Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bethesda zažívá slabší období, odnese to i chystaný Doom?

Po nepříliš povedených pokračováních Fallouta, Rage a Wolfensteina se začínáme obávat o osud chystaného Dooma. Nepovede snaha vydavatelství vynahradit si předchozí ztráty pomocí mikrotransakcí k úpadku hry?

V roce 2017 byla Bethesda nejúspěšnější společností v herním průmyslu, alespoň tedy podle agregátoru hodnocení Metacritic. Wolfenstein 2, Prey, Dishonored 2: Death of the Outsider nebo The Evil Within 2 sbíraly mnohá ocenění, VR verze Doomu a Falloutu dodnes patří k nejlepším hrám pro virtuální realitu (psali jsme tady).

Hry od Bethesdy byly sice skvělé, ale bohužel se neprodávaly tak dobře, jak si zasloužily

Jenže to už je minulost, na kterou mohou dnes v Bethesdě leda tak vzpomínat. Americké vydavatelství poslední dobou jen vrší neúspěchy. 

Vše začal nešťastný Fallout 76, kde tvůrci pokazili co mohli a jejich reputace padla až někam na úroveň nenáviděných Electronic Arts (psali jsme tady). Vývojáři sice od té doby hru poctivě vylepšují, dokonce i neslavnou aféru „bag-gate“ vyřešili ke spokojenosti zákazníků, než se ale plně obnoví důvěra zákazníků, bude to nějakou dobu trvat. Nelehkou situaci pak ještě prohloubily pokračování stříleček Rage a Wolfenstein, které můžeme přinejlepším označit jako průměrné.

Všechny tři výše zmíněné tituly toho mají mnoho společného a i když nejsou v jádru úplně špatné, skončily jasným zklamáním.

Fallout 76 byl pro reputaci Bethesdy zničující.

Jde o pokračování oblíbených značek, které ovšem staví na zcela jiných kamenech než předchozí díly. Koho by před pár lety napadlo, že se dočkáme Falloutu bez NPC postav a příběhu? Nebo že se z Rage stane bláznivá psychedelická komedie v otevřeném světě? A udělat z Wolfensteina kooperativní akční RPG také není zrovna očekávaný krok. Neříkám, že by se tvůrci neměli pokoušet své značky inovovat, ovšem odsud podsud.

Hlavní váha těchto her byla totiž vždy v kampani pro jednoho hráče. Bethesda se tak mohla (spolu se Sony) pasovat do role zachránce drahých ryze single playerových her. A za to jí hráči nadšeně tleskali. Vypadá to však, že akcionáři firmy už z toho takovou radost neměli. Byť je těžké dobrat se konkrétních prodejních čísel, leccos si můžeme domyslet. Třeba o skvělém Wolfensteinovi 2 se autoři vyjádřili, že se zaplatil, což tedy moc nadšeně nezní. Evil Within 2 pak prý prodal jen zhruba čtvrtinu toho co první díl a jeho tvůrci už aktuálně pracují na jiné značce (Ghostwire Tokyo).

DOOM byl v mnoha ohledech prakticky dokonalý, další „vylepšení“ by mu mohly spíše uškodit.

Skvělá hodnocení a ohlas hráčů se bohužel nepřetavily ve finanční úspěch a tak je potřeba najít způsob, jak na známých značkách vydělat víc. Není tedy náhoda, že všechny poslední hry od Bethesdy obsahují mikrotransakce, což se bohužel negativně projevilo i na jejich samotném návrhu. Nabízí se tedy otázka, zdali se něco podobného nemůže stát i chystanému Doomovi.

Na E3 jsme si ho sice mohli vyzkoušet na vlastní ruce a Martin z toho byl vyloženě nadšený, nedávné bližší představení na Quake Conu však na internetu spustilo neradostné spekulace. 

Zvláštně třeba působí vyjádření, že vývojáři chtějí dát ve hře větší prostor tzv. glory kills. To jsou efektní „dorážečky“ na blízko, které na několik krátkých momentů převezmou hráčovo ovládání a k velice brutální animaci likvidace nebohého nepřítele tak stačí jen zmáčknutí jediného tlačítka. Ano, bylo to i v minulém díle a užili jsme si s tím spoustu zábavy, tam však šlo o ryze nepovinnou činnost, kterou nikdo nikomu násilně nevnucoval.

Jenže pokud mají autoři v plánu hráče donutit je používat častěji (jak se vyjádřil zástupce Bethesdy ve videu výše), znamená to výrazný zásah do hratelnosti. 

Pochyby dále vzbuzuje novinka v podobě jakési základny, kde může hlavní hrdina odpočívat než vyrazí na další dobrodružství. Ne, takovýto hub není z principu špatný, ale jak všichni víme z mnoha jiných her, podobný systém poněkud narušuje tempo. A chce opravdu někdo trávit v Doomu čas jinak než adrenalinovou akcí?

Doom Eternal bude nejspíš pecka. Přesto není dobré se na něj nekriticky těšit.

O práci id Software se nebojím, hra je v tuto chvíli už prakticky hotová a probíhá jen finální ladění. Jenže právě tady by to Bethesda mohla nějakým špatným rozhodnutím pokazit. Mikrotransakce, kosmetické předměty, sociální funkce, týdenní výzvy a podobné „alternativní zdroje výdělků“ mohou napáchat spoustu škod. 

Vydavatelství mohou stokrát říkat, že jde jen o nepovinnou nástavbu navíc, kterou mohou „staromilci“ úspěšně ignorovat. Praxe ukázala, že tomu tak nikdy není. Ostatně nejlepší ukázkou toho, jak by to nemělo vypadat je poslední Wolfenstein, který nepřátelům dramaticky zvedl výdrž. Hra se tak hraje úplně jinak než v předchozích dílech série, i když vypadá prakticky stejně.

Ano, nejspíš jsem jen přehnaně negativní, protože vše, co zatím autoři ukázali má širokou podporu komunity. Dokonce se v tuto chvíli ani oficiálně neví, jestli nějaké mikrotransakce ve hře vůbec budou. Je ale dobré nezapomenout, že přehnané a nekritickému očekávání plodí jen veliká zklamání. 

Budu moc rád, pokud se mýlím a po vydání hry se mi v diskusích budete smát. Za případné „já vám to říkal“ mi totiž stejně nikdo tleskat nebude.

Doom Eternal  vychází 22. listopadu na PC, PlayStation 4, Xbox One, Switch a Stadii.

Autor:
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Jak vypadá akční týmová hra v Praze? Prošli jsme si nápadité Futurento

Futurento poblíž pražské O2 areny nabízí zábavné využití pro firemní akce, školní výlety, rozlučky...

Po xboxech a playstationech končí s oficiální podporou Twitteru i Nintendo

Společnost Nintendo oznámila, že její konzole Switch od 10. června přestane oficiálně umožňovat...

70 %

RECENZE: Biomutant šlape pěkně i na Switchi

Tři roky staré postapokalyptické akční RPG Biomutant se po vydání na PC a starých konzolích...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...