Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

  5:20aktualizováno  13. června 2000 1:01
Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

Koho vůbec napadlo udělat Havrana a jak jste se dali dohromady?
Byl to tak nějak návrh programátora Mira (Miroslav Adamus), pak se k němu přidal scénárista Juro (Juraj Podroužek), hlavou projektu byl ale Jano (Ján Adamus). No a potom už stačilo jenom najít grafika (Ján Kuva - animace, prostředí) a někoho, kdo udělá hudbu (Juraj Olejník).

Odkdy vlastně pracujete s počítačem?
Já, Jano a Miro jsme začinali na ATARI 65/XE. S počítačema jsme sice pracovali i předtím, ale tyto nebyly naše a jako počítače ani moc nevypadaly.

A kdy a v čem jste začali programovat?
S programováním jsme začínali ještě v dobách atárek a to v programu Atari Basic. Potom jsme se naučili dělat v Pascalu a nakonec se Miro naučil Assembler a v tom dělá dodnes.

V jakém programovacím jazyku tedy vznikal Havran?
Jádro je dělané v Assembleru, ostatní věci a v podstatě celá struktura programu v Delphi 4.

Na jakých počítačích jste hru dělali? Ve škole na 386tkách, doma na Pentiích nebo ve studiu na Sillicon Graphic?
Dělali jsme to doma na Pentiích, Silikony budeme používat až na další hru :-).

Scénář, na jehož základě hra vznikla, byl psán od začátku pro hru, nebo to byla původně nějaká školní povídka?
Ne. Scénář byl od začátků psán pro hru, jistým způsobem na zakázku :-), i když se dotvářel v průběhu celé tvorby hry.

A jakým způsobem vznikala grafika?
Pozadí byly kreslené olejovkama, potom jsme to naskenovali a upravili postavičky. Ty se vlastně na papíru jenom rozanimovaly, potom naskenovaly a pomocí pár vlastních filtrů poskládaly a vybarvily. A pak se to jenom zasadilo do hry :o).

Olejovky ale nejsou na detaily a díky tomu máte trošičku ušmudlané interiéry. Nesnažili jste se je nějakým způsobem přiostřit?
Víme o tom, snažili jsme se to udělat vlastním programem na filtry a uložením animací do vlastního formátu, ale všechno se prostě nepodaří. Některým lidem asi trošičku vadí ty tahy štětcem na stěnách, ale aspoň je to originální, ne? Nebo pozadí ve hře Polda - zelená barva vystínovaná od světlé do tmavé - byly pěknější?

Dělali jste hru ve vlastním engine, nebo jste sehnali již dříve použitý?
Engine jsme si vyvinuli sami, trvalo to víc jak rok a během hry jsme ho několikrát předělávali.

Jak dlouho jste hru vlastně dělali?
V podstatě asi patnáct měsíců, pokud nepočítáme začátky (prvního půl roku), což byly v podstatě jenom Mirovy pokusy dokázat, že se to dá. I grafika vypadala v začátcích jinak, skoro jako v Poldovi.

Teď mě ale napadá, proč jste vlastně dělali hru právě na toto téma?
Protože náš scénárista se zajímá o středověk a fantasy, což je trošičku vidět i na hře. To fantasy bude ale v další hře vidět mnohem víc, protože další hra bude čistě fantasy. Chtěli bysme tam vnést nějakou myšlenku, filozofii, protože her o ničem bylo na české a slovenské scéně dost a dost. Chceme prostě vytvořit něco, nad čím se člověk, který si hru zahraje, také trošku zamyslí.

Co vás tedy inspirovalo při skládání hudby právě do tohoto příběhu? Nebylo těžké sladit ji s dobou a dějem?
Ani ne... nechali jsme se totiž unášet pivem, pěknými ženami a nekomerčním stylem hudby.

Když jsme u těch pěkných žen, co tomu všemu říkaly vaše přítelkyně, které jste určitě zanedbávali?
Nikdo se jich na to neptal:-). V podstatě každý z nás dokázal svoji holku přesvědčit, že to, co dělá, je správné. Navíc my všichni se počítači věnujeme o hodně déle, než momentálním přítelkyním, takže už když jsme si s nima začínali věděly, do čeho jdou :-).

Jak jste spokojeni s dabingem, který vám zajišťoval Cinemax?
S dabingem v podání Jiřího Lábuse jsme spokojeni a myslíme si, že když hru namluví jeden člověk profesionálně, je to lepší, než když ji udělá víc lidí neprofesionálně, monotónním způsobem, jako například DreamLand.

Říkal jsi, že máte v plánu urobit další adventuru, tentokráte fantasy. Máte v plánu udělat ji ve stylu Broken Sworda, či Gabriel Knighta, kde je k dohrání nutné mít alespoň základní znalosti více oborů a kde je hráč do děje vtažen, dělá si poznámky a studuje odbornou literaturu?
Určitě něco podobného v plánu máme, jestli to ale budeme realizovat záleží na tom, jak moc úspěšný bude Havran. S tím jsou totiž spojené zisky, které chceme vložit do dalšího projektu a je jasné, že bez peněz profesionální hru neuděláš. Co se týče inspirace, možná to tak nevypadá, ale třeba Broken Sword nás v mnoha věcech inspiroval i u Havrana, hlavně ve stylu animací, které možná nejsou namakané, ale, jsou lepší než v konkurenčních hrách na našem trhu. Zkus si třeba porovnat animace naší hry a animace v Poldovi.

Takže na té nové adventuře ještě nepracujete a čekáte, jak dopadne Havran?
Ne. K nové adventuře už děláme engine, máme dva scénáristy, v základních rysech a náčrtech už máme hotovou i grafiku.

Zastáváte zajímavý názor - děláte co vás baví bez ohledu na to, jestli vás to uživí. To jste tak bohatí?
Ne, je to spíš tím, že jsme všichni na škole a hry děláme hlavně proto, že nás to baví. Bylo by ale pokrytecké říct, že to není i kvůli penězům, protože ty jsou k tvorbě kvalitních her potřeba. Je pravda, že kvůli nim nebudeme dělat Fifu 2003, ale když budeme dělat to, co nás baví profesionálně, tak se tím později určitě uživíme.

Nepřemýšleli jste, tak jako jiné firmy, nechat si od hráčů radit, co dát do hry
Všechny naše další projekty jsou hudba budoucnosti. Na všechno je potřeba čas a peníze a zatím nás zajímá, jaký je zájem o Havrana a jestli budeme mít na to, abychom se pustili do dalšího projektu a nebyli na tom ztrátoví.

Jaké tedy byly náklady na Havrana?
Mám zakázané od hlavy týmu mluvit o tom, kolik peněz jsme do toho vrazili. Kdyby jsi ale poznal náklady na Havrana, který podle mě vypadá celkem dobře, asi by si řekl, že se dá udělat pořádná hra ze měnší peníze, než si kdo umí představit. Vždycky se menší investice někde projeví, ale my se řídíme příslovím: I za malé peníze se dají udělat velké věci.

Autor:
Témata: dabing, Havrani, Pivo, Zisk
  • Nejčtenější

Namodujte si Skyrim: proměňte ho v Elden Ring, okořeňte pornem

Chtěli jste někdy vrátit život více než deset let starému Skyrimu? Poradíme vám, jak na to a ještě mnohem víc. Díky...

Hackera, který odhalil GTA VI, dopadla policie. Nemusí to ovšem být konec

Hlavního podezřelého z velkého úniku informací týkajících se chystané hry Grand Theft Auto VI již dopadla policie. Je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po 30 letech od vydání si Němci konečně mohou legálně koupit Wolfensteina

Německá ratingová agentura udělila hodnocení hře Wolfenstein 3D, a ta se tak může konečně začít prodávat v digitálních...

I tátové od rodin si rádi zastřílejí, žánr boomer shooters je na vrcholu

Přestože dnešní technologie umožňují zprostředkovat téměř fotorealistické zážitky, stále více lidí se vrací k retro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znamenaly průlom, definovaly žánry. Tyto hry se navždy zapsaly do historie

Premium Videoherní průmysl je tu s námi už poměrně dlouhou dobu a vychrlil tisíce a tisíce různých projektů. Na spoustu z nich...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Herní klasiky z devadesátek se vrací ve velkém, ale dokážou dnes uspět?

Hernímu světu vládne retro a kromě neustálých remaků, remasterů a restartů se některé legendární série dočkají i...

Namodujte si Skyrim: proměňte ho v Elden Ring, okořeňte pornem

Chtěli jste někdy vrátit život více než deset let starému Skyrimu? Poradíme vám, jak na to a ještě mnohem víc. Díky...

Co nás čeká v příštím Assassin’s Creed? Hlavně návrat ke kořenům

Příští díl série Assassin’s Creed s podtitulem Mirage se vrátí zpátky ke kořenům série. Vrátí se plížení, schovávání...

Znamenaly průlom, definovaly žánry. Tyto hry se navždy zapsaly do historie

Premium Videoherní průmysl je tu s námi už poměrně dlouhou dobu a vychrlil tisíce a tisíce různých projektů. Na spoustu z nich...

Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě
Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě

V Norsku, zemi lososů, se nepoužívá výraz šťastný jako blecha, ale šťastný jako losos. I vy teď můžete ochutnat nejprodávanější omega-3, které...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...