Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Ratchet & Clank 3

  12:00
Vzít dítěti oblíbenou hračku v momentě, když by ji baculaté pracičky chtěly stále hladit není nic bezpečného. Rozběsněné dítě kope kolem sebe a v afektu by snad zničilo i více než důstojnou náhradu. Aneb od Daxtera ke Clankovi.

Ratchet & Clank 3 Máte oblíbené jídlo? Tak si to zkuste představit tohle: Cinkne mikrovlnka a vy, jeden velký, lačný žaludek spěcháte s nožem a vidličkou k bílým dvířkům výdobytku moderní doby. Stisknete tlačítko (asociace se společenskou hrou NUK’EM) a ihned vás omámí známá vůně linoucí se z těsného prostoru. Mlaskáte nad talířem jako Glum a jen slušné vychování (a matka za zády) nedovolí popadnout potravu rukama a nenacpat si mordu až po strop. Chuť masa se snoubí s jeho pachem (vegani prominou), jazyk drážděný texturou živočišné bílkoviny prožívá orgasmus. A v tom momentě, přesně v tom, který rozhoduje o pocitu sytosti, talíř mizí pryč a na jeho místě se objevuje plastová miska s nevábně vypadajícím obsahem. Smutné, skleněné oči zklamání se v mžiku mění v rudé majáky nenávisti. Ratchet a Clank si nemohli vybrat horší načasování, když z mého drivu předčasně vyhnali Jaka 3.

První dojem nemohl být horší. Po lahůtkovém enginu Jaka 3 se mi na obrazovce rozehrály mdlé barvy, jenž navíc pospolu dávaly tvar infantilním plyšáčkům v infantilních kulisákch. Navyklý na hutnou, jako mor černou atmosféru Haven City jsem nebyl sto pozřít želatinové sousto chuti dětské přesnídávky. Přebarvení maňásci si něco povídají, tváří se, že je to smrtelně důležité a jejich role přidělená scénářem se jim odráží v obličeji. Támhle ten, to je takovej ten debil pro zasmání, támhle stojí chytrák Ratchet & Clank 3 s popelníkama na ksichtě, áá, támhle ta plyšatá se sukní má být asi sexy, vedle ní tupej Watson očividně vyveden z míry tím, že mu chybí Holmes. V kroužku zavěšených loutek stojí Ratchet, který tu zatracenou helmu se sklem přes oči nesundá, ani kdyby snad té se sukní vyznával semišovou lásku na věčné časy. Pravda je, že jako debilové pro zasmání vypadají všichni do jednoho a (Clank promine) i s Clankem. Na druhé straně barikády to je ta samá písnička, když jsem některé, až sympaticky imbecilní, příšerky zprvu vůbec nepovažoval za hrozbu. Až po prvním doteku jsem pochopil, která bije a nasolil to kouli s červeným očíčkem na stopce brokovnicí přímo do pajšlu. Hodinu se tedy zabývám mačkáním kolečka coby spouště pistůlky a unavený a totálně otrávený jdu spát. „Ráno moudřejší večera“ a „dvakrát měř a jednou řež“ donutily probudit ve mne vůli vybarvit si modré okénko dobrého skutku, a po další nekonečné čtyři hodiny vyplněné mačkáním triggeru se alespoň v myšlenkách vracím do Haven City uvažujíc nad tím, jak se co nejrychleji dostat za precursor orbem u střelnice. „Ježiši kriste, co teď?! Co s nimi jako mám dělat, když právě s nimi dělat nechci ale lautr nic?!!“ A pak přišel den s číslem 3 a s ním Courtney Gears a Obani Moons.

Qwark

Součástí hry je i kratičkých pět levelů s kapitánem Qwarkem, s coby 2D plošinovkovým hrdinou. Herně nepřinášejí nic nového a na nás neudělaly valný dojem kvůli jejich snadnosti a omezenosti. Ovšem jejich deviza v podobě komixoidních „inter“ a „outer“ je nepopiratelná. Qwark je mimo jiné „hlavou“ týmu, přičemž jeho velitelské „schopnosti“ podtržené „talentem“ grafického rozplánování akce patří k nejvtipnějším okamžikům hry. Kdyby se autoři drželi tohoto typického humoru a nepoužívali obvyklých a zažitých klišé, Ratchet 3 by měl alespoň stín vlastního stylu a vůbec omáčka, ve které samotná hra plave mohla být stravitelnější.

Ratchet & Clank 3 Nepřistupujte k Ratchetovi jako k sérii Jak and Daxter. Kromě toho, že se v obou případech jedná o 3rd person shooter, společného toho mají jinak velmi málo. Tam, kde Jak klade důraz na příběh, v Ratchetovi naleznete jen tenkou červenou nit spojující jednotlivé planety separovaných světů. Když se na jedné straně utápíte v atmosféře Haven City, na druhé vás čekají jen usmolené chlupy s visačkou Made in China. Kdo hledá charaktery, nalezne poskakující pajduláky. A teď to obrátíme. Vizuální stránka Jaka je sice úchvatná, ale v porovnání s Ratchetem nedovoluje zobrazit tolik nepřátel najednou. Tam, kde Jak 3 stačil na poslední chvíli dohnat Ratcheta 2 v arsenálu zbraní, Ratchet 3 svého soka opět deklasuje. Když Jak staví na architektuře a designu, Ratchet díky všemu výše zmíněnému nemusí a mrskne vás do arén, sic postrádající logiku a striktně lineárních, zato ale navržených tak, aby poskytovaly to pravé zázemí pro řež. O nic jiného v Ratchetovi nejde a tento cíl podmiňuje vše – mise samotné tak postrádají smysl v širším kontextu vašeho konání a po jejich splnění se jen dostáváte k dalším misím se stejným cílem: vše zničit, popřípadě zničit vše. Obtížnost úkolů není do nebe volající, ale hra se vám ani neodevzdá bez boje. Nejobtížnější (pokud už použijeme toto slovo) jsou klasické platformové levely, kdy proti vám budu stát hlavně omezená munice a sporé zdraví doplňující krabice. Úkoly ve vozidlech Ratchet & Clank 3 (viz níže) jsou lehčími akčnějšími vsuvkami třeba už jen proto, že náboje v nich jsou neomezené.

Jako debilové pro zasmání vypadají všichni do jednoho a (Clank promine) i s Clankem.

Když jsem se málem rozplynul nad dvanácti smrtonoši v Jak 3 netušil jsem, co mě čeká za týden. 20 (slovy dvacet) zbraní by bylo vděčné sousto i pro FPS, ale tady jsou ještě k tomu levelovatelné pěti stupni, což v praxi znamená nejen postupné zvětšování jejich síly, ale také úprava jim příslušných vlastností. No dobrá, některé jsem neměl chuť vůbec používat (vysavač, automatický turret, jed), jiné jsou klasikou ve všech hrách, kde má téct krev a jiné tělní tekutiny (puška, brokovnice, odstřelovačka, granáty), ale najdou se mezi nimi i skvosty (světelný bič, lockovatelný výboj, lokální černá díra). Grafické a zvukové zpracování zkázy kterou přinášejí se vtipně mění podle úrovně síly konkrétní zbraně a tak i protěžovaná zbraň nezačne nudit (tak brzy :-)).

Hudební doprovod musí dostat pochvalu, a protože každá z planet má svůj vlastní nápěv, celkově zní RaC 3 různoroději a pestřeji než Jak 3. Žádný z nich vám ale nezůstane v povědomí déle než stačíte přeletět na jiný svět. Nadabování figurek se nese s jejich ztvárněním, a jde tedy o dokonale (kvalitně) napodobené maňáskové divadlo s pitvořícími se hlasy (obzvlášť Ratchet & Clank 3 hlavní záporák to schytal jak se patří)

Předělaný interface je ku prospěchu věci, a i když k ovládání všech schopností Ratcheta využijete všechna tlačítka DualShocku, hra vás pomalu do prstokladů vtáhne. Metání salt za divokého střílení, wall jumpy, zaměřování nepřátel a strafování – to jsou nejzákladnější schopnosti, se kterými se budete muset sžít a které budou stále v pohotovosti. Plně korigovatelná kamera má bohužel v některých vypjatých situacích nedostatečnou „AI“, když Ratcheta nechá běžet přímo do objektivu. Poladit úhel záběru na scénu bývá mnohdy problém – držíc obě spodní postranní tlačítka, trigger a mít v pohotovosti jump má za následek vyčerpání všech aktivně hrajících prstů, a na R3 (coby stativ kamery) zbývá už jen jazyk.

Multiplayer samotný táhne hru dál než by se ze singlu dalo vytušit. Dva až čtyři hráči na splitscreenu ve třech módech v deseti mapách nebo přes internet.

A když na scénu vjedou/vletí řiditelné vehikly, repertoár kombinací dále nakyne. Dvě vozidla (tříkolka a vznášedlo) jsou čistě bojové stroje, které přijdou ke slovu ve speciálních misích. Toto silné koření akčních scén se odráží hlavně v multiplayeru, když v každém mohou sedět/ležet/stát dva hráči coby řidič a střelec. Multiplayer samotný táhne hru dál než by se ze singlu dalo vytušit. Dva až čtyři hráči na splitscreenu ve třech módech (žádné převratné novinky – deathmach, capture the flag a Ratchet & Clank 3 siege) v deseti mapách nebo (a to je mnohem zajímavější) přes internet. Sám nemám PS2 on-line, ale i split multi dává tušit, že netové řádění bude návykovka, jak se patří. Skiny se v tomto směru s bohatými Timesplitters 2 nedají srovnávat, ale dvacet různých robotků a mimozemšťánků plní funkci myslím dostatečně.

Pro stále rozrůstající se skupinku on-line uživatelů v ČR by Ratchet and Clank 3 neměl zůstat nepovšimnut a i jeho kvality v singleplayeru by mohly přesvědčit leckterého anti-mončičáka o přimhouření oka nad ztvárněním zdejšího světa, postav a nudným příběhem. Zkrátka, pokud hledáte bezduchou level based akci s nepřeberným množstvím zbraní, očekáváte něco kolem dvaceti hodin singleplayeru a nekonečný multiplayer, RaC3 je správná volba. Jen se nedejte zmást dětským zpodobněním, do rychlého výběru navolte naváděné rakety, ozubené disky a lava gun a hurá na žáby, ropuchy a jiné slizké skokany.

Ratchet & Clank 3
Výrobce/Vydavatel Insomniac/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 599 kB
Verdikt: O nic jiného než o akci tu nejde. Nehledejte ani příběh, ani charaktery, jen zásobníky.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

  • Nejčtenější

Největší obchod v herní historii, Microsoft kupuje Activision za 1,5 bilionu

Společnost Microsoft kupuje za téměř 70 miliard dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) gigantické vydavatelství Activision...

Co to teď všichni najednou hrají? Hra s písmeny vzala internet útokem

Jednoduchá hra s hledáním slov je najednou velký hit internetu. Jmenuje se Wordle a zafungovala zejména na sociálních...

S Blizzardem padá i World of Warcraft. Co se se slavnou hrou děje?

World of Warcraft je hegemonem žánru MMORPG her. V posledních letech se od něj ovšem odvrací hráči. Proč tomu tak je?...

Největší obchod v herní historii mění všechno. Co to znamená pro hráče

Akvizice, v rámci níž Microsoft koupí za jeden a půl bilionu korun vydavatelství Activision Blizzard, změní herní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Battlefieldu se odvrací už i výrobci cheatů, hra je prý rozbitá a umírá

Poslední díl oblíbené série Battlefield v recenzích propadl a ve velkém ztrácí svou hráčskou základnu. Od nepovedené...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...