RECENZE: Devil May Cry 4 SE je patrně nejzbytečnější remake všech dob

aktualizováno 
Legendární japonská mlátička Devil May Cry 4 se vrací po sedmi letech. Marně však přemýšlíme proč.
60

Devil May Cry 4: Special Edition

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Capcom

  • Výborný systém komb
  • Nové postavy
  • Příliš recyklování
  • Neopravuje žádnou chybu originálu

Herní karta

Devil May Cry 4 Special Edition | foto: Capcom

Tak se nám situace s remaky, remastery, speciálními edicemi a vůbec všemi dalšími honosnými tituly, pod nimiž se skrývá prachsprosté recyklování starého obsahu, začíná pomalu, ale jistě vymykat z rukou. Nevadí mi samozřejmě, že někdo znovu vydává klíčové tituly z minulé generace konzolí na tu novou, která je pro mnoho lidí tou vůbec první. S povděkem kvituji i rekonstrukci starých legendárních her, na nichž jsem vyrůstal a které už dnes zhusta ani nelze spustit. Ale při vší úctě, čtvrtý Devil May Cry, jenž sice ve své době (rok 2008) zaznamenal zasloužený úspěch, nepatří ani do jedné této skupiny.

Devil May Cry 4: Special Edition

Devil May Cry 4: Special Edition

Série DMC, původně plánována jako jakási odbočka Resident Evilu, je v jistých kruzích brána jako kultovní záležitost, pro ostatní je to pak spíše důkaz japonské ujetosti. Titulní postava je namyšlený hezounek, který se s gigantickým mečem v jedné ruce a pořádnou bambitkou ve druhé probíjí zástupy nepřátelských démonů.

Důraz je kladen především na stylovost, tedy řetězení dlouhých nepřerušovaných komb, přičemž hlavní hrdina se spíše než o vlastní život bojí o to, aby se mu nerozcuchala ofinka. Celé je to divné, nedává to příliš smysl, ale pokud dokážete vypnout racionální uvažování a netrpíte epilepsií, také proklatě zábavné. Čtvrtý díl je pak přes řadu specifik vnímán jako ten vůbec nejlepší. To jsou tedy důvody, proč remake vznikl. A nyní se vám pokusím nastínit, proč to podle mého mínění nebyl až tak dobrý nápad.

Zaprvé jde až o čtvrtý díl série. Pokud tedy nemáte zkušenosti s těmi předchozími, nebudete příliš tušit, která bije a všechny animace se stanou jen přehlídkou machistických póz, vnadných ženských tvarů a bizarních dialogů. Právě proto se tvůrci rozhodli celou sérii restartovat a kdo chce do rozjetého vlaku nastoupit, měl by tak udělat letos (!) vydaným remakem Devil May Cry, nikoliv sedm let starou hrou, která se odkazuje na 14 let starého předchůdce.

Devil May Cry 4: Special Edition

Devil May Cry 4: Special Edition

Ale mnohem horší je fakt, že spousta použitých herních mechanik je více než zastaralá. Samotný princip honění se za lepším skóre, které má možná dopad na hráčovo ego (a získané achievementy), ale jinak hlouběji hru neovlivňuje, je podle mého již překonaný. 

Příběhem lze proběhnout i na jednu z vyšších obtížností poměrně hladce a i když mé výsledné hodnocení připomnělo působení na střední škole (nedostatečné od shora až dolů), jede se dál až k závěrečnému souboji s bossem. Statické úhly kamery a věčné nahrávání nových obrazovek (byť velice rychlé) také nejsou zrovna principy hodné 21. století. 

Jako vrchol zoufalosti už dnes působí neustálé recyklování obsahu. Velkou část původní hry totiž absolvujete v kůži druhé postavy, s níž opětovně procházíte ty samé lokace. A teď si představte, že tím největším tahákem speciální edice jsou tři nové postavy, s nimiž si to samé můžete projít ještě dvakrát. Pokud je DMC4 nejoblíbenější hrou vašeho života, tak patrně budete na vrcholu blaha, ostatním stejně doporučím hrát za původní postavy, protože jejich kampaň obsahuje i nějakou tu příběhovou omáčku okolo.

Žádný jiný tahák tu už není. Původní japonský dabing je pro většinu také spíš zajímavůstka než skutečně použitelná věc, lehce vyšperkovaná grafika pak stejně nedosahuje dnešnímu průměru ani po kolena, obzvláště „džungle“ je vyloženě hnusná a 1080p v 60fps to prostě nevylepší.

Pro koho to vůbec je?

Devil May Cry 4: Special Edition

Devil May Cry 4: Special Edition

Devil May Cry 4 SE je dobrou hrou, o tom žádná. Nicméně marně přemýšlím, kdo může být cílovou skupinou. Jelikož ve své době prosvištěla všemi platformami, dá se předpokládat, že kdo opravdu chtěl, ten si ji mohl zahrát.

Pokud si někdo nenašel sedm let čas, těžko hledat důvod, proč by to měl dělat zrovna nyní, v době, kdy už se herní průmysl přeci jen posunul zase o nějakou tu úroveň dál. A hardcore fandové už ji stejně dávno mají a názory nějakého pisálka jim můžou být zcela ukradené.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 36 čtenářů

Témata: Playstation 4
  • Nejčtenější

Svět Fortnite vtáhla černá díra. Epic ukázal, jak se má dělat marketing

Jedna z nejpopulárnějších her dnešního světa je již více než dvanáct hodin mimo provoz. Není to kvůli technické chybě,...

Cosplayerku vyloučili ze soutěže, protože ztvárňuje černošskou postavu

Jako cosplayer se můžete stát téměř kýmkoliv chcete. Ostříleným bojovníkem, robotem, zvířetem či dokonce osobou jiného...

Zahrajte si stovky dosových klasik zdarma přímo v prohlížeči

Nezisková organizace Internet Archive rozšířila svoji nabídku o další počítačové hry. Ty největší klasiky minulosti...

RECENZE: Miniaturní Pilgrims potvrzují genialitu českého studia Amanita

Nečekaně vydaná hříčka od kultovního studia Amanita se hodí spíše na mobily než na velké počítače, ovšem na jejím...

Výpadek Fortnite trval víc než den. Hráči se smáli i propadali hysterii

Sociální sítě plní tisíce příspěvků reagující na takzvaný Fortnite Blackout. Někteří hráči berou nucenou pauzu od...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily
SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily

Pojďte s námi otestovat dětské sirupy od NutriFood a ochraňte tak své děti před náporem nemocí a proměnlivého podzimního počasí. Stačí se přihlásit v komentářích.

Najdete na iDNES.cz