Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Horké Léto 2

  4:34aktualizováno  9. července 2001 4:15
Horké Léto 2
V čele většiny náměstí stává kostel... V Horkém Létě 2 tu stojí bordel...

Majer se vrací!

Je prosinec, vánoce jsou za dveřmi a pro počítačové hráče nastává rajské období. V tomto čase se na pulty obchodů dostává tradičně největší množství těch nejkvalitnějších her, na které spousta z nás čeká často i několik let. Strategie zahraničních vydavatelů je jasná - dobře vědí, že pod vánoční stromečky se těch krabic s jejich výtvory vejde náramná spousta. Ví to Sierra, která nám nadělila Gabriela Knighta 3, ví to i Lucas Arts, kteří si pro nás připravili pátý díl Indyho Jonese. Obdobnou "vánoční" strategií se ale začínají řídit už i čeští výrobci a distributoři, jelikož si pro nás na tento měsíc připravili dvě zbrusu nové adventury. Ta první z nich, POLDA 2, už je několik dní v prodeji a té druhé, které se budu v této recenzi věnovat, se s největší pravděpodobností dočkáte příští týden. Samozřejmě nemluvím o ničem jiném než o HORKÉM LÉTU 2 (HL2).

V pokerové mezihře můžete svého protihráče doslova svléct z kalhot... ééé, tedy ze sukně

Narozdíl od Poldy 2, HL2 je mezi hráči netrpělivě očekáváno již více než půl roku. Pokud si dobře pamatuji, prvotní datum vydání znělo "červen 1999", nicméně hra se dočkala svého dokončení až nyní. To ale nic nemění na tom, že většina z těch, co před rokem a půl hrála první díl této adventury, se na dvojku třepe jako houmlesák na flašku rumu. Ono není divu, vždyť HL1 byla hra plná humoru, parodie a, co je nejdůležitější, byla kompletně namluvená vynikajícím imitátorem a bavičem Zdeňke Izerem. (všichni si dozajista pamatují na pubertálního Honzu Majera, který zachraňoval svoji rodinu na ostrově kdesi v Pacifiku) Nicméně po vydání rozporuplné demoverze spousta nadšenců odpadla a musím se přiznat, do této skupinky jsem se zařadil i já. Ovšem nyní, když jsem po několika dnech HL2 úspěšně dohrál, vás mohu ujistit, že toto pokračování je TÉMĚŘ po všech stránkách lepší než díl první. Hra je rozsáhlejší, má lepší grafiku a namluvení se opět zhostil bezchybný Zdeněk Izer. Bohužel, ne všechno se ale na HL2 povedlo tak jak mělo, ale o tom až později.

Tak takhle nějak si představuju poklidný rodinný život

Původní Horké léto bylo postaveno na nepříliš originálním a nápaditém příběhu, což mu bylo mnohdy vyčítáno. Naštěstí se autoři poučili a pro HL2 vymysleli o něco zajímavější a originálnější zápletku. Děj se tentokráte odehrává na divokém západě někdy na konci minulého století. Zdánlivě to vypadá jako klasická westrnovka - krajem řádí banda lupičů, kteří ničí na co natrefí, okrádají počestné občany a, co je nejhorší, den co den se opíjejí do němoty. Šéfem všech zlotřilců je podlý bandita Jednooký Dingo, jehož specialitou je likvidace mužů s šerifskou hvězdou na prsou. Tohle všechno by ale ještě bylo jakž-takž v pořádku, kdyby si Dingo a jeho banda nezasedli na jednu malou osadu indiánského kmene Hatanapalatů. Osadu vykradli již tolikrát, že si na to indiáni zvykli a brali to jako součást svého života, JENŽE... Při posledním loupežném nájezdu Dingo ukořistil i indiánský posvátný šutr - Purpurového Salamandra, bez kterého hrozí celému kmenu věčná záhuba. A tak se místní šaman jménem Orlí Tě-Péro rozhodl celou situaci vyřešit povoláním velkého hrdiny z budoucnosti. Bohužel, mýlit se je lidské a protože indiáni jsou taky lidé, ocitla se v šamanově stanu místo vymakaného kulturisty obtloustlá kreatura... Honza Majer. A protože na zopakování kouzla již šamanovi nezbylo sil, visí záchrana celého kmene na Majerových bedrech. To to zase jednou dopadlo...

V útulném městském bordelu se Majer cítí jako ryba ve vodě

Než se ale Honzík pustí na cestu za Purpurovým Salamandrem, musí nejdříve dokázat, že je natolik schopný, aby se mohl zhostit tak důležitého a obtížného úkolu. Ono přeci jen, na první pohled působí Honza jako obtloustlý buran s předkusem, který mu vyrůstá snad až někde z horního rtu. No a jak sami uznáte, takovému budižkničemu se žádné zachraňovací akce nesvěřují. Naštěstí je ale v Majerovi víc inteligence než se na první pohled zdálo a důležitá mise je nakonec (překvapivě J) vložena do jeho rukou. Záhy se dostává do nedalekého městečka, ve kterém namísto šerifa vládne alkohol, prostituce ale taky, co je pro nás nejdůležitější, Jednooký Dingo. V městečku Vidlákově stráví Honza nejvíce času, a to především v místní hospodě (kde bude karbanit o 106) a v bordelu (kde bude... no, však víte co...). Mimo toho se seznámí i s prsatou děvou Mery-Ťuk (oni mají vůbec všichni obyvatelé městečka "zvláštní" jména) a dostane se na stopu bájného pokladu šerifa Bena... no a možná se mu podaří najít i toho Purpurového Salamandra...

Silikonová Mery-Ťuk je nyní bosskou v šerifově kanceláři

Snad každý čekal od HL2 velký kupec zábavy a nutno poznamenat, že ani v tomto směru hra nezklamala. Většina komických situací vychází přímo z rozhovorů, kterých je zde mimochodem překvapivě velké množství, na což jsem nebyl doposud v českých hrách zvyklý (ty spočívají převážně z častého kombinování předmětů - včetně Poldy 2). Na vtipné narážky natrefíte snad v každé větě no a nemusím snad ani uvádět, že z úst Zdeňka Izera jsou rozhovory k popukání dvojnásob. Vůbec i veškeré činnosti Honzy Majera jsou velmi netradiční a vtipné. Však uvidíte sami, až budete zbavovat indiána Pařeza prokletí, až budete tlusťochovi Silvestrovi sjednávat svatbu nebo až se poprvé setká s místním hrobníkem, kterému bude svou neschopností zemřít kazit po celou hru kšefty.

HL2 je po mnoha stránkách zajímavá hra a jednou z těchto zajímavostí jsou i bonusové "mezihry". Jejich kvalita je však velmi kolísavá, třeba takový klavírní puzzle nebo primitivní soutěž v pití se za mezihry ani nedají považovat. Ale o něčem jiném už jsou například časté přestřelky. Z různých skrýší na obrazovce na vás začnou vykukovat bandité a vy je musíte odstřelit dříve než odstřelí oni vás. Jste limitováni buď časem, nebo počtem banditů, které musíte zneškodnit. Tak takhle nějak bych si představoval prázdninový pobyt v pionýrském táboře A pište si, že vám to dá pořádně zabrat, než se svou pistoli (tedy... myš) naučíte pořádně ovládat. Jednoznačně nejlepší mezihrou ze všech je pak soutěž v pokeru. Samozřejmě se hra řídí skutečnými pravidly a pokud poker alespoň trochu umíte, užijete si svoje. Na druhou stranu, pokud jste v pokeru přeborníci, bavit se moc nebudete, protože inteligence počítače není nijak vysoká. To ale nemění nic na to, že se tahle mezihra autorům skutečně vydařila.

Co se rozsáhlosti týče, je HL2 určitě delší než HL1, ale rozhodně kratší než Polda 2. Projdete se po padesáti herních obrazovkách, seberete přes padesát předmětů a pokecáte si s asi 30 postavami. Celkově je to slabší nadprůměr a když si k tomu připočtete ne zrovna vysokou obtížnost, tak nejpozději za 20 hodinek byste měli HL2 dohrát. Naštěstí se ve hře nevyskytuje žádný "pixel-hunting", takže žádné tvrdé zákysy nehrozí.

Ještě jsem se ani větou nezmínil o grafickém zpracování hry, tak to musím rychle napravit. Obrázky jsou nakreslené profesionálním malířem Janem Štěpánkem a naskenerované z plátna (nebo papíru) do počítače. Některé lokace vypadají docela pěkně (převážně exteriéry), jiné jsou zase takové nehezké, upatlané (třeba vnitřek šamanova stanu). Zombácký hrobník se ukáže vždy, kduž Honzovi hrozí nebezpečí... v tomto případě se bude Majer ženit Ale většina z nich je minimálně nadprůměrná, takže zde není příliš co vytknout. Ostatně není nic snazšího než se mrknou na okolní obrázky. Snad jediné, co se mi na grafickém zpracování nelíbilo, je vzhled některých postav. Konkrétně samotný Honza Majer se mi nezdá příliš povedený, ovšem přiznávám, že postupem času mi jeho postavička přišla spíše komicky než ošklivě. Horší už je to s animacemi. Těch je ve hře velmi poskrovnu a když už se nějaké objeví, tak jsou mnohdy přímo odpudivé. Jsou trhané, mají málo fází a vůbec, patří asi k tomu nejslabšímu co jsem zatím u českých her viděl. Je to velká škoda, protože se nehezkým animacím docela daří kazit celkový vizuální efekt hry.

Velmi příjemně mě překvapil hudební doprovod. Podle herní situace se v HL2 střídají veselé písničky s temnými a ponurými skladbami, které velmi dobře dokreslují atmosféru hry. Dokonce jsem se jednou přistihl, jak si jednu melodii ze hry pozpěvuju na zách... errrr, tedy, prostě jsem se přistihl, no. A to se mi stává málokdy. Zvukových efektů je tradičně velmi málo a co se dabingu týče, myslím, že se ani nemá cenu o něm rozepisovat. Je prostě skvělý a basta. Hold, pan Izer je pan Izer. Tentokrát na to ale nebyl sám - ženských rolí se zhostila Miluška Bittnerová a i její výkon je až na vyjímky taktéž velmi slušný.

Tak tomuhle praseti bude Majer obstarávat nevěstu

A teď je na řadě trocha ostré kritiky, která je směřována k hernímu enginu. O tom se zpravidla v recenzích nezmiňuji, jenže HL2 mě k tomu vysloveně donutilo. Troufám si tvrdit, že HL2 je jedna z nejhůř naprogramovaných adventur, které jsem kdy měl možnost hrát. Přesto, že je to obyčejná 2D adventura, je neuvěřitelně pomalá a přímo neskutečně náročná na paměť. I když je jako minimum uvedeno 32 MB RAM, hře to zdaleka nestačí a po několika málo minutách se vám na harddisku vytvoří 50 - 70 MB swapák. Jistě víte, co to znamená. Program bude neustále hrabat z disku, což je katastrofální obzvláště při střeleckých mezihrách, kde je od hráče vyžadován hbitý postřeh a rychlé reakce. Než se vám celá mezihra pomalu naswapuje, budete mrtví ani nevíte jak. Na tomto místě bych chtěl poděkovat mému kamarádovi Víťovi "Tox" Jadrníčkovi - zkušenému akčnímu pařanovi. Ten za mě úspěšně dokončil poslední střeleckou mezihru, kterou jsem po více než hodině neustálého pomalého načítání pozice a marného střílení za zvukového doprovodu chroustajícího harddisku vzdal (aspoň vidíš, že prémie jsou určeny k povyšování hardware a ne k jejich propíjení :-) - by Zdeněk Polách). Paměť ale není jediným problémem enginu hry. Na divokém západě asi ještě neznali slovo hygiena, když mají hnojiště hned vedle studnice I samotné herní lokace se načítají na můj vkus až příliš dlouhou a můžu vám říct, že složité 3D prostředí v Gabrielovi Knightovi 3 se mi načte dříve než některé 2D obrázky v HL2. Co mám k tomu všemu ještě dodávat - naprogramování hry je jednoduše odfláknuté a kazí jinak více než dobré dojmy ze hry. Pro chlapce z Centauri Production, kteří mají herní engine na svědomí, mám tento vzkaz: Pánové, v Rytířích Grálu (první český dungeon, 1996) jste odvedli mnohem lepší práci.

Abych ale jenom nekritizoval, musím ještě autory pochválit za paralaxní scrolling (tradičně 3 vrstvy) a za stínování postavičky podle toho, jestli se zrovna nachází "na slunci" nebo "ve stínu". Zmínit se ještě musím o velmi pěkném hlavním menu ve formě dřevěného rozcestníku a o chytře navrženém inventáři, ve kterém všechny sebrané předměty přehledně rotují v řadě za sebou. Nechybí zde ani rychlý "dvojklik" myši, po kterém se postavička mžikem přesune na požadovanou pozici na obrazovce.

Celá recenze se nezadržitelně chýlí ke svému konci a mě nezbývá než se vrhnout na závěrečné hodnocení. Možná se budete divit, ale právě s touto částí recenze (hlavně s konečným číselným verdiktem) jsem měl snad nejvíce práce a starostí.

Horké Léto 2
Výrobce: JRC Interactive
Distributor: JRC Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAMM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Horké Léto 2 mě v mnohém příjemně překvapilo a rozhodně si zaslouží vaši pozornost. Nebýt špatných animací a pomalého a nestabilního enginu, bylo by hodnocení ještě o 5% vyšší.
Hodnocení 71%
Dokonce ani v tuto chvíli, kdy už je celá recenze uzavřena, si nejsem jist, zda jsem hru ohodnotil správně. U HL2 jsem se bavil... velmi dobře jsem se bavil... nicméně nesnesitelná pomalost a nestabilita enginu hry mě mnohdy dokázala neskutečně otrávit. Je to ale česká hra a tak jsem nucen přimhouřit obě oči a hře trochu "pomoci". Původně jsem uvažoval o čísle někde mezi 65 až 68%, ale nakonec jsem se rozhodl HL2 očíslovat naprosto stejně jako nedávného Poldu 2. Takže pokud jste si mysleli, že vám tahle recenze prozradí která z těchto her je lepší, máte smůlu.

Mojí poslední povinností je zodpovědět klíčové otázky této recenze. Doporučit HL2 nebo nedoporučit? Koupit si HL2 nebo radši Poldu 2? Na tu první otázku je odpověď snadná: rozhodně ano, pokud tedy máte doma alespoň slabého celerona s 64 MB paměti. A co se týče té druhé otázky... nó, to bude těžší. Jak už jsem uvedl v předešlém odstavci, obě hry jsou si v podstatě rovnocenné - HL 2 má lepší grafiku a hudbu, Polda 2 má zase kvalitnější animace a možná o drobet lepší dabing, ale o tom by se dalo dlouze polemizovat. HL2 je rozhodně o něco kratší než Polda 2, ale zase jsem se u něj místy více bavil. Takže můj verdikt zní: KUPTE SI OBĚ...

Autor:
  • Nejčtenější

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

V říjnu nás čeká návrat do středověku s hejny krvelačných krys, horor inspirovaný H. R. Gigerem, tahovka s postavičkami...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: 1428: Shadows over Silesia je vynikající česká husitská hra

Od nadaného indie brněnského studia KUBI Games dorazila poutavá temná adventura z dob husitských válek. Husita Hynek a...

Strávil 5 907 hodin v oblíbené hře, o vše může kvůli Googlu přijít

Pokud Rockstar nezasáhne, youtuber Colour přijde o veškerý postup v online části kovbojky Red Dead Redemption 2. Hrál...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělal v GTA miliardu virtuálních dolarů, trvalo to dva roky čistého času

Obrovskou míru odhodlání prokázal hráč Grand Theft Auta 5. Aby se zařadil do úzké skupiny herních miliardářů, strávil...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu

Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec

Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...