Schizm II: Chameleon CZ

  12:00aktualizováno  23. července 5:07
Zhruba před 200 lety dokázal rozpoutat válku, jež téměř zničila jeho vlastní národ. Co bude dál? To jsme zjistili již dříve, nicméně dnes přinášíme recenzi české verze hry (titulky i dabing). Povedla se?

Schizm 2: Chameleon Život běžného příznivce adventur je skutečně těžký. Ne, teď skutečně nemluvím o pravidelných obdobích naprostého sucha, kdy třeba několik měsíců nevyjde jediný kvalitní titul. Teď hovořím o tom, že některé tituly jsou skutečně těžké a dokáží nelidsky potrápit mozkové závity. Jednou z těchto her je i Schizm 2: Chameleon, nebo, chcete-li, Mysterious Journey II od polského týmu Detalion. Ještě než si něco o této skvělé hře prozradíme, bude dobré vzpomenout předchůdce – Schizm. Šlo rovněž o skvělou puzzle-adventuru zasazenou do sci-fi prostředí 21. století. Hlavním lákadlem této hry byly dobře navržené hádanky citlivě zakomponované do nádherného prostředí. Na vedlejší koleji však nestál ani příběh od Terryho Dowlinga. Jistě, spousta lidí příběh zavrhla s konstatováním, že se jedná o klasické sci-fi klišé. Našla se však spousta hráčů, kterým tohle sci-fi klišé učarovalo (počítám se mezi ně). Schizm byla rovněž jako jedna z prvních her primárně určena pro DVD a ne CD. Důvodem byla spousta hraných video sekvencí, zvuků a hudby. Hra samozřejmě vyšla i na CD (konkrétně 5 CD), ale tato verze bohužel nebyla ani zdaleka tak povedená jako DVD verze. Důvodem byla nutná komprese videa a hudby. To by jako malé resumé stačilo, více najdete v recenzi. Laťka byla nastavena skutečně vysoko.

Příběh
Schizm 2: Chameleon Hlavní hrdina jménem Sen se právě probudil z dlouhého spánku na palubě vesmírné stanice pohybující se na orbitu planety Sarpedon. Sen byl po více než 200 let udržován v umělém spánku a tak nyní po probuzení netuší kdo je, kde je, zkrátka vůbec nic. Brzy se to však dozví a bude toho litovat. Holografický projektor mu následně sdělí jeho jméno - Sen Gender a důvod proč byl udržován ve spánku. Sen zhruba před 200 lety dokázal sám rozpoutat válku, jež téměř zničila jeho vlastní národ. Z velké civilizace tak zbylo pouze jedno (i když obrovské) obydlené údolí. Špatných zpráv není nikdy dost a tak se hlavní hrdina v další chvíli dozví, že vesmírná loď během několika dní prolétne atmosférou a zřítí se na planetu Sarpedon. Úvodní sekvence pak ještě pokračuje, ale vzhledem k tomu, že je příběh v této hře velmi důležitým prvkem, už nebudeme dále nic vyzrazovat.

Příběh Schizm 2 má sice stejný sci-fi nádech, ale s příběhem dílu prvního nemá zhola nic společného. Z toho plyne jedna podstatná věc. Ti, kdož si neoblíbili příběh v díle prvním, si rozhodně neoblíbí ani příběh v aktuálním díle druhém a naopak. Je to pochopitelné, když autorem příběhu je opět známý spisovatel Terry Downling. Zcela jasná a na první pohled nepopiratelná je kvalita neherních sekvencí. Na nich lze ocenit zejména citlivou režii i práci s kamerou a hlavně dabing. Nejenom tyto prvky tak z těchto filmových scén dělají Schizm 2: Chameleon vítané zpestření od rutinního řešení rozličných hádanek a puzzlů. Primárním účelem těchto scén je však něco jiného než dopřát hráči a jeho mozkovým závitům odpočinek. Jejich účelem je odhalení nových faktů, představení důležitých příběhových postav a nasměrování hráče k dalšímu postupu ve hře. Část zabývající se příběhem lze uzavřít s konstatováním, že ji tvůrci s přispěním Terryho Dowlinga zvládli velice dobře. Ať už se příběh jeví jako klišé, nebo ne, nelze popřít jeho podmanivé podání.

Puzzle/Hádanky
Puzzle jsou stěžejním prvkem této hry, stejně jako tomu bylo v prvním díle. Od doby jeho vydání se však naštěstí leccos změnilo. Hádanky již nejsou tak deliricky obtížné a jejich struktura je mnohem přitažlivější. Spousta hráčů si v prvním díle stěžovala na nutnost cestovat z jednoho konce herního světa na druhý kvůli získání informací, jež byly potřebné pro vyřešení jedné hádanky. Schizm II zde přichází se zcela novou koncepcí. A nutno dodat, že koncepcí lepší. Všechny informace potřebné k vyřešení hádanky se nachází v jejím velmi blízkém okolí. Hráč se tak může soustředit na řešení hádanky a neztrácí koncentraci zbytečným cestováním. Výše zmíněná snížená obtížnost hádanek sice činí hru přístupnější širšímu publiku, ale rozhodně z ní nedělá procházku růžovou zahradou. V každém momentu hry je třeba dávat pozor a bedlivě pozorovat krajinu kolem sebe, kde se může nacházet důležitá indicie. Bez získání všech potřebných indicií je Schizm 2: Chameleon totiž vyřešení valné většiny hádanek takřka vyloučeno. Pravda, je sice možné zkoušet při řešení např. mechanických hádanek nahodile různé kombinace. Ale nikam to nepovede. Na náhodu se zde zkrátka nehraje. Jen pečlivost a snaha logicky přemýšlet vede ve Schizm II k úspěchu.

Pokud však dojde na nejhorší – totální zákys, nebude moc platný ani podrobný návod, který bude jistě velmi brzy k dispozici. Důvod je prostý. Některé hádanky se totiž s každým novým spuštěním obměňují. Systém jejich sice řešení zůstává stejný, ale rozložení prvků bývá jiné. Velkým plusem je variabilita hádanek. Až na výjimky se jedna od druhé liší jako den a noc a každá většinou vyžaduje naprosto odlišný přístup k řešení. Potěšující je rovněž absence časově omezených hádanek, které se do této poklidně plynoucí hry zkrátka nehodí. I přesto, že si dali tvůrci s hádankami zjevně hodně práce, několik drobností jim uniklo. Příkladem za všechny budiž bludiště, kde špatný krok vedle znamená velké nepříjemnosti. Jde o víceméně klasickou hádanku, jejíž řešení je však nelidsky ztíženo přítomností husté mlhy. Ta zabraňuje jakékoli orientaci a činí tuto hádanku velmi obtížnou. Jedná se o však o Schizm 2: Chameleon pomyslný drobek, co tvůrcům spadl pod stůl. Kvalita ostatních hádanek je na vysoké úrovni, což je o to více potěšující, když si uvědomíme, že jde o hlavní herní prvek.

Technické zpracování
Schizm II je kompletně 3D adventura. Kompletně 3D znamená – žádný pohyb po předem daných trajektoriích, ale naprostá volnost v pohybu po nádherné krajině. Tato koncepce rozhodně není u čistě adventurního titulu obvyklá, ale začíná se objevovat čím dál častěji (např. URU: Ages Beyond Myst). Ovládání je přizpůsobeno 3D zpracování. Pokud jste někdy hráli jakoukoli 3D akční hru, nebude dělat jeho zvládnutí žádné problémy. K ovládání chůze se používají klávesy WASD, k určení směru chůze myš. Jednodušší už to snad ani nemůže být. Pokud by přesto tohle nastavení někomu nevyhotovovalo, je možné funkce kláves změnit v menu. Schizm II je vůbec co do možností různých nastaveních velmi přátelská hra. V menu je totiž možné nastavit všechno včetně kvality grafického zpracování, rozlišení, zvuků, hudby, nastavení ovládání a další. Je smutné, že podobné možnosti ani zdaleka nenabízí i další hry, které se aktuálně nachází na trhu. Kromě výše zmíněných nastavení je však v menu i položka, pod níž se ukrývají záznamy všech ve hře vedených rozhovorů, které probíhají výhradně v neherních scénách. Pro ty, kteří nezvládají mluvenou angličtinu, to je vítaná možnost, jak se bez Schizm 2: Chameleon zbytečného nervování dostat ke všem podstatným informacím. Pro ty, kteří už mají nějakou tu anglicky dabovanou adventuru za sebou by však neměl být problém dialogům rozumět. Dabing je totiž srozumitelný a použitá angličtina je víceméně elementární.

Ve hře prakticky není žádný interface, který by zakrýval výhled a vše se ovládá prostřednictvím malého kurzoru, jenž se standardně nachází uprostřed obrazovky. Jeho podoba se změní vždy, když je v dosahu interaktivní místo či předmět. Pokud se v blízkosti nachází interaktivní bod, objeví se kolem kroužku šipky ukazující právě směrem k danému místu. Pokud je možné něco sebrat či použít, objeví se nad kurzorem slovo USE. Ke snadné interakci s okolím přispívá i i absence inventáře - ve hře se totiž nachází jen velmi málo sebratelných předmětů, které se navíc samy automaticky použijí v místě určení. Tato jednoduchost a automatizace je v tomto případě žádoucí. Hráč se tak nemusí věnovat ničemu jinému než řešení hádanek.

Kvalitní hra se dnes neobejde bez patřičného technického zpracování a ani v tomto prvku tvůrci z polského týmu Detalion nezklamali. Licencovali si totiž LithTech engine, dříve používaný výhradně pro účely tvorby Schizm 2: Chameleon kvalitních a dodnes populárních her jako například No One Lives Forever. A je třeba uznat, že si tvůrci vybrali dobře. Grafika sice není tak detailní jako v DVD verzi prvního dílu, což je logické, když veškeré lokace byly v prvním díle předrenderované. Ale i tak je na poměry 3D her vysoko nad běžným standardem. Kvalitní engine je zde navíc spojen s nádherným herním prostředím, které je oživeno spoustou grafických efektů i animací jako jsou létající ptáci, stromy pohupující se větru, létající vážky, sníh padající do objektu skrze díru ve stropě atd. Herní prostředí tak vypadá nesmírně živě a pryč je pocit z prvního dílu, kdy vše působilo strnule a neživě. Grafická stránka je tedy bez výhrad.

Co se týče hudby a zvuků, rozhodně nejde o nic převratného. Na pozadí hraje klasická sci-fi hudba, která sice plní svůj doprovodný účel, ale nijak nevyčnívá. Alespoň tak vynikne výborně ozvučené herní prostředí. O povedeném dabingu už byla řeč. Hlasy se k jednotlivým postavám hodí, dabing je čistý a angličtina srozumitelná. Více není třeba. Schizm II nemá žádnou větší chybu. Jde o skvěle provedené dílko, kterému se vyhnuly i technické potíže v podobě různých bugů atd. Jediným co mnohé odradí je na adventurní poměry vcelku vysoká HW náročnost. K hraní v odpovídajícím rozlišení (min 1024x768) s odpovídající mírou detailů je třeba poněkud silnější PC - je však těžké tohle tvůrcům vyčítat. Jedná se o nezbytnou daň za 3D zpracování. Abychom to uzavřeli - Schizm II je vynikající 3D adventura s krásnou grafikou výbornými hádankami, vtahujícím příběhem, který chytne a nepustí dokud neuvidíte závěrečnou animaci. Co si přát více? Snad jen více podobných her.

Další názor: Petr Ticháček
Pokud si dobře vzpomínáte na rok 2001, jistě se vám v paměti vybaví výborná puzzle-adventura Myst III: Exile, kterou jsme na sklonku roku ocenili jako druhou nejlepší adventuru roku. Málokdo si ale vzpomene na hru Schizm, která dostala přezdívku "Myst III killer" hlavně z toho důvodu, že to byla typově naprosto totožná hra s velkými ambicemi, ale - jak se nakonec ukázalo - špatným marketingem. Nakonec tedy přímý souboj prohrála, i kvůli své nižší kvalitě. No a letos? Situace se překvapivě opakuje. V těsném sledu po sobě vychází nové pokračování Mystu (URU) i Schizmu a pokud vás zajímá, jak jejich souboj dopadá tentokrát, koukněte jedním očkem na následné stručné srovnání:

Příběh: V tomto směru není co řešit. Série Myst má sice v pozadí zajímavou a hlubokou zápletku (historie civilizace D'Niů), ale v každém díle, obzvláště pak v nejnovějším URU, ji prezentuje naprosto nedostatečným způsobem. Naopak Schizm II přichází se standardně kvalitním sci-fi příběhem z pera uznávaného australského spisovatele a kritika Terryho Dowlinga, který ač nevymyslel žádnou světobornou "story", nezklamal. 1:0 pro Schizm II.

Puzzly: Kde URU přichází s novátorstvím ve smyslu zjednodušení hádanek a arkádového skákání, tam se Schizm II drží klasického stylu svého předchůdce a nabízí zajímavé, obtížné a čistě logické rébusy, při jejichž řešení nelze zemřít. Bohužel mnohé puzzly příliš nezapadají do herního příběhu (což je výhoda URU, který prakticky žádný příběh nemá), ale to už je v tomto případě vedlejší záležitost. 2:0 pro Schizm II.

Audiovizualizace: Tady URU exceluje. Perfektní 3D grafika, která nemá mezi adventurami obdoby, doplněná skvělými vizuálními efekty (dokonalé ztvárnění hladiny vody, změna denní doby, počasí), realistickými zvuky a špičkovou filmovou hudbou. Schizm II nabízí taktéž velmi zdařilou (i když místy poněkud vybledlou) grafiku, ale slabší vizuální a zvukové efekty, a především naprosto nudnou a nevýraznou hudbu. Zde se patrně projevil rozdílný rozpočet vývojářů, a URU snižuje skóre na 2:1.

Rozsáhlost: Poslední hřebíček do pomyslné rakve URU. Hra s pravda docela rozlehlými světy, ale nízké koncentraci a obtížnosti puzzlů, působí pouze jako slabší odvar Schizmu II, který je puzzly (a mnohdy až drasticky obtížnými) doslova přecpán a může se tak pochlubit bezmála dvojnásobnou hrací dobou. 3:1 pro Schizm II.

Jak vidíte, bitva na život a na smrt nám končí docela překvapivým výsledkem. Téměř neznámý tým z Polska tentokráte dokázal porazit svůj vzor - legendární bratry Millerovy, kteří svůj poslední velkoprojekt nezvládli tak dokonale, jak se od nich čekalo. Celkový rozdíl mezi oběma hrami ovšem není až tak propastný, jak z výše uvedeného srovnání možná vyplynulo, a tak si Schizm II zaslouží jen o chlup vyšší hodnocení než jeho konkurent URU.
Hodnocení: 80%

Hodnocení české verze
Rovnou lze prozradit, že vám můžeme kompletní českou lokalizaci s klidným vědomím doporučit. Kompletní lokalizace znamená, že hra u nás vychází opatřena nejenom českými titulky, ale také českým dabingem. K českým titulkům není příliš co dodat. Překlad je obsahově naprosto přesný a je prost jakýchkoli pravopisných chyb (alespoň my jsme žádné nenašli). Jediné co snad mohlo být lépe ošetřeno jsou textové party počítače – společníka. Jeho řeč je někdy až příliš strohá, dalo by se říci počítačová. V anglickém originále je takovýto způsob mluvy pro neživou bytost – počítač v pořádku, ale v češtině to působí trochu podivně. Je dosti pravděpodobně, že si toho těžko kdo všimne a jde navíc o vadu mikroskopických rozměrů. Jestliže o kvalitu překladu jsme se předem vůbec nebáli (překládal Petr Ticháček), tak o kvalitu předem ohlášeného dabingu jsme se strachovali docela dost. Výsledek je však více než pouze milým překvapením. Jeho kvalita je tentokrát na velmi vysoké úrovni, přičemž nejvíce si ceníme dobrého výběru hlasů pro jednotlivé postavy a také faktu, že dabéři své role nepřehrávají. To je bohužel u českých dabingů více než častý jev, který pak sráží celkovou kvalitu hry. Nicméně zde se nic podobného neděje a všichni čeští dabéři (například Z. Hruška, K. Sedláčková, M. Táborský) odvádějí skvělou práci. Shrneme-li tedy naše zkušenosti s CZ verzí adventury Schizm II, nelze ji označit jinak než za výbornou. Přesto si raději v celkovém hodnocení české lokalizace ponecháme mírnou rezervu, protože je vždy co vylepšovat. A po pravdě řečeno už se těšíme na den, kdy se objeví dabing, který svoji kvalitou překoná Simon the Sorcerer 3D CZ.

Schizm II: Chameleon (Mysterious Journey II)
Minimum: CPU 1 GHz, 128 MB RAM, 64 MB 3D karta, 2.7 GB HDD
Optimum: CPU 1.7 GHz, 512 MB RAM, 128 MB 3D karta
Multiplayer: ne
Další informace: preview / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Detalion / The Adventure Company
Distributor v ČR: Hypermax, kompletně v češtině
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Kvalitní sci-fi adventura plná hádanek
Hodnocení: (info) 85%

Autor:

Největší herní veletrh E3 probíhá od 11. do 13. června v Los Angeles. Bethesda předvedla novinky Doom: Eternal a Wolfenstein: Youngblood. Microsoft oznámil první informace o nové konzoli Xbox Scarlett a rozšíření Xbox Game Pass na PC.

EA na své vlastní akci ukázalo gameplay ze Star Wars Jedi: Fallen Order.

Nejčtenější

Co se děje s herním gigantem Electronic Arts? Nemá hry a na E3 pohořel

EA Play 2017

Nepopulární společnost Electronic Arts na letošní E3 úplně propadla. Než takový debakl, to už by udělala lépe, kdyby se...

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Dojmy z hraní: Watch Dogs Legion se posouvá směrem, který nikdo nečekal

Watch Dogs Legion

Ubisoft nás den před otevřením výstaviště v Los Angeles pozval do utajené lokace, kde jsme si za přísných...

Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Najdete na iDNES.cz