Rekordní pokuta 25 milionů pro České dráhy za nákup railjetů platí

  7:41aktualizováno  9:06
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Další pokutu dostaly dráhy za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Podle dostupných informací je 25 milionů nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek v Česku.

Celkem dopravce nakoupil sedm railjetů od firmy Siemens za 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun).

Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun (více zde).

“České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj. zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

Dráhy v řízení u antimonopolního úřadu tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže. S tím však ÚOHS nesouhlasí a rozklad zamítl.

Fotogalerie

„Vzhledem k tomu, že zadavatel požadoval zásadní změny původního předmětu plnění, není možno považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky,“ vysvětlil předseda ÚOHS Rafaj. Vlakové jednotky poptávané v zakázce na rekonfiguraci se podle něj liší od původně poptávaných jak počtem vagónů, tak jejich druhem a změnil se i rozsah zakázky.

„Ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka,“ tvrdí ÚOHS. Podle jeho závěrů tak jde o zcela nové plnění.

Maximální rychlost Railjetů není v Česku povolena

První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

Kromě toho dostaly ČD další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají. Dohody o pronájmu lokomotiv dráhy uzavírly každý rok. Podle antimonopolního úřadu však smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení.

Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise. Za pronájem lokomotiv z let 2009-2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci. „Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení,“ dodal Rafaj.

Podívejte se na railjety Českých drah:

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz