Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Vzpomínáme na první DLC. Platilo se za odhalená prsa i rozuzlení příběhu

aktualizováno 
Dnes už jsou dodatečné placené balíčky neboli DLC nedílnou součástí videoherní ekonomie. Ve svých počátcích však hráče rozčilovaly doběla, vývojáři si totiž neváhali nechat zaplatit i za vyloženě obskurní věci.

The Saboteur | foto: Electronic Arts

S tím, jak prudce rostou náklady na tvorbu videoher, hledají vydavatelství další zdroje příjmů. Do skokového zdražování se v minulé dekádě ještě nikomu nechtělo, bylo tedy potřeba vymyslet nějaký jiný způsob, jak z hráčů vytáhnout ještě nějakou tu korunu navíc. Jenže jak to udělat? 

V tradičních příběhových hrách pro jednoho hráče, které by měly už v základu nabídnout ucelený zážitek, je to velice obtížné. I z tohoto důvodu mnozí předpovídali, že ryze singleplayerové hry čeká odchod postupný scény ve prospěch obrovských otevřených světů pro mnoho hráčů najednou. K tomu naštěstí nedošlo, a to i díky politice přídavných balíčků, tzv. DLC (DownLoadable Content), díky nimž mohou vývojáři ze svého díla za minimální náklady profitovat i po vydání.

Koňské brnění za 50 Kč? Dnes už nic překvapivého.

Jako vůbec první se do tohoto oboru pustila Bethesda. O jejím slavném koňském brnění za 60 Kč toho bylo již napsáno mnohé, z pohledu zákazníka to však oproti mnoha následným experimentům bylo ještě férové. Šlo totiž jen o estetický doplněk pro hráčova oře, který ve hře neměl žádnou praktickou funkci a jeho vynechání tak hráče nijak neomezilo. Tomuto DLC se dostalo spoustu výsměchu a ostré kritiky na internetu, i tak se ale našlo dost lidí, kteří si předmět dobrovolně koupili.

Rychle se ukázalo, že významné části hráčů nevadí sáhnout hlouběji do kapsy, aby dostali „kompletní zážitek“. A tak toho mnohé herní společnosti začaly zneužívat.

Namísto toho, aby prodávaly „něco navíc“, odřezávaly z již hotových her kousky, za které si poté nechaly platit extra. Nebavíme se tu přitom o nějakých nepodstatných vedlejších misích, ale o částech hry, které jsou mnohdy pro pochopení příběhu naprosto zásadní. V tomto oboru vynikala nejvíce společnost Electronic Arts

Pokud jste si například nekoupili DLC From the Ashes pro Mass Effect 3, nedostali jste spolubojovníka Javika, a tím jste přišli o možnost pochopit motivaci rasy Protheanů, která je pro celé zakončení jinak fantastické trilogie naprosto klíčová.

From the Ashes je ale jen vyvrcholením trendu, který v EA započali už roky předtím. V Dragon Age: Origin jste mohli v základní hře narazit na postavu, která vás přímo z dialogu nasměrovala do digitálního obchodu, kde jste si museli její příběh dokoupit. Jak devastující dopad na atmosféru takové řešení má, si asi umíte sami představit.

Ve třetím díle hororového Dead Space jste si zase mohli připlatit za účinnější zbraně. Šlo vlastně o placené cheaty, což by až tak nevadilo, kdyby tím automaticky nevznikaly pochybnosti, jestli není celá příběhová kampaň vybalancovaná s ohledem na to, aby nutila hráče utrácet.

Ještě horší to pak bylo v Battlefieldu, kde si hráči za prémiovou měnu mohli koupit vybavení, na které si „neplatiči“ museli vydělávat stovky hodin. Nevím, kde se zrodil termín pay 2 win, ale Shortcut Bundle pro Battlefield 4 je jeho ukázkovým příkladem.

Systém DLC se pak zcela zvrhl v sérii The Sims, kdy jich každý díl dostal desítky. Ve chvíli, kdy vychází další díl, přitom veškerý zakoupený obsah přichází vniveč a začíná se znovu od nuly. Na druhou stranu je nutné uznat, že v The Sims jde strávit tisíce hodin a některé z jeho DLC jsou vskutku povedené. Občas ale za investici v řádu stovek korun dostanete jen pár modelů vybavení, které modderská komunita nabízí často v lepší kvalitě a zadarmo. 

Vedle těchto vějiček pak vypadalo DLC Midnight Show pro The Saboteura ještě adekvátně. Za pět dolarů totiž svlékalo podprsenky tanečnicím v erotickém klubu. Navíc bylo zadarmo pro majitele originální hry, kupovat jej museli jen ti, co si hru pořídili v bazarovém výprodeji. 

Abychom ale jen nehanili Electronic Arts, máslo na hlavě mají i mnozí další. Povedená anime mlátička Asura’s Wrath například skončila do ztracena, a pokud vás zajímalo, jak celý příběh dopadl, museli jste si koupit DLC za 7 dolarů. 

Sonic Adventure DX: Director’s Cut měl být HD verzí skákačkové klasiky z konzole Game Cube, jenže abyste dostali vše, co bylo součástí původního originálu, museli jste si ještě pořídit několik doprovodných DLC. 

Předobjednávkovým bonusem pro Metro: Last Light zase byla obtížnost Ranger, o které autoři napsali, že díky ní si budete moci hru zahrát „tak, jak bylo zamýšleno.“ Z toho logicky vyplývá, že pokud jste si hru nepředobjednali, nemohli jste si ji vychutnat naplno.

Příliš potlesku si nevysloužili ani autoři Mortal Kombatu, kteří ve svém desátém dílu nabízeli možnost dokoupit tzv. easy fatality. Tím se zcela vytratila jejich původní myšlenka a „ponížit“ poraženého protihráče najednou mohl kdokoli, kdo obětoval pár korun navíc

Svojí nečestnou zmínku v tomto článku si bezesporu zaslouží i Capcom, jehož kosmetické doplňky pro sérii Street Fightera jsou vyloženě odbyté. Často jde prostě jen o změnu barvy oblečku hlavní postavy, což je pro grafiky práce zhruba na dvě sekundy.

Někteří autoři DLC sice vyloženě nepodváděli, ale kvalita doprovodných DLC zdaleka neodpovídala původnímu titulu. Zmínku si zaslouží třeba Mafia 2, jejíž všechny tři DLC (Betrayal of Jimmy, Jimmy’s Vendetta a Joe’s Adventures) byly jen narychlo splácanými generickými misemi, které s původní filmovou hrou neměly prakticky nic společného. Missing Link pro Deus Ex: Human Revolution byl neuvěřitelně banální a i v té kratičké době potřebné k jeho dohrání dokázal člověka unudit k smrti. Nightmare in North Point pro Sleeping Dogs (viz náš retro článek) přinesl jen laciný barevný filtr obrazu a jeden druh neuvěřitelně špatně animovaných nepřátel.

Nové vlaky do Train Simulatoru nebo nahotinky do bojovky Dead or Alive jsou sice detailní, ovšem cenovku v řádu tisícikorun si neobhájí.

Asi bych mohl pokračovat ještě dlouho, ale myslím, že už jste si udělali představu. I když to tak možná na první pohled nevypadá, herní průmysl se neustále posouvá dopředu a reaguje na přání hráčů. Těžko se divit společnostem, že se snaží vydělat co nejvíce při minimu práce. Pokud to hráči kupují, jen těžko se s tím dá něco dělat.

Na druhou stranu samotný princip DLC je správný, a pokud se mu věnuje odpovídající péče, může už tak povedený zážitek dále rozšířit. Podívejte se třeba na Left Behid pro The Last of Us, Ženský úděl pro Kingdom Come či třeba přídavky k posledním Assassin’s Creedům.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Sony ukázalo dávku her pro stávající i chystanou generaci PlayStationu

V dalším díle svého pořadu State of Play se Sony zaměřilo na hry vývojářů třetích stran, především na stávající konzoli...

To se vám bude líbit. Cyberpunk 2077 ukazuje v akci zbraně a životní cesty

Očekávaný Cyberpunk 2077 sice vyjde až v listopadu, tvůrci z polského studia CD Projekt Red náš však průběžně zásobují...

RECENZE: Nic tak špatného jako Tiny Racer už jsem dlouho nehrál

Tiny Racer vypadá na první pohled jako sympatická arkádová hříčka s malými autíčky, která sice nemá nějak velké ambice,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzpomínáme na film Mortal Kombat: nářez z devadesátek se super hudbou

Nostalgie je mocná věc. Film Mortal Kombat jsme zbožňovali před 25 lety a naší srdeční záležitostí je dodnes....

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Toto vás bude bavit. Stavění městečka v Townscaperu nám učarovalo

Drobný projekt jednoho člověka s názvem Townscaper nám učaroval. Je to velmi jednoduchá kreativní hra, kde budujete...

OBRAZEM: Vybíráme nejhezčí obaly herní historie

V době digitální distribuce už pořizování her v krabičkách pomalu pozbývá smyslu. Není to ale tak dávno, co jsme si je...

Přichází konečně VR brýle dostupné pro každého? Oculus chystá nový model

Už je to víc než rok, kdy Oculus uvedl na trh modely Quest a Rift S. Nastal tedy čas na nový model. Ten by podle všeho...

Microsoft ukázal Halo: Infinite, na Xbox míří Stalker 2 a nové Fable

Nejnovější prezentace Xboxu se z větší části zaměřovala na tituly od studií spadajících přímo pod křídla Microsoftu....

TEST: Vyzkoušejte kosmetický balíček pro citlivou pleť od Yves Rocher
TEST: Vyzkoušejte kosmetický balíček pro citlivou pleť od Yves Rocher

Milujete kosmetiku, sledujete trendy a zkoušíte nové značky? Pak je na čase poznat sesterský web eMimina Arome.cz, kde najdete recenze a testy...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...