
Na úvod jedna drobná poznámka: následující řada článků bude do značné míry vycházet ze tří předchozích, již na našich stránkách dříve publikovaných úvah. Nebudete-li si připadat tedy stoprocentně v obraze, doporučujeme využít níže uvedený hyperlink na konkrétní článek, zohledňující postavení fy Sony na herním trhu.
Tady není o čem debatovat. Válka konzolí je už očividně tlející a tedy i mrtvý pojem. Je dávno dobojováno a o vítězi nemůže být sebemenších pochyb. Náskok, který Sony se svou PS2 má, je pro kohokoliv z konkurentů nedostižitelný a nadále roste. Od září loňského roku do začátku letošního léta se Sony podařilo dodat do obchodů po celém světě cca dalších 10 mil. kusů PS2 (zhruba tolik dodala nejbližší konkurence Xboxů za celou dobu jeho existence) a její celkový shipment tak činí 50 mil. kusů. Vzhledem k tomu, že PS2 je v současnosti zhruba něco málo za polovinou svého životního cyklu, jde o velmi vysoké číslo, které nedává pronásledovatelům sebemenší šanci.
Ohlédneme-li se za uplynulým obdobím je třeba konstatovat, že více méně vše proběhlo podle očekávaného scénáře, hrajícího pro Sony. Vice City se bez problémů stalo nejprodávanější a tudíž nejúspěšnější hrou loňského roku a zajistilo jak Sony, tak Rockstaru velmi štědré Vánoce a oba tak utvrdilo ve výhodnosti vzájemného partnerství, které ještě bez
debaty sehraje ne nemalou roli v blízké (Manhunt) i vzdálenější budoucnosti (GTA: San Andreas a GTA4). Přes rozporuplné kritiky nezůstala za očekáváním ani Soňácká The Getaway, která se od Vánoc spolu s Vice City stále drží v žebříčku deseti nejprodávanějších her. Množství AAA titulů, které loni na podzim vyšlo, rovněž odvedlo své a v podstatě jediným, kdo "trhl" očekávanou loňskou partu byl Tomb Raider: Angel of Darkness, který se objevil na trhu teprve před měsícem a zdá se, že nejen plně nedostojí očekávání kvalit áčkové hry, ale rovněž nebude předpokládaným "killer" titulem, jenž by alespoň v současném suchém období byl nějak schopen zahýbat s prodejností PS2. Sluší se rovněž poznamenat, že odhady prodejnosti PS2 v posledních měsících mírně zůstávají za očekáváním samotné Sony (zhruba o milion) a je možné, že by tato skutečnost mohla přimět Sony k opatření směřující k udržení kýžené úrovně prodejnosti konzole. Snížení už relativně dlouho neměnné ceny (ve světě, nikoliv v ČR) je nasnadě. S lineupem, který PS2 na konec roku má, by to ve výsledku neměl být větší problém.
Sony tradičně má na klíčové období roku připravený největší počet potenciálně áčkových titulů, což by z PS2 mělo udělat opětovně nejžádanější komoditu. Jen namátkou jmenujme pár těch skutečně nejvýraznějších v podobě fantasticky vypadajícího Soul Caliburu 2, nadějné GTAčkovské akce True Crime: Streets of LA, druhého dílu nejlepšího akčního RPG na PS2
Baldurs Gate: Dark Alliance II, polepšeného Colina McRae 04, nejlepší konzolové hry letošního E3 Prince of Persia: The Sands of Time, osvěžujícího SSX3, velmi nadějného žánrového mixu Beyond Good and Evil či nabušeného nového dílu Medal of Honor s podtitulem Rising Sun. Dále je třeba vypíchnout čistě exklusivní PS2 tituly s obdobným potenciálem jakými jsou VELMI nadějný a technicky bezkonkurenční Jak II: Renegade, nabitý Ratchet and Clank 2, jistojistě opět nejlepší Pro Evo Soccer 3, nádherné akční RPG s online podporou zdarma Champions of Norath, titul obhajující WRC III rovněž s online bonusem, graficky mimořádný hororově laděný Ghosthunter, velmi inovativní Dogs Life od D. Brabena (autor kultovní Elite), první sequel v historii Final Fantasy FFX-2 či debut legendární Castlevanie ve 3D - Castlevania: Lament of Innocence. No a pak tu samozřejmě máme dva, respektive tři potenciální PS2 only "killer" tituly. O Gran Turismu 4 není třeba zdlouhavě debatovat, o kvalitách, natož pak jeho dopadu na trh nikdo nepochybuje. Velmi slibně se vybarvuje neobyčejně brutální stealth akce Manhunt, o níž stačí vědět to, že jde o hru od tvůrců GTAčka a ti prostě špatné či špatně se prodávající hry nedělají. Ostatně hype, který kolem hry za chvíli vypukne, vás brzy přesvědčí o platnosti přinejmenším toho druhého tvrzení. No a tím třetím pravděpodobným "killerem" není nic menšího než FF XII (neplést s FF X-II!!!), která bude mít premiéru na letošní srpnové Tokyo Game Show a která by ale především ještě letos měla podle fy Square Enix vyjít. Samozřejmě pouze v Japonsku - nutno
dodat dřív, než se začnete někteří radovat. Zkrátka Sony má opětovně line-up, se kterým by neměl být problém nadále zůstat s PS2 v prodejnosti na prvním místě.
Rok 2004 bude možná rokem, kdy PS2 začne ve světle nejlepších let mladší konkurence ukazovat svoje šediny, nicméně jistojistě také bude rokem, kdy PS2 začne ukazovat, čeho je ještě v rukou schopných... ehm... schopna. Minulý rok zcela jasně demonstroval, že mnohdy tolik probírané a diskutované hardwarové rozdíly mezi konzolemi hrají (nejsou-li generační, což nejsou) naprosto zanedbatelnou roli a věci jako FSAA, Bump Mapping, T&L, úroveň komprese textur, velikost RAM... při rozhodování o koupi té které konzole statisticky prakticky nikoho nezajímají a konzole si lidé skutečně kupují pouze kvůli hrám a jménu, díky čemuž by ani rok 2004 neměl být pro PS2 rokem, kdy ji začne konkurence v prodejnosti přeskakovat a stahovat tak náskok. Bude-li dostatek kvalitních titulů a ten vzhledem k velikosti trhu nepochybně bude. Exklusivní hry jako Metal Gear Solid 3, GTA: San Andreas, Syphon Filter: Omega Strain, Nico, Killzone, Final Fantasy XII či Onimusha 3 nemá cenu momentálně nijak rozebírat, protože o nich toho ještě všichni hodně uslyšíme. Stačí vědět, že příští rok budou a bude jich mnohem víc.

Pořádného rozjezdu by se měly dočkat také online projekty Sony a Microsoftu, které za sebou už mají očekávaný problematický start, z něhož vítězně zatím vychází Microsofťácký Xbox Live, alespoň co se kvality nabídky týče. Sony má především v Evropě zatím poměrně problémy se širším uchycením se, nicméně z větší části vlastní zásluhou. Při menších možnostech dostupnosti broadbandu v PAL regionu se vypuštění síťového adaptéru s naprosto mizerným lineupem setkalo s vcelku předpokládatelným nezájmem. Jeden jediný, byť dosti kvalitní titul (Socom) je trochu málo. Nicméně Sony má samozřejmě obrovský zúročitelný potenciál ve velikosti svého trhu a dá-li vydavatelům dostatečnou a zřetelnou podporu, bude dostatek kvalitních titulů a následně samozřejmě i mnohem více uživatelů. Těch současných zhruba milion lidí využívajících online možností PS2 je vzhledem k velikosti trhu celkem málo. Z posledních kroků je zřejmé, že Sony si tuto skutečnost dobře uvědomuje a obzvláště získaná exklusivita online podpory pro drtivou většinu titulů od EA by měla udělat své (tedy alespoň v Severní Americe, Evropa možná letos přijde zkrátka). Stejně tak GT4, FFXI a Resident Evil: Outbreak, což jsou asi ta největší lákadla, proč být v dohledné době i s PS2 "unplugged".
Dál se výhledově v tento okamžik nemá cenu s PS2 pouštět. Jednak o vítězi je již rozhodnuto a jednak období konce roku 2004 a následně rok 2005 už budou ve znamení
příchodu PS3, jejímž srdcem navzdory několika vážným spekulacím bude ve spolupráci s Toshibou a IBM vyvíjený super výkonný čipset s kódovým označením "Cell". Pro malou ilustraci jen uveďme, že jeho nejvýkonnější varianta (s níž se podle všeho do PS3 počítá) je zhruba 1000 x silnější než Pentium IV na 2.5 GHz, což ovšem není dáno 1000 x vyšším kmitočtem, ale VELMI inovativní multiprocesorovou architekturou. Podle předběžných specifikací (samozřejmě ne oficiálních) se nám tak PS3 rýsuje jako relativně přelomová architektura, s jejímiž parametry budou mít jak Nintendo tak Microsoft značné problémy, protože zatím to skutečně nevypadá, že by byli s to přijít s něčím podobně výkonným. Nemluvě o tom, že zcela určitě ani jeden z nich nebude mít díky velikosti trhu a podpory ze strany vývojářů tak dobrou startovní pozici jako Sony. Stojí rovněž za zaznamenání, že Sonkou chystaný "handheld" v podobě PSP může mít nemalý dopad i na podobu budoucího trhu s "velkými" konzolemi. Nintendo sice tvrdí, že se případné ztráty monopolu na tomto trhu nebojí, protože je na něm dost místa pro dva velké hráče, nicméně výraznější snížení příjmů z tohoto segmentu bezesporu může problematickou situaci bigN na trhu s domácími konzolemi poměrně dost zkomplikovat, protože nemalá část příjmů se do něj z toho "kapesního" prostě přelévá. Vývoj i podpora nové konzole stojí zpočátku zatraceně hodně a není příliš pravděpodobné, že by si GC na svého následovníka sám o sobě vydělal. Úspěch PSP tak může mít mnohem výraznější dopad na "vedlejší" trh, než se na první pohled může zdát a proto je třeba jej jako jeden z faktorů na tomto místě výhledově zmínit. Chystaná víceúčelová PSX (DVD přehrávač s PS2, 120 GB HD, DVD-R mechanikou...) tak výraznou roli hrát nebude, nicméně jako highendový produkt určitě pomůže image PS2 a nepřímo ji protlačí k relativně jinému okruhu spotřebitelů. Což už je ale jen jeden z dílčích kroků, jimiž Sony hodlá dát okázale konkurenci i spotřebitelům najevo, kdo že je to tady pánem.