RECENZE: Wolfenstein: Youngblood aspiruje na titul herní zklamání roku

aktualizováno 
Legendární značka Wolfenstein se vydala novým směrem a snaží se nabídnou po všech stránkách komplexnější a náročnější zážitek. Namísto ryzí střílečky tu máme tentokrát spíše akční RPG. Problém je v tom, že kvůli tomu Wolfenstein přišel o podstatnou část svého kouzla a v novém žánru patří maximálně k šedému průměru.
55

Wolfenstein: Youngblood

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: Machine Games

  • Střílení do nácků je stále zábavné
  • Vynikající optimalizace
  • Kooperativní režim
  • Není to Wolfenstein
  • RPG prvky jsou úplně zbytečné a do hry se nehodí
  • Umělá inteligence nemyslí

Herní karta

Švédští Machinegames před pěti lety dokonale ukázali, jak má vypadat správný restart pomalu upadající značky. Jejich New Order precizně zkombinoval tradiční střílečku s moderními prvky a výsledek přilákal jak pamětníky, tak i mladé hráče. Předloňské pokračování New Colossus sice nabídlo úplně to samé, i tak to však stačilo k tomu, aby si od našich čtenářů odneslo ocenění za nejlepší hru roku 2017.

Wolfenstein: Youngblood

Na první pohled vypadá vše stejně jako minule, ovšem hraje se to úplně jinak.

Ačkoli jsou pozitivní ohlasy kritiky milé, mnohem důležitější je však pro vydavatele ekonomická stránka věci. Wolfenstein si na sebe sice vydělal, ale ve srovnání s jinými velikými tituly dneška spíše jen paběrkuje. A tak musely přijít změny.

Více než co jiného Youngblood působí jako experiment, na kterém si vývojáři zkouší, jak by se z této značky dalo vyždímat více peněz.

Na první pohled to tak přitom ještě nevypadá. Největší novinkou se zdá být možnost odehrát celou příběhovou kampaň v kooperaci s kamarádem. Jde tedy samozřejmě hrát i sólo, kdy druhou postavu ovládá umělá inteligence, v tom případě se ovšem připravíte o to nejlepší, co hra nabízí. Youngblood totiž není „New Colossus pro dva,“ funguje na úplně jiných principech.

Wolfenstein: Youngblood

Youngblood sází na kooperaci dvou hráčů a RPG prvky. To první se mu daří, to druhé ne.

Na místo klasické jednorázové střílečky udělali autoři spíše akční RPG. Pryč je ten uspokojivý pocit ze střelby, místo toho již jen protivníkům ubíráme hit pointy v závislosti na aktuálních statistikách hráčovy postavy. Dochází tak k absurdním situacím, kdy řadového nepřítele trefíte dvakrát do hlavy, ale on stále nepadne, protože je na vyšším levelu než vy.

Sice to jde proti dosavadnímu vyznění série, ale budiž, kdyby si vývojáři občas nezkoušeli nové věci, asi bychom dodnes hráli Pong a létali s raketkou zleva doprava. Ostatně takové The Division 2, Borderlands nebo Destiny fungují na podobném principu, a jaké to jsou pecky

Wolfenstein: Youngblood

V hlavní roli tentokrát není B. J. Blazkowitz, ale jeho dvě dcery Jess a Sophia.

Problém je, že všechny výše zmíněné tituly jsou na něco podobného designovány od začátku a nabízejí spoustu komplexních mechanik. Sbírání stále lepšího a lepšího vybavení, otevřený svět, nekonečnou řadu vedlejších nepovinných misí, týmovou spolupráci více hráčů. Wolfenstein nemá z výše uvedeného nic, jde o v podstatě stejnou hru jako minule, jen s tím, že nepřátelé toho vydrží daleko více a některé mapy budete muset prolézat opakovaně. A tak není divu, že to prostě nefunguje.

Youngblood je nesmírně stereotypní hrou, ve které stále dokola děláte to samé. Procházíte opakovaně stejné mapy, bojujete proti stejným nepřátelům, kteří se generují na stále stejných místech, používáte stále stejné zbraně. A to se prostě rychle omrzí.

Wolfenstein: Youngblood

Pocit ze střelby už není tak dobrý jako dříve. Nepřátelé toho vydrží zbytečně moc.

Jasně, i v předchozích dílech šlo jen o to jedno, ale díky neustálým změnám prostředí a povedenému příběhu si to člověk až tak neuvědomoval. Vždy tu bylo něco, co ho táhlo dál. Tady ne. Příběh je tu jen, aby se neřeklo, prostředí se prakticky vůbec nemění. 

Čímž tedy nechci říct, že by byly úrovně navržené špatně, naopak. Na poměry žánru jsou nezvykle složité a nabízejí spoustu odboček a ukrytých lokací. Ostatně ne nadarmo na hře pracovali i Arkane Studios, autoři z mého pohledu nejpovedenějšího levelu všech dob. Jenže, k čemu je do detailů propracované prostředí, když vás zde k průzkumu kromě sbírání v podstatě zbytečné herní měny prakticky nic nemotivuje? Tolik potřebné zkušenosti získáte jen za zabíjení nepřátel.

Fotogalerie

Poprvé v historii nehrajeme za samotného B. J. Blazkowitze, ale za jeho dvě dcery, které po něm pátrají v nacisty okupované Paříži. Změna hlavních hrdinů je dobrý nápad, bohužel však obě děvčata nejsou příliš sympatická. Lépe řečeno, až se někdy bude dělat žebříček nejotravnějších herních postav, mají holky vítězství prakticky jisté. Z tohoto hlediska je asi vítané, že byl příběh upozaděný, a na rozdíl od minulého dílu jsou filmové animace spíše sporadické.

Po technické stránce je vše v naprostém pořádku, grafika si drží své unikátní retro kouzlo, navíc lítá na plné detaily i na průměrných sestavách. Umělá inteligence je jako již tradičně mizerná, ale to k žánru tak nějak patří. Opravdu to vadí jen ve chvílích, když se nějakého přešlapu dopustí vaše virtuální spolubojovnice, znovu tak musím zopakovat, že tento Wolfenstein by se měl opravdu hrát ve dvou.

Nejlepší však bude nehrát ho vůbec. Existuje tolik jiných, lepších her stejného žánru, ve kterých se dají utopit stovky hodin. Nevidím jediný důvod, proč trávit čas u tohoto nepovedeného kočkopsa a utrácet za něj peníze.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Hodnocení hry

Redakce

55 %

Čtenáři

39 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 508 čtenářů

Nejčtenější

Pět filmů podle her, které kritika rozdrtila, ale nám se líbí

DOA: Na život a na smrt (2006)

Videoherní adaptace patří ve filmové branži mezi „otloukánky“. A přiznejme si to, většinou zaslouženě. Existují ovšem...

EA mají zápis v Guinnessově knize rekordů, za rámeček si ho nedají

Star Wars: Battlefront II

Obhajoba lootboxů ve hře Star Wars: Battlefront 2 se může nově pyšnit světovým rekordem za nejméně oblíbený diskusní...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

RECENZE: V hororu Man of Medan zjišťujete, co zabilo posádku ztracené lodi

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Více než hra je Man of Medan interaktivní film. Ale skvělý, navíc si ho díky originálně zpracovanému multiplayeru...

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Dex

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz