Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

RECENZE: Nový král on-line akcí? Destiny: Taken King je skvělé rozšíření

  12:02
Jen naprosté minimum rozšíření a přídavků vylepšuje původní hru tolik, že výsledek osloví i nové publikum. Loni se to podařilo datadisku do Diabla 3, letos mohou slavit autoři sci-fi střílečky Destiny. Taken King již přitom stihl překonat rekord v nejrychleji stahované hře na PlayStation Network.
85

Destiny: Taken King

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Bungie

  • Vylepšování postavy i výzbroje
  • Neustálý přísun odměn
  • Frakce Taken
  • Nové mise pro kooperaci
  • Nové podtřídy
  • Ohromná návykovost
  • Pro nováčky i veterány
  • Cenová politika
  • Málo nových misí pro kooperaci
  • Žádná změna v Prison of Elders
  • Některé questy

Herní karta

Destiny: Taken King | foto: Jakub Žežule

Když před rokem přišla na pulty extrémně ambiciózní on-line střílečka Destiny, sklidila v recenzích místo nadšení spíše vlažné ohlasy. Během roku stihli autoři vydat dva menší přídavky Dark Below a House of Wolves, které hru sice obohacovaly o nový obsah, její největší problémy však neřešily.

Nyní je tady o poznání nadupanější expanze Taken King, která společně s patchem 2.0 hru zcela zásadně vylepšuje. Nejlepší změny přitom netkví v nových misích a mapách, ale v kompletně přepracovaném systému vývoje postavy a celkové optimalizaci herních mechanismů.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Destiny 2.0

Nejnápadnější změna, s níž přišel již patch 2.0, se týká zjednodušeného systému vylepšování vaší postavy. Maximální úroveň dosažených zkušeností tak činí 40 a k tomuto číslu se propracováváte hraním stejně, jak to znáte z klasických her na hrdiny. Druhým důležitým ukazatelem, který se pro vás stane stěžejním po dosažení čtyřicítky, je hodnota Light. Ta představuje průměr síly vašich zbraní a brnění. Hodnoty obou těchto položek jsou si navzájem podobné, a je proto na první pohled zřejmé, která část vaší výbavy vás brzdí.

Druhým pilířem toho, proč celý systém funguje tak dobře, je obsažený až v přídavku Taken King. Jsou jím nové předměty. Těch je totiž mnohem víc a především vás jimi hra neustále odměňuje. Padají mnohem častěji a i ty legendární (fialové) lze získat jak hraním kooperace, tak v rámci příběhových misí, volným hlídkováním po mapách nebo v kláních s ostatními hráči.

Neplatí přitom, že méně vzácné (modré) předměty po získání prvních kusů legendárního vybavení zpravidla jen rozkládáte na suroviny. Modré předměty občas ty legendární svou celkovou silou převyšují.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

A nejlepší na tom je, že nejste nuceni jedno brnění navléknout a druhé vyhodit. Na první pohled nenápadná možnost infuze totiž dovolí méně silnému vybavení vstřebat hodnotu silnějšího předmětu. To se hodí právě v rámci vylepšování legendárních či exotických (žlutých) předmětů, které disponují dalšími užitečnými bonusy.

Předměty však nezískáváte jen během bojů, kdy padají z poražených nepřátel, ale v rámci vylepšování reputace u jednotlivých postav na základně. To je kapitola sama pro sebe a nemá cenu se tu pouštět do sáhodlouhého popisování každé z nich. Oproti zbytečně překombinovaným systémům původní Destiny byl celý proces zjednodušen, zpřehledněn a celé to funguje prostě na výbornou.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Prakticky neustále máte o co usilovat a body, jež slouží k nákupu legendárního vybavení, přicházejí jen zvolna, a to v rámci denních a týdenních aktivit, nebo rozmontováním jiného legendárního vybavení. Hra se vás očividně snaží odměňovat za hraní samotné. Osobně mě potěšila i novinka testovat určité typy zbraní pro Bansheeho. Dodává to hře nejen na rozmanitosti, tato aktivita se skvěle hodí v kombinaci s jednoduššími příběhovými nebo hlídkovými misemi.

Do hry přibyly v Taken King i tři nové podtřídy. „Podtřída“ zní sice poněkud nezajímavě, v rámci Destiny však jde prakticky o úplně nové postavy s novými útoky a zajímavými stromy dovedností. Titán tak může vrhat rozžhavená kladiva, hunter pálí z gravitačního luku a warlockovi zase šlehají z rukou blesky. Ať hrajete proti lidským protihráčům v aréně či kosíte zástupy nepřátel, nové podtřídy jsou zkrátka skvělé a v součinnosti rozpoutávají hotové peklo.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Tentokrát i s příběhem

Nová nepřátelská frakce Taken je skvělá a byl jsem mile překvapen, že ačkoliv mají předlohu v již v existujících potvorách, jejich vizáž a taktiky se změnily k nepoznání. Některé se zmnožují, další používají teleportaci, oslepí vás, nebo kolem sebe vytvoří bublinu, kterou nelze prostřelit.

Nejde si také nevšimnout, že si tvůrci vzali k srdci kritiku příběhu původní hry. Hodně lidí bude patrně příběh hry vynášet do nebes, já si spíše myslím, že má tentokrát prostě hlavu a patu a to je vše. Oproti původní Destiny to je každopádně sympatický posun. Hlavní záporák hry je Oryx, otec Croty, kterého jste možná zabili v rámci přídavku Dark Below. Oryx je v podstatě jen další rohatá potvora, co chce zničit vesmír. A tím to hasne.

Hra začíná slibně na měsíci Phobos a mise díky skriptování a příjemnému tempu připomene i hry jako Halo nebo Call of Duty. Následující mise se však až na výjimky drží klasického mydlení zástupů nepřátel. Bohužel nemalá část misí používá recyklovaná prostředí z původní hry a přídavků nebo nezajímavé lokace, které se těm starým velmi podobají. Tak zlé jako v přídavcích Dark Below nebo House of Wolves to však není.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Zaujme tak především nová destinace, kterou je Oryxova loď Dreadnought, na jejíž rozlehlé sály je radost pohledět. Příběhové mise vás také zavedou na místa, kde se odehrával raid Vault of Glass nebo Crota’s End, tedy do lokací, které patří k vrcholům hry. Na druhou stranu ani zde jsem nepřišel na chuť pasážím, které vyžadují větší přesnost při skákání. Destiny podobná hratelnost vůbec nesvědčí a navigací prostředím je těžce za konkurencí.

Aby nezůstalo jen u střílení a hra tentokrát opravdu měla něco, co lze nazvat příběhem, tvůrci se snažili o to, dát všemu nějaký kontext. Ve hře je pár filmečků a často k vám mluví jednotlivé postavy. Tou nejlepší je bezpochyby Cayde-6, který pro nějaký ten vtípek nejde daleko. Nolan North nahradil veškeré repliky Petera Dinklage coby Ghosta, který je vaším stálým průvodcem. Chvíli sice trvalo, než jsem si na změnu zvykl, celkový projev je ale nakonec trochu lepší a méně křečovitý. Co mě naopak zklamalo, je skutečnost, že vaše hlavní postava jaksi oněměla a veškeré dialogy s ostatními protagonisty za vás vede Ghost.

Destiny v současnosti již disponuje bohatou nabídkou příběhových misí a je velká škoda, že pro hráče tvůrci nepřipravili playlist, v rámci kterého by umožňovali hrát je v náhodném pořadí s ostatními lidmi. K misím se sice můžete vrátit a projít si je na vyšší obtížnost, ale jakýkoliv matchmaking bohužel chybí. Jedinou možností je domluvit se s kamarádem vlastnícím kopii hry nebo zkusit přemluvit někoho na internetu, ať se vykašle na raid a jde s vámi raději dělat mise. Zde hra nadále evidentně nevyužívá potenciál, protože hraní s ostatními je v Destiny mnohem větší zábava než sólo.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Novinky v arénách i kooperaci

Co se týče kompetitivního bojování v arénách, autoři připravili osm nových map s tím, že jedna je dostupná pouze na Playstation 4. Boje na mapách Vertigo nebo Crossroads zpestřuje přítomnost teleportů, The Drifter díky nízké gravitaci zase zaujme poletujícími objekty a Memento zaujme zasazením do Evropy. Celkově mapy představují zajímavý mix těsných koridorů a rozlehlých ploch.

Nový mód Rift je vlastně Uplink z Call of Duty: Advanced Warfare. Dva týmy bojují o artefakt, který se objeví uprostřed mapy. Úkolem hráčů je dopravit jej do základny soupeře. Na rozdíl od Uplinku však hráč, který artefakt sebe, může zároveň střílet. Rift je skvělý mód a podobně jako většina ostatních v Destiny hraje do karet tomu týmu, který spolupracuje.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Stále přitom platí, že hráči vydrží více, než jako tomu je u sérií Battlefield nebo Call of Duty. Nestává se vám tak často, že vás nepřítel zabije jednou ranou do zad. Nehledě na to, zda se vám daří nebo ne, vás hra po skončení klání odměňuje předměty. I v arénách samozřejmě získáváte zkušenosti potřebné pro zlepšování vaší postavy a výbavy. Zároveň s tím se vám plynule navyšuje reputace u určitých obchodníků a k dispozici jsou i specifické výzvy, které opět skýtají další odměny.

Výrazného vylepšení se dočkaly i kooperativní mise ve hře pojmenované Striky. Hra má nyní dva playlisty: jeden pro hráče na 36. úrovni a ten obtížnější s nepřáteli na 41. levelu. Pokud hrajete tyto mise za sebou, údajně máte větší šanci na získání silného předmětu, osobně jsem však tento zvýšený výskyt příliš nezaznamenal. Nové mise ty staré suverénně zastiňují, bohužel jich je však poněkud málo. Na Playstation 4 se budete těšit ze čtveřice Striků, na Xbox One jeden chybí. Práva na exkluzivitu navíc Sony vyprší až za celý rok.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Mise si evidentně berou inspiraci z raidů a nutí hráče k větší kooperaci. Ty se tak musí například krýt a upoutávat na sebe pozornost nepřátel. Boje s bossy navíc tentokrát opravdu stojí za to.

V Project S.A.B.E.R. si musíte dávat pozor na elektrizující prostředí, závěrečná bitva v rámci Sunless Cell se odehrává celá ve tmě a je náramně intenzivní a frenetická. Tři předchozí mise, které se v Bungie rozhodli zahrnout do aktuálních playlistů, jsou navíc obohaceny o náhlé vpády nepřátel frakce Taken. Přes tyto plusy je škoda, že tvůrci nevylepšili předchozí mise výrazněji a zbytek raději odsoudili k zapomnění do playlistu, v němž mají všichni nepřátelé úroveň 20.

Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Drahá zábava

Tímto výčtem ale stále nekončíme. Se zdánlivým koncem hry totiž Destiny opravdu jenom začíná. Některé další příběhové mise jsou i po dosažení maximální úrovně obtížné a jejich dokončení je skutečná výzva. Novinkou jsou questy. Ty se snaží motivovat vás k hraní různých módů hry. Questy cílící na otevřené, hlídkové mise jsou však poměrně zmatené a není tak úplně jasné, co po vás autoři vlastně chtějí. Navzdory tomu je hlídkování po mapách podstatně zábavnější a vyplatí se občas se k němu uchýlit.

A pak je tu ještě Court of Oryx, což je vlastně hráči spuštěný event, v rámci kterého bojujete s až pěti dalšími kolegy proti vyvolaným bossům. To představuje zajímavou výzvu, neboť tito bossové vyžadují k pokoření pokročilejší taktiky a souhru více hráčů. Ke spuštění těchto eventů potřebujete speciální runy. Bohužel vám hra příliš nevysvětlí, jak a kde tyto runy vlastně získáte a tak opět nezbývá, než hledat pomoc na internetu.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

I tak mi však připadá Court of Oryx jako aktivita, jejíž spuštění je zbytečně komplikované a spíše bych uvítal její zakomponování do bojů v aréně Prison of Elders, jejíž existenci tvůrci v Taken King jakoby ignorovali.

Tou největší výzvou pro všechny hráče je pak nový raid King’s Fall, který klade, podobně jako ty předchozí, důraz na úzkou kooperaci šesti hráčů. Komunikace skrz mikrofon je naprosto nezbytná. Osobně se mi raid pokořit zatím nepodařilo, ale je jasné, že jde o výzvu, která i těm nejzkušenějším zabere několik hodin.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Na závěr je třeba dodat, že Taken King je takřka povinností pro fanoušky původní hry a bohužel to není jen pro její nesporné kvality. Bungie pokračuje v nastaveném trendu a všechny majitele hry, co nemají o rozšíření zájem, ve hře prakticky šikanuje. Platilo to i v případě menších přídavků Dark Below a House of Wolves a studio s touto taktikou evidentně slaví finanční úspěch.

Když si k tomu připočtete i poplatky jdoucí Sony a Microsoftu za on-line hraní na PSN respektive Xbox Live, je to už docela na pováženou. Tento finanční aspekt v kombinaci s politikou předražených přídavků do Destiny je suverénně největším záporem hry a nejednoho zájemce tak odradí od její koupě. Soudě podle rychlosti, s jakou se Taken King prodává, to však tvůrce trápit příliš nemusí.

Cyberpunk 2077

Jedna z nejočekávanějších her roku Cyberpunk 2077 vyjde po odkladu 19. listopadu.

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 56 čtenářů

Témata: Playstation 4
  • Nejčtenější

Mnohé reklamy na facebookové hry lžou, vyhněte se jim širokým obloukem

Britský úřad pro regulaci reklamy si vyšlápl na autory některých her, které jsou v posledních měsících intenzivně...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

KVÍZ: Znáte svět World of Warcraftu? Známe výherce knížek

Soutěž Kvíz byl určený pro všechny, které alespoň trochu zajímá svět Warcraftu. Ten, kdo odpověděl na alespoň 80 procent...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trailer na novinku od Ubisoftu má větší rozpočet než mnohá nezávislá hra

Výroba dnešních her je finančně velmi náročná, další spoustu peněz je pak potřeba ještě investovat do marketingu. Nyní...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...