Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

  5:20aktualizováno  13. června 2000 1:01
Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

Koho vůbec napadlo udělat Havrana a jak jste se dali dohromady?
Byl to tak nějak návrh programátora Mira (Miroslav Adamus), pak se k němu přidal scénárista Juro (Juraj Podroužek), hlavou projektu byl ale Jano (Ján Adamus). No a potom už stačilo jenom najít grafika (Ján Kuva - animace, prostředí) a někoho, kdo udělá hudbu (Juraj Olejník).

Odkdy vlastně pracujete s počítačem?
Já, Jano a Miro jsme začinali na ATARI 65/XE. S počítačema jsme sice pracovali i předtím, ale tyto nebyly naše a jako počítače ani moc nevypadaly.

A kdy a v čem jste začali programovat?
S programováním jsme začínali ještě v dobách atárek a to v programu Atari Basic. Potom jsme se naučili dělat v Pascalu a nakonec se Miro naučil Assembler a v tom dělá dodnes.

V jakém programovacím jazyku tedy vznikal Havran?
Jádro je dělané v Assembleru, ostatní věci a v podstatě celá struktura programu v Delphi 4.

Na jakých počítačích jste hru dělali? Ve škole na 386tkách, doma na Pentiích nebo ve studiu na Sillicon Graphic?
Dělali jsme to doma na Pentiích, Silikony budeme používat až na další hru :-).

Scénář, na jehož základě hra vznikla, byl psán od začátku pro hru, nebo to byla původně nějaká školní povídka?
Ne. Scénář byl od začátků psán pro hru, jistým způsobem na zakázku :-), i když se dotvářel v průběhu celé tvorby hry.

A jakým způsobem vznikala grafika?
Pozadí byly kreslené olejovkama, potom jsme to naskenovali a upravili postavičky. Ty se vlastně na papíru jenom rozanimovaly, potom naskenovaly a pomocí pár vlastních filtrů poskládaly a vybarvily. A pak se to jenom zasadilo do hry :o).

Olejovky ale nejsou na detaily a díky tomu máte trošičku ušmudlané interiéry. Nesnažili jste se je nějakým způsobem přiostřit?
Víme o tom, snažili jsme se to udělat vlastním programem na filtry a uložením animací do vlastního formátu, ale všechno se prostě nepodaří. Některým lidem asi trošičku vadí ty tahy štětcem na stěnách, ale aspoň je to originální, ne? Nebo pozadí ve hře Polda - zelená barva vystínovaná od světlé do tmavé - byly pěknější?

Dělali jste hru ve vlastním engine, nebo jste sehnali již dříve použitý?
Engine jsme si vyvinuli sami, trvalo to víc jak rok a během hry jsme ho několikrát předělávali.

Jak dlouho jste hru vlastně dělali?
V podstatě asi patnáct měsíců, pokud nepočítáme začátky (prvního půl roku), což byly v podstatě jenom Mirovy pokusy dokázat, že se to dá. I grafika vypadala v začátcích jinak, skoro jako v Poldovi.

Teď mě ale napadá, proč jste vlastně dělali hru právě na toto téma?
Protože náš scénárista se zajímá o středověk a fantasy, což je trošičku vidět i na hře. To fantasy bude ale v další hře vidět mnohem víc, protože další hra bude čistě fantasy. Chtěli bysme tam vnést nějakou myšlenku, filozofii, protože her o ničem bylo na české a slovenské scéně dost a dost. Chceme prostě vytvořit něco, nad čím se člověk, který si hru zahraje, také trošku zamyslí.

Co vás tedy inspirovalo při skládání hudby právě do tohoto příběhu? Nebylo těžké sladit ji s dobou a dějem?
Ani ne... nechali jsme se totiž unášet pivem, pěknými ženami a nekomerčním stylem hudby.

Když jsme u těch pěkných žen, co tomu všemu říkaly vaše přítelkyně, které jste určitě zanedbávali?
Nikdo se jich na to neptal:-). V podstatě každý z nás dokázal svoji holku přesvědčit, že to, co dělá, je správné. Navíc my všichni se počítači věnujeme o hodně déle, než momentálním přítelkyním, takže už když jsme si s nima začínali věděly, do čeho jdou :-).

Jak jste spokojeni s dabingem, který vám zajišťoval Cinemax?
S dabingem v podání Jiřího Lábuse jsme spokojeni a myslíme si, že když hru namluví jeden člověk profesionálně, je to lepší, než když ji udělá víc lidí neprofesionálně, monotónním způsobem, jako například DreamLand.

Říkal jsi, že máte v plánu urobit další adventuru, tentokráte fantasy. Máte v plánu udělat ji ve stylu Broken Sworda, či Gabriel Knighta, kde je k dohrání nutné mít alespoň základní znalosti více oborů a kde je hráč do děje vtažen, dělá si poznámky a studuje odbornou literaturu?
Určitě něco podobného v plánu máme, jestli to ale budeme realizovat záleží na tom, jak moc úspěšný bude Havran. S tím jsou totiž spojené zisky, které chceme vložit do dalšího projektu a je jasné, že bez peněz profesionální hru neuděláš. Co se týče inspirace, možná to tak nevypadá, ale třeba Broken Sword nás v mnoha věcech inspiroval i u Havrana, hlavně ve stylu animací, které možná nejsou namakané, ale, jsou lepší než v konkurenčních hrách na našem trhu. Zkus si třeba porovnat animace naší hry a animace v Poldovi.

Takže na té nové adventuře ještě nepracujete a čekáte, jak dopadne Havran?
Ne. K nové adventuře už děláme engine, máme dva scénáristy, v základních rysech a náčrtech už máme hotovou i grafiku.

Zastáváte zajímavý názor - děláte co vás baví bez ohledu na to, jestli vás to uživí. To jste tak bohatí?
Ne, je to spíš tím, že jsme všichni na škole a hry děláme hlavně proto, že nás to baví. Bylo by ale pokrytecké říct, že to není i kvůli penězům, protože ty jsou k tvorbě kvalitních her potřeba. Je pravda, že kvůli nim nebudeme dělat Fifu 2003, ale když budeme dělat to, co nás baví profesionálně, tak se tím později určitě uživíme.

Nepřemýšleli jste, tak jako jiné firmy, nechat si od hráčů radit, co dát do hry
Všechny naše další projekty jsou hudba budoucnosti. Na všechno je potřeba čas a peníze a zatím nás zajímá, jaký je zájem o Havrana a jestli budeme mít na to, abychom se pustili do dalšího projektu a nebyli na tom ztrátoví.

Jaké tedy byly náklady na Havrana?
Mám zakázané od hlavy týmu mluvit o tom, kolik peněz jsme do toho vrazili. Kdyby jsi ale poznal náklady na Havrana, který podle mě vypadá celkem dobře, asi by si řekl, že se dá udělat pořádná hra ze měnší peníze, než si kdo umí představit. Vždycky se menší investice někde projeví, ale my se řídíme příslovím: I za malé peníze se dají udělat velké věci.

Autor:
Témata: dabing, Havrani, Pivo, Zisk
  • Nejčtenější

Tři roky tvrdé práce se vyplatily. Úspěch hry překvapil i jejího vývojáře

Nejlépe hodnocenou hrou letošního roku na Steamu je zatím nenápadná skákačka Sheepy: A Short...

Nadšenec remasteruje přes 30 let starou herní Dunu z Amigy

Talentovaný fanoušek sci-fi Duna se nezištně pokouší zrestaurovat legendární herní adaptaci z roku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tvůrci fantastického remasteru Command & Conquer vydali novou strategii

Studio Petroglyph Games, které stojí za čtyři roky starou kolekcí Command & Conquer Remastered,...

90 %

RECENZE: Mysteriózní Pacific Drive je nečekané překvapení pro fajnšmekry

Na naší Zemi existují místa, která jako by popírala zákony fyziky. Auta jedou sama do kopce, voda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jít proti Elden Ringu by byla sebevražda, vysvětlují vývojáři odklad své hry

Vývojáři nadějné soulsovky Enotria: The Last Song jsou jedni z mála, kterým neudělalo nedávné...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Návrat éry simulátorů života? Několik her chce sesadit The Sims z trůnu

V budoucnu se dočkáme hned několika her ve stylu legendárních The Sims. Každá na to jde trochu...

Electronic Arts propouští 5 % zaměstnanců a ruší výrobu Star Wars hry

Tak jako většina firem ve videoherním oboru se zaměstnanců zbavuje i vydavatelství Electronic Arts....

Předplatitelé služby PS Plus dostanou v březnu kung-fu mlátičku a formule

Březnová nabídka pro předplatitele služby PS Plus je žánrově velmi pestrá. Hlavním tahákem je...

Není to jen o grafice a zvuku, zařízení GameScent vás nechá hry i očichat

Díky novému zařízení GameScent si už nyní můžete vylepšit své videoherní zážitky i o čichovou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Bianca Censori šokovala Paříž odhaleným klínem, pokutě se však vyhnula

Architektka Bianca Censori (29), která je manželkou rapera Kanye Westa (46), opět šokovala veřejnost svými outfity. V...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...

Brzobohatý řádil v šatech a paruce. Poprvé veřejně jako Tiffany Richbitch

Ondřej Gregor Brzobohatý (41) vystoupil poprvé veřejně v šatech jako drag queen Tiffany Richbitch. Byl hostem druhého...

Šlo o rozhovor, hájí Gondíková s Benešovou focení do pánských časopisů

Herečky Adéla Gondíková (50) a Lucie Benešová (49) jsou spolužačky z konzervatoře a přátelí se už přes třicet let. V...