Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RETRO: Turbo Speedway byla první českou komerčně prodávanou závodní hrou

Příběh vzniku hry Turbo Speedway dokonale ukazuje, jak nepředvídatelná byla devadesátá léta na české počítačové scéně. První komerčně prodávanou závodní hru u nás mají na svědomí dva školáci, kteří za ni dostali jen pár korun.
Grafický koncept, který se stal předlohou obalu hry Turbo Speedway.

Grafický koncept, který se stal předlohou obalu hry Turbo Speedway. | foto: Jan Strachota

Napsat, že v polovině devadesátých letech byla naše herní scéna o několik kroků za tou světovou, je asi podobně přesné jako tvrdit, že nás Anthem trošičku zklamal. Zatímco jinde se experimentovalo s 3D enginy a filmovými scénami, u nás vycházely většinou jen ošklivé 2D adventury, které bezostyšně vykrádaly slavnější západní vzory.

Hra Turbo Speedway byla v tomto ohledu výjimkou a nejspíš jde o vůbec první komerčně prodávanou závodní hru vyrobenou v Česku. Bohužel to je asi tak jediné ocenění, které si její autoři mohou nechat zarámovat na zeď, jinak totiž zcela propadla. Komerčně i kriticky. I když tehdy čeští novináři měli ve zvyku domácí produkci hodně nadhodnocovat, Turbo Speedway si ve Score vysloužila vyloženě sundavací recenzi s hodnocením 1/10.

„Hra je kromě divné prezentace charakteristická svou unylostí a nezáživností,“ napsal v ní tehdy jistý Petr Slunéčko. Na kolik je toto hodnocení fér, není možné z dnešního pohledu posoudit, ale většina recenzentem vytýkaných vlastností je dána především tím, že šlo o přiznanou poctu klasické arkádě Rally Speedway z počítačů Atari a Commodore 64, kterou její autoři bezmezně milovali.

Pravidla byla jednoduchá: dva hráči závodili proti sobě, kdo zpomalil tak, že se dostal mimo obrazovku, prohrál. Jádro zábavy spočívalo v kompetitivním multiplayeru dvou lidí tísnících se u jedné obrazovky, kteří si navzájem mohli škodit a dělat naschvály. S dobrým kamarádem po boku a lahví piva v ruce mohlo jít o skvělou zábavu. 

Úmyslné chyby a skromný vývoj

Z dnešního pohledu je hra zajímavá spíše jen kvůli příběhu jejího vzniku, který dokonale ukazuje, v jakých spartánských podmínkách u nás tehdy vývoj her probíhal. 

„Tuto hru jsme začali původně dělat jen pro sebe, když nám bylo asi šestnáct, protože Rally Speedway byla naše nejoblíbenější hra na C64 a chtěli jsme mít možnost hrát i na PC,“ vzpomíná na okolnosti vzniku jeden ze dvou autorů Jan Strachota. „Naše firma World Spy Software nikdy nikde nebyla registrována a s programátorem Radkem Tetíkem jsme ji založili, když nám bylo sedm nebo osm let, načež jsme dělali hry a programy na C64, povětšinou v Basicu.“ O komerčním vydání hry původně vůbec neuvažovali, nakonec se distributor objevil sám od sebe. 

Dobová fotka autorů hry. Radek Tetík je ten stojící, poznat Jana Strachotu od slavného spisovatele Terryho Prattcheta snad zvládnete i bez dalšího popisku.

„My jsme jim dali kopii, já udělal vodovkový obrázek na krabici, protože rozlišení Deluxe Paintu nestačilo a žádnou lepší technologii jsem tehdy neměl k dispozici. Měl jsem na to málo času a podle toho to vypadá,“ uznává Honza sebekriticky s tím, že je obrázek z obalu oproti originálu ze stran smrsknutý a barvy výrazně méně syté. Původně to totiž byla ležatá A4, která se musela pro tyto účely trochu oříznout.

Není to přitom jediná chyba, které si byli mladí autoři vědomi, když hra šla do obchodů. „V prodávané verzi zůstalo, že varianta autíčka kabriolet v jedné z fází animace směřuje trochu jiným směrem, než jede,“ prozradil Honza další bug.Při tvorbě grafiky jen netrefil správný úhel a všiml si toho, až když bylo pozdě. 

Některé zdánlivé chyby však byly úmyslné: „Občas se stane, že po kolizi s druhým autem auto vystřelí nějakým nečekaným směrem, v rozporu s fyzikálními zákony. To je však záměr, protože jsme se snažili co nejvěrněji okopírovat jízdní vlastnosti v původní hře, kterou jsme považovali za dokonalou. A řekl bych, že to Radek trefil skoro přesně. Dolaďováním tohoto jsme strávili mnoho času.“

Dobové recenze

A není to jediná „vychytávka“, kterou se Turbo Speedway mohlo pyšnit. Například kolize mají dvě úrovně animací v závislosti na rychlosti, ve které se bourá. Když panáček jen vyběhne z rozbitého auta, je časový postih menší, než když mu hoří záda a kutálí se. Hra také obsahuje intro a editor tratí, díky kterému lze řádově prodloužit její trvanlivost.

Ovládání bylo velice jednoduché, přesto hra obsahovala manuál.

Zajímá mě, jestli v té době onu recenzi ve Score nevnímali jako křivdu, Honza má však pocit, že jakékoliv připomínky k osudnému textu by dnes mohly vypadat jako fňukání. Ostatně nikomu si nestěžovali, ani když to tehdy bylo aktuální. I po letech má však z recenze pocit, že redaktor ve hře tehdy hledal něco, co tam nikdy být nemělo (nejspíše Micro Machines) . 

Jisté je, že výrazně negativní recenze moc lidí ke koupi nenalákala a prodeje byly vyloženě tristní. Turbo Speedway se sice prodávala v papírové krabici za 300 Kč, k jejím autorům se však nakonec dostalo jen pár stovek.

I tak jsou vzpomínky na tehdejší dobu ryze pozitivní a dokonce si prý hru občas s přáteli (a pořádnou zásobou alkoholu) zahrají ještě dnes. Cesty obou vývojářů se sice nedlouho po vydání rozdělily, v kontaktu však zůstávají i nadále a láska k videohrám je nikdy neopustila. Navzdory tomu, že už nemají ambice se jimi živit.

Za poskytnutí fotografií originální krabice děkujeme fanouškovské stránce high-voltage.cz.

Autor:
Témata: Fallout
  • Nejčtenější

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Tehdy je hrál každý. Poznáte nejslavnější plošinovky z devadesátek?

Plošinovky, hopsačky, skákačky, platformovky nebo třeba dvourozměrné arkády. Ať už je budeme...

Vývojáři strategické hry vyřešili krizi bydlení odstraněním pronajímatelů

Vývojáři povedené strategie Cities: Skylines 2, ve které si hráči mohou postavit vlastní virtuální...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mačkání prsou nebo uklízení mrtvol. Hráli jsme nejdivnější dema na Steamu

V digitálním obchodu Steam proběhl tento týden festival demoverzí, během nějž jsme si mohli zdarma...

Pašeračka ukryla 350 cartridgí do podprsenky, kontrolou stejně neprošla

Čínští celníci zadrželi ženu, která se do země pokusila propašovat stovky herních cartridgí...

Remaster Beyond Good & Evil vyjde už příští týden. Na dvojce se pracuje

Oblíbenou, avšak komerčně nepříliš úspěšnou akční adventuru Beyond Good & Evil si budeme moct díky...

Novým hrdinou herního protestního hnutí je hra s opicí

Stejně jako se herní protestní hnutí postavilo za korejský titul Stellar Blade nyní burcuje na...

Shadow of the Erdtree je nejlépe hodnoceným herním přídavkem všech dob

Dlouho očekávaný přídavek k oceňovanému RPG Elden Ring až na vzácné výjimky sbírá skvělá hodnocení...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...