Bethesda zažívá slabší období, odnese to i chystaný Doom?

Po nepříliš povedených pokračováních Fallouta, Rage a Wolfensteina se začínáme obávat o osud chystaného Dooma. Nepovede snaha vydavatelství vynahradit si předchozí ztráty pomocí mikrotransakcí k úpadku hry?

V roce 2017 byla Bethesda nejúspěšnější společností v herním průmyslu, alespoň tedy podle agregátoru hodnocení Metacritic. Wolfenstein 2, Prey, Dishonored 2: Death of the Outsider nebo The Evil Within 2 sbíraly mnohá ocenění, VR verze Doomu a Falloutu dodnes patří k nejlepším hrám pro virtuální realitu (psali jsme tady).

Hry od Bethesdy byly sice skvělé, ale bohužel se neprodávaly tak dobře, jak si zasloužily

Jenže to už je minulost, na kterou mohou dnes v Bethesdě leda tak vzpomínat. Americké vydavatelství poslední dobou jen vrší neúspěchy. 

Vše začal nešťastný Fallout 76, kde tvůrci pokazili co mohli a jejich reputace padla až někam na úroveň nenáviděných Electronic Arts (psali jsme tady). Vývojáři sice od té doby hru poctivě vylepšují, dokonce i neslavnou aféru „bag-gate“ vyřešili ke spokojenosti zákazníků, než se ale plně obnoví důvěra zákazníků, bude to nějakou dobu trvat. Nelehkou situaci pak ještě prohloubily pokračování stříleček Rage a Wolfenstein, které můžeme přinejlepším označit jako průměrné.

Všechny tři výše zmíněné tituly toho mají mnoho společného a i když nejsou v jádru úplně špatné, skončily jasným zklamáním.

Fallout 76 byl pro reputaci Bethesdy zničující.

Jde o pokračování oblíbených značek, které ovšem staví na zcela jiných kamenech než předchozí díly. Koho by před pár lety napadlo, že se dočkáme Falloutu bez NPC postav a příběhu? Nebo že se z Rage stane bláznivá psychedelická komedie v otevřeném světě? A udělat z Wolfensteina kooperativní akční RPG také není zrovna očekávaný krok. Neříkám, že by se tvůrci neměli pokoušet své značky inovovat, ovšem odsud podsud.

Hlavní váha těchto her byla totiž vždy v kampani pro jednoho hráče. Bethesda se tak mohla (spolu se Sony) pasovat do role zachránce drahých ryze single playerových her. A za to jí hráči nadšeně tleskali. Vypadá to však, že akcionáři firmy už z toho takovou radost neměli. Byť je těžké dobrat se konkrétních prodejních čísel, leccos si můžeme domyslet. Třeba o skvělém Wolfensteinovi 2 se autoři vyjádřili, že se zaplatil, což tedy moc nadšeně nezní. Evil Within 2 pak prý prodal jen zhruba čtvrtinu toho co první díl a jeho tvůrci už aktuálně pracují na jiné značce (Ghostwire Tokyo).

DOOM byl v mnoha ohledech prakticky dokonalý, další „vylepšení“ by mu mohly spíše uškodit.

Skvělá hodnocení a ohlas hráčů se bohužel nepřetavily ve finanční úspěch a tak je potřeba najít způsob, jak na známých značkách vydělat víc. Není tedy náhoda, že všechny poslední hry od Bethesdy obsahují mikrotransakce, což se bohužel negativně projevilo i na jejich samotném návrhu. Nabízí se tedy otázka, zdali se něco podobného nemůže stát i chystanému Doomovi.

Na E3 jsme si ho sice mohli vyzkoušet na vlastní ruce a Martin z toho byl vyloženě nadšený, nedávné bližší představení na Quake Conu však na internetu spustilo neradostné spekulace. 

Zvláštně třeba působí vyjádření, že vývojáři chtějí dát ve hře větší prostor tzv. glory kills. To jsou efektní „dorážečky“ na blízko, které na několik krátkých momentů převezmou hráčovo ovládání a k velice brutální animaci likvidace nebohého nepřítele tak stačí jen zmáčknutí jediného tlačítka. Ano, bylo to i v minulém díle a užili jsme si s tím spoustu zábavy, tam však šlo o ryze nepovinnou činnost, kterou nikdo nikomu násilně nevnucoval.

Jenže pokud mají autoři v plánu hráče donutit je používat častěji (jak se vyjádřil zástupce Bethesdy ve videu výše), znamená to výrazný zásah do hratelnosti. 

Pochyby dále vzbuzuje novinka v podobě jakési základny, kde může hlavní hrdina odpočívat než vyrazí na další dobrodružství. Ne, takovýto hub není z principu špatný, ale jak všichni víme z mnoha jiných her, podobný systém poněkud narušuje tempo. A chce opravdu někdo trávit v Doomu čas jinak než adrenalinovou akcí?

Doom Eternal bude nejspíš pecka. Přesto není dobré se na něj nekriticky těšit.

O práci id Software se nebojím, hra je v tuto chvíli už prakticky hotová a probíhá jen finální ladění. Jenže právě tady by to Bethesda mohla nějakým špatným rozhodnutím pokazit. Mikrotransakce, kosmetické předměty, sociální funkce, týdenní výzvy a podobné „alternativní zdroje výdělků“ mohou napáchat spoustu škod. 

Vydavatelství mohou stokrát říkat, že jde jen o nepovinnou nástavbu navíc, kterou mohou „staromilci“ úspěšně ignorovat. Praxe ukázala, že tomu tak nikdy není. Ostatně nejlepší ukázkou toho, jak by to nemělo vypadat je poslední Wolfenstein, který nepřátelům dramaticky zvedl výdrž. Hra se tak hraje úplně jinak než v předchozích dílech série, i když vypadá prakticky stejně.

Ano, nejspíš jsem jen přehnaně negativní, protože vše, co zatím autoři ukázali má širokou podporu komunity. Dokonce se v tuto chvíli ani oficiálně neví, jestli nějaké mikrotransakce ve hře vůbec budou. Je ale dobré nezapomenout, že přehnané a nekritickému očekávání plodí jen veliká zklamání. 

Budu moc rád, pokud se mýlím a po vydání hry se mi v diskusích budete smát. Za případné „já vám to říkal“ mi totiž stejně nikdo tleskat nebude.

Doom Eternal  vychází 22. listopadu na PC, PlayStation 4, Xbox One, Switch a Stadii.

Autor:
  • Nejčtenější

Dvanáct let stavěl fantaskní svět v Minecraftu, výsledek bere dech

Od té doby, co si hráč vystupující pod přezdívkou Linard pořídil hru Minecraft, buduje komplexní...

Nadšenec remasteruje přes 30 let starou herní Dunu z Amigy

Talentovaný fanoušek sci-fi Duna se nezištně pokouší zrestaurovat legendární herní adaptaci z roku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejoceňovanější hra všech dob brzy dostane přídavek. Podívejte se na ukázku

Dva roky od vydání mimořádně úspěšné „soulsovky“ Elden Ring poodhalili vývojáři detaily o chystaném...

Tvůrci fantastického remasteru Command & Conquer vydali novou strategii

Studio Petroglyph Games, které stojí za čtyři roky starou kolekcí Command & Conquer Remastered,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tři roky tvrdé práce se vyplatily. Úspěch hry překvapil i jejího vývojáře

Nejlépe hodnocenou hrou letošního roku na Steamu je zatím nenápadná skákačka Sheepy: A Short...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Nejlepší videoherní kámen? Fanoušek je přesvědčený, že je to ten z Halo 3

Fanoušek patnáct let staré střílečky Halo 3 objevil, že z důvodu šetření systémovými prostředky...

Den pokémonů nadělil fanouškům milé překvapení, Pokémon Legends: Z-A

Každoroční prezentace Pokémon Presents nebyla ani letos příliš silná, přesto fanouškům nadělila...

Poptávka po PlayStation Portalu překonala očekávání, přiznává Sony

O zařízení PlayStation Portal, které funguje jako prodloužená ruka k domácímu PlayStationu 5, je ze...

Vlna propouštění nebere konce, brzy postihne i Sony a autory Until Dawn

Po Microsoftu se k rozsáhlému propouštění ve své herní sekci připojuje i konkurenční Sony. O...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...