České dráhy podle AROS uvedly, že místy až tristní stav infrastruktury mu způsobuje zvýšené náklady na údržbu vozů, které jezdí na Slovensku, a také zpoždění vlaků. ŽSR vybídl k nápravě a k harmonogramu oprav, který povede k odstranění závad.
AROS poukázal na „katastrofální stav naší železniční infrastruktury“. Důsledkem podle něj je, že tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a že rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují kamiony místo vlaky do terminálu v Dunajské Stredě, která leží zhruba 45 kilometrů od Bratislavy.
Státem vlastněný podnik ŽSR poukázal na nedostatek peněz a na vytváření dluhu v souvislosti s odkládanou údržbou železniční infrastruktury. „Při srovnání s okolními správami infrastruktury (ČR, Rakousko), které disponují množstvím financí nejen na prostou reprodukci, ale i na investice z vlastních zdrojů, doufáme, že při tvorbě rozpočtu na další roky budou zohledněny naše požadavky a že následně budeme schopni realizovat potřebné úkony na zlepšení stavu infrastruktury,“ uvedl ŽSR. Dodal, že v reakci připravuje návrh opatření.
Státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť novinářům po dnešním jednání vlády řekl, že s výhradami ke stavu železniční infrastruktury lze souhlasit. Dluh na údržbě tratí vyčíslil na 400 milionů eur (9,5 miliardy korun) a investiční dluh na několik miliard eur, což podle něj nelze napravit v průběhu několika let.
Podle AROS vykolejení vlaku pendolino Českých drah na začátku března v Žilině na severu Slovenska způsobil právě špatný stav kolejí a výhybek. ŽSR uvedly, že vyšetřování nehody ještě neskončilo.
Také vládní analytici na Slovensku v minulosti upozornili na nevyhovující stav železniční infrastruktury. Například v předloňské analýze uvedli, že rozvoj železniční sítě v zemi je dlouhodobě podfinancován a že chybějí peníze na nevyhnutelné rekonstrukce i na méně náročné modernizace nejvíce využívaných tratí.
22. srpna 2022 |