Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NWN: Shadows of Undrentide

  12:00
Zhruba před rokem vydané 3D RPG Neverwinter Nights svoji kvalitou jasně dokázalo, že tvůrčí tým BioWare má stále příznivcům RPG co nabídnout. Japak je to ale s datadiskem Shadows of Undrentide?

NWN: Shadows of Undrentide Zhruba před rokem vydané 3D RPG Neverwinter Nights svojí kvalitou jasně dokázalo, že tvůrčí tým BioWare, proslavený zejména sérií Baldur's Gate, má stále příznivcům RPG (D&D, AD&D nadšencům především) co nabídnout. Hlavní zásluhu na tom, že NWN získalo většinu myslitelných ocenění včetně titulu nejlepší RPG hra roku, měl zejména skvělý a do hloubky propracovaný příběh, spousta dialogů a poměrně velká míra volnosti. Ta byla hráčům dána v oblasti tvorby postavy, což byla zásluha použité 3 edice pravidel D&D. Na rozdíl od Baldur's Gate však bylo NWN dobrodružstvím jedné postavy, čímž hráči přišli a mnohdy zajímavou možnost sledovat vývoj vztahů uvnitř party a hlavně tím utrpěla strategická stránka soubojů. Ty se proměnily ve víceméně akční záležitost, kde tím největším požitkem bylo sledování průběhu souboje a výborně rozpohybovaných postav. Sledování mága při vyvolávání svého familiara, nebo bojovníka v naleštěné zbroji, kterak končí život nebezpečné příšery rozhodně stálo za to. Nejpodstatnějším přínosem NWN však byl Dungeon Master klient a hlavně toolset, který zapáleným hráčům umožnil realizovat své představy o NWN: Shadows of Undrentide správném RPG dobrodružství, tak jak si je mnozí oblíbili v pen and paper podobě. Možnosti vytvořit si své vlastní dobrodružství, pozvat přátele a poté si jej společně prožít, se nic na světě nevyrovná Alespoň ne z pohledu milovníka RPG. A přestože zvládnutí práce s toolsetem vyžadovala hodně trpělivosti i zkoušení a učení se od výtvorů ostatních, dokázali ti nejschopnější, jejichž práce jsou ke stažení zdarma na internetu, že je možné vytvořit jak single, tak i multiplayer dobrodružství na velmi dobré úrovni.

Zprvu se tedy může zdát, že vydávat v době, kdy se každý den na internetu objeví alespoň několik povedených modů, komerční a ne zrovna levný datadisk je poměrně riskantní, ne-li bláznivé. Pochybnosti navíc přiživuje fakt, že se obsahově nemá dle papírových informací jednat o žádný převrat ani revoluci. Alespoň se tedy tři nová prostředí (venkovské zimní prostředí, poušť a ruiny), nový příběh, 5 nových tříd (Arcane Archer, Assassin, Black Guard, Harper Scout a Shadowdancer), širší možnosti ovlivňování chování doprovázející NPC postavy, několik nových NWN: Shadows of Undrentide příšer a pár dalších drobností, jako odpovídající náplň datadisku zprvu moc nezdála. Po dohrání a důkladném zvážení je však třeba říci, že tvorba a následné vydání datadisku má své opodstatnění, alespoň pro určitou skupinu majitelů „originálního“ NWN.

Naprostá většina hráčů se jistě ze všeho nejvíce těšila na zbrusu nový příběh využívající tří nových prostředí, která datadisk nabízí. Začíná se na dalekém severu v malé zasněžené vesnici, kde se právě odehrála tragická událost. Neznámí rabiáti napadli malou školu mistra Drogana, který zde z nezkušených zájemců formoval budoucí protřelé dobrodruhy. Mistr byl otráven - umírá a ještě ke všemu se ztratily 4 významné artefakty, jejichž hledáním je hráč za asistence vybrané NPC postavy pověřen. Tímto je položen základ skvěle podaného příběhu s mnoha zvraty, velkým množstvím zajímavých dialogů a v enginu přehrávanými sekvencemi do nichž není možné jakkoli zasáhnout, ale jejichž následky pak bude třeba řešit. Právě v tom jak je příběh podán se pozná práce skutečných profesionálů z BioWare a Floodgate Entertainment. Přestože mnohá hráči vytvořená dobrodružství jsou skutečně vynikající, NWN: Shadows of Undrentide datadisku se nevyrovnají. Linie příběhu je sice rovná jak dálnice, ale naštěstí je zde velké množství subquestů, které celé dobrodružství nesmírně oživují a obohacují. Zejména díky nim se hrací doba vyšplhala až na vcelku slušných 24 hodin s tím, že přehráním příběhu ještě jednou (nebo vícekrát) s jinou postavou rozhodně nelze nic zkazit. Dokonce je to více než žádoucí kvůli dokonalému pochopení celé zápletky a odhalení všech (byť i méně podstatných) příběhových nitek. Dalším důvodem k opakovanému hraní je častá nutnost učinit rozhodnutí o tom jak se jeho postava zachová. Tyto volby sice prakticky nic nemění na dalším plynutí příběhu, ale ovlivňují přinejmenším obsah dalších dialogů, povahu některých postranních questů a mění úhel pohled na některé události. A přesně tohle spoustu příznivců RPG přitahuje.

Nedílnou součástí dobrodružství je tentokrát i NPC postava, jež hráče bude doprovázet. Na výběr je jich hned několik, přičemž je možné je v průběhu hraní střídat. V originálním NWN byly tyto NPC postavy spíše přítěží. Nebylo možné významněji usměrňovat jejich chování, často se někde zapomínaly, svojí neohrabaností NWN: Shadows of Undrentide vyvolávaly zbytečné souboje a v jejich průběhu byly jejich přítomnost víceméně zbytečná a užitečnost nulová. V datadisku se sice tvůrcům povedlo mnohé zlepšit, ale i tak jsou NPC postavy stále spíše na obtíž. Lze jim sice konečně měnit výstroj, rozhodovat o přidělení nové schopnosti a dovednosti při přestupu na vyšší úroveň, vrtat se v jim inventáři a přikazovat jak se mají chovat, ale ve výsledku stejně lezou tam kam nemají, vyvolávají souboje v nejméně vhodné chvíli a klidně si to namíří do na první pohled jasné pasti. Nic na tom bohužel nezmění ani dříve vydaný příkaz, aby se držely vzadu a nic nepodnikaly. Občas se stane, že se někde zaseknou a i přes opakované rozkazy se nehodlají pohnout dále, nebo vůbec se vůbec chovat dle přání hráče. Zatímco zhruba do poloviny dobrodružství ještě mohou být některé NPC (hlavně klerici se schopností léčení) k užitku, v závěru by bylo nejlepší je někde nechat a po vyhraném souboji se pro ně vrátit. Není nic otravnějšího než nezkrotitelná postava, která si udělá výlet v lokaci plné silných nepřátel a pastí, jež chcete projít nepozorováni s co nejmenším množstvím soubojů. I přes znatelný posun k lepšímu na rozdíl od originálního NWN se tedy NWN: Shadows of Undrentide spolupráce s doprovázející NPC postavou příliš nezlepšila, což je rozhodně škoda. Tohoto prvku by se totiž dalo při singleplayer hře využít k prohloubení již tak výborného zážitku.

V multiplayeru je to samozřejmě naprosto jiná káva. Máte-li po ruce stejně RPG pozitivní přátele, můžete si celý příběh vychutnat společně, s tím že jediný problém snad bude s rozdělením rolí. Hlavní hrdina totiž může být pouze jeden a ostatní budou muset chtě nechtě přijmout role pomocníků. Výběr z žáků mistra Drogana je naštěstí poměrně široký a měl by uspokojit všechny. Tedy i ty, kteří si potrpí na to aby jejich postava disponovala širokou škálou schopností a dovedností.

Již původní NWN bylo postaveno na 3 edici pravidel D&D, která nabízí široké možnosti v tvorbě postavy, jejího povolání, přesvědčení a volbě schopností i dovedností. Na své si tak přišel opravu každý. Stejnou cestou se tvůrci vydali i v tomto prvním datadisku. Pouze přidali 5 výše zmiňovaných povolání, několik nových schopností a dovedností a samozřejmě se nezapomnělo ani na nová kouzla a další s tím související prvky. Pokud však NWN: Shadows of Undrentide raději volíte jednoduché postavy, jako například, čistého bojovníka, mága, kouzelníka, či paladina, příliš vás těch několik nových povolání zajímat nebude. Mnohem více oceníte nové příšery (medúza, bazilišek, škorpión a další), vizuálně skvěle provedená kouzla a tři výše zmiňovaná nová prostředí, která se opravdu povedla. Již nyní se nemohu dočkat (a rozhodně nejsem sám) nových hráči vytvořených dobrodružství, která z nich budou vycházet. Zimní i pouštní prostředí (ruiny se přeci jenom po chvíli stanou trochu nudnými a jednotvárnými) jsou totiž naprosto úžasná a ve spojení s opět vynikajícím hudební doprovodem tak vzniká neopakovatelná atmosféra. Téměř dokonalý zážitek umocňuje i povedený dabing prakticky všech hlavních postav. Dle mého úsudku se sice nevyrovná dabingu z originálního NWN, ale svoji úlohu plní na více než 100 procent, stejně jako pořád výborná grafika, modely a animace postav, propracovaný systém klávesových shortcutů a maximálně uživatelsky příjemný interface, který zejména díky pozicím na kouzla, předměty a zbraně na spodu obrazovky umožňuje maximálně plynulé hraní bez nutností neustálého nahlížení do inventáře.

NWN: Shadows of Undrentide I přes všechno kladné co tady o datadisku zaznělo je však jeho úloha pro mnohé dosti sporná. Pokud totiž patříte k pravidelným hráčům NWN a nevynecháte jediné povedené singleplayer dobrodružství, jež se na internetu objeví, bude pro vás suma, kterou za datadisk zaplatíte možná trochu velká. Tedy s přihlédnutím k faktu, že to pro vás bude jen další (i když po všech stránkách skvělé a profesionálně vytvořené) dobrodružství, jen další příběh, který se od amatérských pokusu odlišuje jen svoji délkou a profesionálním využitím všech možností nového toolsetu. Patříte-li do této skupiny, bude možná výhodnější s koupí počkat až bude datadisk dostání za nižší cenu, nebo do doby než se objeví druhý ohlášený datadisk Hordes of Underdark. Ten by měl podle mála doposud zveřejněných informací přinést mnohem větší množství změn, zejména však vyšší max. level než 20., který zkrátka pro mnohá kombinovaná povolání nestačí. Dá se totiž předpokládat, že se pak oba datadisky budou prodávat společně za mnohem výhodnější cenu. A do té doby (podzim letošního roku) se jistě nebudete díky zásobě módu stažitelných z internetu nudit.

NWN: Shadows of Undrentide Naprosto jiná situace nastává pokud jste sami aktivními tvůrci módů, nebo pokud si rádi užíváte multiplayer. V tom případě je pro vás koupě datadisku víceméně nutností. Společně s datadiskem je totiž distribuována i nová verze toolsetu, který je nyní mnohem více user friendly a tvorba nových, propracovaných a na skriptované sekvence bohatších dobrodružství, je s ním mnohem jednodušší a zvládne ji i člověk s minimem zkušeností. Navíc bude díky oblibě NWN v zahraničí přibývat serverů, kde si bez vlastnictví datadisku prostě nezahrajete a během několika měsíců jich asi bude naprostá většina.

Konečné rozhodnutí o koupi je však pouze na vás a na stavu vaší peněženky. Z předchozího textu byste však měli být dostatečně poučení o tom co všechno v případě investice do datadisku získáte, nebo naopak o co přijdete, když zůstanete u NWN a budete nadále spoléhat na z internetu stažená dobrodružství (například první dvě kapitoly skvělého modu Witchwake). Vydání datadisku své opodstatnění rozhodně má. Už jen proto, že prodlužuje životnost NWN a díky pozornosti v médiích rozšíří komunitu o spoustu nových hráčů, což je jedině dobře. Uvidíme co přinese druhý datadisk Hordes of Underdark.

NWN: Shadows of Undrentide
Minimum: CPU 400, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1000, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: FloodGate * Bioware / Atari
Distributor v ČR: n/a
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Slušné rozšíření, ale...
Hodnocení: 78%

Autor:
  • Nejčtenější

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mačkání prsou nebo uklízení mrtvol. Hráli jsme nejdivnější dema na Steamu

V digitálním obchodu Steam proběhl tento týden festival demoverzí, během nějž jsme si mohli zdarma...

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Xbox ukázal zásadní novinky: nového Dooma, Age of Mythology i Indiana Jonese

Tradiční velká letní konference Xboxu odhalila celou řadu novinek a přidala informace o již...

Vývojáři strategické hry vyřešili krizi bydlení odstraněním pronajímatelů

Vývojáři povedené strategie Cities: Skylines 2, ve které si hráči mohou postavit vlastní virtuální...

Budou to hity? Vyzkoušeli jsme zajímavá dema na Steamu

Steam pravidelně pořádá přehlídky zajímavých demoverzí. Ty zvláštnější už jsme minulý týden...

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...