Z rekordní pokuty je nula. Nákup railjetů byl čistý, řekl soud

  12:59aktualizováno  12:59
Zatímco zakázky zadané Škodě Transportation jako jedinému soutěžícímu nechaly antimonopolní úřad v klidu, nákup jednotek railjet od Siemensu Českými drahami zkoumal ÚOHS téměř čtyři roky. Po silných prohlášeních je verdikt zcela jiný: České dráhy s nákupem nechybovaly a nemusí platit žádnou pokutu.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve udělil Českým drahám pokutu ve výši 25 milionů korun za to, jakým způsobem vlaky koupily. Šlo o dosud největší pokutu za porušení zákona o veřejných zakázkách, kterou ÚOHS udělil.

Z rekordu je ale spíše ostuda pro ÚOHS. České dráhy se obrátily na soud a Krajský soud v Brně i Nejvyšší správní soud verdikt antimonopolního úřadu zrušil. Ten nakonec sám kapituloval a řízení ukončil. „V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění v dané věci byly splněny, a že společnost České dráhy postupovala plně v souladu se zákonem,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Úřad ve svém rozhodnutí nikdy neuvedl, kdo podal podnět na zahájení řízení, v rozhodnutí se uvádí jen „stěžovatel“ a odkazuje se na některé texty o zakázce na railjety v médiích. Proti nákupu extrémně vystupovala Škoda Transportation, která sama přitom od Českých drah do té doby získávala zakázky v miliardových hodnotách buď přímo bez soutěže, nebo v soutěžích, kde byly nastaveny podmínky tak, že se jiný výrobce nepřihlásil.

I když právně railjety České dráhy koupily bez soutěže, v praxi šlo o jedny z nejprůhledněji vysoutěžených jednotek. Jejich dodávku soutěžily rakouské státní dráhy ÖBB, vybíraly ze čtyř nabídek. Takový počet soutěžících je ve většině zakázek na nová vozidla u Českých drah nedostižným snem.

České dráhy už pokutu získaly zpět, soudit se ale chtějí i o úroky ve výši 3,4 milionu korun. Dopravce ve sporu zastupovala advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.

Celé řízení začalo kvůli tomu, že České dráhy nakonec koupily jiný počet railjetů, než plánovaly. Původně chtěly koupit šestnáct vlaků, poté se rozhodly pro 15 vlaků s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. ÚOHS dosud tvrdil, že ČD porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.

Fotogalerie

Úřad uváděl, že firma žádala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení.

Railjety nasazují České dráhy na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Dopravci pomohly výrazně zvýšit počty cestujících, zejména mezi Prahou a Brnem.

Už v minulosti zrušil soud i další pokutu Českým drahám, která s railjety souvisí: milionovou sankci za pronájem lokomotiv Taurus, které netrakční jednotky táhnou či tlačí.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

O dva tisíce míst víc. České dráhy se připravují na pietu za Gotta

V souvislosti s pietními akcemi k uctění památky zpěváka Karla Gotta posílí České dráhy na konci tohoto týdne vybrané...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Na cestu znovu vyráží Šachový vlak. Tentokrát zamíří na Slovensko

Na pětidenní jízdu po Česku a Slovensku vyráží Šachový vlak, na jehož palubě se odehraje mezinárodní šachový turnaj....

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz