Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Radek Smíšek o Poldovi 2

  5:24aktualizováno  13. června 2000 12:54
Radek Smíšek o Poldovi 2

S první rozjezdovou otázkou bych začal přímo u vás samotného. Zajímalo by mne, jak jste se dostal k výrobě počítačových her (k firmě Zima Software)?
K počítačovým hrám jsem se dostal zajímavou shodou okolností. Zabýval jsem se tvorbou hudby a dostal jsem zakázku od nejmenované firmy, která vyvíjela PC hry. Když byla hudba hotová, zjistil jsem že už ji nechtějí. To mě pěkně naštvalo a Martin Zima, s kterým jsem se již delší dobu znal, přišel s návrhem založit vlastní firmu na vývoj her. A tak jsme to rozjeli.

První adventurou Zima Software byl Polda. Protože ale hru vyvíjel jiný tým (Sleep team), rád bych věděl, jak se Zima Software k této hře dostal. Kontaktoval vás Sleep team, nebo pro vás dělal Poldu na zakázku?
Sleep team nás kontaktoval v době , kdy hra byla ve fázi dodělávání grafiky a program se scénářem byl již hotov. Rozhodli jsme se hru spolu se Sleep teamem dotáhnout do konce.

Radek Smíšek třímající v rukou hru Polda 2

Jak moc se Zima software na výrobě hry podílel?
Zajistili jsme známé komiky a herce pro dabování, vyrobili jsme dabing a zvuky. Pak už zbývalo jen vymyslet název a hru vyrobit.

Zajímalo by mne kdo vůbec původně přišel s tím nápadem vytvořit adventuru s přihlouplým policistou v hlavní roli? A proč si vybral za hlavního hrdinu právě policajta-idiota?
Byl to nápad Sleep teamu a proč si vybrali policajta nevím. To, že byl trochu natvrdlejší, je asi jasné. V našich krajích, jak ve filmu tak i jinde, nevystupují chytří a drsní policajti. Asi by to nebyla taková legrace.

Polda slavil mezi hráči neuvěřitelný úspěch. Stal se nejprodávanější hrou v historii České republiky. Čekal jste od hry, že to bude absolutní bestseller, nebo jste v Poldovi viděl pouze další průměrnou českou adventuru?
Doufali jsme že Polda bude úspěšná hra, ale prodej a ohlasy od hráčů nás mile překvapily. Polda se stal hrou nejen pro mladší pařany, ale pro celé rodiny.

A nyní již k hlavnímu tématu rozhovoru - k Poldovi 2. Zajímalo by mne, kdy přesně vás napadlo vytvořit pokračování a kdy jste na něm začali pracovat?
Vytvořit Poldu 2 nás napadlo v lednu 1999 a pracovat na hře se začalo začátkem února.

Jaký byl průběh výrobního procesu Poldy 2?
Poté, co jsme dali dohromady vývojový tým, jsme vybrali vhodný námět. Scénárista a programátor začali pracovat okamžitě. Grafici se dali do hlavní postavičky policajta. Později se začaly vytvářet pozadí a postavy plus jejich animace. Mezitím se také pracovalo na hudbě a zvucích. Když byly napsány všechny texty, pustili jsme se do korekcí jak dialogů tak i herních úkolů. Pak následoval dabing. Nakonec usilovné ladění všech částí hry spojené s testováním.

Vývoj hry netrval vlastně ani jeden rok. Jak jste to všechno za tak krátkou dobu mohli stihnout?
Je důležité mít k dispozici schopné lidi, kteří pracují s vysokým nasazením a zaujetím pro to co dělají.

Poldu 2 vytvořili v základu zcela jiní lidé než Poldu 1. Kam se poděl Sleep Team a z jakého důvodu na Poldovi 2 nepracoval?
Sleep teamu jsme nabídli spolupráci na Poldovi 2. Chtěli však pracovat na vlastním projektu, který by byl prodejný i v zahraničí. Nevím jestli na nějaké hře v současné době pracují.

Příběh hry je podobně jako u prvního dílu pěkně ulítlý. Scénárista musel být zřejmě sám šílenec, když tohle všechno vymyslel. Rád bych věděl, proč jste si zvolili jako hlavní téma zrovna klonování?
Scénárista přinesl na posouzení tři náměty. Klonování se nám líbilo, protože je zde možné uplatnit spoustu nápadů a obsadit postavy, které by se v jedné hře nemohly ve skutečnosti potkat. Měli jsme proto prostor dát do hry například Zemana, Hitlera, Ceasara, Sloního muže a mnoho dalších " potvor."

Výrobní ředitel Zima Software Radek Smíšek za svým PC

Polda 2 je hra místy docela obtížná. Hodně často jsem ve hře narazil na všemi zatracovaný "pixel-hunting". Chtěli jste hledáním miniaturních předmětů na obrazovce přivést hráče k šílenství (u mě se to málem podařilo)?
Nechtěli.

A nyní několik otázek k dabingu. Opět jste pro tuto práci oslovili přední české herce. Jak na tuto nabídku reagovali?
Přední komiky a herce není opravdu jednoduché sehnat. Zvlášť před koncem roku. Kolegovi Pavlu Neužilovi se to však podařilo a přibrali jsme ještě oproti prvnímu dílu imitátora Faltuse, pana Bedrnu, který mluví Homera Simpsona a herečku Valerii Zawadskou. Všichni reagovali na naši nabídku vstřícně, protože s nimi máme dobré vztahy z prvního dílu a nebo o Poldovi alespoň slyšeli.

Určitě jste byl při dabingu osobně přítomen. Zajímalo by mne, jestli to například Luděk Sobota nebo Lábus brali jako svou běžnou práci nebo to pro ně bylo něco nového a netradičního? Určitě musela být ve studiu s těmi komiky náramná legrace.
Dabing je dost náročná záležitost. Například pan Sobota daboval více než sedm hodin v kuse. I přesto jsme si o přestávkách užili spoustu legrace, hlavně když pan Sobota začal vyprávět historky. S ostatními herci jsme dabovali kratší čas, takže to byla spíše práce než zábava.

Jaké byly jejich reakce, když nakonec viděli hru s jejich hlasy v plném provozu?
Většina z herců nemá PC a ti co mají, byli spokojeni. Programátorovi se výborně podařila synchronizace pohybu úst s hlasem.

Z Poldy 2 se nakonec vyklubala jedna z nejlepších českých her. Očekáváte od něj minimálně stejný úspěch jako od prvního dílu?
Myslím si, že Polda 2 je ve všech směrech o hodně lepší než jednička. Doufám, že prodej bude stejný, nebo lepší. Velké ztráty nám ale vznikají nelegálním kopírováním. Tentokrát však budeme tvrdě zasahovat ve spolupráci s BSA a policií proti pirátům, kteří vydělávají na naší práci.

A co budoucnost? Chystá se Polda 3? Nebo nějaká zcela jiná adventura a nebo něco úplně jiného?
Do konce roku se rozhodneme co dál. Máme totiž zajímavou nabídku ze zahraničí na podobný styl her. Určitě ale na české hráče nezapomeneme.

Zajímal by mě váš názor na budoucnost klasických českých kreslených point-and-click adventur. Zdá se, že má tento styl her překvapivě daleko větší úspěch než ostatní domácí produkty s jiným žánrovým zaměřením. V čem vy osobně vidíte příčinu úspěchu českých adventur?
Příčinu vidím v tom, že u nás nevznikají v jiných žánrech tak kvalitní hry, jako v zahraničí (až na výjimky, jako jsou např. Signus, Brány Skeldalu, Boovie - pouze můj názor ). Čeští tvůrci adventur se snaží dát do svých her specifický český humor a někdy to i vychází. Tak asi proto jsou tak oblíbené. Ale třeba je to úplně jinak.

A závěrem ještě jedna věc. V titulcích Poldy 2 jsem si všimnul, že jste si najali skutečně "profesionálního" kameramana (Salvádora Dalího). Můžete mi k tomu dát nějaký komentář? :-)
Tento člověk chtěl podle našich informací vždycky pracovat na hrách. Tak jsme si ho prostě naklonovali.

Díky za rozhovor a přeji hodně úspěchů při výrobě dalších her.

Autor:
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....