Medieval: Total War – Viking Invasion

  • 166
Tlupy tvrdých severských Vikingů a ustrašené kmeny, které později vytvořily Velkou Británii – to jsou hlavní postavy datadisku k jedné z nejlepších strategií loňského roku. Vezměte sekery, trochu modré krve, pokladnici zlata a jde se dobývat.

Medieval: Total War – Viking InvasionI když strategická série Total War stojí de facto na dvou velmi podobných titulech, patří k hrám, které se hned po svém vydání usadí mezi ty nejprodávanější a nejúspěšnější. Loňský Medieval: Total War byl suverénně jednou z nejlepších strategií loňského roku, a to hlavně díky své propracovanosti, chytlavosti a kombinaci realtimových bojů s tahovým spravováním provincií, v němž jde o dobývání celé Evropy v čele jednoho z mnoha národů. A jako u skoro každé úspěšné strategie i tady musel přijít datadisk.

Podle názvu se už dá vyčíst, že tentokrát půjde o zuřivé Vikingy, kteří v osmém století našeho letopočtu začali podnikat nájezdy do oblastí v okolí Skandinávie. První na řadě byla budoucí Británie, tehdy ještě rozdrobená na územíčka pod vládou všelijakých kmenů: Irů, Skotů nebo třeba Walesanů. Datadisk je právě o této epoše vikinských výprav. Výběr seveřanů se rovná jakémusi cvičnému tutorialu, protože hned z počátku mají v arzenálu svoje unikátní silné lodě a přes deset oddílů tvrdé pěchoty, která se může vylodit a zaútočit kdekoliv.

Série Total War
Shogun: Total War / červenec 2000 / 90%
Shogun: Total War – The Mongol Invasion / září 2001 / 82%
Medieval: Total War / září 2002 / 82%
Medieval: Total War – Viking Invasion / květen 2003 / 50%
Rome: Total War / 2003-2004 / v přípravě
Ať se hraje za Vikingy, nebo jeden z ostatních kmenů (které mají daleko horší výchozí pozici), cíl je jen jeden – vymlátit ostatní. Škoda, že národy nemají žádné úkoly jako v původním Medievalu; v nové kampani jde o to, vyvraždit zbytek, třebaže to historicky, ačkoliv si na tom celá série Total War vždy zakládala, vůbec nesedí. S novým prostředím a časovým zasazením souvisí absence náboženství, a tedy i křížových výprav a neustále prudícího papeže.

Medieval: Total War – Viking InvasionNové typy vojsk a budov se dostaly i do původních evropských lokací; především přijde vhod cvičit upgradované vrahy a špióny, schopné zavraždit nebo uplatit zkušené a oddané nepřátelské generály. Kromě toho přibyly unikátní jednotky tří nových národů (španělští Aragónci, Maďaři a Sicilané), které ještě více rozdrobily původní uspořádání Evropy. Bitky o hrady zpestřují zápalné projektily a vařící olej, líně se valící z hradeb na dotěrné útočníky. V podstatě nejde o žádnou razantní změnu, zato s hrozivou zbraní s názvem Organ gun by se počítat mělo – ve větších počtech dokáže nadělat slušnou paniku, a pokud stojí na kopci, bez potíží povraždí polovinu nepřátelské armády, aniž by se cokoliv muselo složitě vymýšlet. Poslední novinkou je informační okno, zobrazující se před každým bojem a podávající zprávy o terénu, počtu a druhu nepřátelských sil, velitelích a případných posilách (to ale v případě, že špión zjistil, co měl). Člověk tak může pohodlně zorganizovat útok a rozmyslet si, jestli má cenu se do bitvy vůbec pouštět.

Pokud se podíváme, s čím Viking Invasion dohromady přichází, moc toho nenajdeme: pár drobnůstek a vylepšení a jednu ušmudlanou kampaň, která svou délkou dosahuje zhruba čtvrtiny rozsahu původní hry. Medieval: Total War – Viking InvasionSmysl takového datadisku je neznámo kde; nové jednotky spojené s vikinskými nájezdy jen suplují evropské ekvivalenty a jedna narychlo splácaná bitva stačí na hodinku strategických jatek. Stačilo namalovat nové pěšáky, přidat pár budov, přišpendlit historické řečičky a datadisk je na světě. Jenže takhle ne. Tam, kde měl být Medieval přeříznut, vykuchán a rehabilitován, se neoperovalo. Nepřítel pořád a s chutí posílá na úvodní zteč lučištníky, kterým tvrdé jádro pěchoty a jízda přijdou na pomoc až v té chvíli, kdy si lučištníci sbírají se země svoje useknuté hlavy a končetiny. Všeobecný mišmaš, jenž nastává v momentě panování nad desítkami provincií, se nijak nezměnil, a tak se člověk musí proklikávat přes jednoduše podané informace, které k přehledu, co se kde vyrábí a kam proudí finance, rozhodně nestačí. A šíleně navržené ovládání realtimových bojů vypovídá službu stále – prostě všechny chyby z původního Medievalu zůstaly na svém místě a nikoho nenapadlo je opravit.

Za nějakých třicet dolarů (v přepočtu tedy přibližně devět stovek, cena v ČR ale zatím nebyla oznámena) dostane příznivec série Total War hrstku jednotek, pár budov a jednu odfláknutou kampaň. K čemu? Nebylo lepší opravit chyby, zpřehlednit ovládání a přidat opravdu pořádné scénáře? To si raději počkejme na další díl – Rome: Total War zatím vypadá opravdu špičkově a špičkový snad taky bude.

Medieval: Total War – Viking Invasion Medieval: Total War – Viking Invasion

Medieval: Total War – Viking Invasion
Minimum: procesor 350 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta, 1,9 GB HDD
Optimum: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D karta
Multiplayer: ano (LAN, GameSpy Arcade)
Další informace: screenshoty
Výrobce/distributor: Creative Assembly / Activision
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: Homepage
Verdikt: Vyhublý a zhola zbytečný datadisk k jinak výborné strategii.
Hodnocení: 50%

Témata: bitka