Tříhodinová jízda, která za ty peníze stojí. Recenze INSIDE

Na začátku nevíte nic a postupně odhalujete krutou realitu světa, v němž jste se ocitli. INSIDE je nápaditá kombinace akční a logické hry, kterou však na novou úroveň posouvá až umělecké grafické zpracování a chmurný příběh vyprávěný beze slov. Hra vyšla pro PC a Xbox One.

INSIDE

07.07.2016 PC

iDNES.cz

92%
Herní karta
  • Nápadité hádanky
  • Fantastické grafické zpracování
  • Smysl pro detail
  • Návodnost prostředí
  • Postupné odhalování příběhu
  • Hra mohla být přeci jen o trochu delší

Možná jste hráli předchozí hru autorů nazvanou Limbo, která stavěla na totožných prvcích. V tomto případně nebudu zdržovat a řeknu to rovnou: běžte si INSIDE hned koupit, stojí za to. Oproti Limbu je nápaditější, temnější, ale také o něco lehčí. První průchod vám zabere zhruba tři hodiny, k dalšímu však motivují tajné místnosti, které vás dovedou k alternativnímu konci. A ten chcete vidět, protože pomůže porozumět podivnému světu okolo. Pokud jste Limba zatím nehráli, vezměme to od začátku.

INSIDE

Neočekávejte intro nebo nějaký úvod, jenž by vám vysvětlil, co se děje. Nic takového. Začínáme v lese, uprostřed noci, kdy ze skály seskočí na scénu malý kluk, hlavní hrdina příběhu.

Vlevo je skála, běžet se dá pouze doprava. Přeskáču po povaleném kmeni, podlezu zábranu, míjím odjíždějící náklaďák v pozadí a narážím na dvojici, kdy chlapík s baterkou svítí mým směrem. Zůstávám přikrčený za jakýmsi kontejnerem a počkám, až odejdou.

INSIDE

Právě interaktivní pozadí, kdy je důležité, co se na scéně děje v dáli, je jedna z největších novinek oproti Limbu. Kdybych vyběhl ze skrýše dříve, chlapík ke mně přiběhne a uškrtí mě. Hra se ovšem stále hraje ve 2D.

Budete plavat, šplhat, skákat, potápět se, přepínat páky, přesouvat věci, utíkat před psy, řídit ponorku, správně časovat své akce, ovládat humanoidní bytosti bez svobodné vůle a samozřejmě umírat.

Ať už chlapce roztrhají psi, nebo ho trefí šipka, je to součást procesu, který vám pomůže pochopit, jak dál. V některých momentech se na první zahrání smrti nevyhnete. Na druhou stranu smrt nevnímám jako trest, neobtěžuje, protože nikdy nejste nuceni opakovat dlouhé pasáže. A když víte, jak dál, je během okamžiku hotovo, byť realizace čas od času vyžaduje hbité reakce.

INSIDE

Pochvalu zaslouží návodnost prostředí, v němž instinktivně tušíte, co dělat. Zřejmě nikdy se nezaseknete, protože něco přehlédnete. Zhruba první hodinka je hodně přímočará, kdy jen běžíte kupředu. Prostřední část nabízí komplex několika obrazovek, v nichž se pohybujete, a připomněla mi právě Limba, zatímco poslední třetina už je zase přímočařejší.

Fascinující přitom je, že hra od začátku do konce překvapuje něčím novým, a byť se základ některých hádanek opakuje, vždy se objeví v pozměněné, nebo náročnější variantě. Nečekejte přitom žádné nahrávací obrazovky, vložené animace nebo rozhovory, zážitek je plynulý od začátku do konce. Když k tomu přičtu, že kromě pohybu už stačí jen dvě tlačítka (pro skok a pro akci), je to svým způsobem návrat ke kořenům videoher. A návrat velmi vítaný.

Během tří hodin se také nestihnete nabažit grafiky, ostatně mnohé scenérie bych se nebál označit za umělecké dílo. Zatímco Limbo byl černobílý, INSIDE se nebojí barev, ale jen mírně, jako koření. Obdivuhodný je smysl pro detail, který se týká i nespočtu animací, při nichž vás chytí, případně zabijí.

Velmi zvláštní je příběh. Zatímco při hraní Limba měla cesta cíl, tedy nalezení vlastní sestry, v případě INSIDE zůstává zahalen v mlze. Nevíte vůbec nic. Jdou vám po krku a vy utíkáte. Alespoň tak autoři chtěli, abyste se cítili. Ačkoliv se ve hře nemluví, to, co vidíte a zažíváte, vám poskytne dostatek materiálu pro přemýšlení. Postupně vám vše začne dávat smysl, byť se mu podvědomě bráníte.

INSIDE

Konec překvapuje a svádí k mnoha interpretacím. Jenže pak vám to dojde a máte chuť si s někým o hře popovídat. Mnohé vysvětluje i alternativní konec, k němuž se propracujete, pokud objevíte všechny tajné místnosti. Je to tedy hra, kterou sice dohrajete za tři hodiny, ale v myšlenkách vám ještě chvíli zůstane. A pravděpodobně si ji zahrajete znovu.

Záměrně jsem nerozepisoval žádné hádanky a vyhnul se tomu, co se děje v závěrečném aktu. Nedívejte se na videa, o hře už nic nečtěte a běžte si ji zahrát. Vyšla na PC a Xboxu One.

iDNES.cz

92%

Čtenáři

86% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

17. července 2025 1

Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

16. července 2025  15:06 0

RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

95 %

Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

Switch 2
16. července 2025 3

Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

16. července 2025  11:38 3

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 22

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 30

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.