Half-Life 2 Episode One

  12:01aktualizováno  9:47
Datadisk na jednu z nejlepších akčních her všech dob se po dlouhých odkladech dostal konečně na naše monitory a o tom, jak dopadl, bude tato recenze. Dali do tohoto projektu tvůrci všechno nebo nás čeká další průměrný addon?
85

Half-Life 2: Episode One

Platforma: PC
Výrobce: Valve Software

Herní karta

Datadisk na jednu z Half-Life 2 Episode One nejlepších akčních her všech dob se po dlouhých odkladech dostal konečně na naše monitory a o tom, jak dopadl, bude tato recenze. Dali do tohoto projektu tvůrci všechno nebo nás čeká další průměrný addon?

O hře Half-Life 2 (HL2) byly popsány tisíce stránek a nemá cenu s o ní snad nějak více rozepisovat. Famózní dobrodružství vědce Gordona Freemana pohltilo skoro každého bez rozdílu věků a na ohlášený datadisk s názvem Aftermath čekal každý jako na smilování. Později ale ve Valve udělali rozhodnutí, že nevydají datadisk jako takový, ale budou uvolňovat postupně jednotlivé epizody přes jejich distribuční kanál Steam. Aftermath je tak přejmenován na Episode One, přičemž minimálně další dvě epizody jsou již oznámeny a pracuje se na nich. Co tedy nabízí první epizoda? Čtěte dále…

Half-Life 2 Episode One Half-Life 2 Episode One Half-Life 2 Episode One

Half-Life 2 Episode OneGordon opět ve srabu
Děj datadisku začíná prakticky okamžitě po skončení původního HL2, Gordon je za pomoci Alyx a jejího robotího přítele Doga vytažen ze sutin a než se vydá na útěk ze zdevastovaného City 17, musí alespoň na čas zabránit explozi jádra v Citadele. Nebude na to ale sám, protože Alyx mu bude stát celou dobu za zadkem a pomáhat mu, ale k tomu se ještě dostaneme. Celkově vzato tedy čeká na hráče nový příběh, nic jiného. Nečekejte žádné nové zbraně, tuny nových druhů nepřátel (pouze jeden) nebo nějaké výrazné změny v hratelnosti. Tvůrci se soustředili pouze na vynikající hratelnost a pokračování příběhu a svou práci rozhodně neodflákli.Odebrány byly celkem hluché jezdící pasáže, takže žádné vznášedlo nebo buginu zde nehledejte, jinak je skoro vše při starém. Trošku netradiční (i když ne ve světe HL) je zhruba první třetina hra, kterou procházíte beze zbraně a máte pouze Gravity Gun. Během této doby budete hlavně plnit celkem jednoduché logické hádanky a hledat cestu dál.

Alyx není jen nějaký přihlouplý sidekick, který se pořád plete do cesty a sem tam po někom vystřelí, ale je to živá bytost!

Half-Life 2 Episode OneNaprosto zásadní a klíčovou věcí z celé epizody, je spolupráce Gordona a Alyx, něco takového totiž hráči ještě neměli možnost prožít. Alyx není jen nějaký přihlouplý sidekick, který se pořád plete do cesty a sem tam po někom vystřelí, ale je to živá bytost! Po celou dobu hry budete kromě několika okamžiků stále spolu a rozhodně to není na škodu, protože si k ní vytvoříte naprosto unikátní vztah. Její umělá inteligence, pohyby i mimika obličeje, to vše je zpracováno naprosto bezchybně. Ve vypjatých situacích se skutečně bojí, neustále komentuje dění (na rozdíl od tradičně němého Gordona) a sem tam utrousí i nějaký ten vtípek. Jedním z nejlepších je asi pasáž v temném tunelu plném zombíků, které zaměřujete baterkou a Alyx je odstřeluje. V jednu chvíli se těsně za mnou ozvalo zombie-mručení, za kterým jsem se rychle otočil, ale to už se tam hihňala Alyx se slovy „Gotcha…“ a nevinným úsměvem na rtech. Zkrátka Alyx si zamilujete, budete ji opatrovat a bránit (může umřít) po celou dobu. Její umělá inteligence je perfektní, sama se kryje, vyhledává cíle, ujímá se stacionárních kulometů a čistí vám cestu. Za celou hru se nikde ani na chvilku nezasekla, nepřekážela mi v cestě nebo mi nevlezla do rány, prostě paráda. Tak by to mělo u pomocníků vypadat, páni vývojáři.

Half-Life 2 Episode One Half-Life 2 Episode One Half-Life 2 Episode One

Half-Life 2 Episode OneStále se zlepšující Source
První epizodu pohání samozřejmě ten samý engine, jako původní HL2, tedy Source. Ten je opět perfektně vyladěn, je rychlý (quicksave je okamžitý, quickload trvá jen několik sekund) a nenáročný na HW. Přestože od vydání HL2 už nějaký ten čas uplynul, vypadá po vizuální stránce stále prvotřídně a v kombinaci s HDR efekty, simulující reálné zobrazení ostrého světla, se stará o skvělý zážitek. Nejen světelné efekty ale vypadají skvěle. Prakticky vše, od modelu Alyx, přes nepřátele až po tu bednu tamhle v rohu je zpracováno vše s neuvěřitelným citem pro detail. Ale proč to sem vlastně píšu, když většina toho byla stejně k vidění už v HL2. Po designové stránce se vývojáři také vyřádili. Prakticky každý metr čtverečný do konceptu levelů skvěle zapadá a je vidět, že na ztvárnění zdevastovaného City 17 si dali borci z Valve sakra záležet. Nejrůznější skripty navíc atmosféru ještě zhušťují.

Prakticky vše, od modelu Alyx, přes nepřátele až po tu bednu tamhle v rohu je zpracováno vše s neuvěřitelným citem pro detail.

Ani při hodnocení zvukové stránky nemohu šetřit superlativy. Namluvení je profesionální a přesně vystihuje danou situaci.

Klady a zápory

Plus Parádní hratelnost a vyladěný engine
Plus Alyx
Plus Komentáře

Mínus Hodně krátké
Mínus Vlastně až neuvěřitelně krátké

Zvuky jsou na stejně vysoké úrovni jako u HL2, tady žádná změna. Dobrá je i dynamická hudba, reagující na momentální situaci, takže pokud se poklidná melodie změní na rychlé elektro, očekávejte nějakou tu bitku. U zvukové stránky nemůžu nezmínit jednu parádní věc. Při spuštění nové hry máte na výběr aktivaci komentářů od různých členů týmu, které jsou pak ve hře na konkrétních místech označeny velkou ikonou. Z těchto poznámek se lze dozvědět spousty zajímavých věcí, jako např. jak daný kousek levelu vznikal a jaké byly původní plány, jaké problémy byly s následujícím skriptem a jak byly problémy vyřešeny, jak vývojáři donutili hráče, aby se díval konkrétním směrem a neprošvihl důležitou věc apod. Přítomnost této maličkosti mi udělala opravdu radost, někdy jsem docela koukal, s čím vším můžou být problémy. Na závěr ale doporučuji, abyste si tuto možnost zapnuli až při druhém hraní, protože občas se může stát, že se předem dozvíte věc, která vás čeká za několik okamžiků.

Verdikt: Celkově vzato je Half-Life 2 Episode One výtečný datadisk, který snad nemohl dopadnout lépe a bavit se u něj budete od začátku do konce, což bohužel nebude dlouho, protože herní doba se pohybuje mezi ubohými čtyřmi až maximálně šesti hodinami a to je opravdu málo. Jediným plusem je finální video z druhé epizody, která už se ve Valve kuchtí nějaký čásek a které se snad dočkáme co nevidět. Kromě herní doby ale nemám co tomuto kousku vytknout, takže pokud se vám líbil HL2, moc nepřemýšlejte a rozhodně berte!

Autor:

Největší herní veletrh E3 probíhá od 11. do 13. června v Los Angeles. Bethesda předvedla novinky Doom: Eternal a Wolfenstein: Youngblood. Microsoft oznámil první informace o nové konzoli Xbox Scarlett a rozšíření Xbox Game Pass na PC.

EA na své vlastní akci ukázalo gameplay ze Star Wars Jedi: Fallen Order.

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

93 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 504 čtenářů

Témata: bitka, Half-life, Steam, Valve

Nejčtenější

Co se děje s herním gigantem Electronic Arts? Nemá hry a na E3 pohořel

EA Play 2017

Nepopulární společnost Electronic Arts na letošní E3 úplně propadla. Než takový debakl, to už by udělala lépe, kdyby se...

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Dojmy z hraní: Watch Dogs Legion se posouvá směrem, který nikdo nečekal

Watch Dogs Legion

Ubisoft nás den před otevřením výstaviště v Los Angeles pozval do utajené lokace, kde jsme si za přísných...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Najdete na iDNES.cz