro přesně. Dolaďováním tohoto jsme strávili mnoho času.“

Dobové recenze

A není to jediná „vychytávka“, kterou se Turbo Speedway mohlo pyšnit. Například kolize mají dvě úrovně animací v závislosti na rychlosti, ve které se bourá. Když panáček jen vyběhne z rozbitého auta, je časový postih menší, než když mu hoří záda a kutálí se. Hra také obsahuje intro a editor tratí, díky kterému lze řádově prodloužit její trvanlivost.

Originál krabice, ve které se prodávala hra Turbo Speedway.

Ovládání bylo velice jednoduché, přesto hra obsahovala manuál.

Zajímá mě, jestli v té době onu recenzi ve Score nevnímali jako křivdu, Honza má však pocit, že jakékoliv připomínky k osudnému textu by dnes mohly vypadat jako fňukání. Ostatně nikomu si nestěžovali, ani když to tehdy bylo aktuální. I po letech má však z recenze pocit, že redaktor ve hře tehdy hledal něco, co tam nikdy být nemělo (nejspíše Micro Machines) . 

Jisté je, že výrazně negativní recenze moc lidí ke koupi nenalákala a prodeje byly vyloženě tristní. Turbo Speedway se sice prodávala v papírové krabici za 300 Kč, k jejím autorům se však nakonec dostalo jen pár stovek.

I tak jsou vzpomínky na tehdejší dobu ryze pozitivní a dokonce si prý hru občas s přáteli (a pořádnou zásobou alkoholu) zahrají ještě dnes. Cesty obou vývojářů se sice nedlouho po vydání rozdělily, v kontaktu však zůstávají i nadále a láska k videohrám je nikdy neopustila. Navzdory tomu, že už nemají ambice se jimi živit.

Za poskytnutí fotografií originální krabice děkujeme fanouškovské stránce high-voltage.cz.

Autor:
Témata: Fallout
  • Nejčtenější

Vývojáři přitvrzují. V chystaných hrách budeme jíst děti a navštívíme orgie

Již zanedlouho se dočkáme rovnou dvou nebývale explicitních hororů, které bez skrupulí kombinují erotiku a brutální...

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

Herní sucho pomalu končí a srpen slibuje několik titulů, od kterých si toho mnohé slibujeme. Největší radost budou mít...

Sony ukázalo dávku her pro stávající i chystanou generaci PlayStationu

V dalším díle svého pořadu State of Play se Sony zaměřilo na hry vývojářů třetích stran, především na stávající konzoli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Simulátor Accident vám naplno ukáže hrůzu následků dopravních nehod

Originální nezávislá hra Accident: The Pilot vás postaví do nepříjemně reálných situací. Jakožto první člověk, který se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

RETROBRAK: Bojovka Star Wars: Masters of Teräs Käsi je vážně Síla

Kdysi dávno vyšla bojovka, která byla horší než dech Jabby Hutta. Kvůli své nevalné kvalitě se stala nechvalně...

RETRO: Hororová klasika Silent Hill 2 předběhla dobu. Jak se hraje dnes?

Vzpomínáte si ještě na kultovní sérii Silent Hill? Hororová klasika představovala naprostou špičku svého žánru a dala...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Hrajeme Drake of the 99 Dragons, jednu z nejhorších her všech dob

Drake of the 99 Dragons je mizerná akční hra z roku 2003, která se může pyšnit členstvím v elitním seznamu nejhůře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...