Osmdesát vozů z padesátileté historie, počínaje prvními modely s typovým označením 356 a konče vozem Porsche 911 Turbo 2000. Závodní speciál Porsche GT1. 8 tratí nacházejících se výhradně v Evropě. Bohatá multimediální prezentace současnosti i historie automobilky Porsche. Ale hlavně zábavné, trošku akčněji laděné závody plné karambolů, nebezpečných předjížděcích manévrů a napětí, odehrávající se v tradičně perfektním grafickém i zvukovém provedení. To vše slibovali tvůrci hry Need for Speed: Porsche 2000 nedočkavým hráčům již několik měsíců. Vzhledem k logu Bonus Hit, které se někde poblíž těchto řádků nachází, je zřejmé, že se sliby staly skutečností.Tato hra je skutečně důstojným nástupcem v tradičně kvalitní sérii Need for Speed. Nástupcem překonávajícím všechny předešlé díly, přesně tak, jak se na zdařilé pokračování sluší.
Hlavní menu, nebo domácí kino?
Po instalaci, která vyžaduje dnes již zcela standardních 250 MB volného místa na vašem harddisku a po nastavení grafické karty, se pohodlně usaďte do křesel, jelikož báječný koncert prezentace této hry a firmy Porsche právě začíná. Po nezbytném logu Electronic Arts se na vašich monitorech objeví úvodní demo. V perfektní grafice se v něm představí nejznámější modely slavné automobilky při průjezdu ostrými zatáčkami. Zde bych si dovolil jednu poznámku: Vozy projíždějící v úvodní videosekvenci zatáčku smykem neztrácejí vůbec rychlost a vyjíždějí stejně rychle jako do zatáčky přijely. Efektní, nikoliv však reálné. Ve hře již naštěstí fyzikální zákony platí a každý zbytečný smyk vás adekvátně zpomalí. Drobnost, řeknete si možná a máte zcela pravdu. Kdybych však nekritizoval u této hry i drobnosti, neměl bych výhrady k ničemu, což by působilo přinejmenším podezřele. Mnoho nedostatků v ní totiž nenajdeme.
Dále následuje zadání vašeho jména a výběr z 8 nabízených portrétů, které zahrnují jak muže, tak i ženy. Na menu hry vás nejdříve upoutá grafická prezentace dnes již několikrát zmiňované automobilky, která formou filmů a obměňujících se fotografií dokumentuje ve výřezu uprostřed obrazovky její historii. Kromě rozličných nastavení nabízí menu 4 herní volby nazvané Single Player, Multiplayer, Factory Driver a Evolution.
Nastavení hry - detailní a přehledné
Velice propracované je menu nastavení. Zvolit lze vše co vás napadne, a tak je možné přizpůsobit hru opravdu každému počítači i hráči. V položce audio lze kromě volby hlasitosti hudby a zvukových efektů zvolit i jednu z více než deseti skladeb, které hra standardně obsahuje. Muzika je to skvěle se hodící k dynamické jízdě autem a ti, které hudba při náročných řidičských výkonech ruší, si ji mohou bez problémů vypnout. Porsche 2000 je samozřejmě možné ovládat jak na klávesnici, joystick, tak i s volantem s podporou force feedbacku. Všechny tyto možnosti jsem zkusil a bez problémů fungovaly. Snad jen u klávesnice bylo ovládání nepatrně obtížnější, díky její příliš nízké citlivosti.
Volba detailů ve hře je rozdělena na několik kategorií. Ani pokud nastavíte všechny detaily na minimum, nevypadá grafika nikterak odpudivě. Sám jsem viděl celkem bezproblémový chod hry na Pentiu 166 s 48 MB RAM a 4MB kartou Vodoo1, což je ještě méně, než tvůrci uvádějí v položce minimální konfigurace. Další bod pro EA a dobrá zpráva pro všechny majitele pomalejších strojů. Poslední položku menu Options tvoří nastavení displaye. Možné je měnit jak umístění všech přístrojů na obrazovce (a to i přímo ve hře pouhým přetažením myší), tak i druhy jednotlivých ukazatelů, měřítko mapy a zobrazení zadního zrcátka. Standardně jsou ve hře použity analogové ukazatele rychlosti a otáček motoru, které jsou odlišné pro každý model vozu, mapa, indikátory poškození a ukazatel vašeho pořadí v závodě. S vyjímkou pomalejších počítačů je vhodné zobrazit i zpětné zrcátko. Display je celkově velmi přehledný a možnost měnit umístění jednotlivých přístrojů značně příjemná. Využijete ji například při přemístění mapy schované v levém dolním rohu na viditelnější místo.
Single player - první seznámení s vozy
Volba hry pro jednoho hráče vám zpočátku umožní vyzkoušet si několik standardně nabízených modelů automobilky Porsche, přivyknout si jejich jízdním vlastnostem i fyzikálnímu modelu hry a seznámit se s tratěmi, které hra obsahuje. Pro první seznámení se hrou, je to sice dobrá volba, ale vzhledem k výtečným módům Factory Driver a Evolution rozhodně nestojí za to zdržovat se u ní delší dobu, jelikož ta opravdová zábava se skrývá někde jinde.
Po zvolení této varianty hry se můžeme rozhodnout mezi třemi druhy závodů. Prvním z nich je klasická Quick Race, dále následují dva druhy vyřazovacích závodů Quick Knockout a Knockout. Rozdíl v nich spočívá v počtu tratí, které se během jedné hry jedou. U prvně jmenovaného vše probíhá na jednom okruhu a po každém kole se závodní pole zmenší o posledního jezdce. V klasickém knockoutu se jede na několika okruzích a vyřazen je vždy pouze 1 vůz na každé trati.
Ať již zvolíte jakýkoliv druh závodu, bude vám umožněno vybrat si jednu ze tří úrovní obtížnosti. Poté již záleží jen na vás, jaký vůz si vyberete k závodu. Zpočátku jich na výběr příliš není, ale po splnění některých misí v módu Factory Driver a Evolution přibudou další nádherné vozy. Zajímavou možností je otevřít si dveře, kufr či kryt motoru u vámi vybraného auta, podívat se do jeho interiéru nebo stáhnout střechu u kabrioletů. Zvolit lze samozřejmě i automatickou či manuální převodovku. Při volbě oponentů můžete vybrat pouze shodné vozy, nebo automobily ze stejné doby, třídy, případně můžete ponechat výběr zcela v rukou počítače.
Mezi lokacemi ve hře nenalezneme jedinou trať nacházející se mimo území Evropy. Pro některé z tratí by se spíše hodilo označení oblasti, jelikož díky množství odboček a křižovatek je možné projíždět jimi několika značně odlišnými způsoby. V některých misích pro testovací jezdce firmy je této možnosti skvěle využito pro závody nazvané Capture the flag, které spíše připomínají pravidly orientační běh v autě. Jezdit můžeme na horských cestách v Pyrenejích, v lesnatém Schwarzwaldu, v Normandii a na Azurovém pobřeží. Pokud raději závodíme na okruzích jsou pro nás připraveny tři tratě v Monte Carlu, které však mají se slavným okruhem formule1 společného jen velmi málo. Každou z tratí lze projíždět oběma směry či použít její zrcadlovou variantu. Můžeme také přidat místní dopravu a to ve 4 stupních intenzity, z nichž ta poslední nám jízdu opravdu značně zkomplikuje.
Factory Driver - testovacím jezdcem snadno a rychle
A nyní už se pomalu dostáváme k tomu nejlepšímu co nám Porsche 2000 nabízí. Kdo z počítačových závodníků by se nechtěl stát továrním testovacím jezdcem ve firmě Porsche. Dříve než se budete moci honosit označením testovací jezdec čí dokonce "Ace Test Driver" budete muset prokázat své schopnosti v sérii úvodních testů. Auto pro jednotlivé úkoly je vám vždy přiděleno, takže volit můžete pouze základní nastavení, mezi které patří řazení a u novějších modelů i ABS. První úkoly plníte na vyasfaltovaném prostoru, na kterém jsou rozestaveny kužely, jež tvoří trať, kterou musíte projet do předem stanoveného časového limitu. Před každým testem je možno si následnou trať prohlédnout na mapě. Časové limity jsou u prvních několika misí značně benevolentní. Není nutné příliš spěchat, když se vyvarujete shazovaní kuželů, za což vám hrozí časová penalizace.
Po několika úvodních testech, odehrávajících se mimo silniční komunikace, se dostáváte s testovanými vozy i do běžného provozu. Mise se sice trošku opakují, ale pokaždé v nich najdete něco nového. Mnoho jízd, při kterých budete například dopravovat vašeho kolegu na vlak či předvádět vůz vlivnému potenciálnímu zájemci má v sobě skryt malý problém. Váš vůz nesmíte výrazně poškodit. Proto je nutné jezdit obzvláště opatrně, jelikož přímý střet s protijedoucím vozem znamená vždy konec vašich šancí. Později, kdy jsou časové limity značně nekompromisní, nezbývá než riskovat. Některé tratě si zajedete mnohokrát, a i když se možná někdy trochu zapotíte, žádná z nich není natolik obtížná, aby znamenala konec vašeho postupu po žebříčku testovacích jezdců. Když už jsme u testovacích jezdců, s mnoha kolegy se během své působnosti v týmu seznámíte a několikrát si s nimi i změříte své síly. Postupně se z Junior Test Drivera dopracujete až na pozici šéfa testovacího týmu a vyhlášené silniční eso. Poslední mise zaměřené na testování speciálu pro závody v kategorii GT1, vám dají příležitost vyzkoušet si řízení vozu, proti němuž je i devětsetjedenáctka nevýrazným autíčkem. Vždy při povýšení obdržíte jeden pestře zbarvený vůz, který můžete využít v módu single player.
Jediný nedostatek této části hry, který jsem objevil, spočívá v pro mě naprosto nepochopitelném hodnocení otoček o 360 stupňů, které je pro splnění některých testovacích úkolů na asfaltové ploše nutné předvést. V průměru to uznalo každý můj desátý pokus. Ani po dlouhém zkoušení jsem nepřišel na to podle jakého měřítka posuzuje program dobře a špatně provedenou otočku. Některé strašné pokusy uznal a jiné mnohem zdařilejší nikoliv. Ve chvíli kdy máte provést dvě otočky v jedné misi a pravděpodobnost úspěchu u jedné je 10% musíte misi mnohdy opakovat i 30x, což spíše naštve než nepotěší.
Evolution - 50 let za volantem Porsche
Je těžké rozhodnout, zda pomyslnou třešničkou na dortu této hry je mód Evolution nebo Factory Driver. Přikláním se k názoru, že NFS Porsche 2000 má třešničky dvě. Volba Evolution vám umožní zazávodit si se všemi modely z padesátileté historie automobilky. Navíc přidává i značně zjednodušené ekonomické faktory prodeje a nákupu vozů a na tento typ her poměrně propracované vylepšování výkonu vašich vozů pomocí montáže kvalitnějších dílů či vylaďováním aut pro konkrétní tratě.
Začínáte s finanční sumou, která vám stačí přesně na zakoupení nejlevnějšího modelu vozu 356 1000 Cabriolet z roku 1950. žádné peníze vám nezbudou a tak se zpočátku nemusíte trápit s investicemi do profesionálních součástek, které by váš vůz příslušně zrychlily. Při nákupu nového automobilu můžete zvolit i jeho zbarvení a to i včetně interiéru. Dále je možné uskutečnit s ním ještě před zaplacením cvičnou jízdu, porovnat jeho jízdní vlastnosti a výkony s jinými vozy a podívat se do databáze na obsáhlé informace a statistiky. Později až budete vůz prodávat, bude vám umožněno navrhnout si vlastní cenu, za kterou chcete prodat. Pokud bude příliš vysoká, kupec se samozřejmě nenajde. Vozy nemusíte prodávat ihned po zakoupení těch novějších. Můžete si je klidně ponechat v garáži a čekat až začne stoupat jejich cena jako veteránů. Co se týče již zmiňovaných náhradních dílů, koupit lze téměř vše. Počínaje novými gumami, převodovkami, spoilery, nárazníky, vzduchovými filtry a samotnými motory konče. Aby byl popis úpravy vašich vozů kompletní, dodám jen, že je možné je i libovolně opatřit pěknými barevně odlišnými pruhy či závodním číslem.
Z typů závodů zpočátku příliš na výběr. Jedná se o klasické turnaje vypsané většinou pro konkrétní typ vozu s rozdílně stanoveným startovným a odměnou pro jezdce na předních umístěních. Později přibudou i takzvané "Klubové závody", které se odlišují v méně přísné specifikaci vozů, které se jich mohou zúčastnit a drobně pozměněnými pravidly. V průběhu času vystřídají starší nemotorné vozy modely řady 911 a závody se stanou podstatně zajímavějšími. Také obtížnost, která je zpočátku vysloveně dětská se postupně zvýší a vaši soupeři již nebudou připomínat pány, kteří si vyjeli na výlet, ale zkušené profesionály, kteří potrestají každé vaše drobné zaváhání. Postupně se dostanete z Klasické éry přes zlaté období až k současnosti. Vždy při změně časového období je vám umožněno zúčastnit se závodu, jehož prémii tvoří nějaký vyjímečný vůz značky Porsche, který, pokud budete úspěšní, rozšíří vaši soukromou sbírku.
Závěr, aneb jaké to vlastně je?
Skvělé. Počínaje všemi výše popsanými herními módy, které dodávají hře přitažlivost i po několika dnech téměř nepřetržitého hraní. Grafika o které jsem se zatím příliš nezmiňoval je také na patřičné úrovni a to i na pomalejších počítačích. Za zmínku stojí především perfektně svítící světla, průhledná skla všech vozů, vločky sněhu zachycující se na předním skle i nejkrásnější a nejvěrohodnější počítačové vodopády, jaké jsem kdy viděl. Ze zvuků je třeba pochválit odlišné ozvučení motorů jednotlivých vozů a změnu zvukových efektů při přepnutí se do virtuálního kokpitu. Co se týká jízdních vlastností, nemusí se NFS Porsche 2000 za nic stydět. Profesionální závodníci přimhouří jedno oko a my ostatní budeme pouze příjemně překvapeni. Jízdní vlastnosti automobilů se opravdu značně liší. Zkuste si po dni ježdění s moderními modely sednout do stařičké 356. Garantuji vám, že budete v zatáčkách neustále ve smyku. Auta nesedí na trati jako přilepená i když vám dovolí nepochybně více, než jejich skutečné předlohy.
Co mě však potěšilo nejvíce je realističnost závodů. Nejedná se o naprosto arkádovitou hru, ve které nepustíte nohu z plynu. Je třeba odvyknout stylu stále plný plyn, brzda je na nic a ono se to nějak poddá. Ne, skutečně se vyplatí jezdit pomaleji, ale zato bez bourání. To vás totiž připraví o čas a znatelně zhorší jízdní vlastnosti auta, což mnohdy vede k nesplnění mise či k neúspěchu v závodu. Přesně takto má podle mě podobná závodní hra vypadat. Řízení se může naučit každý, ale vyhrávat se dá jen s rozmyslem. Nejen z tohoto důvodu vám tedy mohu tento díl s naprosto klidným svědomím doporučit. Přináší mnoho nového a nasazuje laťku závodních her zase o kousek výš. Už slyším výtky závodníků, kteří po dni úporného tréninku stáhnou v F1 jednu desetinu na okruhu v Monze, že takto nerealistické hry se oni ani nedotknou. Nemusí, stovky ostatních, kteří se chtějí dobře bavit i bez zdlouhavé přípravy, si ji ale určitě zahrají, a věřte mi, že rádi.
Need for Speed - Porsche 2000 | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|