Koronavirus má na letectví neblahý dopad, evropská letiště kvůli nákaze očekávají až o 187 milionů pasažérů méně. Prázdná letadla šokovala nejen posádku, ale i internet.
Zahraniční korespondent ABC News James Longman sdílel na svém Twitteru fotografii prázdného letadla, které cestovalo do Říma. „Posádka mi řekla, že takhle prázdno neměli od jedenáctého září,” doplnil Longman.
Aerolinky tyto lety podnikají především proto, že se bojí ztráty svých leteckých slotů, tedy dob přidělených příslušným letištěm pro přílety a odlety. Jejich ztráta by totiž po opadnutí virové epidemie mohla mít vážně ekonomické dopady. Především na vytížených letištích, kde je letový řád rozvržen téměř na sekundy, by mohlo dojít k velkým problémům.
Sloty na letištích jsou velmi drahé. Podle serveru Secretflying například v únoru 2016 letecká společnost Oman Air zaplatila Air France-KLM 75 milionů eur za sloty na časné ranní lety. Podle evropských pravidel platí, že aerolinky musí provést alespoň 80 % svých pravidelných letů, jinak o své sloty přijdou a dostane je konkurence.
Výjimku z pravidla udělila organizace Airport Coordination Limited, přední světový koordinátor udělování slotů, pouze spojům z Hongkongu na pevninskou Čínu. Pro všechny ostatní lety stále platí stejná pravidla.
„Sloty se musí používat, nebo na ně aerolinky ztrácí právo. Musí tak lety provozovat i v případě, že je na palubě pouze posádka, jinak by jim hrozila ztráta, která by pro ně do budoucna mohla mít fatální následky a momentálně by jim zabraňovala v plánování budoucích letů,” řekl Tim Alderslade, ředitel skupiny UK Airlines, která reprezentuje registrované aerolinky na území Velké Británie.
„Nedává to ale smysl, v těchto těžkých časech pod tlakem okolností, které jsou pro letecké odvětví velkou výzvou, je nesmyslné tato pravidla dodržovat. Dochází tak pouze k plýtvání penězi, palivem a tvorbě uhlíkových emisí. Je nezbytné na nějakou dobu toto pravidlo zrušit a nechat aerolinky, ať svůj provoz přizpůsobí skutečné poptávce zákazníků,” dodává Alderslade.
V minulosti bylo toto pravidlo zrušeno dvakrát. Poprvé to bylo po útoku na newyorská dvojčata 11. září 2001 a podruhé během velké finanční krize.
Proti evropskému nařízení se postavil i tajemník britského ministerstva dopravy Grant Shapps, který žádá o dočasné pozastavení pravidla “use it or lose it” z ekologických důvodů. Shapps své vyjádření zveřejnil na popud UK Airlines, které žádají o pozastavení tohoto pravidla alespoň do podzimu, kdy už by snad mělo být po virové krizi.
Podle Shappse mnoho letadel vzlétá naprosto bez pasažérů jen kvůli snaze dodržet nařízení. „Byl bych opravdu vděčný, kdybychom vzali v potaz sliby, ke kterým se naše země v řešení ekologických problémů zavázala,” dodává.
Provoz prázdných letů je ohromnou zátěží pro životní prostředí. Během jediné takové cesty motory spálí tuny paliva, které bez pasažérů na palubě přijde vniveč.
Nejmenovaná britská letecká společnost okomentovala pro deník The Times, že při dodržování pravidla by během příštích tří týdnů musela podniknout 32 letů, které budou plné maximálně ze 40 procent. Celkově by tak za tento časový úsek letěla s více než 5 200 prázdnými místy.
Letecké společnosti jako British Airways, Easyjet nebo Ryanair omezily krátké lety po Evropě, ale stále se snaží dodržet 80 % letů. Některá spojení ruší i česká společnost Smartwings. V úterý například oznámila přerušení pravidelné linky do Izraele.
K problematice se vyjádřilo i české ministerstvo dopravy. „Dočasné zrušení pravidla “use it or lose it” považujeme za dosti významné. Ministerstvo dopravy vnímá vážnost situace v letecké dopravě a je připraveno podpořit dočasné zrušení aplikace uvedeného pravidla. Daná problematika se aktuálně řeší v orgánech Evropské unie, přičemž bude prosazován koordinovaný přístup,” uvedl pro iDNES.cz mluvčí ministerstva František Jemelka.
2. března 2020 |