Podle dostupných informací je 25 milionů nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek v Česku.
Celkem dopravce nakoupil sedm railjetů od firmy Siemens za 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun).
Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun (více zde).
“České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj. zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
Dráhy v řízení u antimonopolního úřadu tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. S tím však ÚOHS nesouhlasí a rozklad zamítl.
„Vzhledem k tomu, že zadavatel požadoval zásadní změny původního předmětu plnění, není možno považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky,“ vysvětlil předseda ÚOHS Rafaj. Vlakové jednotky poptávané v zakázce na rekonfiguraci se podle něj liší od původně poptávaných jak počtem vagónů, tak jejich druhem a změnil se i rozsah zakázky.
„Ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka,“ tvrdí ÚOHS. Podle jeho závěrů tak jde o zcela nové plnění.
Maximální rychlost Railjetů není v Česku povolena
První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.
Kromě toho dostaly ČD další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají. Dohody o pronájmu lokomotiv dráhy uzavírly každý rok. Podle antimonopolního úřadu však smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení.
Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise. Za pronájem lokomotiv z let 2009-2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci. „Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení,“ dodal Rafaj.
Podívejte se na railjety Českých drah:
27. června 2013 |